Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
blokje schreef:De mensen die ik ken en naar de voedselbank gaan zijn gelukkig heel blij met wat ze krijgen...
Weg gooien vind ik echt een no-go.
Citaat:Ik bedoel dit zeker niet racistisch, maar de grootste groep die er kwam/komt waren asielzoekers. Ik ben er vrij zeker van dat dit er veel toe doet.

zonnebloem18 schreef:Bij onze voedselbank zag ik nooit mensen iets weggooien. Wat wel eens gebeurde i s dat men binnen al wat uit het pakket haalde zodat een ander het mee kon nemen.
Koffie drinken wij niet dus liet ik achter voor anderen om mee te nemen, zo ook wel een met andere producten die we echt niet lusten.
Het waren nooit volledige pakketten, vaak pasta, rijst, pakjes voor nasi of macaroni. Blikken soep en groente, jam, pindakaas en hagelslag. Je moest meestal wel zelf groente en vlees kopen om er een maaltijd van te maken. Meestal was er ook melk en vla, soms luxere toetjes als een winkel een aanbieding te ruim had ingekocht.
Voedselbanken hebben wel flinke tekorten. De voedselbank in Drenthe heeft op dit moment geen penningmeester en ongeveer 30.000 per jaar nodig om te kunnen blijven draaien. Als het zo door gaat zullen ze moeten sluiten.
_San87_ schreef:Ik zou ook graag minima willen helpen. Maar ik zou dan weer niet weten waar ik terecht kan om ze te helpen.
En dan bedoel ik niet spullen afgeven bij de voedselbank, maar echt meer een op een om beter in te spelen op de behoeften.
Snorlex schreef:_San87_ schreef:Ik zou ook graag minima willen helpen. Maar ik zou dan weer niet weten waar ik terecht kan om ze te helpen.
En dan bedoel ik niet spullen afgeven bij de voedselbank, maar echt meer een op een om beter in te spelen op de behoeften.
Wellicht is het iets voor je om als vrijwilliger aan de slag te gaan bij bijvoorbeeld een wijk-team?
Je kunt dan gerichter inspelen. Niet zozeer met spullen/voedsel maar juist met handvaten voor de lange termijn. Bijvoorbeeld gezamenlijk boodschappen doen. Wat is mijn budget, wat haal ik daarvan, hoe combineer ik voor de gehele week.
Of hulp bieden bij het keuzes maken in bepaalde uitgaven. Wat heb ik allemaal nodig? Wat heeft prioriteit? Hoe spaar ik voor de rest? Zijn er andere opties?
Ik merk dat veel mensen daar hulp bij kunnen gebruiken. Het helpt ook op de lange termijn omdat het bewustwording creëert.
_San87_ schreef:Snorlex schreef:
Wellicht is het iets voor je om als vrijwilliger aan de slag te gaan bij bijvoorbeeld een wijk-team?
Je kunt dan gerichter inspelen. Niet zozeer met spullen/voedsel maar juist met handvaten voor de lange termijn. Bijvoorbeeld gezamenlijk boodschappen doen. Wat is mijn budget, wat haal ik daarvan, hoe combineer ik voor de gehele week.
Of hulp bieden bij het keuzes maken in bepaalde uitgaven. Wat heb ik allemaal nodig? Wat heeft prioriteit? Hoe spaar ik voor de rest? Zijn er andere opties?
Ik merk dat veel mensen daar hulp bij kunnen gebruiken. Het helpt ook op de lange termijn omdat het bewustwording creëert.
Dat zou een idee zijn. Vanavond eens uitzoeken wat daar de mogelijkheden voor zijn hier.
Snorlex schreef:Of het Leger des Heils.
Mijn ervaring met wijk-teams is overigens wel dat zij de linkjes kunnen leggen tussen vrijwilligers en hulpvragers.
_San87_ schreef:Ik zou ook graag minima willen helpen. Maar ik zou dan weer niet weten waar ik terecht kan om ze te helpen.

Rebecca schreef:Mijn oma was net zo superpony , vroeg geld aan haar man en verstopte ze overal en nergens . Heb haar amper gekend maar de verhalen ken ik wel