Bang voor onweer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:26

ik hou ook totaal niet van onweer.

Als ik weet dat het onweert probeer ik er voor te zorgen dat ik thuis ben!.

me vriend steund me wel. Enige nadeel is als ik schrik van een flits of knal, is dat mijn hond in de bescherming schiet en gaat blaffen.. WAnt zei is totaal niet er bang voor

vuurwerk daarin tegen vind ik ook 3x niks.gelukkig neemt mijn hond dat niet van me over.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:29

Citaat:
Citaat:
Ik vond vroeger onweer vreselijk.
Ga nu ook geen autorijden.

Wist je dat je in een auto juist heel veilig zit bij onweer? Google maar eens op 'Kooi van Faraday'. :)

Kooien van Faraday zijn veilig.
(Al bestaan er idd bolbliksems.... |( )

Maar dat koekblik op 4 wielen meer dan stapvoets laten rijden met een onweer pal boven is minder slim.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:31

In het geheel niet bang voor onweer, wel heel veel respect voor de bliksem.

Maar ik ben bekend met fobische angsten (ik ben bang voor vlinders, niet gewoon een beetje bang, meer wat jij noemt minus het obsessief er mee bezig zijn en ik kan er achteraf wel om lachen dat verzacht wel wat). Maar ik wil je graag even een hart onder de riem steken. Het is niet erg om zo bang te zijn, het ergste is het onbegrip ervoor en de zogenaamde goedbedoelde opmerkingen die meestal vooral frustrerend werken omdat mensen gewoon echt géén idee hebben.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 12:48

Hier nog een.
Ook ik ben dan flink bezig met/fan van lightningmaps.org tot onbegrip van anderen.
Ik zie liever of t mijn kant op komt dan dat ik al in de stress zit als t niet mijn kant op komt.

Zodra ik de lucht zie/voel zelfs waarvan weet dat er onweer uit kan komen begin ik al zenuwachtig te worden.
Zodra t begint in de verte krijg ik al klamme handen,zweten,schichtig op licht en geluid en mn keel wat dichter voor mn gevoel.

Ik probeer er af te komen door proberen de buien te filmen of er een foto van te maken overdag. En zou bijv graag eens een keer mee willen gaan met chasen (zegt ze nu :') )
Maar zodra er ineens een bui is of zodra ik slaap dan is t instant paniek. En dan echt paniek. Ben er onbewust zo mee bezig dat ik al wakker word voor de bui er überhaupt is zelfs als er niks is aangekondigd .. Ik denk door verandering van luchtdruk ofzo ? Geen idee hoe ik dat moet omschrijven.
Ooit hoop ik de moed bij elkaar te rapen om het "gewoon" te kunnen handelen want het belemmerd wel en vind het op tv en foto's er prachtig uit zien.

Anoniem

Re: Bang voor onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 12:55

Mondy, chasen in NL? Er zijn verschillende facebookgroepen met chasers, wie weet kun je eens mee!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 13:05

Ik vind het een fantastisch verschijnsel, zoveel machtig geweld om je heen. Wel groot respect voor onweer en eigenlijk zou ik een trauma moeten hebben want als klein meisje werden mijn opa en vader en ik overvallen door een intense onweersbui tijdens het hooien. Hooi was bijna binnen en plotsklaps begon het. Opa koppelde de tractor af , zette hem een stuk verder en wij kropen met zijn allen plat op onze buik onder de hooiwagen. Nog nooit zonder donder en geweld meegemaakt maar ik heb er niets aan over gehouden, vind het echt fascinerend.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 14:35

Hier ook bang voor onweer.
Gelukkig niet zo erg als jij.

Maar sinds ik op cc een keer meerdere mensen en paarden tegen de grond heb zien klappen tijdens een inslag kom ik voor geen goud meer buiten.

Ik woon sinds 2 jaar op 3 hoog. En dat vind ik ook wel wat enger dan toen ik op de begane vloer woonde.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 15:53

Bubblewrap schreef:
Mondy, chasen in NL? Er zijn verschillende facebookgroepen met chasers, wie weet kun je eens mee!

Echt ?! Ik heb joolien al eens een berichtje gedaan en kan ooit een keer mee maar helaas lijken de kansen dat ik mee kan altijd te zijn wanneer ik moet werken :')

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 17:17

Janine1990 schreef:
In het geheel niet bang voor onweer, wel heel veel respect voor de bliksem.

Maar ik ben bekend met fobische angsten (ik ben bang voor vlinders, niet gewoon een beetje bang, meer wat jij noemt minus het obsessief er mee bezig zijn en ik kan er achteraf wel om lachen dat verzacht wel wat). Maar ik wil je graag even een hart onder de riem steken. Het is niet erg om zo bang te zijn, het ergste is het onbegrip ervoor en de zogenaamde goedbedoelde opmerkingen die meestal vooral frustrerend werken omdat mensen gewoon echt géén idee hebben.

Het onbegrip vind ik inderdaad ook heel vervelend. Ik verlang heus niet van je dat je het écht begrijpt, dat lukt vast niet mits je zelf fobisch bent, maar probeer het dan in ieder geval. :(

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 17:24

Als mensen me uitlachen vraag ik waarom zij zo bang zijn voor een piepklein schattig muisje wat banger is voor hun dan dat ze er door opgevreten zullen worden. Of ze t grappig zouden vinden als ik ze daarom zou uitlachen. Opeens snappen ze t beter :)

Niet dat ik bang voor muizen probeer belachelijk te maken he ! Maar laat hun wel inzien dat het raar is om wel onderscheid tussen angsten te maken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 18:33

Ik heb het proberen te laten begrijpen maar opgegeven. Als iemand zelf geen fobische angst heeft, is het toch trekken aan een dood paard.
Mijn moeder heeft jaren gedacht dat ik me aanstelde, dat ik het deed om aandacht.
Tot we eens in een Tsjechisch restaurant zaten (ik was 15) en er een mot op haar glas ging zitten. Na ontelbare uren (lees; 2 minuten ofzo) pakte mijn moeder de mot (beestje was echt amper 2cm) en liep er mee naar buiten. Daarna heb ik nog een half uur van kleur gewisseld, rood-wit-rood-wit, kreeg ik het afwisselend smoorheet (zweetdruppels op mijn hoofd) en ijskoud.
Vanaf dat moment was m'n moeder overtuigd :Y)

Nu weet ik natuurlijk dat mijn angst voor vlinders heel irreëel is, waar angst voor onweer dit echt niet altijd is. Dus ik weet ook dat mijn angstreacties vrij hilarisch zijn en ik begrijp heel goed dat het voor omstanders om te gieren is. Dus achteraf lach ik meestal mee.
Ik heb geleerd dat dit het meest energiebesparend werkt :')

Voor TS zou ik zeggen, voor al die mensen die je proberen te overtuigen dat het niet nodig is om zo bang te zijn, zeg ze het volgende: "Wie heeft er nu het grootste probleem met mijn angst? Als ik er klaar voor ben om er iets aan te doen, dan doe ik dat wel. Maar op dit moment ben ik daar niet klaar voor en zullen jouw praatjes hier geen enkele verandering in brengen."

Ik woon op mezelf, en held die ik ben... Vorig jaar heb ik een paar keer een mot opgezogen in de stofzuiger. Ik was best heeeeul trots op mezelf. Ook al heb ik er wel even een flinke drempel voor over gemoeten.
Mijn angst beïnvloed naar mijn idee mijn leven niet enorm. Ik kan horren ophangen, ik kan buiten vrijwel altijd wegrennen etc. Mensen om mij heen accepteren mijn angst en daardoor ga ik meer open staan voor de andere kant. "Misschien is het niet zo eng."
Wie weet komt er nog een dag dat ik er iets aan ga doen? Misschien is het op den duur niet eens nodig. ;) Maar ik weet wel dat ik lange tijd heb gezegd: "De angst voor wat er na therapie gebeurt, is groter dan de angst voor de vlinder zelf." En dat zeg ik nu niet meer zo stellig.

Ik denk dat je vooral zelf moet leren je angst te accepteren. Als jij dat doet, dan heeft je omgeving op den duur weinig keus meer. :)

Je kan je omgeving ook vragen: "Joh, je hoeft het niet te begrijpen, maar accepteer dit gegeven op zijn minst. Meer hoef je niet voor me te doen." Daarmee geef je ook prima aan wat je grens hierin is :)

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 09:17

Dankjewel Janine en Mondy, ik heb veel aan jullie posts.

Angst is zo'n ongrijpbaar iets, ik snap dat het moeilijk te behappen is voor iemand die het niet voelt, het is er, of het is er niet. Je kan iemand niet afdwingen dat ze opeens bang zijn voor onweer, net zoals zij het niet kunnen afdwingen dat ik er opeens niet meer bang voor ben.

Ik woon aan de 'goede' kant van de IJssel wat slecht weer betreft, dus zo heel vaak komt er geen onweer hier, maar iedere keer als het er wel is doe ik zo mijn best om de angst binnen de perken te houden, wat dan uiteraard niet lukt :D omdat ik mijn partner bijvoorbeeld niet tot last wil zijn met mijn angst.
Ik kan er wel goed met hem over praten gelukkig, en hij heeft het volledig geaccepteerd. Nu ik nog ;)

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 10:17

Dat laatste is imo het belangrijkste. Accepteren is iets anders als niks aan willen doen.
Ik accepteer dat ik een angst heb maar accepteer niet dat t mn leven zo kan beheersen.
Ik ben gek op fotografie en probeer daar op die manier iets mee te doen.
Ooit hoop ik t snachts of als t lukt om met een chase mee te gaan zo op de foto te krijgen.

Zo stelt deze foto qua foto niet veel voor maar is dat voor mij een geweldig grote overwinning !
Camera is nl nog heel _O-

Afbeelding

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 11:54

Ik ben ook bang. Ooit vroeger op het huis ingeslagen en die angst is nooit weggegaan. Het hielp ook niet mee dat pap ook bang is.

Ik vind vooral ‘s nachts in bed of in het donker onweer eng. Gewoon die flits en dan zo’n monster knal :+

Overdag kan ik wel naar onweer kijken, weet ook niet wat het verschil is. Buienradar en lightningmaps staan bij mij ook altijd aan, ben daar dan echt verslaafd aan..

Ik heb ‘s nachts ook - als die nacht onweer voorspeld is - dat ik wakker word, en dan is er nog niks aan de hand, en dan kijk ik buienradar en dan kan het goed een kwartier later onweren. Net of ik het van binnen ergens aan voel komen :') Kan ook niet slapen als het onweert.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 12:12

sureido schreef:
Ik ben ook bang. Ooit vroeger op het huis ingeslagen en die angst is nooit weggegaan. Het hielp ook niet mee dat pap ook bang is.

Ik vind vooral ‘s nachts in bed of in het donker onweer eng. Gewoon die flits en dan zo’n monster knal :+

Overdag kan ik wel naar onweer kijken, weet ook niet wat het verschil is. Buienradar en lightningmaps staan bij mij ook altijd aan, ben daar dan echt verslaafd aan..

Ik heb ‘s nachts ook - als die nacht onweer voorspeld is - dat ik wakker word, en dan is er nog niks aan de hand, en dan kijk ik buienradar en dan kan het goed een kwartier later onweren. Net of ik het van binnen ergens aan voel komen :') Kan ook niet slapen als het onweert.

Tijdens onweer verandert er natuurlijk heel erg veel in de lucht, met name de samenstelling van de lucht.
Omdat het zo onvoorspelbaar kan zijn, kan dit ook heel erg snel ontstaan.
Ik denk dat als je altijd gespitst bent op onweer, je lichaam deze verandering van lucht heel erg snel herkent en hierop 'alarm' kan slaan.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 13:43

Gek eigenlijk he :) ik ken ook een hond die ging drie kwartier van te voren onder de tafel liggen piepen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 13:48

Let maar eens op wanneer er onweer voorspeld wordt en het er aan komt...
De lucht raakt doorgaans helemaal leeg (geen vliegende vogels).

Dieren zijn veel gevoeliger dan wij, hebben dezelfde behoefte aan veiligheid, maar gewoon een andere informatievoorziening.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 14:33

sureido schreef:
Gek eigenlijk he :) ik ken ook een hond die ging drie kwartier van te voren onder de tafel liggen piepen.

Ik word snachts ook ruim voor een bui wakker :j Er veranderd inderdaad veel in de lucht dus niet heel gek wat dieren dat nog beter oppikken.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 19:19

Hier ook één die bang is voor onweer. Ben er nooit fan van geweest, maar toen ie insloeg op de rijbak waar ik les had en ik letterlijk verblind werd is het wel verergerd. Mijn bange poeperd van n paard stond gelukkig heel snel stil.
Vorig jaar was mijn vriend op t water toen t enorm onweerde en toen was ik wel echt een soort van panisch (alle marifoonkanalen in de gaten houden etc haha). Blijf t lastig vinden..

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 19:21

Het is maar een statische ontlading van waterdruppels die tegen elkaar aan wrijven, heel natuurlijk. Hoe verder de donder, hoe verder het onweer is. In feite kan er niets met je in huis gebeuren :)

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 19:32

Coonart heel lief bedoeld maar het is meer dan dat ;) Ook buien die ver zijn kunnen dichtbij komen of zowel ver als dichtbij zijn.
En er kan wel degelijk iets gebeuren al is die kans erg klein.
Wil niet zeggen dat de angst voor ons dan niet reëel of makkelijk aan de kant te schuiven is bijvoorbeeld :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 20:00

CoonArt schreef:
Het is maar een statische ontlading van waterdruppels die tegen elkaar aan wrijven, heel natuurlijk. Hoe verder de donder, hoe verder het onweer is. In feite kan er niets met je in huis gebeuren :)

Was een fobie maar zo gemakkelijk weg te praten :')
Prijs je gelukkig met het gebrek aan zo'n angst!

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-19 20:39

De reactie van CoonArt is wel een mooi voorbeeld van hetgene wat ik bedoel en wat me frustreert :D

Het is fijn dat jij deze angst niet ervaart CoonArt, helaas hebben wij het wel.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 18:19

Dit is een mooi moment om dit topic weer een schopje omhoog te geven.

Ik zit alweer zeiknat van het angstzweet te hyperventileren op bed. Jup, het onweert weer, wat fijn. -O-

Over twee weken heb ik mijn eerste emdr sessie op deze fobie, het kan me niet gauw genoeg gaan, ik wil er vanaf, verdikkeme.

Ik wou de wasmachine uitzetten, tijdens het draaien van een was, maar mijn partner laat me dit niet doen, omdat de was dan opnieuw moet draaien en hij het onzin vindt het uit te zetten. Waarom snapt hij nou niet hoe vreselijk beangstigend dit voor mij is _-:(

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 18:28

Ik zit al vanaf half 3 in de onweer buiten te werken, of ja onder afkap, maar kan ook niet weg en heb het maar gewoon geaccepteerd.. nu net trekt t weer heel erg aan maar het was even stil. Heb maar een wijntje erbij tegen de stress :+