Leuk topic! Ik ben hier zelf ook al een tijd mee bezig, op allerlei vlakken.
Wat me vooral heel erg heeft geholpen is leren onderscheid te maken tussen wat ik nodig heb en wat ik wil. Heel vaak betrapte ik mezelf erop dat ik dacht: 'Dit moet ik hebben!!' of 'Dit heb ik nodig!'
Maar dat is in vele gevallen niet zo. Ik heb daarom de afspraak met mezelf dat ik alles wat ik wil kopen op een lijstje zet en het minimaal twee weken op dat lijstje laat staan. Dan gebeurt het óf dat ik op een gegeven moment geen interesse meer heb, óf ik heb geen goede reden kunnen bedenken om het te kopen, óf ik heb wel een goede reden en dan koop ik het.

Over de tijd heen heeft me dit heeeeel veel geld en afval bespaard, en het heeft mijn houding tegenover consumptie veranderd.
Verder:
- Ik ben kritisch gaan kijken naar de bedrijven waar ik een contract mee heb, bijvoorbeeld voor energie, telefonie, verzekeringen, betaalrekeningen, enzovoort. Ik had er nooit zo over nagedacht, maar ik zat bij bedrijven die geen verantwoordelijkheidsgevoel hadden omtrent de aarde. Daar ben ik dus van weg gestapt, en nu zit ik bij bedrijven die wel dat verantwoordelijkheidsgevoel hebben.
- Ik ben vegetarisch gaan eten.
- Ik gebruik een menstruatiecup en sporadisch wasbaar maandverband.
- Ik koop brood in mijn eigen katoenen broodzakken bij de bakker.
- Ik heb mijn schoonmaakmiddelen drastisch uitgedund. Een tijdje heb ik geprobeerd met alleen azijn, baking soda en citroensap te werken en ik zit te twijfelen om daar misschien toch weer naar terug te gaan. Nu gebruik ik Ecover, omdat ik mijn flessen kan navullen bij de natuurvoedingswinkel in de stad. Dat scheelt veel plastic ten opzichte van de azijn, maar het kost veel meer energie en grondstoffen om het te maken (de palmolie is overigens duurzaam, RSPO-gecertificeerd). Sponsjes gebruik ik niet, in de douche gebruik ik een houten borstel. Voor de rest katoenen doeken.
- Ik koop zoveel mogelijk etenswaren zonder verpakking en biologisch. Groente en fruit koop ik los of ik neem mijn eigen zakjes mee om ze in te vervoeren.
- Ik probeer de hoeveelheid post die ik binnenkrijg zoveel mogelijk te beperken.
- Ik koop gerecycled wc-papier plasticvrij bij de Jumbo.
- Ik gebruik een bamboe tandenborstel en tandtabletjes in plaats van de plastic varianten.
- Ik gebruik altijd overal mijn herbruikbare waterfles.
- Ik gebruik geen plastic tassen.
- In koken ben ik niet zo heel goed, maar ik probeer wel vaak te koken met producten die in het seizoen zijn.
- Ik ben gestopt met het gebruik van make-up en huidproducten. Sporadisch gebruik ik lavendelolie als mijn gezicht heel droog is, en als ik scrub nodig heb maak ik dat van olie en koffiedik of suiker.
- Ik gebruik een shampoobar, geen andere haarproducten.
- Deo maak ik zelf met kokosolie, baking soda en maïzena.
- Ik scheer oksels etc. alleen als ik het echt wil of nodig vind. Ik heb nu zo'n damesscheermes van de Hema, maar ik wil daarna wel over op de safety razor denk ik.
Ehhhh, er is vast nog wel meer. Maar dit is waar ik zo even op kom.

Edit: Oh ja, herbruikbare lunchtrommel, food huggers voor aangesneden fruit en groente, glazen bakken en plastic bakken die ik nog had voor invriezen.