Ervaringen kleine kinderen en achteraf wonen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Re: Ervaringen kleine kinderen en achteraf wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 09:28

zowel ik al s mijn man zijn opgegroeid in de polder....het was best leuk pony thuis en ik heb er echt goede herinneringen aan. Bij ons in de wijde omtrek was ik het enige kind de andere waren al puber of ouder Dat heb ik echt gemist en voelde me daardoor wel eenzaam. Het stukje van Delphi zo heb ik het ongeveer ook ervaren als kind.
Nu woon ik weer op een boerderij, heerlijk echt voor de kinderen ook maar deze keer is het slechts 3 km van elk van de 3 dorpen. en deze afstand merk ik ook dat is beter voor kinderen, en ouders van speel kameraadjes komen ook gemakkelijker langs ipv de 10 km vroeger bij mij thuis. En hier is er ook nog een klasgenootje van mijn dochter komen wonen zo op loop afstand! dus ja dat is tot nu toch heel leuk. de meiden hebben beiden een shet en gaan regelmatig samen rijden of mennen met of onze of hun pony dus dat is echt wel heeel leuk!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 09:35

Orchidee14 schreef:
Sky schreef:
Ik denk wel dat je als je achteraf woont veel meer beschermd en naïever opgroeit. Tenminste ik merk dat wel bij vriendinnen uit de provincie, die zijn toch echt wel een stuk wereldvreemder. In de stad wordt je toch al vrij jong met veel geconfronteerd, ik denk echt dat je een enorme voorsprong op loopt hier mee. Misschien is dit een stadse opvatting, maar ik merk het meteen als iemand niet in een stad/groot dorp is opgegroeid!

Verder lijkt me de ruimte en vrijheid heerlijk, die afstanden fietsen wennen ze vanzelf wel aan :) .

Ik denk dat dat ook afhankelijk is van waar je ouders zijn opgegroeid. Mijn kinderen zijn op het platteland opgegroeid met stadse ouders en dus ook absoluut niet naïef opgevoed. Maar zij hadden inderdaad wel vriendjes en vriendinnetjes waarvan de moeder nooit verder dan het dorp was geweest bij wijze van spreken en die werden dan ook veel beschermerender opgevoed.

Ik denk dat dat misschien nog meer met de denkwijze van de ouders te maken heeft dan met waar zij opgegroeid zijn. Mijn ouders zijn beide opgegroeid op de boerderij. Maar wij zijn absoluut niet wereldvreemd op gegroeid.
Wij gingen altijd op reis naar het buitenland.
Ik had een vriendinnetje uit Amsterdam waar ik elke vakantie vanaf mijn 8ste alleen met de trein heen ging. Haar vader wachte mij wel op op centraal Amsterdam.

Ik had/heb nog steeds een vriendin die nu hier woont. Maar tot haar 8ste ook in Amsterdam woonde. Ik ben daar kind aan huis. Dus je krijgt aut. Een stukje van hun opvoeding mee.

Mijn ouders lieten mij onwijs vrij. Ik mocht mijn eigen fouten maken. En moest ze zelf ook weer oplossen.

Op mijn 18de reisde ik alleen de wereld over.
Voor mijn 18de alleen Europa.

Nou is dat reizen niet het enige wat je minder naïef maakt. Maar mijn ouders zijn ondanks dat het simpele boeren zijn wel heel ondernemend. Ze proberen graag nieuwe dingen uit. En staan voor heel veel dingen open.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 09:55

Zeker daantjuhhh het is niet alleen afhankelijk van je woonplaats hoor, hier een hele minicamping vol met mensen overal vandaan ook mensen uit hartje amsterdam of leiden die dus op 10 of 4 hoog wonen etc.
En ook daar hoor je dat hun kinderen bepaalde series/strips mogen kijken en niet na 19.00 alleen buiten mogen. En dat is het unieke een mens is mens en waar je woont je hebt toch dingen gemeenschappelijk vanuit je eigen wereldvisie!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 09:59

inderdaad Daantjuh, bij ons precies zo. Ik had op mijn 16de al zoveel van de wereld gezien.
En de kwaliteit van een school kan in een dorp ook beter zijn dan in de stad (en andersom). Onze dorpsschool had juist een hele goede reputatie. Naar verhouding veel 'oudere' en strenge leraren, geen gezeik, een hele goede voorbereiding voor het vervolg onderwijs.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 10:23

Onze dorpsschool was prut. De kleinere school in het buurtschap verderop was juist top! Daarom snap ik ook niet zo goed waarom mensen altijd denken dat de onderwijskwaliteit op een kleine school minder is, dat hoeft echt niet zo te zijn :n