Zevendedagsadventist kerk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Zevendedagsadventist kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 13:58

Ik ben christen, maar ook ik zou het niet aanraden, want zeker met kinderen kom je wel echt in een spagaat. Moet je niet willen denk ik.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 14:00

Geloof staat denk ik bij elke 'gelovige' op nummer 1. En ik deel mijn mening met een paar bovenstaande, ik ben ook christen en zou geen relatie kunnen hebben met een niet-christen. Je gaat sowieso tegen dingen aanlopen, misschien niet nu maar dan later of met kinderen oid.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 14:13

Ik vind zijn mailtje(?) Ok nogal dwingend overkomen. Ik vind dat hij jou eigenlijk voor het blok zet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 14:20

In elk geval is het veel beter om deze dingen te bedenken en bediscussieren voordat je getrouwd bent en kinderen hebt,dan erna!

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-19 14:28

Sjong schreef:
Ik vind zijn mailtje(?) Ok nogal dwingend overkomen. Ik vind dat hij jou eigenlijk voor het blok zet.

Het zijn zinnen die hij appte, die heb ik achter elkaar gezet. Hij zat gisteravond in het vliegtuig, dus bellen was geen optie. Ik kan me indenken dat hij zijn bezoek aan familie aan het overdenken was, een lange vlucht is daar ideaal voor. Hij is altijd emotioneel als hij weer afscheid genomen heeft van zijn familie, ze wonen te ver om ze maandelijks te zien. Ik snap dan wel dat je op die momenten meer aan je geloof vast wil houden. Hij is altijd open en eerlijk tegen me, dus hij vertelde waar hij mee zat en wilde mijn mening hierover weten. Omdat ik niet goed snapte wat hij wil/bedoelde heb ik door gevraagd. Hij heeft niks gezegd wat ik moet doen oid. Alleen gezegd waar hij in zijn hoofd mee bezig was en gevaagd hoe ik er tegenaan kijk. Ik ben wel blij met de keuze die ik gemaakt heb:)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 15:47

Doutz16 schreef:
Geloof staat denk ik bij elke 'gelovige' op nummer 1. En ik deel mijn mening met een paar bovenstaande, ik ben ook christen en zou geen relatie kunnen hebben met een niet-christen. Je gaat sowieso tegen dingen aanlopen, misschien niet nu maar dan later of met kinderen oid.

Zoals al eens gezegd: dat zegt dan meer over jou dan over het geloof.

Ik gun en respecteer ieder z'n eigen keuzes, maar laat mij de mijne. Ik vraag me dan altijd af: als je je partner die vrijheid niet gunt; welke vrijheden beperk je dan nog meer?

Mijn schoonfamilie is actief in het geloof maar hun activisme stopt bij de voordeur, zogezegd. Ik ben niet anti en als het zo voorkomt, ga ik gerust met hen naar een dienst, maar ik ben wie en wat ik ben en ik eis daar respect voor. Ik heb me in hun kerk echter nooit onwelkom gevoeld. Sterker nog, men zei letterlijk: als je onze dienst respecteert ben je welkom, ongeacht wat je wel of niet gelooft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 15:58

Als iemand echt fanatiek gelovig is,dan moet jij dat ook zijn,anders heeft een relatie niet veel levenskans.Met iemand die slechts in naam gelovig is,maar er niet veel aan doet,kan het wel.Bezint eer gij begint.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 15:58

@ Ikke: Zo sta ik er ook in. Het kan alleen wel lastig worden bij dingen als doop, welke school gaan de kinderen naartoe, neem je de kinderen mee naar de kerk of niet, dat zijn zaken die voor conflicten kunnen zorgen in relaties, dus dat is wel een goed ding om over na te denken.
Mijn vriend is opgegroeid als JG. Dat was op zich geen probleem geweest, ware het niet dat zijn religie relaties met andersdenkenden niet goed vindt, en hij daarvoor ook uitgesloten zou worden en het contact met familie kwijtraakte. Om die reden heb ik me in eerste instantie terug willen trekken omdat ik het niet eerlijk vind iemand voor zo'n keus te zetten. Hij wilde mij echter niet kwijt, en toen heeft zijn familie hem voor de keus gesteld. En dan meenemend dat hij al flink aan het twijfelen was, heeft hij uiteindelijk voor mij gekozen.
Het blijft wrang, want ik wilde niet dat hij zo'n keus zou moeten maken in de eerste plaats. Ik vind het volkomen belachelijk dat mensen worden gedwongen te kiezen tussen hun familie en hun partner.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 16:16

@Ikke: Maar wie zegt dat als je geen relatie aangaat met een ongelovige je die ongelovige dus niet respecteert?

Persoonlijk zou ik (let op: IK! Dit geldt niet voor iedereen) het denk ik ook niet kunnen, een relatie met een ongelovige, omdat mijn geloof van grote invloed is op hoe ik in het leven sta, hoe ik omga met rouw en verdriet, met levensvragen, met de natuur etc... Dat wil niet zeggen dat ik per se anders handel dan een ongelovige, maar mijn bron waaruit ik deze dingen doe is anders. Maar ongelovige (of anders gelovigen) zijn bij ons in de kerk en thuis uiteraard gewoon welkom en ik heb ze net zo lief als mijn christelijke medemensen. Maar een relatie... dat is voor mij anders omdat het een groot deel van mijn persoonlijkheid uitmaakt.

Zo zou ik bijvoorbeeld ook geen relatie kunnen hebben met een politiek extreem rechts iemand. Gewoon, omdat zijn denkbeelden zover afstaan van die van mij. Of met iemand die bewust kinderloos wil blijven. Om maar wat te noemen.

In mijn omgeving zijn er veel gelovigen met ongelovige partners...En dat geeft toch vaak een hoop gedoe. Laat je je kind dopen of niet? Gaat het kind mee naar de kerk of niet? En naar kerk-activiteiten buiten de zondagsdienst om? Kies je een christelijke school of niet? Lees je thuis uit de bijbel met je kind of niet? Etc, etc, etc. Maar ook bij andere levensvragen zoals euthanasie en abortus, begrafenissen/crematies etc. Dat wil niet zeggen dat mijn man en ik nooit gedoe hebben en dat wij in alles binnen het geloof op 1 lijn zitten ;-) En de ene keer is zijn geloof sterker en een ander keer het mijne. En soms verschillen we van mening maar de beginselen zijn hetzelfde. Dat heeft niks met een gebrek aan respect voor ongelovigen te maken maar met je identiteit. Mijn hele familie is atheïst, ik ben zelf tot geloof gekomen toen ik ongeveer 15 was. Ik hou van mijn familie en respecteer hen en hun opvattingen volledig. Maar het sluit niet genoeg aan bij mijn opvattingen om 24/7 mee samen te leven en mijn diepste gevoelens mee te delen. Als vrienden vind ik ongelovigen heel leuk en gezellig, als partner zou ik mij er niet volledig mee kunnen verzoenen. Er zijn dingen die mijn schoonfamilie (christelijk) wel van mij begrijpt en mijn eigen familie niet, dat is verder niet erg maar in een relatie zou het wel een gemis zijn. Maar dat is MIJN mening, en die dring ik aan niemand op, net zo verwacht ik van atheïsten dat zij hun mening ook niet aan mij opdringen. Elkaar in de waarde laten komt van twee kanten :) Jij hebt vast ook mensen waarvan je vindt dat ze in hun doen en laten, op wat voor manier dan ook, nooit in aanmerking zouden komen als jouw partner.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:09

Inderdaad, als er een gezin gesticht gaat worden dan wordt het wel veel lastiger.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:13

Ik vind het juist getuigen van respect naar elkaar als je open en eerlijk bent over hoe je erin staat en elkaar op die manier de keuze laat. En de keuze om dan met iemand geen relatie aan te gaan kan dus juist uit respect voor diegene zijn.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:22

ikke schreef:
Doutz16 schreef:

Zoals je kan lezen staat er 'denk ik' en 'mijn mening'. Dus je hoeft er echt niet zo'n persoonlijke en afkeurende reactie op te geven. Ik deel mijn mening en jij de jouwe.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:24

ikke schreef:
Doutz16 schreef:

Ik gun en respecteer ieder z'n eigen keuzes, maar laat mij de mijne. Ik vraag me dan altijd af: als je je partner die vrijheid niet gunt; welke vrijheden beperk je dan nog meer?

Je kan in NL er ook voor kiezen om iemands partner niet te worden als er iets niet bevalt ;) En dat lijkt me geen egoïstische keuze.
Beide partijen willen toch een partner waarmee het op de belangrijkste punten goed klikt? Als iemand het zo belangrijk vindt om het geloof te delen met een partner lijkt me het wijs om een partner te zoeken die dat ook zo ziet :)
En dan beperk je dus helemaal niks :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:34

Century schreef:
Ik vind het juist getuigen van respect naar elkaar als je open en eerlijk bent over hoe je erin staat en elkaar op die manier de keuze laat. En de keuze om dan met iemand geen relatie aan te gaan kan dus juist uit respect voor diegene zijn.

Inderdaad,omdat je weet dat het niet zal gaan werken.En dan zou je die ander,en jezelf ook, alleen maar heel ongelukkig gaan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:35

hazel schreef:
God has priority in my life and heart. Just that you know. I am a believer and I prayed always. But i felt empty. Now I feel my life is getting happiness and I see the light. I will continue being myself, but I will follow God my Lord and Jesus his Son and also God. And the holy Spirit also God. I want HIM to guide me. And yes I want to have you, but I hope you understand that I will follow God. And if you don't want to see me anymore I understand, but I won't abandon GOD, I won't.

Dit komt op mij gewoon heel heftig over. Als hij had gezegd dat hij wat vaker naar de kerk wilde had het heel anders op me over gekomen.

" Run Hazel, RUN"

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 17:48

Het is natuurlijk een heel wat minder heftig statement wanneer Hazel er net zo in had gestaan. Nu dat niet het geval is, adviseer ik idd om dan niet samen door te gaan.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 18:38

Nielojram schreef:
hazel schreef:
God has priority in my life and heart. Just that you know. I am a believer and I prayed always. But i felt empty. Now I feel my life is getting happiness and I see the light. I will continue being myself, but I will follow God my Lord and Jesus his Son and also God. And the holy Spirit also God. I want HIM to guide me. And yes I want to have you, but I hope you understand that I will follow God. And if you don't want to see me anymore I understand, but I won't abandon GOD, I won't.

Dit komt op mij gewoon heel heftig over. Als hij had gezegd dat hij wat vaker naar de kerk wilde had het heel anders op me over gekomen.

" Run Hazel, RUN"

Dit inderdaad. Dat hij voor dit geloof kiest is aan hem, maar ik zou me ook afvragen of je ook bereid bent om je eventuele kinderen met dat geloof op te voeden?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:09

Tja, ik vind het toch altijd een beetje verdrietig dat mensen hun misschien wel absolute soulmate voor het leven laten lopen omdat hij/zij wel of niet gelovig is. Er is meer in het leven dan geloof en daar kun je ook buiten je relatie om gelijkgestemden vinden om over te praten. Blijkbaar is de term, twee geloven op een kussen, daar slaapt de duivel tussen nog steeds actueel. Jammer, elkaar en elkaars levensovertuiging respecteren is een veel groter goed dan niet kunnen groeien in het geloof omdat je soulmate niet gelovig is. Ik vind het een gemiste kans.Maar dat is mijn mening als ongelovige die met een gelovige is getrouwd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:13

Dat deed mijn vriend dus niet, die koos voor mij <3

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:38

Meestal is sterke bemoeienis met de partnerkeuze van medegelovigen een onderdeel van het geloof. Als jullie het niet oneerbiedig vinden,zou ik het willen vergelijken met een stamboekvereniging bij paarden.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:41

bigone schreef:
Tja, ik vind het toch altijd een beetje verdrietig dat mensen hun misschien wel absolute soulmate voor het leven laten lopen omdat hij/zij wel of niet gelovig is. Er is meer in het leven dan geloof en daar kun je ook buiten je relatie om gelijkgestemden vinden om over te praten. Blijkbaar is de term, twee geloven op een kussen, daar slaapt de duivel tussen nog steeds actueel. Jammer, elkaar en elkaars levensovertuiging respecteren is een veel groter goed dan niet kunnen groeien in het geloof omdat je soulmate niet gelovig is. Ik vind het een gemiste kans.Maar dat is mijn mening als ongelovige die met een gelovige is getrouwd.

Ik zóu iemand niet perse afwijzen omdat hij gelovig is. Maar als hij streng gelovig is denk ik gewoon niet dat het ooit kan werken. Niet zozeer door het geloven an sich, maar wel door hoe ik in het leven sta en waar ik wel en niet concessies in wil doen. Ik zou bijvoorbeeld echt niet samen kunnen zijn met iemand die homoseksualiteit een ernstige zonde vindt.

Daarbij haal je een andere partij je huwelijk in. Want het geloof krijgt van ineens ook invloed op jouw leven.

Dat iemand iedere week naar de kerk gaat dat maakt me dan weer niks uit, of wil bidden voor het eten ( maar dat zijn ook geen aanpassingen voor mij).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:51

Ik als ongelovige had wat met een orthodoxe roemeen.
Nou als er een ding is wat ik geleerd heb is dat ik geloof weldegelijk belangrijk vind en het gewoon echt een rol speelt in je leven.
Gelovig is één ding, maar als ik de zinnen kreeg die ts gestuurd heeft gekregen was ik ook heel snel weg geweest.
Inderdaad het had zoveel anders over gekomen als hij het gebracht had meer met de kerk te willen doen.
Maar met zo’n aanhanger, die me zulke berichten stuurt, NOOIT dat ik daar kinderen mee zou willen krijgen, nooit.
Straks legt hij dat alles op aan mijn kinderen, op die manier dan vooral, daar heb ik moeite mee en sta ik niet achter.
Dan voel ik me denk ik buitenstaander in mijn eigen huis, en dat vind ik niet ok.
Want akkoord gaan met niet gelovige kinderen gaat zo’n fanatiekeling geloof ik niet, en ik wil niet dat mijn kinderen op die manier grootgebracht worden.
Neemt niet weg dat als ik op normale wijze een gelovige partner, als diegene met twee benen op de grond staat, weinig problemen heb al heeft het mijn voorkeur niet.
Maar dit wat ik van ts lees is voor mij een gevalletje dit gaat me te ver.
Ik geloof er ook geen barst van dat zo’n persoon mijn soulmate worden gaat trouwens, en ik heb een hekel aan dopjes op de tandpasta discussies enzo.
Dat vind ik met veel dingen het niet waard en ik zie dat dan maar als iets wat ik anders zou doen, en vind wat mensen dan vinden, ‘minpuntjes’ bij mensen juist hetgeen wat ze uniek maakt.
Vaak denk ik echt: en daar maken jullie je druk om?
Maar dit wat ts schrijft, no way.

Overigens is voor mij het gebeuren geaardheid en sex ook een ding hoor, ik hou ontzettend van de diversiteit en mensen die doen wat ze leuk en prettig vinden.
Of dat nou striemen op iemands kont slaan is, of dat het gaat om homoseksualiteit.
Voor mij past een partner die daar pertinent de kriebels van krijgt dus gewoon niet in mijn leven ben ik achter gekomen, dan krijg ik het bekant gelijk benauwd.
Ik heb gewoon iemand nodig die net zo graag als ik bij wijze van lekker naar de kamasutrabeurs gaat om de sfeer en de vrijheid die daar hangt te ervaren.
Dat gaat denk ik niet lukken met een streng gelovige, en mijn vrije geest is wel voor een groot deel wie ik ben, een vrolijk blij en nieuwschierig ei.
Dat werd drastisch ingedamd met mijn orthodoxe vriend toen, been here done that ik hoef geen gedoe meer met streng gelovigen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 20:01

bigone schreef:

Ik heb zelf niet het idee dat iemand mijn absolute soulmate kan zijn als ik het binnenste van mijn soul (mijn geloof dus) niet met mijn levenspartner kan delen :)
Over allerlei andere hobby’s en dingen kan ik prima heen en daar heb ik ook andere mensen idd om over te praten. Maar het geloof vind ik zo belangrijk daar wil ik mee op een lijn zitten met mijn partner :j
Ik heb ook niet het idee dat ik daardoor eventuele betere partners heb gemist dan wat ik nu heb :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 20:14

verootjoo schreef:
bigone schreef:

Ik heb zelf niet het idee dat iemand mijn absolute soulmate kan zijn als ik het binnenste van mijn soul (mijn geloof dus) niet met mijn levenspartner kan delen :)
Over allerlei andere hobby’s en dingen kan ik prima heen en daar heb ik ook andere mensen idd om over te praten. Maar het geloof vind ik zo belangrijk daar wil ik mee op een lijn zitten met mijn partner :j
Ik heb ook niet het idee dat ik daardoor eventuele betere partners heb gemist dan wat ik nu heb :)

Natuurlijk is het absoluut fijn wanneer twee mensen elkaar vinden in alles wat belangrijk voor ze is in het leven. Dat je dat vind binnen het geloof is alleen maar prettig want dat kan wat moeilijke zaken bvb kinderen opvoeden gemakkelijker maken. Maar op voorhand zeggen dat je absoluut niet met een gelovige/ongelovige je leven wil delen komt mij heel berekenend over terwijl liefde imo iets is wat zich niet laat sturen. Daarom mijn opmerking over je soulmate laten gaan omdat het niet 99% in je straatje past. Maar meestal is het ook zo dat gelovigen/ongelovigen zich meer in bewegen in de kringen waar ze zich prettig voelen en dus niet zo snel iemand buiten het straatje tegen komen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 20:18

Verootjoo, dat vind ik wel mooi gezegd.
Mijn binnenste is vrij, open mind, en ik voel me heel naar bij het idee dat mijn partner bijvoorbeeld tegen homoseksualiteit zou zijn.
Nu was zijn argument ook wel weinig onderbouwd:
“God heeft het zo bedacht dat het niet in elkaar past, dus hoort het niet.”
Zoiets was het, lekkere onderbouwing dat twee piemels of twee vagina’s niet werken en dus het niet ok is. :') :+