Minima. Waar is het meest behoefte naar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:48

De mensen die ik ken en naar de voedselbank gaan zijn gelukkig heel blij met wat ze krijgen...

Weg gooien vind ik echt een no-go.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:49

Ik bedoel dit zeker niet racistisch, maar de grootste groep die er kwam/komt waren asielzoekers. Ik ben er vrij zeker van dat dit er veel toe doet.

blokje schreef:
De mensen die ik ken en naar de voedselbank gaan zijn gelukkig heel blij met wat ze krijgen...

Weg gooien vind ik echt een no-go.

Ik denk direct aan een ruiltocht. Als je echt te veel pasta of rijst hebt ga dan eens van deur tot deur? Ik ben er vrij zeker van dat enkele mensen er voor open staan om te ruilen voor wat eieren, fruit, groenten etc.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:52

Wat mensen (kunnen) krijgen via de voedselbank verschilt ontzettend per gemeente.

Ik weet van een gezin die voor (ca) 5 dagen eten (brood, beleg, vlees, pasta/aardappels, groente en fruit) krijgt via hun voedselbank, incl luiers en babyvoeding.
En soms ook wasmiddel/shampoo.

Er zijn ook voedselbanken die veel minder kunnen geven.

SnorlexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:54

Door mijn werk kom ik ontzettend veel in aanmerking met minima.

Er is echt een verschil in de manier waarop ze in het leven staan en omgaan met de situatie. Sommige moeten echt een omslag maken en dat kost ontzettend veel tijd en overtuigingskracht. Sommige pakken het zelf ontzettend makkelijk op.

Je merkt dan ook het verschil tussen het op weg helpen en begeleiden naar wederom zelfstandigheid en het altijd in de hand moeten houden van iemand zijn/haar uitgaven en inkomen.

Een aantal hebben ook een vertekend beeld van “de rest van de wereld”. Voor de verjaardag van een kind wordt gerust 500,- opgevraagd. Dat geven de buren toch ook uit? En “jij” koopt toch ook wat je wilt? Een vakantie naar het buitenland is een recht.

Het komt zelfs voor dat je bij een dreigende uithuiszetting moet praten als brugman om iemand uit te leggen dat de kinderbijslag dit keer niet kan worden uitgegeven aan kerstcadeau’s.

Uiteindelijk draaien alle budgetten maar in het ene dossier is stabiliteit veel sneller bereikt dan in het andere dossier.

Iedere meevaller helpt. Of dat nu een tas met boodschappen is of een cadeaubon van een kledingwinkel. Het geeft ruimte om wat spaargeld opzij te zetten voor de onverwachte uitgaven. Maar wederom. Bij de ene persoon gaat het zoden aan de dijk zetten. Bij de ander is het een druppel op de gloeiende plaat.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 28-01-19 14:00, in het totaal 3 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:55

Citaat:
Ik bedoel dit zeker niet racistisch, maar de grootste groep die er kwam/komt waren asielzoekers. Ik ben er vrij zeker van dat dit er veel toe doet.

Zullen we de discussie zuiver houden?

Ras heeft niets met verblijfsvergunning/ statushouder zijn van doen.

Met cultuurverschillen heeft het natuurlijk wel van doen. Zaak dus om mensen duidelijk te maken dat dit de weg niet is.
Sommige voedselbanken voorkomen dit gedoe ook gewoon : 1x per week mag je zelf dingen uit de schappen halen 'ter waarde van een pakket' - zo kan het ook.

Anoniem

Re: Minima. Waar is het meest behoefte naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:00

Ik snap jou opmerking niet. Ik noem nergens een ras.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:04

Bij onze voedselbank zag ik nooit mensen iets weggooien. Wat wel eens gebeurde i s dat men binnen al wat uit het pakket haalde zodat een ander het mee kon nemen.

Koffie drinken wij niet dus liet ik achter voor anderen om mee te nemen, zo ook wel een met andere producten die we echt niet lusten.

Het waren nooit volledige pakketten, vaak pasta, rijst, pakjes voor nasi of macaroni. Blikken soep en groente, jam, pindakaas en hagelslag. Je moest meestal wel zelf groente en vlees kopen om er een maaltijd van te maken. Meestal was er ook melk en vla, soms luxere toetjes als een winkel een aanbieding te ruim had ingekocht.

Voedselbanken hebben wel flinke tekorten. De voedselbank in Drenthe heeft op dit moment geen penningmeester en ongeveer 30.000 per jaar nodig om te kunnen blijven draaien. Als het zo door gaat zullen ze moeten sluiten.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:25

Ik zou ook graag minima willen helpen. Maar ik zou dan weer niet weten waar ik terecht kan om ze te helpen.

En dan bedoel ik niet spullen afgeven bij de voedselbank, maar echt meer een op een om beter in te spelen op de behoeften.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:18

zonnebloem18 schreef:
Bij onze voedselbank zag ik nooit mensen iets weggooien. Wat wel eens gebeurde i s dat men binnen al wat uit het pakket haalde zodat een ander het mee kon nemen.

Koffie drinken wij niet dus liet ik achter voor anderen om mee te nemen, zo ook wel een met andere producten die we echt niet lusten.

Het waren nooit volledige pakketten, vaak pasta, rijst, pakjes voor nasi of macaroni. Blikken soep en groente, jam, pindakaas en hagelslag. Je moest meestal wel zelf groente en vlees kopen om er een maaltijd van te maken. Meestal was er ook melk en vla, soms luxere toetjes als een winkel een aanbieding te ruim had ingekocht.

Voedselbanken hebben wel flinke tekorten. De voedselbank in Drenthe heeft op dit moment geen penningmeester en ongeveer 30.000 per jaar nodig om te kunnen blijven draaien. Als het zo door gaat zullen ze moeten sluiten.

Oef... Hoop niet dat dat gaat gebeuren
Woon zelf dicht bij Emmen en ken aardig wat mensen die naar de voedselbank gaan.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:19

SnorlexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:14

_San87_ schreef:
Ik zou ook graag minima willen helpen. Maar ik zou dan weer niet weten waar ik terecht kan om ze te helpen.

En dan bedoel ik niet spullen afgeven bij de voedselbank, maar echt meer een op een om beter in te spelen op de behoeften.

Wellicht is het iets voor je om als vrijwilliger aan de slag te gaan bij bijvoorbeeld een wijk-team?

Je kunt dan gerichter inspelen. Niet zozeer met spullen/voedsel maar juist met handvaten voor de lange termijn. Bijvoorbeeld gezamenlijk boodschappen doen. Wat is mijn budget, wat haal ik daarvan, hoe combineer ik voor de gehele week.

Of hulp bieden bij het keuzes maken in bepaalde uitgaven. Wat heb ik allemaal nodig? Wat heeft prioriteit? Hoe spaar ik voor de rest? Zijn er andere opties?

Ik merk dat veel mensen daar hulp bij kunnen gebruiken. Het helpt ook op de lange termijn omdat het bewustwording creëert.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:17

Snorlex schreef:
_San87_ schreef:

Wellicht is het iets voor je om als vrijwilliger aan de slag te gaan bij bijvoorbeeld een wijk-team?

Je kunt dan gerichter inspelen. Niet zozeer met spullen/voedsel maar juist met handvaten voor de lange termijn. Bijvoorbeeld gezamenlijk boodschappen doen. Wat is mijn budget, wat haal ik daarvan, hoe combineer ik voor de gehele week.

Of hulp bieden bij het keuzes maken in bepaalde uitgaven. Wat heb ik allemaal nodig? Wat heeft prioriteit? Hoe spaar ik voor de rest? Zijn er andere opties?

Ik merk dat veel mensen daar hulp bij kunnen gebruiken. Het helpt ook op de lange termijn omdat het bewustwording creëert.

Dat zou een idee zijn. Vanavond eens uitzoeken wat daar de mogelijkheden voor zijn hier.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:31

_San87_ schreef:
Snorlex schreef:

Dat zou een idee zijn. Vanavond eens uitzoeken wat daar de mogelijkheden voor zijn hier.

Een wijkteam zal niet gaan denk ik, maar je hebt veel "maatjes"initiatieven. Daar zou je wel naar kunnen zoeken. Ze kijken dan ook welke hulp goed bij de persoon past, en er is een tekort aan. Ik zal zo eens kijken of ik de site even kan opzoeken.

SnorlexJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:41

Of het Leger des Heils.

Mijn ervaring met wijk-teams is overigens wel dat zij de linkjes kunnen leggen tussen vrijwilligers en hulpvragers.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:49

Ik denk dat er ook veel vraag is naar een bedrag vrij te besteden. Als ik hoor dat er kinderen zijn die niet mee kunnen op een schoolreisje of schoolkamp, word ik daar ook helemaal naar van. Het zal soms aan de ouders liggen en hun manier van geld uitgeven, maar het kind lijdt eronder.

Er zal een taboe zijn op geldproblemen en niet iedereen zal er even open over zijn, dat de mensen in de omgeving het weten, zoals buren, de school, familie etc. Kan me namelijk niet voorstellen dat een school of mede ouders anders niet op tijd wat kunnen regelen/organiseren samen.

Als je je goed aan je budget houdt, is er idd rond te komen, maar dan mag er niks mis gaan. Gaat er iets mis, zoals onverwachte uitgaven, dan kom je er niet uit, omdat je geen reserve hebt. Ziekte kosten verze, eigen bijdrage en risico kunnen echt enorm oplopen. Tandarts verz is duur, maar pijn in je mond is vreselijk, dus dat kan ook heel erg oplopen.

Mensen zeggen wel heel makkelijk; mijn kinderen zijn schoon, netjes, hebben speelgoed. Maar kinderen komen toch tekort, omdat ze nou eenmaal vaak willen wat anderen hebben en kunnen doen.

Als je eten en drinken wil geven is dat mooi, maar denk ook dat juist die extra's zoals een uitstapje zo fijn kunnen zijn. Of dat een kind naar sport kan.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:56

Snorlex schreef:
Of het Leger des Heils.

Mijn ervaring met wijk-teams is overigens wel dat zij de linkjes kunnen leggen tussen vrijwilligers en hulpvragers.

Zeker wel, maar die werken dan meestal wel via projecten zoals dat maatjes-programma. Ik denk dus ook niet dat je als particulier snel via/bij het wijkteam aan de slag kan.

Dit is bijv. iets waar je kan kijken:https://www.maatjesgezocht.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:03

Ik heb bij de speelgoedbank vrijwilligers werk gedaan , het dure spul hielden wij vaak deels achter omdat men dat altijd als eerste hebben wou (doorverkoop eventueel ) en dan alles wat ze mochten meenemen was het dure speelgoed .

Zelf heb ik het niet perse breed maar biks te klagen , schuldenvrij een parttime baantje en mijn wajong . Hou 160 euro over per maand na aftrek van alles , heb huisdieren (geen bezuiniging , die krijgen gewoon duurder voer ) en leef zuinig oa omdat ik met mijn rijbewijs bezig ben.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:12

_San87_ schreef:

Ik denk dat als je je ogen en oren goed open houdt, dat je dan al behoorlijk wat tegen gaat komen :)

Hier in de buurt wonen wat oudere mensen waaraan je soms duidelijk merkt dat ze elk dubbeltje tig keer om moeten keren. Je merkt het in gesprekken, maar bijv. ook aan kleine dingen die ze doen (of niet doen). Dat ze vertellen dat ze aan het sparen zijn om een keer met hun kleinkind naar een pretpark te gaan ofzo, of dat je ziet dat de was die aan de waslijn hangt compleet versleten is. Allemaal kleine dingetjes, maar als je er op let dan zie je het ineens wel.

Op de vraag waar het meeste behoefte aan is durf ik zo niet te antwoorden, ik denk ook dat dat voor iedereen verschillend is. Ik probeer zo op m'n eigen manier af en toe m'n steentje bij te dragen. En dat kan een setje nieuwe handdoeken zijn, maar bijv. ook een toegangskaartje voor een pretpark of het betalen van een schoolreisje. 't Is maar net wat er op m'n pad komt en wat ik op dat moment kan missen en waar ik zelf ook een goed gevoel bij heb.

xxPatriess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:36

Zelf zit ik nu al 2 jaar in de minima en ik heb 2 honden.
Ik krijg 35 euro per week, hiervan koop ik voor 3 euro een zak brok van 4kg voor de honden bij de action en bij de aldi 3 blikken vlees voor de honden ook voor 3 euro dus voor 6 euro per week hebben mijn honden ruim te eten.
Toevallig ben ik ook een roker en koop ik een potje shag van 7,50 waar ik ook een week mee rond kom. Dan tank ik mijn scooter nog voor wat mogelijk is, meestal 3 tot 5 euro en de rest gebruik ik voor boodschappen.
Mijn boodschappen bestaan meestal uit tandenpasta, shampoo, allesreiniger, wc papier enz.
1x in de week kan ik bij de voedselbank een pakket afhalen welke altijd flink gevuld zijn.
Hier zit vrijwel altijd wel alles in om een week goed van te kunnen eten, brood, drinken waarvan soms zelfs frisdrank in statiegeld flessen (toch weer €0,25 cent extra), vlees en/of vis, verspakket, kant en klaar eten, een blik soep, kruiden enz. .
Als ik de voedselbank niet had was het voor mij een heel ander verhaal om rond te komen want alles is erg duur.
Ik zou dan ook zeggen dat voor mensen die naar de voedselbank gaan juist de overige dingen een groot verschil kunnen maken zoals wasmiddel of shampoo e.d..
Mijn honden zal ik nooit en te nimmer weg doen, ik woon alleen en mijn vriendenkring is een stuk kleiner geworden aangezien ik nooit eens mee op pad kan. Stappen of een keer naar de bios kan ik al een lange tijd niet meer mee gaan doen en ok begrijp ook dat hun geen zin hebben om met mij altijd alleen te kunnen gaan bankhangen of wandelen.
Mijn kleedgeld vraag ik nooit en ik vraag nooit extra geld zodat ik dat allemaal kan sparen mocht een van mijn honden iets krijgen dan is daar ook spaargeld voor.
Inenten doe ik niet aan, ik laat mijn honden titeren en voor als het er nu uit ziet hoeven ze pas over een jaar of 3 weer ingeënt te worden en dan ben ik hopelijk ook uit deze soris.
Het is allemaal niet makkelijk en levert ook echt wel wekelijks stress maar als je elk dubbeltje een keer omdraait kom je er echt wel en is er meer mogelijk dan je denkt!
Mijn huis staat vol met meubels sie ik gratis of voor een prikkie heb kunnen krijgen en ook dat heeft mij veek geholpen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:46

Ik denk dat veel mensen ook geholpen zouden zijn met iemand die ze de weg wijst naar bijv. speciale potjes van de gemeente. Juist de mensen die bijvoorbeeld heel goed een extratje voor sport en spel vd kids kunnen gebruiken weten niet van het bestaan hiervan af.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:01

Oscar, bij oude mensen ligt het er soms aan. Ik heb de ervaring dat ouderen behoorlijk snel angstig zijn om iets tekort te komen en behoorlijke reserves opbouwen voor als....Ze gooien vaak ook echt niet snel iets weg. Als vb weet ik een dame die echt zo leefde. Kwam je in haar huis stonden de vellen op de koffie en gekookte melk. Ze kocht nooit kleding, meubels waren nog van het begin van haar huwelijk. Ze spaarden voor de kleinkinderen die 1x pj wat mochten kopen.
Toen zij overleed kwamen er duizenden aan contanten te voorschijn. Oorlog, hongerwinter etc meegemaakt en gewoon te bang om uit te geven en vroeger was alles snel zonde.

Ik denk dat heel veel mensen hulp zouden kunnen gebruiken bij budgetteren, maar gewoon niet aankloppen. Mensen moeten zo een enorme drempel over. Ik denk dat mensen niet voor niks als diep in de schulden zitten, voor ze hulp krijgen.

Wij hebben enorm vaak en veel kleding in zakken ingeleverd bij verschillende instanties die erom vroegen.
Ook spullen, speelgoed etc naar kringloop gebracht, maar daar moet er nog steeds voor betaald worden.

Ook weleens mooi speelgoed weggegeven aan 2 arme gezinnen. Juist zoonlief zelf laten doen en ook samen gebracht, maar kon amper een bedankje af.
Geen idee of dat schaamte is, of dat het daar ''gewoon'' is geworden dan om te krijgen. Of misschien vinden ze het echt niet leuk dat het nodig is.

TS, ik vind het super dat je het wil doen en aan wie je iets geeft is ook lastig. Maar als je in de buurt gaat geven heb je wel kans dat het je persoonlijk gaat aangrijpen. Wees daar alert op.

Af en toe een middagje pony knuffelen voor echte minima is hartstikke leuk, maar hou het zakelijk zou ik zeggen. Niet rot bedoeld, maar anders kan het echt heel anders uitpakken voor jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:07

Mijn oma was net zo superpony , vroeg geld aan haar man en verstopte ze overal en nergens . Heb haar amper gekend maar de verhalen ken ik wel :))

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:42

Rebecca schreef:
Mijn oma was net zo superpony , vroeg geld aan haar man en verstopte ze overal en nergens . Heb haar amper gekend maar de verhalen ken ik wel :))

Ja die verhalen ken ik idd ook wel. Ook hier (inmiddels overleden) oma's die de 2e wereld oorlog hebben meegemaakt. Oma vertelde nog wel eens dat alles op de bon was.

Voor de mensen die willen helpen. Ik kom wel eens vrijwillige vacatures tegen voor maatjes voor asielzoekers/mensen die net verblijfsvergunning hebben gekregen.

Gaat idd om die mensen weg wijs te maken kwa uitkeringen, verzekeringen maar ook boodschappen doen en huis inrichten. Zie ze wel eens op Indeed staan.

Wat ook een optie is om eens een vrijwilligers centrale binnen te lopen.Soort uitzendburo voor vrijwilligers is dat. Die hebben misschien meer lijntjes open staan.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:25

Interessant topic!

Vroegah, en dan praat ik over jaaaaaaaren terug mochten wij als supermarkt ons brood en groente en fruit doneren aan de plaatselijke voedselbank. Op een gegeven moment mocht groente en fruit niet meer naar de voedselbank. Enige tijd later het brood ook niet meer. Reken maar dat supermarkten veel, heel veel weggooien! Van kromme komkommer tot brood wat 1 dag oud is.
Zonde maar wel de realiteit.

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 19:36

ik weet toevallig dat onze voedselbank heel erg wisselend is qua wat we krijgen en hoeveel wij krijgen. de voedselbank is erg afhankelijk van wat hun krijgen om uit te delen !

persoonlijk ben ik erg blij dat wij van onze voedselbank echt van alles en nogwat krijgen.
vers, houdbaar en diepvries. en genoeg om 14 dagen mee te kunnen tot de volgende uitdeel.
het enige dat wij nog moeten kopen is verse groenten voor de 2e week, waspoeder en wcpapier/ keukenrollen.
wij krijgen (helaas) ook veel snoepgoed en dus ongezonde dingen, maar ik ruil ze wel met gezinnen die kinderen hebben, en vaak krijgen we dan van hun wel iets anders te ruil.

waar in persoonlijk heel blij mee ben is mensen die bijvoorbeeld kleding willen weggeven of uit eigen initiatief ons wat gunnen. alles is welkom ! :)