Bijles aan een basisschoolleerling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lampjerulez

Re: Bijles aan een basisschoolleerling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 10:13

cijferen is formeel rekenen, kale sommen.
strategieen/trucjes etc

maar wanneer kinderen niet snappen dat 10-3 hetzelfde is als 10 mensen in de bus en er stappen er 3 uit
Dan kan je cijferen, maar snapt het kind nog steeds niet wat de cijfers betekenen.

dat gezegd hebbende, coby zegt dat cijferen wel werkt, dit is ook zo!
maar voor kinderen met een normaal tot bovengemiddeld IQ is het probleem vaak het te snel overgaan op kale sommen/cijferen. dus moet eerst gekeken worden of het probleem op lange termijn is op te lossen door middel van begrip van de context. Want als dat begrip er is, dan snappen de kinderen de sommen ook nog steeds wanneer ze uitgebreider worden.

let wel, kinderen met zware rekenproblemen (dyscalculie) of kinderen waar leren in het algemeen moeizaam verloopt, ook bij andere vakken. hebben wellicht meer baat bij truucjes/strategieen omdat context begrip/automatisering nooit echt tot stand komt.

maar omdat trucjes/strategieën aanleren op korte termijn werkt.
wordt dit (vaker) toegepast.. En het is natuurlijk makkelijker dan wanneer je een som steeds met lego/knikkers etc. moet gaan ''uitrekenen''

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:53

lampjerulez schreef:
cijferen is formeel rekenen, kale sommen.
strategieen/trucjes etc

maar wanneer kinderen niet snappen dat 10-3 hetzelfde is als 10 mensen in de bus en er stappen er 3 uit
Dan kan je cijferen, maar snapt het kind nog steeds niet wat de cijfers betekenen.

...over woorden valt eindeloos te debatteren.
Persoonlijk doe ik bij het minteken gedurende een kwart seconde zoiets als "bus met tien mensen, drie stappen uit".

:o ik weet geen andere manier (wel andere beelden, maar dat is de kern niet) om duidelijk te maken wat het minteken inhoudt.

Uiteraard heeft het zin als de leerkracht het begrip 'abstractie' begrijpt, zowel een getal (als ook een cijfer) als een minteken zijn abstracties.
Hoe. beter je weet dat het abstracties zijn en waar ze voor staan, hoe makkelijker het overdragen wordt.
(Eerder werd hier iets verstandigs gezegd over: begin concreet, ik zou zeggen met bewegen en voelen, dan schematisch, ik zou zeggen fröbelen - en dan ga je abstraheren.)

Je hoeft een kind niet lastig te vallen met de abstracte woorden (zoals abstraheren, of getalsbegrip, of strategie of automatiseren) maar een kind moet de 'gedachtesprong' kunnen maken van "er zitten10 mensen in een bus, er stappen er 3 uit - dat kun je opschrijven als 10 - 3."