Huwelijk of geregistreerd partnerschap?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 09:15

Shylah schreef:
x_Jeanine_x schreef:
Wij hebben GP gratis op maandagochtend. Ik wilde trouwen en manlief niet dus een compromise met GP :D

LOL dit is precies ook onze reden geweest om te kiezen voor GP.
We zijn na de 'ceremonie' nog een dagje uit geweest met onze ouders en broer en zus en haar gezin.
We hebben wel een trouwboekje ^_^ Was heel erg leuk!

Wij hebben ook een boekje, jurk :D Leuk casual jurkje met mams geshopt, ringen en savonds lekker uiteten geweest met zn allen :) Mijn ouders en zus en zijn ouders en broer :)
De dagen erna hebben wij lekker dagje uit gedaan en de week erna weer gaan werken :+ Lang leve de jumbo munten enzo :D dus voor 7,50 pp naar de apenheul geweest toen en lekker ijsjes wezen eten overal :D

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 09:52

Hier getrouwd. Het is in principe hetzelfde als een GP, maar hee, we hadden er tenminste ook nog een leuk feestje van. ;-)

Selka

Re: Huwelijk of geregistreerd partnerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:13

Geen van beide. Samenlevingscontract kan alles regelen wat een huwelijk ook doet. Daar hebben wij voor gekozen. Ik heb liever alles goed op papier dan zo goedkoop mogelijk.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:16

Wij hebben GP testamenten, wouden alles goed geregeld hebben voor het huis wat we toen kochten. SLC was vele malen duurder dan wat we nu hebben gedaan.

Trouwen wilde mn man niet, is eerder getrouwd geweest. Dit was het hoogst haalbare voor mij hahah. Nee gekkigheid ik zie mezelf niet trouwjurk ed.

Nu hebben we er een kleintje bij en alles is goed geregeld.

Wij zijn op maandagmorgen in een andere gemeente GP geworden, onze eigen gemeente had een wachtlijst van 1,5jr voor het gratis GP'en. het koste ons 16,50 voor het boekje en een lekkere lunch met onze getuigen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:28

Selka schreef:
Geen van beide. Samenlevingscontract kan alles regelen wat een huwelijk ook doet. Daar hebben wij voor gekozen. Ik heb liever alles goed op papier dan zo goedkoop mogelijk.

Wij waren met een contract+testament zo’n 750 euro kwijt geweest. Nu met een GP niets ;)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:32

Dat is mijn punt. De standaard dingen in een GP is totaal niet wat ik wil.

Wij hebben beiden hele specifieke wensen en eisen en daar voorziet een huwelijk of GP niet standaard in. Ons samenlevingscontract is heel uitgebreid en deed de notaris meermaals weglopen om na te vragen of iets wel kan.. Maar daar had mijn jurist thuis natuurlijk al over nagedacht.

Als ik van mijn vent af wil is dat binnen 5 minuten geregeld zonder gezeik. Ideaal. En ja dat kost geld maar dat vonden wij geen enkel probleem.

Advocaatkosten maken als je er niet uit komt tijdens een scheiding. Dat is pas duur.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:39

We hebben kinderen dus een flitsscheiding zit er sowieso niet meer in :=

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:40

Verschillen zijn klein geworden geloof ik. Ben zelf in 2017 op dierendag getrouwd. Wouden eigenlijk pas in 2018 met een feestje etc., maar mijn vader werd ernstig ziek. Toen kregen we te horen dat hij maar tussen de 8 maanden en heel misschien met veel pijn en moeite 2 jaar ging hebben.
Omdat ikzelf perse mijn vader erbij wou hebben zijn we gratis getrouwd (in 2017 was het nog standaard in gemeenschap van goederen. Dat is nu veranderd).
Had geen jurk gekocht of dergelijke. We zijn op onze motoren naar het gemeentehuis gereden. Onze vaders waren de getuigen en zijn in de avond met z'n allen lekker uit eten geweest. Uiteindelijk was dit ook genoeg. Achteraf super simpel, maar heerlijk zoals wij zijn. De gezelligheid en tijd die we spendeerde met ouders en belangrijkste vrienden was ons veel meer waard dan berg geld uitgeven aan dure jurk, feesten etc. Wat overgrote deel alleen voor de vele kennissen een excuus tot veel eten en drinken is.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 10:59

Wij gaan morgen in onder”trouw” en gaan voor een geregistreerd partnerschap. Mijn vriend is helaas bedonderd in zijn vorige huwelijk en na 3 maanden weer gescheiden. Zei altijd heel stoer nooit meer te willen trouwen na die ellende, maar een geregistreerd partnerschap leek hem de laatste tijd steeds mooier. Dus dat gaat dit jaar augustus gebeuren. Als hij er aan toe is kunnen we altijd nog de stap maken en echt trouwen.

Maar voor nu vinden we dit een hele mooie middenweg waar we ons beiden in kunnen vinden. Ook zijn dan meteen een hoop zaken tussen ons geregeld. Wel doen we het klein, met alleen ouders en zijn dochter erbij.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:14

Getrouwd. Hadden zoiets van "als we het doen, doen we het goed" dus met feestje, trouwjurk en alles erop en eraan <3 Geen moment spijt van gehad, 't was elke cent meer dan waard!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:21

Liselot schreef:
Selka schreef:

Wij waren met een contract+testament zo’n 750 euro kwijt geweest. Nu met een GP niets ;)

Heel verstandig Selka!!!
€750 is echt goedkoop vergeleken een scheiding met advocaten....
En tuurlijk je gaat er niet vanuit dat het mis gaat, maar dat is niet heel realistisch helaas.
Vergeet niet dat een huwelijk of GP jarenlange nawerking heeft in de vorm
van alimentatie enz

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 11:38

Wij waren wel een boel meer kwijt dan € 750,- maar dat was het ons waard.
Ook alimentatie kun je opnemen in een SLC dat hebben wij ook gedaan met bijvoorbeeld de kosten voor de dieren waar wij samen eigenaar van zijn.

Heb op een advocatenkantoor gewerkt en ik was snel genezen van trouwen of GP.

Met kinderen is het inderdaad een ander verhaal maar dan nog kun je vooraf betere voorzieningen treffen dan een standaard GP of huwelijk doet.
Nu loopt er bijv. een topic van een man die geen afstand van de woning wil doen. Dat is dankzij ons SLC bij ons geen optie. Dat probleem is vooraf al ondervangen. Dat lijkt mij ook prettig voor mensen met kinderen.

Iedereen moet doen waar hij of zij zich prettig bij voelt. Maar man o man wat je aan hartverscheurende dingen voorbij ziet komen bij familierecht advocaten. Niet tof

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 10:42

Wij hebben een GP met testamenten. Dit omdat de situatie wat anders is dan bij andere en bepaalde zaken goed vastgelegd moesten worden :))
Wij wilden beide niet trouwen. We hebben er een leuke dag van gemaakt en samen uit eten geweest. Ik draag ook zijn achternaam

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 10:55

Hier een GP, maar behandeld alsof het een huwelijk is.
Met een voor ons passend feest met naaste familie en dierbare vrienden, een jurk die bij mij past, etc. en ook ringen.
Reden van GP ipv huwelijk is dat mijn man (we noemen elkaar idd gewoon man en vrouw) al een keer getrouwd geweest is (en dus ook gescheiden) en hij had er wat moeite mee om nogmaals iemand trouw te beloven tot de dood ons scheidt.
Dat vond hij hypocriet.
Bij GP hoef je dat niet, alleen te tekenen en zijn moeder en beste vriend als getuigen en mijn vader en beste vriendin.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:04

Ik had heel graag willen trouwen met mijn (nu dan) ex. Ben echt geen prinsesje van mezelf. Maar wil me voor 1 dag gewoon een prinses voelen! En dan een mooie huwelijksreis... <3

Maar mijn ex wilde dat niet, want als we gingen trouwen en dan scheiden dan raakte hij alles kwijt. (Alles = zijn auto) :+

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:05

Je trouwt tegenwoordig niet meer standaard in gemeenschap van goederen maar onder huwelijkse voorwaarden. Dus dan kan je alles mooi verdelen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:08

SophievdV schreef:
Je trouwt tegenwoordig niet meer standaard in gemeenschap van goederen maar onder huwelijkse voorwaarden. Dus dan kan je alles mooi verdelen.

Hij heeft er 2... maar goed. Het is mijn ex met een reden. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 11:09

Wij zijn getrouwd maar op onze eigen manier. Wel jurk en pak, geen feest want ik haat mensen die dan puur en alleen komen om te zuipen, maar een etentje met onze familie. En daarna een maand op huwelijksreis geweest :))

Heeft ons dus ook geen kapitaal gekost :+

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 09:38

SophievdV schreef:

Nee je trouwt standaard in beperkte gemeenschap van goederen. Als je voorwaarden wilt moet je alsnog naar de notaris.
Beperkte gemeenschap betekent dat alles wat van je was vóór je trouwde dat ook blijft bij scheiden. Wat je koopt nadat je getrouwd bent is van je samen.

Overigens beloof je elkaar bij trouwen bij de ambtenaar ook niet "tot de dood je scheidt trouw". Je belooft je te houden aan je rechten en plichten volgens de wet.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 12:51

Even een vraagje voor de trouwexperts hier. Op dit moment wonen we samen en zijn we bezig met de aankoop van een boerderij. We hebben nu nog niks vast laten leggen en hebben getwijfeld tussen een geregistreerd partnerschap of huwelijk (met huwelijkse voorwaarden).

Trouwen zouden we willen, maar dan ergens volgend jaar. Nu komt deze boerderij ineens tussendoor gefietst en moeten we noodgedwongen eerder dan gepland een contract aangaan.

Maar nu, de hamvraag, we hebben een trouwdatum in het hoofd (met een jaar naar voren gehaald), maar die ligt ongeveer 2 weken na de complete overdracht van het huis. Met andere woorden: de hele notaristoestand is dan al geweest.

Aangezien de boerderij geld genoeg gaat kosten, voelen we er weinig voor om onnodig extra kosten te maken bij de notaris (door twee weken na de sleuteloverdracht te gaan trouwen bijvoorbeeld). We zoeken dus naar de beste optie.

Heeft iemand hier een idee over? Of is de kortste klap een nieuwe datum uitzoeken voordat we het huis kopen?

(Sorry voor dit weinig romantische, maar vooral praktische verhaal :+ )

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 12:54

Olympia96 schreef:
Even een vraagje voor de trouwexperts hier. Op dit moment wonen we samen en zijn we bezig met de aankoop van een boerderij. We hebben nu nog niks vast laten leggen en hebben getwijfeld tussen een geregistreerd partnerschap of huwelijk (met huwelijkse voorwaarden).

Trouwen zouden we willen, maar dan ergens volgend jaar. Nu komt deze boerderij ineens tussendoor gefietst en moeten we noodgedwongen eerder dan gepland een contract aangaan.

Maar nu, de hamvraag, we hebben een trouwdatum in het hoofd (met een jaar naar voren gehaald), maar die ligt ongeveer 2 weken na de complete overdracht van het huis. Met andere woorden: de hele notaristoestand is dan al geweest.

Aangezien de boerderij geld genoeg gaat kosten, voelen we er weinig voor om onnodig extra kosten te maken bij de notaris (door twee weken na de sleuteloverdracht te gaan trouwen bijvoorbeeld). We zoeken dus naar de beste optie.

Heeft iemand hier een idee over? Of is de kortste klap een nieuwe datum uitzoeken voordat we het huis kopen?

Als je beide op het koopcontract staat maakt het geloof ik niets uit?

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 13:01

Trouwen, dat wilde ik graag. Mooie witte jurk en mooie feestlocatie

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 13:03

Hier gekozen voor een GP ivm aankoop van een huis. Uiteindelijk wil ik graag nog GP omzetten in huwelijk, maar t geld zit nu meer in een huis dus daar moeten we nog even voor sparen haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 13:07

Olympia96 schreef:

Kan je niet voor de datum gratis een GP aangaan op het gemeentehuis (op de gratis dag) en dan later trouwen?

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 14:33

Cerilene_ schreef:
Ik mocht aangeven of ik zijn naam wilde, maar ik hoef geen nieuwe naam. Voor de rest in gemeenschap van goederen, maar mijn naam is van mij, die heb ik al mijn hele leven :+ .
Ik vind dat ook zo overkomen alsof je op naam overgeschreven moet worden van het eigendom van je vader naar dat van je man. Maar dat is mijn eigenzinnigheid denk ik.

Nee hoor, zo denk ik er ook over. Ik vond het zo gek om ineens een andere naam te hebben. Vriendin van mij veranderde op de dag zelfs haar mail adres en weigerde zich nog met haar eigen naam overal bekend te maken 8)7