Verplicht uit huis 20+ iemand die mee wilt denken/tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:08

Indi_Vito schreef:
Serieus? Nou sorry dat ik het zeg maar jouw moeder mag zich niet eens jouw mama noemen als ze je zo op straat gooit wat een achterlijk mens zeg bah.

Wat betreft woningen ben ik niet bekend in Friesland ik hoop dat je wat vind en snel! Succes en sterkte

Nou nou, je kent het verhaal erachter niet, dus dit vind ik wel erg kort door de bocht. :\

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:22

pinto_1 schreef:
Indi_Vito schreef:
Serieus? Nou sorry dat ik het zeg maar jouw moeder mag zich niet eens jouw mama noemen als ze je zo op straat gooit wat een achterlijk mens zeg bah.

Wat betreft woningen ben ik niet bekend in Friesland ik hoop dat je wat vind en snel! Succes en sterkte

Nou nou, je kent het verhaal erachter niet, dus dit vind ik wel erg kort door de bocht. :

Vind je? Je wordt moeder om voor je kinderen te zorgen niet om als je een nieuwe man ontmoet je kinderen maar op straat te gooien en zelf een luxe leventje te gaan lijden. Ik vind dat niet kunnen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 16:29

Wij weten de ins en outs niet, het is makkelijk oordelen vanuit één kant van het verhaal.
Op een dag - als je kinderen oud genoeg zijn - mag je als moeder zijnde toch ook weer voor je eigen geluk kiezen?

Als je je kinderen hebt opgevoed tot verstandige en verantwoordelijke mensen die prima voor zichzelf kunnen zorgen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 17:58

eekhoornerik schreef:
Wij weten de ins en outs niet, het is makkelijk oordelen vanuit één kant van het verhaal.
Op een dag - als je kinderen oud genoeg zijn - mag je als moeder zijnde toch ook weer voor je eigen geluk kiezen?

Als je je kinderen hebt opgevoed tot verstandige en verantwoordelijke mensen die prima voor zichzelf kunnen zorgen?

Dat is voor iedereen anders. maar ik vind dat je ouder+kind blijft levenslang. Die band stopt wat mij betreft niet op een bepaalde leeftijd.Ik ben echt voor het idee van een familieclan. En eventuele nieuwe partners kunnen daar dan ook een deel van worden.Het afstoten van kinderen past daar wat mijn ideaal betreft dus niet bij. Maar enfin,hier heeft ts dus niets aan want die zit met de situatie daar. Dit zal wel opgelost worden maar ik vind het wel erg voor haar zo.Ze is nu toch haar basis kwijt,ook al zal ze wel een nieuw woonadres vinden .

Mungbean

Re: Verplicht uit huis 20+ iemand die mee wilt denken/tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:04

Misschien nog leuk om te weten TS, ik heb zo‘n 20 jaar geleden in Leeuwarden gewoond en nog steeds als ik daar kom dan voelt het als thuis. Ik vond het er ontzettend fijn wonen en heb er ook een soort heimwee naar gehad :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:28

ual_95 schreef:
Voor zover ik de situatie kan inschatten is dit meer een geval 'aan het lot overlaten' dan 'je kind klaar stomen voor eigen huis'. Bovendien is de ene persoon de andere niet en heeft de één nou eenmaal meer tijd nodig dan de ander om te settelen. En dan heb ik de chaos op de huizenmarkt nog nieteens genoemd.

Ik ben het met je eens dat veel jongeren (te) verwend zijn met hun thuissituatie, maar dit had best wat eerder besproken kunnen worden. Ik vind een half jaar relatief erg kort.

Dit. Moeder lijkt meer te denken 'yolo', dan dat ze bewust haar kinderen op eigen benen wil laten staan.

Leeuwarden lijkt me trouwens stukken leuke dan Almere! Succes TS!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:02

Leeuwarden is een leuke stad. De dorpen er omheen ook.
Maaaar.... verwacht niet dat je met een vingerknip een huis hebt. De wachtlijsten zijn dan weliswaar korter dan in de randstad, maar ook hier zijn fatsoenlijke huurhuizen schaars. En ook hier staan moeders met kinderen na een scheiding op straat en kan het tijden duren voordat ze een huis hebben gevonden.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:07

Zou je niet een bbl opleiding kunnen gaan doen? Dan krijg je gewoon full time salaris en hoef je je niet in de schulden te steken met stufi. Dan zit je ook wat ruimer in je opties qua wonen.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 17:41

ual_95 schreef:
Ik weet niet wanneer je jarig bent, maar naar mijn weten zijn jouw ouders tot je 21e 'financieel' verantwoordelijk voor jou.

"Iets anders is de financiële verantwoordelijkheid van ouders voor hun kroost. Deze stopt niet bij het 18de jaar. Artikel 395a boek 1 Burgerlijk Wetboek verplicht ook daarna te blijven bijdragen in de kosten van studie en levensonderhoud. Deze voortgezette onderhoudsplicht duurt tot het 21ste jaar en is opgenomen omdat veel kinderen met 18 jaar nog niet zijn uitgeleerd. Een hbo-opleiding of universitaire studie is niet goedkoop, duurt minimaal vier jaar, bovendien is de tijd die besteed kan worden aan bijbaantjes soms beperkt."

Met andere woorden: helemaal prima dat je niet meer thuis mag wonen, maar laat meneer met zijn 'nullen' op de bankrekening dan maar een leuk stekkie regelen!

dat had ik al uitgezocht inderdaad! maar helaas word ik 3 mei 21 dus ben ik net niet meer financieel afhankelijk van mijn ouders op het moment dat ik uit huis moet…

ik had het de afgelopen dagen best heel erg druk met werken dus ik ben niet op bokt geweest ik ga even rustig al jullie reacties lezen en de pb's!
ik wil iedereen wel alvast heel erg bedanken voor het meedenken!

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 17:43

marleen_88 schreef:
Wat een vervelende situatie zit jij in. Ik hoor ook positieve verhalen van het NHL, dus dat komt vast goed.
Ik weet niet of de 21+ toets grammatica toetst? Ik zie dat je werkwoordspelling beter kan, let op de -t. Succes.

ja daar ben ik mezelf ook wel een beetje van bewust mijn nederlandse grammatica is het enigste wat nog niet helemaal op niveau is maar daar zijn we mee bezig!

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 18:02

Sizzle schreef:
Misschien nog leuk om te weten TS, ik heb zo‘n 20 jaar geleden in Leeuwarden gewoond en nog steeds als ik daar kom dan voelt het als thuis. Ik vond het er ontzettend fijn wonen en heb er ook een soort heimwee naar gehad :)

Ah dat is wel heel erg fijn om te horen! ik ben benieuwd hoe ik het ga vinden.

Maar een kleine update!
We zijn afgelopen zaterdag bij de open dag geweest van NHL Stenden, ik heb mijzelf nu ingeschreven voor een opleiding daar (De opleiding Finance, Tax and Advice bachelor duaal. Ik heb bewust voor een duaal gekozen aangezien je daar ook vanaf het 2e jaar werken en leren combineert).
Ook heb ik mijzelf nog aangemeld bij verschillende facebook groepen en woningcorporaties, waar ik nog niet lid van was.
Ik wil iedereen nog een keer heel erg bedanken voor het meedenken! Als er nog meer mensen met tips oid zijn is dat erg welkom.
Ook de reacties over de situatie en mijn moeder daar ga ik verder geen aandacht aan besteden aangezien het nu ook is zoals het is. Daar kunnen we heel erg lang stil bij staan maar daar komt niemand verder mee. Ik ben inniedengeval liever bezig met mijzelf te focussen op een kamer te vinden en de 3 toetsen te halen. 5 Maart heb ik de eerste toets, de Capaciteitentoets.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:17

Kijk lekker gelijk naar een echte woning ipv een kamer zodat je een plek krijgt waar je nog jaren kan wonen *D

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 18:28

shilady schreef:
Kijk lekker gelijk naar een echte woning ipv een kamer zodat je een plek krijgt waar je nog jaren kan wonen *D

Daar zat ik ook eerst aan te denken. Maar punt 1 ik zou dat echt nog niet kunnen betalen op dit moment, punt 2 ik wil na mijn studie weer terug naar noord-holland en daar een huisje zien te vinden.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:51

Heb je nog wel recht op een lening (duo)?

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:57

ual_95 schreef:
Voor zover ik de situatie kan inschatten is dit meer een geval 'aan het lot overlaten' dan 'je kind klaar stomen voor eigen huis'. Bovendien is de ene persoon de andere niet en heeft de één nou eenmaal meer tijd nodig dan de ander om te settelen. En dan heb ik de chaos op de huizenmarkt nog nieteens genoemd.

Precies, plus de combinatie studeren en wonen is gewoon ontzettend lastig. Als je fulltime werkte was de situatie heel anders imo. Studeren is echt heel duur en van de studiefinanciering hoef je het niet te hebben.. Het argument dat je op deze manier 'een stabiele volwassene' wordt vind ik onzin. Weinig stabiels aan een dikke studieschuld.

TS, het werd al eerder geopperd maar is je studie niet in deeltijd beschikbaar? Dan kun je echt wel 32 of 40 uur in de week werken en voldoende tijd overhouden om aan school te werken. Ik volg ook een hbo-deeltijdstudie en het bevalt mij heel goed. Het collegegeld is iets lager, maar je hebt geen recht op studenten-ov en een lening.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 22:02

x_Milou schreef:
ual_95 schreef:

Precies, plus de combinatie studeren en wonen is gewoon ontzettend lastig. Als je fulltime werkte was de situatie heel anders imo. Studeren is echt heel duur en van de studiefinanciering hoef je het niet te hebben.. Het argument dat je op deze manier 'een stabiele volwassene' wordt vind ik onzin. Weinig stabiels aan een dikke studieschuld.

TS, het werd al eerder geopperd maar is je studie niet in deeltijd beschikbaar? Dan kun je echt wel 32 of 40 uur in de week werken en voldoende tijd overhouden om aan school te werken. Ik volg ook een hbo-deeltijdstudie en het bevalt mij heel goed. Het collegegeld is iets lager, maar je hebt geen recht op studenten-ov en een lening.

ik ga een duaal doen. dus vanaf mijn 2e leerjaar ga ik de helft werken en de helft naar school. dan krijg je gewoon een betaalde baan. dus alleen het eerste jaartje zal wel heel erg bikkelen worden.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 16:28

Ik wil je optimisme niet afschieten en het kan ook best dat het per bedrijf verschillend is hoe ze het inrichten, maar mijn duale collega's krijgen alleen maar betaald als ze ook echt werken, dus van februari tot en met augustus.
Van september tot en met januari, als ze studeren, moeten ze van het verdiende geld uit die eerdere maanden leven, of er alsnog een bijbaantje naast zoeken...

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 17:13

Ik mis de mening van je moeder. Komt ze niet op voor haar kinderen?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 10:20

Nabster schreef:

Haar moeder heeft duidelijk voor haar nieuwe vriendje gekozen.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 12:34

watchthesky schreef:
Ik wil je optimisme niet afschieten en het kan ook best dat het per bedrijf verschillend is hoe ze het inrichten, maar mijn duale collega's krijgen alleen maar betaald als ze ook echt werken, dus van februari tot en met augustus.
Van september tot en met januari, als ze studeren, moeten ze van het verdiende geld uit die eerdere maanden leven, of er alsnog een bijbaantje naast zoeken...

daar ben ik mij bewust van. ik snap ook wel dat een bedrijf niet leuk door gaat betalen terwijl die persoon niet aan het werk is

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 12:39

Nabster schreef:

sorry maar dit is heel erg irrelevant. wat ik ook al eerder heb aangegeven is dat het is zoals het is en ik niet daar over wil discussiëren of iets.
daar gaat dit topic niet over. dit topic gaat over tips en ideeën voor een woonruimte.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:13

Misschien heb ik erover gelezen, maar wat gaat je broer doen? Kunnen jullie samen geen appartement of dergelijke zoeken?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:59

Farjen schreef:
Misschien heb ik erover gelezen, maar wat gaat je broer doen? Kunnen jullie samen geen appartement of dergelijke zoeken?

dat lijkt me een slecht idee,want die broer veroorzaakt toch juist de problemen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:40

anjali schreef:
Farjen schreef:

dat lijkt me een slecht idee,want die broer veroorzaakt toch juist de problemen.

Die broer veroorzaakt niks, je kletst onzin.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 14:44

Farjen schreef:

Ben ik ook benieuwd naar :o