Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ik kook nu sowieso ook al graag op restwarmte, vind dat wel een uitdaging om zo veel mogelijk na te laten garen op de warmte die er al is dus misschien past keramisch daar ook juist wel goed bij 
8nnemiek schreef:Ik heb een aantal jaren geleden een twee-pits inductieplaatje gekocht. Ideaal om mee te nemen op vakantie, of om stinkspul in de buitenlucht te kokenMaar ook erg fijn om tijdelijk gewoon op te koken.
Die van ons lijkt op deze: klik
Je pannen moeten wel van ijzer zijn (als een magneetje eraan blijft hangen zijn ze geschikt), maar het kookt echt héérlijk!

pmarena schreef:Leuk dat je dat noemt Resistance! Er speelt vanalles door m'n hoofd voor de verbouwing, we willen graag waar mogelijk wat extra stappen zetten op het gebied van duurzaamheid / efficient & veelzijdig gebruik van middelen en verwarming, en waar het kan ook heel graag op een zoveel mogelijk onafhankelijke manier zodat je ook als er zaken uitvallen jezelf nog goed kan redden.
In dat kader ook wel gedacht aan iets van een fornuis dat meer verwarmt dan alleen je eten / een haard die niet alleen je huis verwarmt maar waar je ook eten op kan bereiden. Maar daar weet ik eigenlijk nog te weinig vanaf. We hebben een oude soort Franklin haard in huis waar je prima iets op gaar kan laten pruttelen. Maar efficient / zuinig stoken doet die niet schijnbaar, vergeleken met modernere haarden.
Hoe bedoel je dat met dat fornuis van jou, dat die ook nog je huis verwarmt? Is het dan gewoon zo dat je bedoelt door de stralingswarmte zeg maar omdat het ding heet wordt, of zit er ook nog iets aan vast dat de warmte echt gericht door je huis transporteert ofzo?
In het ideale geval zou ik het allerliefst een kookplaat-iets willen dat heel efficiënt werkt op elektra, maar in geval van nood ook over kan schakelen op ouderwets stoken zonder gas of elektra maar op hout....maar zo'n combinatie zal wel teveel gevraagd zijn denk ik?

pmarena schreef:Zo die laatste is een blits ding
Maar een hele generator in de tuin zetten is niet zo mijn ding hoor. Ik vind het leuker als je jezelf dan nog een beetje op de ouderwetse manier kan redden met een houtvuurtje, elektra herstellen d.m.v. een generator die altijd in de weg staat maar je waarschijnlijk zelden of nooit gebruikt dat is voor ons niet echt iets.
Wel heel gaaf natuurlijk als je wel zoiets hebt en jezelf daarmee kan redden
Hier een stukje verderop is nog een woning zonder elektra en die doen alles op een generator.

pmarena schreef:Leuk dat je dat noemt Resistance! Er speelt vanalles door m'n hoofd voor de verbouwing, we willen graag waar mogelijk wat extra stappen zetten op het gebied van duurzaamheid / efficient & veelzijdig gebruik van middelen en verwarming, en waar het kan ook heel graag op een zoveel mogelijk onafhankelijke manier zodat je ook als er zaken uitvallen jezelf nog goed kan redden.
In dat kader ook wel gedacht aan iets van een fornuis dat meer verwarmt dan alleen je eten / een haard die niet alleen je huis verwarmt maar waar je ook eten op kan bereiden. Maar daar weet ik eigenlijk nog te weinig vanaf. We hebben een oude soort Franklin haard in huis waar je prima iets op gaar kan laten pruttelen. Maar efficient / zuinig stoken doet die niet schijnbaar, vergeleken met modernere haarden.
Hoe bedoel je dat met dat fornuis van jou, dat die ook nog je huis verwarmt? Is het dan gewoon zo dat je bedoelt door de stralingswarmte zeg maar omdat het ding heet wordt, of zit er ook nog iets aan vast dat de warmte echt gericht door je huis transporteert ofzo?
In het ideale geval zou ik het allerliefst een kookplaat-iets willen dat heel efficiënt werkt op elektra, maar in geval van nood ook over kan schakelen op ouderwets stoken zonder gas of elektra maar op hout....maar zo'n combinatie zal wellicht moeilijk te realiseren zijn.
Het lijkt me in de zomer trouwens sowieso geen pretje om op een als een kachel warmte uitstralend fornuis te koken?
het hele ding wordt warm, en bovenop zitten twee kleppen die je omhoog kan doen waar een kookplaat van 400 graden en één van 280 graden onder zit. Ook hebben wij een iets grotere versie waar 4 ovens in zitten; een warmhoud oven van 90 graden, een iets warmere van 160, eentje van 190 en eentje van 220. Ook heeft de onze bovenop nog een keramische kookplaat, maar die gebruiken we nauwelijk. Je moet er echt mee leren koken.

pmarena schreef:Ja als je regelmatig last daarvan hebt dan is het zeker het overwegen waard lijkt me
Ik vind er wel een pokke-herrie vanaf komen hoor, maar misschien dat daar ook wel ontwikkelingen in zijn.
pmarena schreef:Mooi ding zeg! Ik zat na je eerste post wat te Google-en op dit soort fornuizen, dat is echt leuk spul. Maar zou niet weten wat ik met zoveel ovens zou moeten joh, en dan alsnog een andere kookplaat voor de zomer...dat is zo dubbelop en neemt ook best wel weer veel ruimte in beslag.... Gebruik jij de ovens vaak?
En staat hij bij jullie dan min of meer midden in het huis, dat hij meerdere kamers verwarmt?
Bij ons komt de kookplaat aan een buitenmuur, voor een raam dus vandaar de keuze voor een keramische kookplaat met afzuiging naar beneden
Die kat
Dan heb je echt maar één oven, haha.
Die mag enkel daar staan, en als hij er niet staat is ze kwaad op ons en beledigd. Met mand en al verplaatsen gaat niet, dan gaat ze standvastig op die plek zitten totdat haar mand weer wordt teruggezet. Ze is inmiddels al 13, dus dat laten we ook maar zo. Poeslief in het middelpunt in de keuken. 

Ze loopt ook niet over het aanrecht; enkel als we niet kijken.
Resistance schreef:Enorme gezellige theemuts ja, ze kijkt altijd lief mee met wat je doet en zegt af en toe mauw.Ze loopt ook niet over het aanrecht; enkel als we niet kijken.
![]()
Je moet er inderdaad zeker mee wennen en ermee leren omgaan (er zijn ook niet voor niets speciale aga kookboeken), maar ook niet ieder gerecht kan je inderdaad even in de oven schuiven. Het is vooral makkelijk met ovenschotels en stoven en soepen ook inderdaad, dingen die je er gewoon in kan schuiven. Overigens ook je vlees en je vis, en groente kan je heerlijk roosteren. Je kan wel heel makkelijk kijken en prikken in de oven; doordat het geen hetelucht is maar echt gewoon constante warmte, is het veel stabieler. Je cake mislukt dus ook niet meteen als je de oven open doet om even te kijken, omdat er nauwelijks iets verandert als je het deurtje open doet. Bakken en ook brood bakken gaat ontzettend goed erin.
Overigens zijn het wel hele grote ovens, dus je kan makkelijk even een deksel optillen, mits het een niet te grote pan is.
Koken bovenop doen we vooral bijvoorbeeld met dingen zoals nasi en pasta enzo. Of een biefstuk braden of pannenkoeken bakken. Dingen die je echt in een pan doet. Als het op de hete iets te heet wordt zet je hem op de andere plaat, en als het weer iets te langzaam gaat weer op de hete. Dat gebeurt ook met de ovens overigens; als het in de ene oven te hard gaat zet je het even om.
Het is zeker wennen, maar ideaal als je het doorhebt.
En inderdaad van een houtkachel komt een fijnere warmte af, dat vind ik ook. Het is rustiger, voller ofzo. Net als de smaak van iets dan rustig heeft staan garen in goede warmte 
pmarena schreef:Net als de smaak van iets dan rustig heeft staan garen in goede warmte
Ben benieuwd!