naamkind en roepnaam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:50

Tiggs schreef:
Je voornamen zijn gewoon Daniëlle Maria, waarvan je de eerste naam gebruikt?

Ja.
Maria is mijn doopnaam.

Danielle is de naam die ik gebruik.
Op papier is dat Danielle Maria Janssen
( Janssen even als fictief voorbeeld)
Post is altijd op D.M. Janssen. Of D. Janssen

Even gekeken. Op mijn paspoort staat Danielle Maria
Op mijn rijbewijs staat Danielle M

Tiggs

Re: naamkind en roepnaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:51

Klopt, rijbewijs doet maar 1 naam volledig.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:52

Lynn_Nikita schreef:
pinkie87 schreef:
ja maar ik heb dus hekel aan als het afgekort gaat worden. zelfs mijn naam inge wordt afgekort als ze dit doen zegt ik dus ook gewoon ik heet inge.

ik heb ook doop namen mijn volledige namen zijn inge Elisabeth Maria petronella. en dat wil ik mijn kind dus echt niet aan doen ;)

Ow maar een korte naam veranderen ze ook, die maken ze dan wel weer langer, zoals Bo ( Bo`ke) dan koos ik wat ik graag wilde en als dat een lange naam is dan is dat maar zo. Niet een naam aanpassen als roepnaam als je de langere versie mooier vind.
Mijn naam heeft ook 9 letters en wordt door veel mensen anders afgekort, ik luister overal naar :D

Hier ook. Nooit gedacht dat mijn naam zoveel verschillende variaties had :')

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:55

KimD schreef:
Afkorten alleen als je het goed / leuk vind, anders bij de volledige naam noemen.

Mijn naam is Kim, en dat wordt vaak juist langer, Kimmie & Kimmetje wordt het meest geroepen. Maar meestal roepen ze mijn achternaam, dat is ook gelijk mijn bijnaam.

Herkenbaar... Heb twee jongens Stef en Jop, bewust lekker kort... en ook daarvan hebben ze de neiging ze langer te maken naar Steffie |o en Joppie _-:( Meteen wat van zeggen als ze kleiner zijn en nu ze 10 en 8 zijn zeggen ze er zelf wel wat van, maar gebeurt het ook eigenlijk niet meer.
Mijn zus heeft een dochter Annelieke, dat was al snel Lieke, maar mijn zus is consequent Annelieke gaan gebruiken en dat werkt wel.
Ik zou dus gewoon de lange naam geven en die zelf consequent gebruiken dan wordt het snel gewoon. Geen dingen gaan aanpassen voor je omgeving, het is jullie kind :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 20:59

Zolang de roepnaam een afkorting is dan lijkt me dat redelijk normaal.
Wat ik inderdaad nog nooit begrepen heb (en in het buitenland tot extreme verwarring komt) is inderdaad de: adrianus pieter josef en we noemen hem Kasper.
Dan kun je die Kasper er op papier beter ook gewoon voorplakken voor de helderheid (kasper a. p. j.)

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:02

Ik heet Gwen-Mandy, naar word altijd Mandy genoemd :j Alleen thuis in Ierland noemen ze me Gwen, dat is ingewikkeld.
Laatst bijgewerkt door Mand op 27-03-19 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:03

Brainless schreef:
Art_Ificious schreef:
Oudste zus Evelien, nouja dat kan je niet bepaald afkorten :+

Ik ken er 2 en die worden beide Eef genoemd door bekenden :+

Mijn moeder heet Evelyn met als roepnaam Eva. En ikzelf Magdalena maar roepnaam Dalena

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:06

Mijn man heet Adriaan, maar echt niemand noemt hem Adri of Ad... (die worden ook ter plekke gelyncht :') )

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:07

Ik zou het in iedergeval niet zo doen als mijn ouders, mijn naam is gewoon Amber.

Maar ze wilde me vernoemen naar mijn oma's dus heet ik officieel Arendje Maria. Maar zo sta ik dus ook geregistreerd. Dus kom ik op een examen op school word er opeens naar Arendje gevraagd. Inmiddels kan ik er om lachen maar ik heb me er echt voor geschaamt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:17

daantjuhhh schreef:
Tiggs schreef:
Je voornamen zijn gewoon Daniëlle Maria, waarvan je de eerste naam gebruikt?

Ja.
Maria is mijn doopnaam.

Danielle is de naam die ik gebruik.
Op papier is dat Danielle Maria Janssen
( Janssen even als fictief voorbeeld)
Post is altijd op D.M. Janssen. Of D. Janssen

Even gekeken. Op mijn paspoort staat Danielle Maria
Op mijn rijbewijs staat Danielle M

Dan is Danielle zowel je doop als je roepnaam en het minder gebruikte Daan gewoon een afkorting.
Als het niet je officiële maar alleen roepnaam is komt het namelijk echt niet op officiële documenten.

Mijn officiële en roepnaam zijn hetzelfde.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-03-19 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:19

Ik heb ook een hele andere roepnaam dan mijn echte namen. Geen idee hoe dat in mn geboortekaartje stond eigenlijk.

Ik wilde voor mijn zoontje een naam die als die afgekort zou worden ook stoer zou zijn. Die heeft 2 namen waarvan zijn 1e naam ook de roepnaam is, niet afgekort.

linda_arnold

Onze dochter heet Juliëtte op z’n Nederlands, relatief simpel, maar waar ik zelf al snel verbaster naar Jet, noemt onze zoon (3 jr) haar Jette, mijn man gebruikt jullie, schoonouders noemen haar Juul, de opvang Sjuuliët of Djuliëtte.......

Is het belangrijk wat anderen er van vinden? Je moet de naam kiezen zoals je het zelf zou willem, verbasteringen hou je altijd wel of de roepnaam nu hetzelfde of anders is.

Selina

M’n geboortenamen lijken totaal niet op m’n roepnaam. Vind het zelf niks en het zorgt ook wel eens voor verwarring. Officieel heet ik dus zo maar ik voel geen connectie met die namen, dat ben ik niet. M’n initialen zijn dus officieel A.M. maar m’n roepnaam is met een S.
Maar als in jouw geval de roepnaam op de geboortenaam lijkt, is dat al weer heel anders.

Christiene

Mensen korten het toch af..
Chris is mijn geval.

Maar ook een Petra word Peet
Willem word al snel een Wim bij alle Willems die ik ken.
Syl bij Sylvia Sylvana ect

Shadow0

Re: naamkind en roepnaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:28

Ik vind het trouwens vreemd dat een school geen roepnaam gebruikt, dat kunnen ze gewoon invullen volgens mij. Dan kun je mensen gewoon aanspreken met hun gewenste naam (en voor identificatie ben je uiteindelijk toch alleen maar je studentnr.)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:28

Wij hebben onze jongens dubbel namen gegeven. Vince Roan, met roepnaam Vince.

Dizzy505

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:31

Shadow0 schreef:
Ik vind het trouwens vreemd dat een school geen roepnaam gebruikt, dat kunnen ze gewoon invullen volgens mij. Dan kun je mensen gewoon aanspreken met hun gewenste naam (en voor identificatie ben je uiteindelijk toch alleen maar je studentnr.)

Ik word op school in de reguliere lessen dus wel bij mijn roepnaam genoemd. Maar bij staats examens staat er mijn officiële naam op dat is wel eens verwarrend

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:31

Mijn naam is Larissa, roepnaam Lisa en het is echt schijtirritant. Je moet het altijd uitleggen bij officiële dingen enzo, als je diploma uitreiking hebt en je naam wordt omgeroepen weet ik vaak niet dat ik het zelf ben :+

OlleBolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:35

Art_Ificious schreef:
Mijn naam is Marijke (Marie-José Dominique) en wordt vaak afgekort naar Marij, ik vind dat niet erg. Enkele leerkrachten noemden me soms zelfs Mieke-Marieke :')

Mijn zusje heet Kimberly en wordt gewoon Kim genoemd.

Oudste zus Evelien, nouja dat kan je niet bepaald afkorten :+

Mijn vriendin heet ook Evelien maar die noemen we altijd Lien :+ Zelf kan ze er gelukkig wel om lachen :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:36

Een korte naam verlengen is ook in mijn familie aan de hand. Een tante van mij wilde haar zoon een naam geven die niet afgekort kon worden of raar over kon worden gedaan en noemde hem Bob. Dat werd Bobby/Bobbie. Vreselijk vond ze het, maar mijn neefje zelf vond het alleen maar gezellig klinken en iedereen bleef hem - al was het maar om mijn tante te sarren - zo noemen. :D

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-19 21:47

liespower94 schreef:
Mijn naam is Larissa, roepnaam Lisa en het is echt schijtirritant. Je moet het altijd uitleggen bij officiële dingen enzo, als je diploma uitreiking hebt en je naam wordt omgeroepen weet ik vaak niet dat ik het zelf ben :+

jah dat is iets wat ik dus ook niet wil. zie het bij mijn zusje die heet officeel Elisabeth naar oma van mijn moeder vernoemde maar die werd altijd betje genoemt en dat wilde mijn moeder niet dus werdt het elisa als roepnaam.
mijn zusje gebruikt nu vaak haar hele naam wat ook vervelend is want haar mailadressen zijn dan Elisabeth maar jah ik ken er alleen als elisa

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:55

Wij hebben onze kinderen heel bewust één lettergreep namen gegeven. Dat vinden we mooi en het is lekker makkelijk en niet af te korten.
Mijn naam is Linda (geen doopnamen), maar mijn man en vrienden noemen me lin. Zelfs mijn zoon noemt me soms lin.
Mijn moeder is me altijd uit principe linda blijven noemen en mijn vader noemt me altijd bij mijn koosnaam die hij al vanaf dat ik een baby was voor me heeft :o

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 21:57

Op papieren heb ik alleen 3 doopnamen, en mijn roepnaam is saskia.
Overal waar ik dus kom wordt ik aangesproken met de eerste naam van mijn doopnamen, die Adriana is :+
Meestal moeten ze me vaker roepen, gezien ik daar dus niet naar luister.
Zelf zou ik de roepnaam als eerste officieel schrijven. Mijn kinderen hebben geen doopnamen. Gewoon roepnaam en achternaam.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:00

Lynn_Nikita schreef:
Ik zou geen andere officiele eerste naam op papier geven dan de roepnaam. Lijkt mij alleen maar verwarrend. Bv instanties waarbij de officiële naam gebruikt wordt of vliegtickets

Doopnamen vind ik wat anders die staan erachter

Ik heb dit wel. Ik heb 2 officiële voornamen. En mijn roepnaam is anders, alleen de beginletter komt overeen met die van de eerste officiële voornaam. Mijn roepnaam ligt dus ook nergens vastgelegd. Ik weet niet anders en ben hier inmiddels prima aangewend. Ik weet ook niet beter dan dat ik bij vliegtickets mijn eerste officiële voornaam in moet vullen en niet mijn roepnaam. Gaat nooit mis. En ik weet ook dat ik door de overheid standaard aangesproken wordt met mijn officiële voornaam ipv mijn roepnaam. Ik weet niet beter. Maar ik kan mij voorstellen dat het voor andere wel verwarrend kan zijn dat mijn roepnaam niet officieel vast ligt. Ik heb ooit eens examen gedaan waarbij iemand de namen met de id-bewijzen ging controleren. Zij was er van overtuigd dat ik mijn roepnaam zelf bedacht had omdat ik mijn officiële namen maar niks vond. Ik kon het haar maar niet aan het verstand brengen dat ik mijn roepnaam echt vanaf de geboorte van mijn ouders heb meegekregen.
Zelf zou ik daarom niet zo snel mijn kind een andere roepnaam geven dan haar eerste officiële naam als de overeenkomst alleen maar de beginletter is om verwarring bij andere te voorkomen. Maar als de roepnaam echt afgeleidt is van de officiële naam (waar TS nu over denkt) zie ik geen probleem om het zo te doen. Bijvoorbeeld je kind Suzanne noemen en als roepnaam Suus gebruiken vind ik prima kunnen. Zou alleen op het geboorte kaartje wel de officiële namen noemen (dus in dit geval Suzanne) en dan erbij zetten we noemen haar Suus of eventueel later in de tekst verwerken als Suus en moeders maken het goed of rusten van dan tot dan etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:03

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-22 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt