Nog mensen bewust geen smartphone?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:44

LENTI schreef:
Heel eerlijk gezegd vind ik dit standpunt van bewust geen smartphone achterhaald. Je raakt niet zomaar verslaafd, daar ben je zelf bij. Enig reflectief vermogen is noodzakelijk, dat wel.
Maar ik denk dat je op latere leeftijd gewoon echt onwijs gaat achterlopen en het heel erg lastig krijgt als non-smartphone gebruiker.
Alles gaat straks via smartphone of tablets etc.
Heel eerlijk gezegd zou ik een persoon die geen smartphone wil/kan gebruiken niet willen aannemen.

ik hoef niet zo'n telefoon omdat ik bang ben verslaafd te worden oid hoor.. ik ( wij) hebben het gewoon weg niet nodig...voor niets eigenlijk, er is echt nog géén dag geweest dat 1 van ons 2 heeft gezegd jeeeee hadden we nu toch maar zo'n slimme telefoon gehad... gewoon niet...

vind het duur ook, ik ben nu afgelopen 12 jaar 5 euro kwijt geweest, stom, had in een nood telefoon een 5 euro simkaartje gekocht en deze is na een jaar dus verlopen, weg 5 euro , mijn vriend verbeld ongeveer 40 euro per jaar...dat vinden we al veel te zonde ,maar omdat we over de grens wonen moeten we nu eenmaal grenskosten betalen ook als we gebeld worden..

enne ik hoop dat wij nu in de leeftijd zijn dat we hemelen zijn als de wereld alleen nog maar communiceert via telefoontjes :) ,echt wil het eigenlijk niet meemaken een "telefoonwereld"

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 19:45

Ik wilde er ook niet aan, maar verdwaalde steeds in het bos, dus dan was het wel handig.

Ik gebruik hem zoals ik dat wil. Mensen weten dat ik geen hele whats app gesprekken wil. En ik reageer wanneer ik dat wil en er tijd voor heb. Voel me echt niet verplicht er de hele dag op te kijken of bereikbaar te zijn.

Ik gebruik mn lampje, mn wekker en navigatie. Sinds kort ben ik de agenda gaan gebruiken, omdat het toch wel handig is onderweg en om verder terug te kunnen kijken. Voorheen dus nog agenda van papier.
Foto's maken vind ik ook wel leuk.
Bank heb ik er ook op staan en nu tikkie. laatst ook de zorgverzekering erop gezet. Dat gaat wel heel makkelijk, foto van rekening maken en klaar.

Stoor me mateloos aan mensen met telefoon; in de auto, op de fiets, als ze op straat lopen ( en bijna tegen je aan knallen ) als ze met de hond lopen etc. Laatst daar dus echt wat van gezegd.

Mijn man en ik bellen elkaar gewoon. Appen is hooguit om iets door te geven. Zoonlief appt wat meer, ook omdat hij onregelmatig werkt en het soms makkelijker is tussendoor wat te melden.

Ik had een s4 mini en nu een nokia1. Heb er ook echt geen geld voor over verder. Deze was 89 en vond ik nog te duur. Maar goed, al een aantal keren gebleken dat het wel handig is.

Heb een sim only abo van 10 euro met bellen en wat mb's.

APCIII

Re: Nog mensen bewust geen smartphone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:12

*steekt vinger op*

Ook (trotse) drukknopjesfoonbezitter hier :D

Al moet ik zeggen dat toen ik laatst in 't Museum van de 20ste eeuw (in Hoorn) liep, dat 't best confronterend was om (zo ongeveer) je eigen telefoon daar te zien liggen _O-

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:19

Stiekem gebruik ik gewoon mijn telefoon, ook best veel eigenlijk. *foei*. Ik heb een aantal maanden geleden een flink aantal apps van me mobiel gegooit, heb nu enkel Whatsapp, Facebook, Instagram en een app voor mijn werk. Dit beperkt ook mijn gebruik best wel.
En dat laatste is meteen ook de reden dat ik niet zonder mobiel kan... want alles gaat via die app of via de whatsapp groep. Dus wat ik vroeger deed, mijn mobiel gewoon een hele week wegleggen (ook geen laptop en Ipad gebruiken dan, gewoon geen internet) kan nu niet meer, want moet ‘altijd online’ zijn voor me werk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:21

TS, hier ook nog een Mohikaan - volgens de mensen om mij heen. Ik vind bellen, gebeld worden en als het nodig is een sms meer dan voldoende. Dingen die schijnbaar digitaal moeten, doe ik op de computer. Inderdaad, nog zo'n degelijke stand-alone met kast, toetsenbord en groot scherm. Ik word al knetter als mijn telefoon een keertje afgaat, laat staan dat ik 24/7 bereikbaar moet zijn voor een of ander onnozel kletsgroepje, waarmee je elkaar ook nog eens niets meer te vertellen hebt in levenden lijve.
Wat ik dan wel weer grappig vind is dat mijn man onlangs terug is gegaan naar zijn 'ouderwetse' Samsung telefoon. Eenzelfde als ik heb. Die van mij hoef ik maar één keer in de maand op te laden, terwijl hij zijn smartphone dagelijks in het stopcontact had. Sinds hij weer zijn oude, vertrouwde gsm heeft is hij ook in zijn hoofd een stuk rustiger geworden. Op onze stedentrip had hij voor het opzoek-gemak zijn smartphone weer mee, maar met onderweg vragen kwamen we veel verder. :D En thuis heeft hij gelijk zijn kaartje er weer uitgehaald en in zijn oude bessie gedaan.
Mocht mijn gsm het op een dag onverhoopt begeven, dan ga ik stad en land afkammen naar eenzelfde telefoon. Of misschien toch maar nu alvast aanschaffen... :=

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:29

Nee. Ik heb er wel een en word gek van dat denigrerende gemoraalridder van de trotste smartphoneloze club :roll: .

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:33

kimmie261 schreef:
LENTI schreef:
Heel eerlijk gezegd vind ik dit standpunt van bewust geen smartphone achterhaald. Je raakt niet zomaar verslaafd, daar ben je zelf bij. Enig reflectief vermogen is noodzakelijk, dat wel.
Maar ik denk dat je op latere leeftijd gewoon echt onwijs gaat achterlopen en het heel erg lastig krijgt als non-smartphone gebruiker.
Alles gaat straks via smartphone of tablets etc.
Heel eerlijk gezegd zou ik een persoon die geen smartphone wil/kan gebruiken niet willen aannemen.

ik hoef niet zo'n telefoon omdat ik bang ben verslaafd te worden oid hoor.. ik ( wij) hebben het gewoon weg niet nodig...voor niets eigenlijk, er is echt nog géén dag geweest dat 1 van ons 2 heeft gezegd jeeeee hadden we nu toch maar zo'n slimme telefoon gehad... gewoon niet...

vind het duur ook, ik ben nu afgelopen 12 jaar 5 euro kwijt geweest, stom, had in een nood telefoon een 5 euro simkaartje gekocht en deze is na een jaar dus verlopen, weg 5 euro , mijn vriend verbeld ongeveer 40 euro per jaar...dat vinden we al veel te zonde ,maar omdat we over de grens wonen moeten we nu eenmaal grenskosten betalen ook als we gebeld worden..

enne ik hoop dat wij nu in de leeftijd zijn dat we hemelen zijn als de wereld alleen nog maar communiceert via telefoontjes :) ,echt wil het eigenlijk niet meemaken een "telefoonwereld"

Dan ben je al vrij aan de late kant... Tenzij je heel oud bent natuurlijk, dan red je het misschien nog :)

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:41

Ierpier schreef:
Nee. Ik heb er wel een en word gek van dat denigrerende gemoraalridder van de trotste smartphoneloze club :roll: .

Dankje. Ik heb het nodig voor mijn bijbaan, en daarnaast had ik anders nooit mijn vriend leren kennen.
Daarnaast vind ik het nog verrekte handig voor ontzettend veel andere dingen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:46

LENTI schreef:
Dan ben je al vrij aan de late kant... Tenzij je heel oud bent natuurlijk, dan red je het misschien nog :)

nou statistisch heb ik nog ong 25 jaar te gaan ,mag hopen dat de komende 25 jaar nog zo blijft dat je je gewoon kan redden zonder mobiele telefoon,dwz gewoon telefoon verkeer mogelijk blijft ( dus met huistelefoon kunnen bellen) ,en geld pinnen bij kassa's en pinautomaten,de rest is niet belangrijk.
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 22-01-19 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:57

Ierpier schreef:

Lees het dan niet ;)

Ik heb er één, een prachtexemplaar, en hij is echt super handig.
Maar ik merk wel dat ik sinds de smartphone onrustiger ben.

Eigenlijk sinds de mobiele telefoon an sich in beeld kwam :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 20:57

Ierpier schreef:

ja,tuurlijk,want de wereld loopt vol smart-phone-loze-mensen :+

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:02

tengeltje11 schreef:
rond me weinig begrip en geen soortgenoten.

Hier nog mensen die bewust geen smartphone hebben?

Zelf heb ik een Nokia die kan bellen en sms-en.
Heel bewust.

Ik kom gek van iedereen die verslaafd is aan hun telefoon.
Overal waar je komt kijken mensen meer naar hun schermpje dan naar elkaar.
Daar wil ik bewust geen deel van uitmaken.

Zelfs mijn man zaagt al jaren de oren van mijn hoofd,wanneer ik nu ook een smartphone neem,want dan kunnen we whatsappen en foto's doorsturen,....
Tja,ik mis dat niet en hoef dat niet,als er iets is,bel ik hem wel even op toch?

Bij deze dus,nog mensen?

Ach ja.. Toen er nog geen smartphones waren zat ik naar een boek te staren.. nu nog steeds trouwens :+
Daarnaast zie ik nog steeds veel mensen naar een krant kijken ipv contact maken met elkaar, in de trein bijvoorbeeld, of van wat ik hoor in kantines bij bedrijven.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-19 21:15

ik heb het meer over sociale gelegenheden.

een groot feest?en de helft van de tafel kijkt naar schermpjes ipv tegen elkaar te praten.

onze huisarts zat ff op zijn foon te kijken tijdens de consultatie en vandaag bij de gyn,haalde hij zo maar 2 keer zijn mobieltje boven om even iets te bekijken(los van mij)

als je ergens zit te wachten,maakt me dat niet uit,maar onderling zitten mensen ook constant op hun telefoon te kijken,dat staat los van boekjes of kranten,want op bv een groot feest,had niemand boekjes,dan praatte je gewoon,nu kijkt de helft naar zijn eigen schermpje of dat van zijn buur ipv te praten.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:18

Ik heb wel een smartphone, maar ga er heel bewust mee om.
Als ik aan het werk ben zit hij in mijn tas en komt hij er pas weer uit als ik thuis ben.
Als ik een avondje thuis ben dan zit ik wel veel op mijn telefoon, maar ik heb ook bewust avonden dat ik mijn internet uit zet en niets met mijn telefoon doe.
Tegenwoordig ook geen Facebook meer en dat is ook al rustiger. Alleen nog instagram, maar ik hou van fotografie dus vind dat super leuk!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:39

kimmie261 schreef:
LENTI schreef:

nou statistisch heb ik nog ong 25 jaar te gaan ,mag hopen dat de komende 25 jaar nog zo blijft dat je je gewoon kan redden zonder mobiele telefoon,dwz gewoon telefoon verkeer mogelijk blijft ( dus met huistelefoon kunnen bellen) ,en geld pinnen bij kassa's en pinautomaten,de rest is niet belangrijk.

Ik kan mij helemaal in je wens vinden, kimmie261! Ik hoop zelfs nog dat het tot lang mogelijk blijft om contant te betalen, maar als dat niet kan dan op z'n minst nog gewoon pinnen. Ik heb trouwens ook mijn pinpas geblokkeerd voor 'contactloos'-betalen. Vind dat zo'n eng idee... Wil graag zelf de controle over mijn spullen en uitgaven blijven houden. Maar dat is weer een andere onderwerp. :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:41

Hier betalen veel mensen nog met een cheque :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:43

Als ik in een sociale situatie ben waar iedereen op zijn telefoon zit te koekeloeren is een luidruchtig "Nou, gezellig zeg!" meestal wel voldoende om de mensen zich ervan bewust te laten worden.
Want je moet niet onderschatten dat het ook gewoon een gewoonte is en mensen het vaak niet door hebben. De meeste mensen stellen het ook wel op prijs als ze er even op gewezen worden dat ze niet zo gezellig bezig zijn en dan is het daarna weer goed :) Meestal komt er ook direct een verhaal over dat ze aan het letten zijn op hun smartphonegebruik. Dus je kunt er ook gewoon wat van zeggen :)

Ik ben wekelijks op de soos van m'n vereniging en daar kijkt niemand op zijn telefoon hoor. Ja even kijken hoe laat de trein gaat ofzo, of tijd checken, een foto maken oid. Misschien is er iemand aan het appen met een vriend(in) die ergens mee zit ofzo. Het is niet storend in elk geval.
En er is zo'n mooie foto van arbeiders die op de bus wachten begin 20e eeuw, die staan ook gewoon allemaal met hun neus in de krant hoor. Introverte mensen zijn van alle tijden.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:44

Ik wilde er bewust geen. Heb dat jaren vol kunnen houden. Totdat mijn man opgenomen werd voor longrevalidatie afgelopen zomer. En 3 dagen nadat ik hem weggebracht had via, via hoorde dat hij op een andere kamer was gestationeerd. Ik had wel geprobeerd hem daar te bellen, maar dat lukte om verschillende redenen niet. Toen moest het knopje om. De meest elementaire dingen kan ik ermee. Ik heb geen abonnement, en kan er niet onbeperkt gebruik van maken. Heb hem ook vaak niet bij me. Ik zal niet zeggen dat ik nog zonder kan. Maar kan hem prima een dag ongemoeid laten.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:44

Shenavallie schreef:
Ik kan mij helemaal in je wens vinden, kimmie261! Ik hoop zelfs nog dat het tot lang mogelijk blijft om contant te betalen, maar als dat niet kan dan op z'n minst nog gewoon pinnen. Ik heb trouwens ook mijn pinpas geblokkeerd voor 'contactloos'-betalen. Vind dat zo'n eng idee... Wil graag zelf de controle over mijn spullen en uitgaven blijven houden. Maar dat is weer een andere onderwerp. :D

ja wij zijn ook van contant betalen... en ook het contactloos betalen direct geblokkeerd toen we de nieuwe pas kregen :D

en deze " denigrerende gemoraalridder van de trotste smartphoneloze club :roll: " gaat gewoon naar huis als ik ergens op visite ga waar de telefoon een onderdeel van een gesprek wordt, een filmpje of foto bekijken prima,maar ga echt niet bij iemand blijven die ondertussen druk aan het "appen" met anderen is...

kan mijn tijd wel beter benutten..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:45

palousa_boy schreef:
Hier betalen veel mensen nog met een cheque :+

mijn vriend zijn ouders doen betalingen nog met betaalkaarten die ze op de bus doen :D

dat vind ik zelfs wel heel ouderwets,hahah

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:49

tengeltje11 schreef:
ik heb het meer over sociale gelegenheden.

een groot feest?en de helft van de tafel kijkt naar schermpjes ipv tegen elkaar te praten.

onze huisarts zat ff op zijn foon te kijken tijdens de consultatie en vandaag bij de gyn,haalde hij zo maar 2 keer zijn mobieltje boven om even iets te bekijken(los van mij)

als je ergens zit te wachten,maakt me dat niet uit,maar onderling zitten mensen ook constant op hun telefoon te kijken,dat staat los van boekjes of kranten,want op bv een groot feest,had niemand boekjes,dan praatte je gewoon,nu kijkt de helft naar zijn eigen schermpje of dat van zijn buur ipv te praten.

Helemaal met je eens, tengeltje 11. Zelfs in restaurants... echt te asociaal voor woorden, als je het mij vraagt. En ouders die maar geen aandacht voor hun kind(eren) hebben, omdat ze te druk zijn met hun schermpjes. 8)7 Als kindlief wat wil laten zien of wat vraagt, krijgen ze een monotoon gemompel zonder op te kijken. Vind je het gek dat kinderen een eigen leven gaan leiden (of moet ik zeggen 'lijden'). Zelfs zie ik kinderen die waar dan ook (ja, ook in een restaurant) zoet gehouden worden met een telefoon met filmpjes erop. En van die baby's die nu al met wannabee-smartphones opgroeien... %)
Mensen gaan totaal voorbij aan het echte leven, normen, waarden en voeding en zien de echt belangrijke dingen niet meer. Zó zonde...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 21:51

kimmie261 schreef:
Shenavallie schreef:

ja wij zijn ook van contant betalen... en ook het contactloos betalen direct geblokkeerd toen we de nieuwe pas kregen :D

en deze " denigrerende gemoraalridder van de trotste smartphoneloze club :roll: " gaat gewoon naar huis als ik ergens op visite ga waar de telefoon een onderdeel van een gesprek wordt, een filmpje of foto bekijken prima,maar ga echt niet bij iemand blijven die ondertussen druk aan het "appen" met anderen is...

kan mijn tijd wel beter benutten..

Hier hetzelfde: als iedereen het belangrijker vindt om op zo'n scherm bezig te zijn in plaats van met zijn/haar medemens, dan stap ik ook op. Of ik zeg net als Magrathea 'Gezellig zo!' en ga de mensen dan veelbetekenend aankijken. Helpt vaak wel, inderdaad! :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:24

Ja precies, ik heb nog nooit meegemaakt dat mensen echt per se liever op hun telefoon blijven kijken. In mijn omgeving is het echt een gewoonte die mensen zelf ook eigenlijk wel willen doorbreken.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:41

Ook als je zelf een smartphone hebt kan je het nog heel storend vinden als mensen in sociale situaties hun telefoon steeds maar pakken. (Of collega's die appjes van hun kinderen krijgen waarvan ik denk, dat bespreek je toch 's avonds tijdens het eten)

Maar ik vind het een uitkomst dat ik onderweg kan uitzoeken wat de beste ov optie is, zeker als er meerdere mogelijkheden zijn of iets onverwachts gebeurt. Dat is de reden dat ik destijds een smartphone heb gekocht. En toegang tot mijn email vind ik ook wel erg handig nadat ik een keer een nummer verkeerd had overgeschreven op een briefje.

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 22:57

kimmie261 schreef:
LENTI schreef:

Je beseft dat vele geldautomaten al foetsie zijn of gaan en tegenwoordig betalen met je smartphone mogelijk is toch? Oh, en acceptgiro is foetsie.... En dat in een jaar of 15. Even gerekend vanaf de ADSL tijd.