Huis verkopen of niet?!?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Huis verkopen of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:42

Een veiling vind ik wat vreemd,want vaak betekent dat dat het een executieverkoop betreft. Ik den k inderdaad dat je het beste nog eens met een betrouwbare makelaar kunt gaan praten. Huizen vliegen inmiddels weg als warme broodjes, vaak wordt er zelfs boven de vraagprijs geboden. Want er is een heel groot tekort aan betaalbare woningen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 13:52

anjali schreef:
Een veiling vind ik wat vreemd,want vaak betekent dat dat het een executieverkoop betreft. Ik den k inderdaad dat je het beste nog eens met een betrouwbare makelaar kunt gaan praten. Huizen vliegen inmiddels weg als warme broodjes, vaak wordt er zelfs boven de vraagprijs geboden. Want er is een heel groot tekort aan betaalbare woningen.

Executie verkoop betekent dat vaak al lang niet meer!
De markt is enorm veranderd.
Bij executie veiling start bijvoorbeeld het bedrag op 150.000 en gaat hij steeds verder omlaag tot dat iemand accepteert.

Bij vrijwillige veiling start hij bijvoorbeeld op die 150.000 en kan vanaf dat bedrag geboden worden. De volgende moet weer een minimum bedrag boven de voorganger bieden.

In Groningen gebeurt dat nu enorm. Mede omdat daar echt een gevecht gaande is om een huis te bemachtigen.

Hier gebeurt het ook wel. Maar niet zoveel als daar... En ik vraag mij af hoeveel huizen er daadwerkelijk hier zo verkocht worden. En als ze verkocht zijn. Hoeveel hadden ze dan op de reguliere markt opgebracht.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:30

Maar dat is meer verkoop onder opbod. Hebben wij ook gedaan, 175 vraagprijs. Op de vrijdag voor 12 uur moesten ze allemaal bod inbrengen en uiteindelijk 183,5 gekregen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 14:40

MarjanB schreef:
Maar dat is meer verkoop onder opbod. Hebben wij ook gedaan, 175 vraagprijs. Op de vrijdag voor 12 uur moesten ze allemaal bod inbrengen en uiteindelijk 183,5 gekregen

Ja zo moet je het zien. Alleen sluit hier dan bijvoorbeeld de opbod per 15 april om 18 uur.
Maar als iemand nog biedt om 5 voor 6. Dan gaat het nog een kwartier langer door.
In grote steden gebeurt dat best vaak. Maar hier nog niet. Dus ik loop een risico dat er niet of weinig geboden wordt

Bij opbod zoals bij jou weten mensen niet van elkaar wat ze bieden. En brengen ze allemaal een bod uit.

In mijn geval zie je dus wat de ander biedt. En kun je erboven gaan zitten. En je kunt dus ook meerdere keren bieden. Dat geeft het een veiling idee. En daarnaast heb ik geen makelaarskosten omdat de bieder dat betaald.

Ik ga het niet doen. Dat weet ik al wel.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 16:01

Per opbod vind ik overigens ook niets :-) haha. Geef mij maar de ouderwetse manier

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 16:08

Wij hebben het appartement van onze dochter bij een reguliere, dure makelaar verkocht. Zij gaf toen al aan dat er vaak boven de vraagprijs geboden werd. Uiteindelijk hebben we 132.500 gevraagd en verkocht voor 136.000. Er hadden 8 bezichtigingen in 2 dagen plaatsgevonden en maar één bood onder de vraagprijs.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 16:19

MoniqueT schreef:
Wij hebben het appartement van onze dochter bij een reguliere, dure makelaar verkocht. Zij gaf toen al aan dat er vaak boven de vraagprijs geboden werd. Uiteindelijk hebben we 132.500 gevraagd en verkocht voor 136.000. Er hadden 8 bezichtigingen in 2 dagen plaatsgevonden en maar één bood onder de vraagprijs.

Dat boven de vraagprijs is volgens de makelaar niet aan de orde hier. Maar wel strak aan de prijs!
Je hoeft geen 20.000 meer onder de vraagprijs te bieden. Dan hoef je niet weer te komen...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 16:23

Ja, snap ik, ik praat over Utrecht, daar was het echt bizar. Net uit nieuwsgierigheid eens gekeken: Twee jaar na die verkoop wordt voor hetzelfde appartement gewoon 30.000 euro meer gevraagd. Studiootje he?

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 16:40

Wat je hier vooral ziet is bieden vanaf..... Dan kan je je bod uitbrengen vanaf een bepaald bedrag. Het werkt 'gewoon' zoals je een huis bezichtigt, maar als er meerdere geïnteresseerden zijn die een bod uitbrengen, krijg je een einddatum en -tijd voor je eindbod. De verkoper kiest dan de gunstige keuze uit (dus niet alleen op basis van prijs, maar ook oplevering etc).

Enige verschil is dat afdingen niet echt mogelijk is, is mijn ervaring.. Dit in vergelijking met een vraagprijs.

Edit: hier gaat alles boven de vraagprijs weg..... Onder de vraagprijs bieden heeft niet echt veel zin.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 17:33

Nou de makelaar van dat veiling gebeuren heb ik afgeketst.

Ik kreeg er geen goed gevoel bij.
Hij zei dat toen ik zei geen veiling te willen dat hij al 2 geïnteresseerden heeft.
Je wil toch dat bedrag... Nou ik heb er 2... Hoef je niks voor te doen. Bla bla.
Ik heb maar gezegd dat die mensen het huis straks wel op Funda zien!

Hij bleef maar pushen.
En hoe meer hij ging pushen hoe slechter mijn gevoel was.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 17:44

Je hebt echt geen makelaar nodig om je woning te verkopen, dat geld kun je in je zak houden. Verdiep je er maar even in en dan zal je zien dat het helemaal niet zo moeilijk is, zeker niet voor een ongecompliceerd appartement met vve.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 17:52

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 18:02

Ik vind dat bieden vanaf als woningzoekende behoorlijk storend worden. Ga al niet naar dat soort open dagen en ga al helemaal niet zo gedwongen iets bieden.

Wij hebben hier 2 makelaars gehad en beiden wilden toevallig zelfde prijs vragen. Ook al is er veel vraag, zijn de mensen hier vrij nuchter naar het schijnt en wordt er nog niet als gekken boven de vrpr geboden.

De ene makelaar zei wel dat we best iets hoger mochten inzetten, maar het huis dan misschien iets langer te koop staat. Die liet dat dan aan ons over en wat wij verwachtte.
De andere wilde de vrpr en bij veel vraag naar bezichtigingen alsnog een open dag doen met bod uitbrengen.
Qua kosten scheelde ze wel iets, maar daar is ook best over te praten merkte ik. Zo kun je bij de een een tarief afspreken en afrekenen of een totaal bedrag die dan wel afgerond kan worden.

Misschien moet je wat huizen gaan bekijken en zien hoe je je daar zou voelen. Zie je jezelf daar wonen? is die tuin zoveel meerwaarde? Ik zou niet een fijn appartement verkopen en dan straks gehaast iets anders moeten kopen wat je misschien kan tegenvallen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 18:15

bieden vanaf houd ik ook niet van whahaa en zal er dus ook niet snel aan mee doen. Dat laat ik mooi aan andere mensen over.

Dat bieden doe ik wel op marktplaats.

Ik wil gewoon een vraagprijs weten. Punt klaar
Laatst bijgewerkt door orkaan op 28-02-19 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 18:26

Wij hebben trouwens ook niet meegedaan aan dat 'bieden vanaf' gebeuren, hoor...
Zodra dat er stond, zijn wij geen eens gaan kijken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 18:32

studiemiep schreef:
bieden vanaf houd ik ook niet van whahaa en zal er dus ook niet snel aan mee doen. Dat laat ik mooi aan andere mensen over.

Dat bieden doe ik wel op marktplaats.

Ik wil gewoon een vraagprijs weten. Punt klaar

Er staat wel een richtprijs.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 18:55

Ik wil gewoon ergens kijken, aan de makelaar vragen kunnen stellen en een eventueel bod doen dat serieus wordt overwogen. Dan weet je waar je aan toe bent. Wij gaan naar een andere regio en gaan echt niet voor Jan banketstaaf elk huis bekijken en achter het net vissen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 12:20

superpony schreef:
Ik wil gewoon ergens kijken, aan de makelaar vragen kunnen stellen en een eventueel bod doen dat serieus wordt overwogen. Dan weet je waar je aan toe bent. Wij gaan naar een andere regio en gaan echt niet voor Jan banketstaaf elk huis bekijken en achter het net vissen.

Maar dat kan op deze manier ook gewoon.
Je kunt het huis bekijken en zoveel vragen stellen als je wilt.
Eigenlijk is het netter dan opbod waarbij je niet weet wat de ander biedt.
Hier zie je de andere biedingen.
Dus je biedt nooit 5000 meer dan een ander wat bij normaal opbod wel zo kan zijn.

Ik doe het zelf ook niet hoor.
Ik wil zelf ook rechtstreeks in onderhandeling met de verkoper. En niet met 10 anderen.
Maar ik doe dus ook niet aan opbod.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 12:30

Nee, het is niet hetzelfde. Als wij een dag vrij nemen om in een andere regio een huis te bekijken, is het huis vaak nog vrij om een onderhandeling te starten als je interesse hebt.
Als je naar open dagen toe rijdt, weet je niet hoeveel mensen er aanwezig en geinteresseerd zijn. Dan mag je vaak een bod uitbrengen, waarmee je OF naast het net vist OF jezelf heel erg in de vingers kan snijden als het omhoog loopt.
Ik heb gewoon liever directe onderhandelingen 1 op 1. Kijken, bieden, een tegenbod en afhandelen.

Het is ook wel slim van makelaars, want 20 bezichtigingen kost tijd en geld. Alles en iedereen laten komen en hopen dat de je boven de vrpr uitkomt, levert veel meer op voor ze. En mensen trappen erin door de tijd waarin we leven.

Hoewel ik laatst hoorde dat er een open dag was georganiseerd, omdat er veel aanvragen waren en toen niemand meer kwam. Hopelijk is dat een signaal.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 12:39

Ik zei ook niet dat het het zelfde was.

Bedoelde alleen te zeggen dat het meer open onderhandelen is dan per opbod waarin iedereen tegelijk een bod uitbrengt en je niet weet wat een ander biedt.
Hier weet je dus wat de rest biedt en daardoor als jij gewoon bij je van te voren bedachte max blijft hoef je je zelf dus niet in de vingers te snijden. Als jij van te voren bedenkt ik wil max 225 uitgeven en de vorige bieder blijft steken op 119. Kan jij 220 bieden. Waardoor je niet te veel betaald.

Terwijl bij opbod iedereen tegelijk weet je niet wat die ander doet. Als je dan heel graag het huis wil hebben schrijf jij misschien wel een bod van 225 op. Terwijl die ander niet meer dan 215 bood. Heb je toch 9000 teveel betaalt.

Ik gaf al aan dat het ook niets voor mij is.
Ik doe de onderhandelingen ook liever 1 op 1 met de verkoper.
Dus ik snap je wel.
Ik wil alleen even laten zien dat er wel degelijk verschil is.
En je jezelf niet in de vingers hoeft te snijden!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 12:43

Ja, ik snap het systeem, maar dat gaan we niet doen. Het is ook echt geen doen om al die huizen zo af te gaan.

Je snijdt jezelf in de vingers als je meer gaat bieden omdat je ziet dat er veel mensen zijn en hoger gaat bieden dan je wilde.
Bij een 1 op 1 had je misschien lager uitgekomen voor hetzelfde huis.

Natuurlijk ligt dit aan jezelf, maar die druk staat er momenteel wel op. 5 jaar geleden had ik er vast anders in gestaan, maar de laatste paar jaar gaat het iets te ver.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:16

Lijkt me een prima tijd om een appartement te verkopen, als ik t kaartje bekijk waar jij woont (daar woonde ik ook), kon je daar een paar jaar terug aan de straatstenen je appartement niet kwijt, dus zou zeker verkopen als dat nu wel goed kan. Je nieuwe maandlasten lijken me ook best haalbaar. Vooral lekker gaan kijken wat bij je past!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:25

miccamaaike schreef:
Lijkt me een prima tijd om een appartement te verkopen, als ik t kaartje bekijk waar jij woont (daar woonde ik ook), kon je daar een paar jaar terug aan de straatstenen je appartement niet kwijt, dus zou zeker verkopen als dat nu wel goed kan. Je nieuwe maandlasten lijken me ook best haalbaar. Vooral lekker gaan kijken wat bij je past!

Woningen brengen nu meer op,maar het nadeel is dat je zelf weer iets anders moet hebben wat dan ook schaarser en duurder is.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:36

Klopt helemaal, maar gelukkig is dit nog geen mega duur gebied en is de rentestand nu laag, dus wel een mooie tijd om een appartement te verkopen. Paar jaar terug verkocht je die namelijk gewoon niet hier.

TS, wij hebben toen verkocht via Huys makelaars, vond ik wel een aanrader.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:39

anjali schreef:
miccamaaike schreef:

Woningen brengen nu meer op,maar het nadeel is dat je zelf weer iets anders moet hebben wat dan ook schaarser en duurder is.

Risico's nemen verrijkt je leven _/-\o_