Geld ‘gestolen’, wat kan ik doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Momo94

Re: Geld ‘gestolen’, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 19:38

Ja, dat klopt. Alleen het is bijzonder dat je hem verhoogd hebt naar €100,- en iemand precies €100,- heeft gepind. Normaal gesproken staat hij op maximaal €25,- dus iemand moet hebben geweten dat hij op €100,- stond. Anders doe je maar maximaal €25,- om het te proberen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 19:38

Komt er nou niemand op het idee dat je gewoon meerdere keren onder de 25 euro kan pinnen voor die om een code vraagt?

Waarschijnlijk heeft iemand nu mooi wat rondjes drank voor zijn of haar vrienden gekocht en daarna de pas aan de kant geflikkerd.

En GDG: 100 euro is voor ons studenten best een hoop geld. Dat kan bijna een heel maandsalaris zijn van je bijbaantje. Op een paar 10-tjes na.

TS: wat vreselijk zuur zeg. Kan je niet wat geld lenen van iemand voor noodgevallen?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 19:44

Dankjewel Prugelpiet, je kan inderdaad gewoon meerdere keren pinnen zonder de code in te typen.

Er is niet precies 100,- van af gegaan, op een paar cent na, anders zouden ze het inderdaad erg goed uitgekiemd hebben.

Ik ga pas bij iemand lenen als ik echt dringend het geld nodig heb, mijn vaste lasten zijn al betaald dus daar zit ik niet meer mee.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 19:46

Momo94 schreef:
Ja, dat klopt. Alleen het is bijzonder dat je hem verhoogd hebt naar €100,- en iemand precies €100,- heeft gepind. Normaal gesproken staat hij op maximaal €25,- dus iemand moet hebben geweten dat hij op €100,- stond. Anders doe je maar maximaal €25,- om het te proberen.

Dat is natuurlijk de grootste onzin. Mensen die een ander zijn geld jatten denken en doen niet als normale mensen. TS zal niet de enige zijn die haar limiet heeft verhoogd.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 19:49

turtlelito schreef:
SindyKaya schreef:
Nou ik heb gebeld, helaas is er niet zo veel aan te doen.
Omdat ik mijn limiet dus op 100,- heb staan en ik mijn pas niet geblokkeerd hebt is het mijn eigen risico.
Onwijs k*t dit..

Turtlelito,
Ik had voor dat ik ging stappen nog 104,- erop staan en ook voordat ik hem kwijt raakte had ik de pincode nog ingevoerd. Dus ja, zo goed als geplunderd.

TS, ik snap het. Inderdaad heel vervelend.

Degenen die het gedaan hebben moeten wel lef hebben trouwens. Want meestal staat de limiet niet op 100 euro, en ze hebben dus het risico genomen dat ze bij het afrekenen de pincode moesten intoetsen die ze niet wisten. Staat toch verdacht dan.... Misschien in de gelegenheid waar je was navragen of ze wat raars meegemaakt hebben bij het betalen die avond (kan natuurlijk alleen als het daar niet ontzettend druk is geweest).
En ja, ik snap de bank ook wel, als pas (nog) niet geblokkeerd was kunnen ze weinig doen. Als ze dan wel zouden vergoeden zou dat fraude wel heel erg uitlokken.

Ik loop zo vaak naar de bar met de pinpas van een vriend en als ik dan de code opeens moet invoeren zeg ik “ik ben zo terug”. Maar je kan dat ook zeggen en niet terug komen :Y)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 20:11

Is er gebruik van gemaakt in de betreffende bar?
Zijn er meerdere bedragen vanaf gegaan?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 20:13

In dezelfde bar ja en er zijn meerdere transacties vanaf gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 20:45

Van bewakingsbeelden kan je natuurlijk nooit zien of iemand TS haar pas heeft gebruikt of niet. Het is gewoon een dure les, op het moment dat je merkt dat je je pas kwijt bent moet je hem blokkeren, anders staat de bank volledig in zn recht om te zeggen dat je hard gezegd pech hebt.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 20:51

Even om het duidelijk te maken neem ik de bank niks kwalijk! Het is mijn eigen stomme fout wat even heel zuur is nu.
Ik had veel beter op moeten letten en niet met de gedachte rond moeten lopen ‘dat overkomt mij niet’

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 20:51

Jeetje TS, dat is echt pech..
Voor de mensen die bewakingsbeelden roepen.. bij een bar wens ik je daar succes mee, zeker op studentenabond. Drommende mensen bij de bar en vaak steekt er een hand tussenuit met een pinpas die hem erop legt. Als ze al
Een camera achter de bar hebben, ga je dat nooit zo makkelijk terugvinden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 20:54

SindyKaya schreef:
Even om het duidelijk te maken neem ik de bank niks kwalijk! Het is mijn eigen stomme fout wat even heel zuur is nu.
Ik had veel beter op moeten letten en niet met de gedachte rond moeten lopen ‘dat overkomt mij niet’

Nee dat snap ik hoor, was meer tegenover andere mensen die het belachelijk vonden etc. Het blijft natuurlijk gewoon super poedersuiker dat dit gebeurd is, al helemaal als het om je laatste geld gaat. Succes ermee :(:)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 21:44

Emmaa_ schreef:
Van bewakingsbeelden kan je natuurlijk nooit zien of iemand TS haar pas heeft gebruikt of niet. Het is gewoon een dure les, op het moment dat je merkt dat je je pas kwijt bent moet je hem blokkeren, anders staat de bank volledig in zn recht om te zeggen dat je hard gezegd pech hebt.

Het jammere hiervan is dat als iedereen blijft herhalen dat de bank 'in zijn recht staat' het vanzelf zo wordt, zelfs al is het niet zo. We hoeven niet al die regels zomaar zonder morren te accepteren. Als de voorwaarden zo zijn als ingedebruijn noemde (en ik ben benieuwd wat de daadwerkelijke voorwaarden zijn) dan kan 'niet blokkeren terwijl je wel weet dat de pas weg is' wel een reden zijn om niet uit te keren, maar blokkeren is geen voorwaarde om uitgekeerd te krijgen.

En de banken zouden prima andere mogelijkheden kunnen bieden, bv een aangifte (want valse aangifte is strafbaar, en bovendien, ook al is het niet zo'n hele belangrijke diefstal, het is diefstal en als er camera's zijn kan de dader misschien wel opgespoord worden.)

We maken het zowel banken als dieven zo wel heel erg makkelijk.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:23

Het niet direct melden van verlies valt bij ING onder nalatigheid en daarmee vervalt voor ING afspraak om schade te vergoeden. Staat ook gewoon in de voorwaarden dus in dit geval zou ING volledig in haar recht staan. Heeft niets met makkelijk doen te maken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 13:44

Maar hoezo kan de bank iets doen, Shadow?
Voor hetzelfde geld is TS een enorme geldverspiller die op een avondje uit met de vrienden het ene na het andere rondje gaf en 's anderendaags merkte dat ze het toch wel heel bont heeft gemaakt en daarom maar een verhaal over diefstal verzint.
Met andere woorden: wat had de bank concreet kunnen doen?

SindyKaya, zwaar k*t! De schuld ligt niet bij jou en niet bij de bank en niet bij het contactloos betalen, maar bij de dieven. Blijf gewoon met je tengels van andermans spullen af. 100 euro zou mij ook pijn doen en ik ben geen student meer. Je zou bijna voorstellen dat alle mensen hier die 100 euro niets vinden dit bedrag dan ook per direct overschrijven op jouw rekening.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 13:56

ingedebruijn schreef:
Het niet direct melden van verlies valt bij ING onder nalatigheid en daarmee vervalt voor ING afspraak om schade te vergoeden. Staat ook gewoon in de voorwaarden dus in dit geval zou ING volledig in haar recht staan. Heeft niets met makkelijk doen te maken.

Natuurlijk wel. De banken communiceerden dat bij het invoeren van contactloos betalen heel anders. Van 'uitzondering waarin er niet betaald wordt' zijn de voorwaarden nu gegaan naar 'redenen om op voorhand niet te vergoeden.'
Die misleiding in toon, die vind ik vervelend. Jaren terug toen contactloos werd ingevoerd benadrukten de banken steeds weer hoe ongelofelijk veilig het was en hoe ze echt niet moeilijk deden bij terugbetaling. Dat is nu gewoon niet waar. Als je vraagt om een pas te blokkeren op het moment dat die pas alweer terecht is, dan klopt dat niet met 'niet moeilijk doen.'

Gini schreef:
Voor hetzelfde geld is TS een enorme geldverspiller die op een avondje uit met de vrienden het ene na het andere rondje gaf en 's anderendaags merkte dat ze het toch wel heel bont heeft gemaakt en daarom maar een verhaal over diefstal verzint.
Met andere woorden: wat had de bank concreet kunnen doen?

Om dergelijk misbruik op te sporen zou ik zeggen: aangifte. Valse aangifte is strafbaar, maar daarnaast lijkt het me helemaal niet verkeerd als de politie een halfuurtje besteedt aan even navragen bij de barman/vrouw of er iemand was die op die avond ineens niet meer wilde pinnen toen contactloos betalen niet werkte, en of er toevallig camerabeelden zijn. Lijkt mij niet zo moeilijk, hoeft niet veel tijd te kosten, misschien spoort men met minimale inspanning de dader op, misschien is het in elk geval aannemelijk genoeg om te kunnen zeggen dat het geen valse melding was. Zo werkt bv de reisverzekering ook.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 14:01

Maar aangifte moet de persoon in kwestie dan toch doen? Niet de bank.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 14:03

Aangifte moet ik inderdaad zelf doen en heb thuis even overlegd en heb besloten om het te doen, niet geschoten is altijd mis..

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:09

toen ik nog in een restaurant werkte, kwam de politie regelmatig camerabeelden opvragen van dieven met contactloos pinnen.

We hadden wel een goed camerasysteem maar de diefstal was ook altijd goed zichtbaar. dus camerabeelden zouden wellicht voor opheldering kunnen zorgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:13

Emmaa_ schreef:

Onzin, op de bankrekening van ts staat op de minuut nauwkeurig wanneer er contactloos betaald is. En met de camerabeelden erbij zal je zeer waarschijnlijk de "dief" vier keer in beeld krijgen. En een limiet, bij de rabo is het zo dat wanneer je drie keer achter elkaar contactloos pint je dan de vraag krijgt om je pin in te voeren. Soort van beveiliging.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:14

snoetie schreef:
toen ik nog in een restaurant werkte, kwam de politie regelmatig camerabeelden opvragen van dieven met contactloos pinnen.

We hadden wel een goed camerasysteem maar de diefstal was ook altijd goed zichtbaar. dus camerabeelden zouden wellicht voor opheldering kunnen zorgen.

Ik denk alleen dat tijdens het uitgaan die pinautomaat vrijwel continue in gebruik is, dan moet je echt op de seconde af zien wie er dan aan het pinnen is. Plus dat zo'n bar vaak heel druk is, veel mensen naast elkaar... Lijkt me lastig.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 13:30

Aangifte doen. Daar kunnen ze wel wat mee.