Je vindt een tas met geld; wat doe je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:51

Poe lastig! Bij kleinere bedragen zou ik direct de politie bellen. Grote kans dat dat ‘fatsoenlijk volk’ is.

Bij 15000 is de kans erg groot dat het drugsgeld is. Daar voel ik toch wat minder compassie voor...

ik weet het niet, moet er in elk geval even over nadenken’

c_alsemgeest

Re: Je vindt een tas met geld; wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:52

Kijken welke veewagen het beste kleurt bij mijn ogen...

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:52

ik geloof de mensen gewoon niet die zullen zeggen dat ze het naar de politie zullen brengen.

ik zou een melding maken dat als iemand een vermissing maakt van zo'n soort tas dat ze kunnen bellen. :j

als je een tas kwijt raakt met zon bedrag kun je het vast missen anders vergeet je het niet zomaar ergens :+
ik zou wel denk ik kijken of het geen opeen volgende nummers zijn en of het wel echt geld is met een stift :j

naar een jaar of 2 is het 'alles is voor Bassie'

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:54

Als je zoiets vindt is het sowieso zwarter dan zwart en zwaar crimineel :+ Dus ik zou het in een kluis duwen en als ik na een jaar of wat nog niet met de dood bedreigd ben omdat dat geld weg is, dan kan het verbrast worden.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 01-04-19 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:55

Natuurlijk denk je erover na om het te houden, maar als ik het zou vinden zou ik echt paranoïde worden. De gedachte dat je iets fout doet, dat karma komt en je nog harder terug pakt, de politie komt aan de deur of de eigenaar weet je huis te vinden en komt het zelf halen.... nee hoor, ik geef het wel af en hoop op een royaal vindersloon. Maar aan de andere kant...... O:)

Maar even, ik ga er niet vanuit dat een nette, eerlijke zakenman een tas met 15.000 euro zou hebben, dus dat zou mij al genoeg argwaan bezorgen. Misschien doe ik er dan juist wel goed aan om het te houden }> (grapje grapje)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:55

Ghehehehe .. nou ik zou naar een openbare plek gaan.
Dan eerst controleren in een andere tas overgooien ! Onderweg de originele tas weggooien.
Dan naar huis en verstoppen.

Dan proberen er een haar vanaf te blijven en langzaam aan gaan uitgeven.
Boodschapjes , tanken , kleding etc.

Ik zeg heel eerlijk , ik houd het !
Tenzij er een politie bericht komt dat het gestolen is van een gezin , persoon dmv overval ofzo.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:57

Je zal het maar houden, in je eigen dorp uitgeven en zelf aangehouden worden als ze erachter komen dat het nepgeld is... :')

Nee zo’n bedrag gaat door mij absoluut gemeld worden bij de politie.

Als je de stelling zou doen met zeg €1000, zullen antwoorden misschien wel anders zijn omdat het criminele aspect minder meeweegt.

Ik heb ooit mijn portemonnee met €60 op het toilet van een Franse benzinepomp laten liggen. ID kaart, rijbewijs, bankpasjes... kon wel janken. ‘S avonds kreeg ik een belletje van de bank: iemand had mijn portemonnee gevonden op het toilet. Ze waren in een stadje op een uur rijden, kon hem de volgende dag op komen halen. Alles zat er nog in. _O_
Was een ouder echtpaar op vakantie me de camper dus heb een boeket laten bezorgen bij hen thuis toen ze terugkwam van vakantie.
Was ze ZO dankbaar :o

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:58

Lau schreef:
Maar jullie schetsen echt gelijk ooh crimineel. Het gaat in deze stelling alleen over je vind een tas met geld. Je weet niks van de herkomst van het geld. Dus het is een tas zonder enige achtergrond van het criminele circuit.

Als er een tas met geld op straat ligt met daarin 15.000 euro, ben je heel naïef als crimineel geld niet door je hoofd gaat :+ Ik zou het zeker weten naar de politie brengen of tenminste (anoniem) bellen voor advies.
Het is óf crimineel geld óf iemand heeft er hard voor gewerkt en zou dat geld waarschijnlijk ook goed kunnen gebruiken (en als het eerlijk geld is van iemand die het niet hard nodig heeft, dan is de kans groot dat je ook een beloning krijgt voor het eerlijk terug brengen).

Ik zou er denk ik heel lang last van hebben als ik het geld zou houden zonder dat ik tenminste echt heb geprobeerd om de eigenaar te vinden. Ik zou er werkelijk elke nacht over dromen en me er heel onprettig bij voelen, want ik heb dit geld niet eerlijk verdient of gekregen en iemand anders is daar mogelijk de dupe van.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:58

Ashleytjuhh schreef:
ik geloof de mensen gewoon niet die zullen zeggen dat ze het naar de politie zullen brengen.

ik zou een melding maken dat als iemand een vermissing maakt van zo'n soort tas dat ze kunnen bellen. :j

als je een tas kwijt raakt met zon bedrag kun je het vast missen anders vergeet je het niet zomaar ergens :+
ik zou wel denk ik kijken of het geen opeen volgende nummers zijn en of het wel echt geld is met een stift :j

En ik geloof de mensen niet die het geld gewoon zouden houden, bizar -O-

Shaggy09

Re: Je vindt een tas met geld; wat doe je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:00

Waarom is dat bizar? :+

Ashkerlon

Bij 15.000 moet je nu eigenlijk ook niet het beeld hebben van een sporttas waarvan je de rits nog amper dicht krijgt :+
Als dat briefjes van 500 zijn passen die gewoon nog netjes in een envelop :')

Een tijdje geleden hadden we hier trouwens het scenario dat ergens tijdens een politie achtervolging en dievenbende een kluis vol geld uit de auto gegooid had ( ja echt :') ) iedereen die het zag gebeuren heeft geld lopen graaien en er zijn er maar bitter weinig die na een oproep van de politie het gevonden geld terug gebracht hebben. En de eigenaar van het geld was nochtans gekend. Was een ouder koppel die hun hele hebben en houden in dat kluisje zitten had.
Laatst bijgewerkt door Ashkerlon op 01-04-19 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Lau

Eileen_ schreef:
Lau schreef:
Maar jullie schetsen echt gelijk ooh crimineel. Het gaat in deze stelling alleen over je vind een tas met geld. Je weet niks van de herkomst van het geld. Dus het is een tas zonder enige achtergrond van het criminele circuit.

Als er een tas met geld op straat ligt met daarin 15.000 euro, ben je heel naïef als crimineel geld niet door je hoofd gaat :+ Ik zou het zeker weten naar de politie brengen of tenminste (anoniem) bellen voor advies.
Het is óf crimineel geld óf iemand heeft er hard voor gewerkt en zou dat geld waarschijnlijk ook goed kunnen gebruiken (en als het eerlijk geld is van iemand die het niet hard nodig heeft, dan is de kans groot dat je ook een beloning krijgt voor het eerlijk terug brengen).

Ik zou er denk ik heel lang last van hebben als ik het geld zou houden zonder dat ik tenminste echt heb geprobeerd om de eigenaar te vinden. Ik zou er werkelijk elke nacht over dromen en me er heel onprettig bij voelen, want ik heb dit geld niet eerlijk verdient of gekregen en iemand anders is daar mogelijk de dupe van.

Ja in het echt is natuurlijk de kans groot dat het geld crimineel is. Maar in deze stelling is dat helemaal niet aan de orde. Het is puur jij en de tas geen achtergrond niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:01

Ja eerlijk ! ik zou het houden.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:01

Maar volgens mij is het vrijwel onmogelijk om de eigenaar te achterhalen, als het echt alleen een tas met geld is. Ik bedoel, als je dat op Facebook zet krijg je 1. 1000 reacties met mensen die beweren dat het hun geld is en 2. Een partij inbrekers die een makkelijke buit willen scoren.

Politie lijkt me net zo, bewijs maar eens dat het jouw geld is.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:02

Een kennis van mij is - lang geleden - een envelop met duizenden guldens verloren. Het was voor online bankieren, dus hij was bij de bank geweest om contant geld te halen om een auto te kopen. Hij heeft nooit wat teruggezien van zijn zuurverdiende spaargeld.

Ik vind 'een tas' meer louche dan een envelop. En het zou ook van de context afhangen (vindplaats, soort tas, coupures, etc) of ik het uberhaupt zou dúrven meenemen. Als ik dat zou durven, dan zou ik het bij de instanties wel melden als gevonden, maar niet afgeven. En pas na een fatsoenlijke termijn zou ik het durven beschouwen als uit te geven geld.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:03

DiantaM schreef:
Ashleytjuhh schreef:

En ik geloof de mensen niet die het geld gewoon zouden houden, bizar -O-

waarom zouden de mensen die 15000 vinden wel naar de politie brengen maar 50 euro of kleiner niet? die 50 euro kan voor iemand net zoveel geld zijn als die 15000 voor iemand.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:04

Ik zou het willen houden maar zo ongelofelijke straatvrees krijgen en niet kunnen leven met de angst van de kans dat het uit het criminele circuit komt. Ik denk dat ik de politie zou bellen en het laten ophalen, zou niet eens er aan durven zitten. Verdien mijn geld liever eerlijk zonder kans op vervelende vijanden...

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:04

Ik zou de politie bellen en melden dat er een tas ligt zou het geen eens open maken (mocht ie dicht zitten natuurlijk)
Of gewoon doorlopen haha
Gevalletje van een beetje smetvrees en niet zomaar aan andermans spullen zitten haha

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:05

verootjoo schreef:
Naar de politie brengen en heel hard hopen dat ze zeggen dat ik t mag houden :')

Dit :Y)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:05

mysa schreef:
Ik zou het naar de politie brengen, niet omdat ik zo gezagsgetrouw ben maar omdat de kans groot is dat het crimineel geld is.

Zelfde zou ik doen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:07

Tja, ik zou na een paar dagen melding maken bij gemeente en politie mocht er dan nog niets over bekend zijn. Geld zou ik zelf bewaren anders grote kans dat ze het na een jaar niet terug kunnen vinden op het gemeentehuis . En ik zou niet meteen van zwart/crimineel geld uit gaan, je wilt niet weten hoeveel oude mensen hun hele spaargeld met zich meeslepen omdat ze banken niet vertrouwen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:09

Lau, Nou ik vind context/ achtergrond toch echt heel belangrijk om een oordeel te vellen hoor :+ Je weet inderdaad de achtergrond niet en dat is juist de reden dat ik het eerder naar de politie zou brengen/ de eigenaar zou zoeken dan wanneer ik bijvoorbeeld weet dat de eigenaar een miljonair is die zich geen zorgen hoeft te maken over geld. In dat geval weet ik niet wat ik zou doen, of ik het zou houden of terugbrengen. Ik denk ik mijn handelen in die specifieke situatie nu niet kan voorspellen omdat ik simpelweg niet weet hoe ik me daarbij zou voelen.
Stel het zou van iemand zijn die zijn auto net heeft verkocht omdat hij in geld problemen zit (niet heel logisch om het dan cash te doen, maar stel dat), dan zou ik me er echt heel rot over voelen om dat geld zelf te houden. Dat zou me werkelijk waar de rest van mijn leven achterna jagen.
Toch is crimineel geld een heel logische situatie en daar zou ik zelf echt niet beter van willen worden. Ik zou willen dat de politie hiermee onderzoek zou kunnen doen.

Dusja, context is voor mij heel belangrijk en juist doordat je de achtergrond van het geld niet weet, zou ik het naar de politie brengen of tenminste om advies vragen bij de politie.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:12

Voor de mensen die het willen houden, bekijk het eens van een andere kant:
Stel je hebt jarenlang hard gespaard om een fijn sportpaard te kunnen kopen. Je hebt een envelop met 15.000 euro bij je om het paard te kunnen betalen, maar er gebeurd iets onverwachts en de envelop raakt zoek.
Dan ga je toch ook naar de politie met de hoop dat iemand jouw zuurverdiende geld gevonden heeft?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:13

Ik zou het graag houden, kan het goed gebruiken, maar ik durf het niet.
Stel het is van een drugstransactie en het laf daar om opgepikt te worden en de criminelen zien dat ik het meeneem, volgen mij etc.... nee daar ben ik een te grote angsthaas voor.

Ik zou 112 bellen en op gepaste afstand op de politie wachten.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:14

Liselot schreef:
Voor de mensen die het willen houden, bekijk het eens van een andere kant:
Stel je hebt jarenlang hard gespaard om een fijn sportpaard te kunnen kopen. Je hebt een envelop met 15.000 euro bij je om het paard te kunnen betalen, maar er gebeurd iets onverwachts en de envelop raakt zoek.
Dan ga je toch ook naar de politie met de hoop dat iemand jouw zuurverdiende geld gevonden heeft?

Naja heel eerlijk ik zou er niet van uit gaan dat iemand zo eerlijk is.