De Studeerpil, meningen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:06

Fellow schreef:
Denk dat je in een tentamen periode meer hebt aan gewoon gezond eten en af en toe wat lichaamsbeweging. Zou wel heel simpel zijn als alle studieproblemen zomaar verdwijnen met een pilletje. Vind het ook een beetje een gek idee om overal maar pillen voor te hebben. Studeren is nou eenmaal niet leuk, get over it. :=

...hoezo, "studeren is niet leuk"..??

Maar hoe leuk ook, het is vermoeiend (net als lekker sporten vermoeiend is).

Graag gezond eten en lichaams beweging is aantoonbaar goed voor concentratievermogen, maar deze ingrediënten ook.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:24

Goof schreef:
Chubby schreef:
Mijn kinderen gaan maar lekker met hun handjes werken, als het hun hoofd niet lukt om te studeren. Ik vind het echt van de zotte dat "het systeem" leidend is in wat we van "de mens" verwachten. En al die kunstmatig of koste-wat-kost behaalde prestaties leiden maar tot één ding: een volledig overspannen maatschappij.

Voor hun plezier mogen mijn kinderen experimenteren. Maar níet om aan dit soort flauwekul te kunnen voldoen wat mij betreft.

Als concentratie en onrust in het hoofd nou het enige probleem is, dan moet een kind maar afzakken naar praktijkonderwijs?
Moet datzelfde kind dan ook maar nooit zijn rijbewijs gaan halen ivm stress en concentratie? Of maar nooit op sollicitatiegesprek gaan?
Wat is er mis met hulpmiddelen?

En dan? 10 / 15 jaar met hulpmiddelen studeren en daarna een baan waarin je ook dingen moet doen die niet bij je passen?

Niks mis met handenarbeid hoor. En als je later tóch meer met je hoofd wíl doen, dan komt dat dan wel.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:26

Thioro schreef:
Hoewel ik het er mee eens ben dat pillen niet nodig zouden mogen zijn moet je idd ook wel weten dat de studiedruk soms enorm kan zijn.
Zoals het voorbeeld hierboven 6 examens in 5 dagen, dat is veel en als dat dan ook nog moeilijke/dikke cursussen zijn dan wordt het wel ingewikkeld.
[...]
Unief daarna werd een ander paar mouwen. Het studeersysteem zette echt aan tot zoveel mogelijk info erin stampen, hopen dat je het tot aan het examen kon onthouden en het na het examen gewoon weer vergeten bijna. [...]
Voor iemand die op een goede manier studeert, is het op zich niet zo'n probleem. Daarnaast vind ik het een slecht teken dat je de leerstof vergeet na het examen. Dit laat zien dat je veel te laat bent begonnen met studeren en/of een verkeerde studiemethode hebt.

Het kan uiteraard ook zijn dat de studie veel te hoog gegrepen is.

Wat heb je overigens aan een master als je de dag na het examen al vergeten bent wat je hebt geleerd?
Laatst bijgewerkt door Riel op 05-02-19 22:35, in het totaal 3 keer bewerkt

Chubby

Re: De Studeerpil, meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:31

Studeren voor een examen en daarna mag je de stof vergeten. Niet gek dat de 'millenials' zo slecht aangeschreven staan op de werkvloer toch :=

Begint al op de basisschool met flitslezen. Zo snel mogelijk een tekst lezen, je hoeft niet te weten waar de tekst over gaat. Eh ja.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:34

Chubby schreef:
Studeren voor een examen en daarna mag je de stof vergeten. Niet gek dat de 'millenials' zo slecht aangeschreven staan op de werkvloer toch :=

Begint al op de basisschool met flitslezen. Zo snel mogelijk een tekst lezen, je hoeft niet te weten waar de tekst over gaat. Eh ja.

Waarom zou je de stof daarna weer vergeten omdat je iets voor een betere concentratie hebt genomen?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 23:01

De studie heb ik 10 jaar geleden al met succes afgerond, no worries ;) .

Wat toepasbaar en noodzakelijk was voor het vak ben ik niet vergeten. Ken het van buiten omdat ik het dagelijks toepas, niet omdat ik het voor een examen er in gestampt heb.

Maar al de droge stof uit de eerste jaren? Ver ver weg in de catacomben van het geheugen.
In die studie zaten en zitten ook een heleboel Nederlandse studenten en die bijten ook hun tanden stuk op het 'domweg' droge stof stampen. Belgische studenten zijn het 'van buiten leren' wat meer gewend.
Maar het blijft nutteloos papegaaienwerk.
Je 'vergeet' de stof net zo snel als je hem geleerd hebt omdat je hem niet leert toepassen en het veel, heel veel leerstof is voor een korte tijd. Pas in de latere jaren, als de praktische toepassingen om de hoek komen kijken kan je die droge theorie van ervoor echt plaatsen.
Heeft net zoveel met het studiesysteem zelf te maken als met jouw al dan niet aanwezige talenten als student.

Ter info: toen ik in het eerste jaar van die studie zat hadden ze een slagingspercentage van ~30% zonder herkansingen (en ja ik behoorde tot de gelukkigen). In de jaren daarna is dat alleen maar afgenomen, tot zelfs minder dan 10%. Weet niet hoeveel er nu nog het eerste jaar overleven.
Dat heeft politieke redenen maar geeft wel aan dat je met een studiesysteem kan maken of breken wat je wil, ongeacht de inzet, motivatie of capaciteiten van de studenten.

Anyhow, niet alle studies zijn zo.

Terug on topic: het zou niet nodig mogen zijn dat je pillen moet pakken om door je studies te komen. Niet in de hogere studies (daar is het nog een keuze om dergelijke studie te beginnen) en al helemaal niet in het basisonderwijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 23:54

jasmijn16 schreef:
Ik heb het net geprobeerd, morgen een tentamen met 4 vakken bij elkaar in gegooid, dat doen ze altijd bij mij op school. Ik heb in de hele tentamen week maar 2 toetsen, maar deze zijn wel ieder van 4 of 5 vakken. Morgen heb ik een tentamen met 2 vakken waar ik best moeite mee heb. Ik heb net gewoon vanaf 6 uur zitten leren, en ik heb niet dat duffe gevoel in mijn hoofd, niet iedere 10 minuten de concentratie kwijt en gewoon echt kunnen studeren. Ik heb mezelf nu even een kwartiertje pauze gegunt en dan nog maar even weer verder. Tot nu toe ben ik erg tevreden.

Hoe is het de rest van de avond gegaan, qua hoeveelheid studietijd/studiekwaliteit? Je schreef dacht ik dat je eerder ook al andere manieren had geprobeerd om je studietijd/kwaliteit op te peppen, hoe vergelijkt dit zich tot die andere middelen?

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 01:01

xyzutu2 schreef:
jasmijn16 schreef:
Ik heb het net geprobeerd, morgen een tentamen met 4 vakken bij elkaar in gegooid, dat doen ze altijd bij mij op school. Ik heb in de hele tentamen week maar 2 toetsen, maar deze zijn wel ieder van 4 of 5 vakken. Morgen heb ik een tentamen met 2 vakken waar ik best moeite mee heb. Ik heb net gewoon vanaf 6 uur zitten leren, en ik heb niet dat duffe gevoel in mijn hoofd, niet iedere 10 minuten de concentratie kwijt en gewoon echt kunnen studeren. Ik heb mezelf nu even een kwartiertje pauze gegunt en dan nog maar even weer verder. Tot nu toe ben ik erg tevreden.

Hoe is het de rest van de avond gegaan, qua hoeveelheid studietijd/studiekwaliteit? Je schreef dacht ik dat je eerder ook al andere manieren had geprobeerd om je studietijd/kwaliteit op te peppen, hoe vergelijkt dit zich tot die andere middelen?

Ik heb nog niet eerder zoiets gebruikt, volgensmij was dat iemand anders. Heb tot een uur of 10 half 11 zonder dof hoofd echt goed kunnen studeren. Waar ik normaal wel 2 dagen over doe qua studeren heb ik nu dus in die paar uur gedaan. Was ook echt verrast dat ik alles in die "korte tijd" heb kunnen doen. Ik ben gestopt omdat ik merkte dat ik toch wel wat dof werd. Wilde zo vlak voor het slapen niet nog een pil nemen dus even het laatste afgemaakt en gestopt. Ik was echt helemaal niet afgeleid en heb echt goed kunnen werken.

Morgen een half uurtje voor het tentamen neem ik er ook even 2,ik ben altijd snel afgeleid door het geklik met de muis door anderen haha. Zal wanneer ik morgen klaar ben nog even melden hoe ik het vond gaan.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 05:38

Goof schreef:
Chubby schreef:
Mijn kinderen gaan maar lekker met hun handjes werken, als het hun hoofd niet lukt om te studeren. Ik vind het echt van de zotte dat "het systeem" leidend is in wat we van "de mens" verwachten. En al die kunstmatig of koste-wat-kost behaalde prestaties leiden maar tot één ding: een volledig overspannen maatschappij.

Voor hun plezier mogen mijn kinderen experimenteren. Maar níet om aan dit soort flauwekul te kunnen voldoen wat mij betreft.

Als concentratie en onrust in het hoofd nou het enige probleem is, dan moet een kind maar afzakken naar praktijkonderwijs?
Moet datzelfde kind dan ook maar nooit zijn rijbewijs gaan halen ivm stress en concentratie? Of maar nooit op sollicitatiegesprek gaan?
Wat is er mis met hulpmiddelen?

Wauw, jij werkt op het onderwijs toch? Dat vindt ik wel zorgelijk.

Dus ik ben een afzakker omdat ik geen concentratie heb en dus genoegen heb genomen met een lager niveau waar ik mijn onrust heel goed in kwijt kan?
Want iedereen moet maar zo hoog mogelijk scoren? Desnoods met hulpmiddelen?

Wat is er mis mee gewoon te accepteren dat mensen zijn wie ze zijn? In mijn geval slim genoeg, maar met te weinig rust in mijn kont om daar optimaal gebruik van te maken met als gevolg dat ik ongelukkig wordt van studies enzo.
Ik heb een meer dan prima baan, waar mijn onrust een zegen is. Er zijn meer dan genoeg mensen die uiteindelijk prima hun weg vinden naar goede banen, zeker als je wat ouder wordt.

Wat is er dan mis mee om 'af te zakken? Alsof je meteen te dom bent om je rijbewijs te halen en op sollicitatiegesprek te gaan als je nu eenmaal wat minder geduld en concentratie hebt. Het is geen geestelijke beperking hoor. :x

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 08:06

Klopt, het is geen geestelijke beperking. En het woord 'dom' heb jij in de mond genomen, niet ik.
Ontneem je dan ook een adhd'er zijn medicatie maar, terwijl hij zich daar juist zo goed bij voelt? Of een autist zijn noise cancelling koptelefoon om de prikkels buiten te houden? Of die persoon zijn kalmerende pillen omdat hij voor de 6e keer moet afrijden en stijf staat van de spanning?
Hulpmiddelen zijn geen taboe, echt niet.

Op je opmerkingen 'dom en afzakken' ga ik niet eens in, die raken kant noch wal.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 08:26

Goof schreef:
Klopt, het is geen geestelijke beperking. En het woord 'dom' heb jij in de mond genomen, niet ik.
Ontneem je dan ook een adhd'er zijn medicatie maar, terwijl hij zich daar juist zo goed bij voelt? Of een autist zijn noise cancelling koptelefoon om de prikkels buiten te houden? Of die persoon zijn kalmerende pillen omdat hij voor de 6e keer moet afrijden en stijf staat van de spanning?

Op je opmerkingen 'dom en afzakken' ga ik niet eens in, die raken kant noch wal.

Adsoluut mee eens.

En voor iedereen die liever praktijkonderwijs wil doen. Helemaal prima. Doe waar je je goed bij voelt en waar je interesse ligt.
Als het maar jou eigen keuze en interesse is.

Maar laat een individu wat andere ambities heeft daar ook voor gaan.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 06-02-19 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 08:27

Jongens... praktijkonderwijs is wel iets heel anders dan vmbo he :+

Daar stroom je niet naar af als je van de havo/vwo komt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 08:28

verootjoo schreef:
Jongens... praktijkonderwijs is wel iets heel anders dan vmbo he :+

Daar stroom je niet naar af als je van de havo/vwo komt.

Daarom gaat die hele discussie nergens over. :+

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 08:48

Chubby schreef:

Dat gaat over technisch lezen. Vlot en goed leren lezen. Wordt vanaf de jaren ‘80 al getoetst en is heel nuttig. Daarnaast wordt er ook ontzettend veel tijd aan begrijpend lezen besteed, een compleet andere vaardigheid. Het begrijpend lezen wordt ook meegewogen in de advisering in groep 8. Twee compleet verschillende vakken die beide hun eigen doelen hebben, maar niet minder belangrijk zijn. Technisch lezen is zelfs een voorwaarde voor begrijpend lezen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 08:57

Die hele pil is pure marketing. Studenten hebben het zwaar en daar verzinnen ze een middeltje voor. Zijn genoeg supplementen die bijdragen aan een betere concentratie/rust maar als je het studeerpil noemt voelt een bepaalde doelgroep zich direct aangesproken :)*

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:29

"If a plant doesn't grow, you fix the environment in which it grows, not the plant.."

Ik krijg aardige Netflix "Take your pills" -vibes van die pillen.
En het feit dat Kruidvat ze verkoopt (marketingstunt, hulpmiddel of niet..) is voor mij persoonlijk al een indicatie dat het in Nederland aan het "gewoon worden" is puur te kijken naar short-term oplossingen, met alle mogelijke gevolgen van dien. Dat terwijl ik op eerste gezicht best de kriebels kreeg van die documentaire..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:49

Goof schreef:

Oh ja, dat was ik vergeten.
Je kunt tegenwoordig niet meer gewoon wat minder geduld hebben zonder een labeltje...
Ik heb nergens gelezen dat deze pillen speciaal voor adhd'ers of andere mensen met een 'labeltje' waren..we hebben het over een pil die mensen helpt met concentreren.
Dat is universeel voor iedereen, en dus niet voor alleen voor mensen met een duidelijke diagose zoals in jou voorbeelden. Dat die hulpmiddelen krijgen lijkt mij niet meer dan logisch (en daarom nogal kinderachtig om als voorbeeld te gebruiken imo) maar met een pil voor iedereen loop je een risico omdat er niemand is die kijkt naar waar het probleem vandaan komt, of het echt wel een probleem is of dat er andere factoren aan ten grondslag liggen.
Nee, neem gewoon een pilletje.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:52

shirleyp schreef:
Chubby schreef:

Dat gaat over technisch lezen. Vlot en goed leren lezen. Wordt vanaf de jaren ‘80 al getoetst en is heel nuttig. Daarnaast wordt er ook ontzettend veel tijd aan begrijpend lezen besteed, een compleet andere vaardigheid. Het begrijpend lezen wordt ook meegewogen in de advisering in groep 8. Twee compleet verschillende vakken die beide hun eigen doelen hebben, maar niet minder belangrijk zijn. Technisch lezen is zelfs een voorwaarde voor begrijpend lezen.

Google maar eens. Het flitslezen heeft zat nadelen en gelúkkig wordt het op veel scholen inmiddels niet meer gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:27

Nou, het ziet er naar uit dat ik 'm ook ga uitproberen. :+ We hadden net een lecture van iemand die een jaar lang aan Biohacking en microdosing deed en dus ook enkel complete food heeft gegeten, en er ging een potje studeerpillen rond. Moet toch nog een essay van 20 pagina's schrijven dit weekend, dus komt goed uit. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 15:32

Okee, ik heb er twee op, maar uit het feit dat ik hier nu dit bericht typ in plaats van aan mijn essay te werken, blijkt dat ze niet werken. :+

Op het gebied van concentratie merk ik niets, ik heb enkel een soort van "tunnelvisie" ofzo. Als ik ergens naar kijk zie ik het beter ofzo? Mijn blik is meer gefocust. Maar da's ook alles.

Tabby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:08

Als ik de Ingrediënten zie lijken die erg op herbal xtc. Je hebt capsules bij de smartshop waar hetzelfde inzit deze worden verkocht voor festivals als herbal xtcs. Als je dit wilt gebruiken kun je beter smart cafeïne bestellen. Daar zitten minder bij stoffen in en werkt ook super.