Controleer jij internet/mobiele telefoon van je kind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 05:16

Zolang ze hun eigen telefoonrekening niet betalen wordt hier de social media wel in de gaten gehouden. Mijn jongste stiefdochter (14) gedraagt zich wel eens ongepast op social media. Afgelopen week was het weer eens zover en heeft ze haar telefoon weer in moeten leveren. Passende consequenties voor ongewenst gedrag zijn trouwens ook nog niet zo makkelijk, want je van alleen verbieden leren ze ook geen verantwoordelijkheid natuurlijk. Maar goed, ikzelf kijk en leer als stiefouder nog mooi een paar jaar van de zijlijn mee.

Mijn man heeft twee nichtjes van 3 jaar die met hun ouders telefoon wel eens mogen videobellen met elkaar, dat is echt té schattig.

Verder zie ik de kinderen in de categorie 7-10 jaar in de familie vooral op YouTube muziek luisteren. Het meeste gewoon hele kinderlijke muziek met als enigszins onverantwoorde uitschieters “Disney princess rap battles”.

paddraigh

Re: Controleer jij internet/mobiele telefoon van je kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 07:43

Hier ligt ie meer in de kast dan dat ze erop mogen...
Ongewenst gedrag is mobiel inleveren.

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 09:40

Hier een zoon van 13 met een smartfoon. Wij hebben met hem de afspraak dat we regelmatig (met of zonder hem) zijn telefoon bekijken. Wat er merken is dat doordat er deze afspraak hebben hij eigenlijk heel vaak zelf dingen komt laten zien. Zijn redenatie is dat papa en mama het anders toch zien.
De jongste van 9 heeft nog geen telefoon. Wel een tablet die alleen in de huiskamer gebruikt word. Laatst vertel de hij dat hij in de klas (groep 6) een van de enige zonder telefoon was. Heeft hij voorlopig toch nog even pech. De afspraak hier is ergens in groep 8 krijg je een telefoon.
Waarom in groep 8? Voor onze gevoelige en daardoor soms ook kwetsbare jongens is de overgang naar het VO al groot. Op deze manier kunnen ze al wennen aan telefoongebruik voordat ze in een compleet nieuwe omgeving komen.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 09:41

Willl65 schreef:
Die van mij kregen pas mobiel bij het gaan naar voortgezet onderwijs. Ik heb inderdaad controle gehad op hin internetgebruik. Net als dat ze telefoon niet mee naar bed mochten nemen.
Nu zijn ze 18 en 20 en zijn ze zelf verantwoordelijk voor hun internet gedrag

Dat hoop je dan maar. Of controleer je nog steeds?

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 10:12

Ik controleer wel. Kinderen hebben een telefoon vanaf groep 8 (omdat ze vanaf dan regelmatig zelf 8 km naar huis moeten fietsen).
Gelukkig controleer ik.... in groep 8 met een van de kinderen af en toe meegekeken in de groepsapp. Daar werden plaatjes gepost met de gezichten van klasgenoten er in gefotoshopt. Deze plaatjes waren zodanig discriminerend dat ze aangifte waardig waren.
Aangezien het de groepsapp van de klas was, melding gemaakt op school met screenshots etc. School heeft dit super opgepakt door iemand van de overkoepelende organisatie op school te laten komen met uitleg en een politie-agent er bij. Daar is de kinderen heel duidelijk uitgelegd dat dit niet kon, waarom het niet kon en wat de straf zou zijn als ze 16 of ouder waren geweest.

Bij mijn dochter controleer ik de gsm niet, maar haar social media accounts worden wel door ons in de gaten gehouden. Waarbij zij de keus kreeg of mij/haar vader als "vriend" of haar peettante.

Verder hebben we uiteraard regelmatig gesprekken tijdens het avond eten over naaktfoto's (maak ze nou gewoon niet en áls zorg dan dat er geen hoofd of herkenbare achtergrond is), pestgedrag etc.

Maar ik vind het lastig! Het zijn kinderen/pubers. De hersenen zijn niet volledig ontwikkelt, ze zijn daarom niet instaat om de gevolgen van al hun acties te overzien. En ja je leert van fouten maken maar sommige fouten achtervolgen je wel de rest van je leven....

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 13:21

Ik zou sowieso heel voorzichtig zijn met alle mobiele dingen rondom kinderen. Je kan natuurlijk niet alle blootstelling voorkomen maar een telefoon met wifi heeft een kind helemaal niet nodig. Het is natuurlijk lastig als alle kinderen op school een smartphone hebben maar dat is dan jammer. Ik heb tot mijn 26e overleefd zonder smartphone en ik kan me niet herinneren dat ik het ding vreselijk gemist heb. Voor een eigen smartphone zou ik denk ik 16 jaar aanhouden maar dat zal wel onrealistisch zijn in deze tijden.

Het wordt steeds duidelijker dat WIFI en EMF´s een negatieve invloed hebben op je gezondheid: https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5118300355. Eigenlijk is het een groot menselijk experiment waarvan we zelf nog niet zo goed weten wat de effecten op lange termijn zullen zijn. Vooral voor de kinderen die er nu op hele jonge leeftijd al uitgebreid aan blootgesteld worden.

Het zal me niks verbazen als het een soort herhaling wordt van het sigaretten verhaal in de jaren 80. Iedereen was aan het roken tot het duidelijk werd dat je er ziek van wordt. Nu kijken we naar die tijd met asbakken in de trein en nieuwslezers die met een peukje in de bek het nieuws voorlazen en denken we; wat waren we in godsnaam aan het doen?

Nu ben ik een grote hypocriet want ik rook af en toe en ik heb een slimme telefoon maar ik ben me bewust van de schadelijke effecten. En ik ben oud genoeg om die keuzes zelf te maken. :P Ik heb het idee dat de effecten van wifi en emf stilgehouden worden. Ik zie bij ons in de winkel regelmatig ouders een telefoon in de handen van kinderen van 2-4 jaar douwen als ze niet willen stoppen met janken. Daar krijg je toch schijtirritante kinderen van.. :')

Ohja en dan heb ik het nog niet eens gehad over de effecten van social media op jongeren, denk dat je dat ook niet moet onderschatten.

Geef ze gewoon een ouderwetse nokia om mee te bellen in geval van nood.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 13:23

Ik kreeg in groep 8 zo´n koelkast nokia om mijn ouders en vriendinnetjes te kunnen bellen/smsen. Maar toen was het nog best duur dus met 100 belminuten/sms in de maand moest ik het doen. Maar dat ging eigenlijk prima. Toen ik naar de middelbare ging heb ik van mijn eigen geld een BlackBerry gekocht en ergens in de 3e kreeg ik mijn eerste echte smartphone en dat was een iPhone. Allemaal tweedehands telefoontjes.
Maar nu heb ik ook een van de nieuwste toestellen van samsung met onbeperkt bellen en internetten, tsja iedereen kiest daar zelf voor toch? Een beetje met de tijd meegaan vind ik niet verkeerd. Aan de andere kant vind ik het wel shocking dat mijn oppaskindjes van 5 en 7 naar dezelfde youtube kanalen zitten te kijken als waar ik naar kijk :=

Als ik kinderen had zou ik niet de telefoon gaan controleren, mijn ouders deden dat godzijdank ook niet, ik moet er niet aan denken. Wat ik wel zou doen is de telefoon beneden laten wanneer ze gaan slapen en sowieso zou ik overmatig gebruik ervan niet goedkeuren. Ik wil bij het eten of bij visite sowieso niet dat ze constant met dat ding zitten te klooien, maar dat heeft ook iets met beleefdheid te maken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 13:46

Nies_ schreef:
je kunt een keer vragen of je het mag zien (waarop nee natuurlijk geen antwoord is).

Ik leer mijn kinderen dat "nee" wél een antwoord is := Maar sommige dingen vráág ik niet, die deel ik mede :')

Overigens ga ik uit van vertrouwen, leg ik uit dat youtube filmpjes bevat die niet voor kindjes zijn en dat het mijn taak als mama is om mijn kinderen daartegen te beschermen. Ik ga dus niet checken wat ze kijken (op smart tv of tablet), maar vertel de jongens waar wij waarom (!) niet mee akkoord zijn (bloed, dood, pesten, vechten, etc). En het hoort er bij dat ze dan soms toch iets kijken wat niet mag, maar ze zijn nog jong genoeg om dat dan te vertellen ;)

Een mobiel kunnen ze krijgen richting het VO. Nu echt nog niet. De congierge of juf belt ons wel als er wat is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 13:53

Lepeltje schreef:
Ik zou sowieso heel voorzichtig zijn met alle mobiele dingen rondom kinderen. Je kan natuurlijk niet alle blootstelling voorkomen maar een telefoon met wifi heeft een kind helemaal niet nodig. Het is natuurlijk lastig als alle kinderen op school een smartphone hebben maar dat is dan jammer. Ik heb tot mijn 26e overleefd zonder smartphone en ik kan me niet herinneren dat ik het ding vreselijk gemist heb. Voor een eigen smartphone zou ik denk ik 16 jaar aanhouden maar dat zal wel onrealistisch zijn in deze tijden.
´

Jij hebt hem niet gemist, maar op de middelbare school wordt er echt verwacht dat je een smartphone hebt :=
Je rooster staat in de app, roosterwijzigingnen worden daarin doorgegeven, de cijfers worden daarin bekend gemaakt, er staat lesmateriaal in...
In de groepsapp worden belangrijke dingen met de klas gedeeld.
Dus ja. Hou je kind maar eens als enige weg van een smartphone als het eenmaal op de middelbare school zit :o

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 14:08

Ah ja dat wist ik niet, ouderwets papier is natuurlijk helemaal uit. :D
Dan wordt het een lastig verhaal inderdaad, daarom schreef ik ook dat het waarschijnlijk onrealistisch is.

Wellicht komen ze er nog op terug of komen er minder schadelijke wifi technieken. Het lijkt me echt super onhandig al die kinderen met een slimme telefoon in de klas.

Ik weet zeker dat er een tijd komt dat we hierop terugkijken net als met het rookgebeuren en ons afvragen waar we nou eigenlijk mee bezig waren.

Ik word oud denk ik.. :')

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 14:34

Ik heb (was toen nog niet gebruikelijk) op mijn 8eeen mobiele telefoon gekregen (smartphone bestond nog niet :+ ). Die was er zodat ik kon bellen/sms'en als ik veilig op de sportvereniging aankwam. Daar moest ik in mijn eentje heen fietsen en mijn ouders vonden het fijn om dan wat van mij te horen en als extra veiligheid.

Natuurlijk gaat dat ding dan ook steeds meer mee naar andere dingen. Zo nam ik hem dus ook steeds vaker mee naar school, om dan te laten weten dat ik met vriendje of vriendinnetje ging buitenspelen, etc.

In de eerste van de middelbare school kwam ook de eerste smartphone, die kreeg ik toen. Dat was handig om het rooster in te zien bijvoorbeeld of mijn ouders weer op de hoogte te houden van allerlei dingen.

Maar godzijdank ben ik nooit gecontroleerd (denk ik haha). Ik was dan wel een brave puber die geen gekke dingen deed. Dat wisten mijn ouders ook.

Ik moet zeggen dat het de band met mijn ouders niet goed had gedaan als ze me hadden gecontroleerd. Geeft een gevoel van wantrouwen en alsof ik domme keuzes zou maken.

Zij hebben mij gewoon af en toe luchtig vertelt bepaalde zaken niet te doen, etc. En indien ik toch iets (doms) had gedaan, dat ik altijd bij ze terecht kon. Onvoorwaardelijk, zonder oordeel. Gelukkig nooit nodig gehad. Maar toch, dat geeft een veel fijner gevoel.

Het verschilt denk ik heel erg per kind hoe je het het beste aanpakt. En ik neem aan dat de ouder het kind het beste kent en dus vaak ook de manier heeft die voor beide het beste werkt.

Mijn kinderen ga ik niet onthouden van een mobiel op jonge leeftijd. Ik ben van mening dat je ze het beste helpt door het juist op jonge leeftijd al goed te begeleiden. En juíst op jonge leeftijjd kan je daarin nog veel beter sturen.

Vanaf de middelbare school vind ik dan ook dat je niet meer in de privégesprekken moet snuffelen. Je kan natuurlijk best als bezoeker een kijkje nemen op het instagramaccount of facebook, maar niet in whatsApp of messenger gesprekken. Dat is privé en niet fijn.

Ik zou dan gewoon luchtige gesprekken blijven houden over het gebruik van social media, etc. Wat wel/niet te doen.

En ik denk dat als je het een kind lang onthoud, dat dit juist niet goed is voor het kind. Het zal erop worden aamgekeken dat het nog geen telefoon heeft en wordt op latere leeftijd in ene in die grote, boze wereld gegooid.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 14:41

Lepeltje schreef:
Dan wordt het een lastig verhaal inderdaad, daarom schreef ik ook dat het waarschijnlijk onrealistisch is.

Wellicht komen ze er nog op terug of komen er minder schadelijke wifi technieken. Het lijkt me echt super onhandig al die kinderen met een slimme telefoon in de klas.

Ik weet zeker dat er een tijd komt dat we hierop terugkijken net als met het rookgebeuren en ons afvragen waar we nou eigenlijk mee bezig waren.

Ik hoop het maar kan het me echt niet voorstellen...

Ik wou dat ik was opgegroeid in een tijd zonder mobiele telefoon en social media. Ik weet zeker dat het erg slecht voor je is (in ieder geval voor mij),maar ik zie dit niet als iets tijdelijk 'hips' zoals roken.

Het is een ontwikkeling die steeds verder zal gaan. Roken was gewoon leuk, stoer, gezellig, lekker(?) Dit is iets geheel nieuws wat zich blijft ontwikkelen. Meer een soort uitvinding van de stoommachine idee..

Ik vind het wel interessant. Denk je dat we dan weer helemaal teruggaan naar een tijd zonder mobiele telefoons en social media of hoe zie ik het voor me?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 15:10

Lepeltje schreef:

Maar je praat hier echt alsof het per se iets erg slechts is. Waarom in hemelsnaam?
Er zitten nadelen aan social media, dat zeker, en je moet verstandig met je smartphone en het internet omgaan. Maar er zijn ook zo ontzettend veel positieve aspecten aan het internet van nu. Ik ben zo ontzettend blij dat ik met mijn familie in Australië gewoon kan skypen, dat ik zo gemakkelijk informatie kan opzoeken over van alles, dat ik mijn idolen kan volgen op social media, dat ik zoveel soorten muziek zo gemakkelijk kan streamen overal waar ik ben. Of wat dacht je van 'app me als je thuis bent'

Ik vind zeker niet dat je dit kan vergelijken met roken. Absoluut niet. En kinderen die moeten vaak gewoon hun telefoon in een bak doen als de les begint, ze zijn niet achterlijk.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:14

Oh ik zie ook echt wel de voordelen hoor.
Zoals ik zei: ik heb er heel hypocriet zelf ook een.

Lees het linkje even, daar staan alle tot nu toe bewezen schadelijke effecten in. Ik geloof niet dat we straks allemaal dood neervallen hoor, maar het zal me niks verbazen als we bijvoorbeeld een generatie krijgen met een hoger percentage jongens met verminderde vruchtbaarheid. Dat soort dingen.
We hebben al die fancy dingen met sneltreinvaart geïnstalleerd zonder eigenlijk echt te weten welk effect dat heeft. En ja ik maak dankbaar gebruik van de handige technieken.

We kunnen nauwelijks nog zonder en dat maakt het natuurlijk een stuk anders dan roken. Maar het ging me meer om het idee dat we in de jaren 80 ook dachten dat dat allemaal wel kon zonder schade.

Misschien vinden ouders hier het ook wel nuttig om te weten dat het niet helemaal schadeloos is, en dat het wellicht de moeite waard is om vooral bij kleine kinderen het gebruik te beperken. Maar ook voor jezelf is het bijvoorbeeld beter om de telefoon niet naast je bed te leggen als je gaat slapen (of op vliegtuigmodus zetten). Of hem voor lange tijd tegen je lichaam aan te dragen.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:26

snuffie123 schreef:
Ik vind het wel interessant. Denk je dat we dan weer helemaal teruggaan naar een tijd zonder mobiele telefoons en social media of hoe zie ik het voor me?

Nee zeker niet maar ik denk wel dat er een moment komt waarop we de techniek aan zullen moeten passen. Je hebt nu geen stoomtreinen maar elektrische treinen. Steeds meer elektrische auto's en steeds meer andere potentiële manieren om een auto aan te drijven bijvoorbeeld. Zeker omdat we steeds sneller en beter internet willen en steeds betere machines denk ik dat we op een gegeven moment toch op iets anders over moeten. Vergeet niet dat we pas in 2007 ofzo met smartphones begonnen te knooien. Het is eigenlijk nog een relatief nieuw ding wat terecht razend populair is geworden. Nieuwe technologieën zijn nooit perfect vanaf het begin.

Het wetenschappelijk bewijs van de schadelijkheid begint zich op te stapelen en je kan dat natuurlijk niet voor altijd blijven negeren. Zeker omdat we juist steeds meer en beter draadloos internet willen in plaats van minder.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:27

Lepeltje schreef:
Oh ik zie ook echt wel de voordelen hoor.
Zoals ik zei: ik heb er heel hypocriet zelf ook een.

Lees het linkje even, daar staan alle tot nu toe bewezen schadelijke effecten in. Ik geloof niet dat we straks allemaal dood neervallen hoor, maar het zal me niks verbazen als we bijvoorbeeld een generatie krijgen met een hoger percentage jongens met verminderde vruchtbaarheid. Dat soort dingen.
We hebben al die fancy dingen met sneltreinvaart geïnstalleerd zonder eigenlijk echt te weten welk effect dat heeft. En ja ik maak dankbaar gebruik van de handige technieken.

We kunnen nauwelijks nog zonder en dat maakt het natuurlijk een stuk anders dan roken. Maar het ging me meer om het idee dat we in de jaren 80 ook dachten dat dat allemaal wel kon zonder schade.

Misschien vinden ouders hier het ook wel nuttig om te weten dat het niet helemaal schadeloos is, en dat het wellicht de moeite waard is om vooral bij kleine kinderen het gebruik te beperken. Maar ook voor jezelf is het bijvoorbeeld beter om de telefoon niet naast je bed te leggen als je gaat slapen (of op vliegtuigmodus zetten). Of hem voor lange tijd tegen je lichaam aan te dragen.

Maar de schade die roken bijvoorbeeld aanricht is ook totaal niet te vergelijken met de schade die smartphone straling kan toe richten. Op de nieuwere smartphones zit vaak ook nog eens een filter functie waarmee je de harde blauwe straling er uit filtert waardoor het een stuk aangenamer is voor de ogen enz.

Maar echt lichamelijk letsel vind ik heel ver gezocht. Er zijn ontzettend veel dingen die veel meer schade aan kunnen richten dan smartphones. Misschien kan daar meer aandacht naar, lijkt me wel zo slim.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 16:39

Dat is geen valide argument. Omdat andere dingen ook schadelijk zijn moeten we dit maar negeren?
Zo kom je natuurlijk nergens.

Alcohol is ook schadelijk dus waarom zouden we stoppen met roken?

Het gaat trouwens niet om de schermpjes of andere hardware, het gaat om de EMF's die nodig zijn om overal mobiel te zijn.

Ik doe allerlei dingen die schadelijk zijn voor mijn lichaam en ik maak me daar echt niet de hele dag druk om. Maar ik denk wel dat het goed is als mensen beter op de hoogte zijn van het feit dat er meer en meer bewijs naar boven komt dat het niet zo onschuldig is als we altijd dachten. Zeker bij kinderen want die hebben nog een heel leven te gaan. Om nog ff een valse vergelijking te maken: die stop je ook niet op hun zesde een peuk in de bek omdat ze toch al aan genoeg schadelijke dingen blootgesteld worden. Er zijn namelijk ook schadelijker dingen dan sigaretten.

Lees nou gewoon eens dat linkje dan weet je waar ik het over heb.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 17:25

Ik heb dat linkje globaal gelezen maar ik geloof er niet zo in.

En als docent vond ik smartphones echt een aanwinst in de les. Sowieso kun je een les veel interactiever maken, maar met een app als kahoot kun je kennis testen op een spannende manier. En als je als docent je leerlingen bezig houdt met die dingen hebben ze ook minder tijd om elkaar te appen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 17:39

Mijn ouders zeiden vroeger wel altijd dat op de rekeningafschriften stond op welke sites we gezeten hadden en hoe lang enzo.
Heb de rekeningen nooit mogen in kijken en toch wisten ze hoe lang we op spele.nl hadden gezeten :=
Dus ben er vrij zeker van dat ze ons internet controleerden haha.
Maar 'internet' kwam hier überhaupt pas in huis toen ik 12 was en dat was dan alleen op papa zijn computer. Later pas kreeg ik er zelf een om huiswerk te maken.
Smartphones was nog niet aan de orde

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 19:00

Lepeltje schreef:
Dat is geen valide argument. Omdat andere dingen ook schadelijk zijn moeten we dit maar negeren?
Zo kom je natuurlijk nergens.

Alcohol is ook schadelijk dus waarom zouden we stoppen met roken?

Het gaat trouwens niet om de schermpjes of andere hardware, het gaat om de EMF's die nodig zijn om overal mobiel te zijn.

Ik doe allerlei dingen die schadelijk zijn voor mijn lichaam en ik maak me daar echt niet de hele dag druk om. Maar ik denk wel dat het goed is als mensen beter op de hoogte zijn van het feit dat er meer en meer bewijs naar boven komt dat het niet zo onschuldig is als we altijd dachten. Zeker bij kinderen want die hebben nog een heel leven te gaan. Om nog ff een valse vergelijking te maken: die stop je ook niet op hun zesde een peuk in de bek omdat ze toch al aan genoeg schadelijke dingen blootgesteld worden. Er zijn namelijk ook schadelijker dingen dan sigaretten.

Lees nou gewoon eens dat linkje dan weet je waar ik het over heb.

Ik heb het linkje gelezen en vind het niet echt overtuigend overkomen eerlijk gezegd.
Nogmaals vind ik de vergelijking met de sigaret evenals alcohol echt nonsense. Dat is gewoon zo compleet iets anders. Sigaretten en alcohol kan iemand veel gemakkelijker fataal worden. Probeer jij maar iemand te laten sterven door WiFi gebruik.

Het slaat gewoon kant noch wal.
Vroeger zeiden ze al van lang tv kijken krijg je vierkante ogen, oftewel overmatig tv kijken is niet gezond. Zo zal dat ook met smartphone en internet gebruik zijn, maar gewoon in zo'n compleet andere mate dan verdovende middelen. Of ongezond voedsel.

Je hoeft zeker niet iets wat ongezond is te negeren. Maar met de onderzoeken en wetenschap van tegenwoordig hadden wij het allang geweten als WiFi stralingen en dergelijke allemaal zo ongezond zouden zijn als jij en dat linkje beweren.

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 19:40

Persoonlijk zou ik het wel doen als ik kinderen had maar ik denk wel dat kinderen (en zeker jongens) hierdoor alleen maar beter worden om hun wandel op het internet te verbergen. Zo ging het vroeger al met mijzelf en mijn ouders omdat ik als kind gewoon veel meer verstand van de digitale wereld had dan mijn ouders en zo gaat het tegenwoordig nog steeds als ik kijk naar mijn privé-omgeving.

Kinderen zijn nieuwsgierig en als iets niet mag dan is het des te interessanter, zeker voor pubers.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 20:10

Shaggy09 schreef:
Ik heb het linkje gelezen en vind het niet echt overtuigend overkomen eerlijk gezegd.
Nogmaals vind ik de vergelijking met de sigaret evenals alcohol echt nonsense. Dat is gewoon zo compleet iets anders. Sigaretten en alcohol kan iemand veel gemakkelijker fataal worden. Probeer jij maar iemand te laten sterven door WiFi gebruik.

Vroeger zeiden ze al van lang tv kijken krijg je vierkante ogen, oftewel overmatig tv kijken is niet gezond. Zo zal dat ook met smartphone en internet gebruik zijn, maar gewoon in zo'n compleet andere mate dan verdovende middelen. Of ongezond voedsel.

Je hoeft zeker niet iets wat ongezond is te negeren. Maar met de onderzoeken en wetenschap van tegenwoordig hadden wij het allang geweten als WiFi stralingen en dergelijke allemaal zo ongezond zouden zijn als jij en dat linkje beweren.

Ik had je al uit gelegd waarom ik de vergelijking maak. Het gaat niet om de dodelijkheid maar om de manier waarop we ermee omgaan.

De paper is niet geschreven om je te overtuigen. Het is een samenvatting van wetenschappelijk onderzoek tot nu toe naar de schadelijke effecten van WIFI. Met andere woorden: de wetenschap is daar inderdaad mee bezig en ze weten het dus ook al een tijdje. Alleen wordt er verder weinig mee gedaan, een van de redenen is ongetwijfeld omdat de schadelijkheid een lange termijn effect is wat het in het echte leven lastiger te meten maakt. En we gebruiken het natuurlijk nog niet zo lang op zo'n grote schaal.

Maar goed ik zeg niet dat je er iets mee moet doen en dat iedereen zijn telefoon onmiddellijk in de prullenbak moet gooien. Het is gewoon info, misschien vindt een ander het wel interessant en belangrijk om in ieder geval het gebruik bij kinderen te beperken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 20:15

Het is een lastig dilemma. Ik heb het vroeger (toen mijn dochter 13/14 jaar was) wel eens gecheckt. Daarna was alleen het feit dat ik toegang had en de telefoon kon checken als ik dat wilde voor mij wel voldoende en heb ik verder dr privacy gerespecteerd. Wel heb ik er altijd op gestaan dat haar Find my Iphone aan stond en ik dus altijd wel zo ongeveer kon zien waar ze uithing. Dat was mijn voorwaarde voor "uitgaan en laat thuiskomen" en natuurlijk wilde ik ook tussen tijds nog even contact. Ben gewoon een bezorgde moeder

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 20:18

Lepeltje schreef:
Shaggy09 schreef:

Ik had je al uit gelegd waarom ik de vergelijking maak. Het gaat niet om de dodelijkheid maar om de manier waarop we ermee omgaan.

De paper is niet geschreven om je te overtuigen. Het is een samenvatting van wetenschappelijk onderzoek tot nu toe naar de schadelijke effecten van WIFI. Met andere woorden: de wetenschap is daar inderdaad mee bezig en ze weten het dus ook al een tijdje. Alleen wordt er verder weinig mee gedaan, een van de redenen is ongetwijfeld omdat de schadelijkheid een lange termijn effect is wat het in het echte leven lastiger te meten maakt. En we gebruiken het natuurlijk nog niet zo lang op zo'n grote schaal.

Maar goed ik zeg niet dat je er iets mee moet doen en dat iedereen zijn telefoon onmiddellijk in de prullenbak moet gooien. Het is gewoon info, misschien vindt een ander het wel interessant en belangrijk om in ieder geval het gebruik bij kinderen te beperken.

Ja maar het is toch hartstikke logisch dat we hier heel anders mee omgaan dan hoe we met sigaretten/alcohol en dergelijke omgaan?

Ik heb nog geen een keer in de krant of op het nieuws gelezen dat Wi-Fi slecht blijkt te zijn. Ik denk de meeste niet. Heb er namelijk ook nog nooit van gehoord :') Ik denk dus dat het niet zo slecht is als het volgens die site is. Anders hadden we daar al wel meer van gehoord, WiFi bestaat immers al een poos.