Overstappen naar automaat of toch blijven schakelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eridinges

Re: Overstappen naar automaat of toch blijven schakelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:50

Ik rij zelf automaat en vind het heerlijk. Veel comfort en ik weet zeker dat het de auto's zijn van de toekomst.

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:58

De instructeur waar ik begon kreeg vrij snel een hersenbloeding waardoor ik naar een andere instructeur ging. Ik ben 3x gezakt en tegen die tijd mocht mijn eigen instructeur weer les geven. Ik heb voor mijn 4e examen maar een paar lessen gehad, maar ik kreeg zoveel betere en meer aandacht waardoor ik in korte tijd leerde vooruit te kijken. Toen slaagde ik.

Als ik jouw verhaal lees klinkt het vooral als veel spanning waardoor je bijvoorbeeld overhaast handelt. Gek trouwens dat daar bij een faalangstexamen niet op is gereageerd. Lijkt mij dat ze op zo'n moment je even stil moeten zetten.

Ik zou blijven schakelen bij een andere instructeur. Flink lessen nemen en niet te snel je examen inplannen. Ga eerst maar wat vertrouwen krijgen in jezelf en dan komt het echt wel.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:11

Ik zou zeker niet voor het automaat rijbewijs gaan. Hier in Nederland is het niet erg lijkt me, maar het lijkt me vooral lastig als je een keer in iemand anders z'n auto moet rijden om de een of andere onvoorziene reden. Ook in het buitenland lopen ze een beetje achter (heb ik ooit gehoord). En je bent al zo dichtbij!

Wat betreft terugschakelen, het is niet heel moeilijk met dit foefje:
Versnelling 1: 0-10 km/u
Versnelling 2: 10-30 km/u
Versnelling 3: 30-60 km/uur
Versnelling 4: 60-75 km/uur
Versnelling 5: 74-de rest km/uur

Natuurlijk ligt dit ook aan de auto, kijk even wanneer de 3000 toeren worden aangetikt, dat is het juiste moment om te schakelen (heb ik geleerd, en vind ik zelf ook prettig). Die km/u die bij de 3000 toeren horen is dan de bovengrens van je versnelling, als je snapt wat ik bedoel.

Wanneer ik terug moet schakelen rem ik, wanneer m'n toeren te laag worden (1500 schat ik?) druk ik de koppeling in en rem ik totdat de gewenste snelheid is bereikt. Stel dat dit 60 km/uur is, dan schakel ik naar de 4, koppeling los en rustig gas geven.
Stel je rijdt iets sneller dan 45 km/uur en je twijfelt of je naar de 3 of de 4 moet, dan zou ikzelf eerder voor de ''hogere'' versnelling (dus de 4) kiezen. Ik heb zelf liever dat de auto op het begin iets te lage toeren heeft maar je een mooie overgang maakt van koppeling naar gas, dan dat je zo'n stomme schok krijgt.

Enfin, dit zijn mijn ervaringen, krijg vaak te horen dat ik prettig rijd maar het kan best zijn dat hoe ik het doe niet volgens het boekje is. Overleg vooral met je rijinstructeur en ooit zul je het echt halen hoor!

Succes!

Edit: ik weet niet waar je woont, maar ik heb zelf (zonder rijbewijs) best wat uurtjes rond gereden in buitengebieden (als in uitgestorven landweggetjes) met een goede bekende van me die het rijden goed onder de knie heeft, zodat ik me op mijn gemak voelde. Veel schakelen, knipperlicht aanzetten, etc. Simpelweg de dingen die uiteindelijk automatisch moeten gaan gebeuren. Snelweg leer je daar natuurlijk niet van, maar dan wordt het rijden meer een ''gewoonte'' waardoor je in drukkere omstandigheden (met je instructeur in de stad bijvoorbeeld) je meer plaats hebt in je hoofd om op de weg en de verkeerssituaties te letten, ipv het (bijvoorbeeld) terugschakelen. Natuurlijk is dit illegaal en heb ik dit op eigen risico gedaan, wanneer er een fietser kwam zette ik de auto aan de kant van de weg zodat ik zo min mogelijk risico liep.
Laatst bijgewerkt door borstnoot op 17-01-19 17:27, in het totaal 5 keer bewerkt

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:14

Ik ben niet gemaakt voor een schakel auto, in mijn hoofd is het allemaal teveel en kan ik het niet voor elkaar krijgen, het wordt bij mij geen automatisme. Om deze reden heb ik dus gekozen voor een automaat rijbewijs en het was de beste keuze ooit.
Dat aan een automaat auto moeilijker te komen is valt allemaal heel erg mee. En zo vaak doe je lenen van een ander ook niet.

Al vind ik wel dat jij veel te snel een examen in gestuurd bent. 50 lessen en 5 examens al is veel... een andere rij instructeur kan trouwens ook een wereld van verschil maken!

Edit; je kan ook je automaat rijbewijs halen, lekker rijervaring op doen en later als nog voor je schakel rijbewijs gaan.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:37

vilheide schreef:
Een jaar geleden vol goede moed, na een rotperiode, begonnen. Hopende dat een autootje me de nodige vrijheid zou geven. Inmiddels is de goede moed en mijn spaargeld aardig geslonken. Ik ben ook van mening dat je rijden pas echt leert nadat je je rijbewijs op zak heb. En ik denk dat mijn leeftijd (48) er ook voor zorgt dat ik wat voorzichtiger te werk ga dan iemand van net 18.
Ik was al van plan om een regionale rijschool te bellen en hun mijn verhaal voor te leggen.

In dat geval vind ik automaat toch nog wel een goed idee en dat is absoluut niet banketstaaf bedoelt. Ik ga er vanuit dat je dan ook graag zo snel mogelijk wel een eigen auto wilt aanschaffen, gezien je 48 bent. Dan kan je inderdaad prima voor een automaat gaan en een automaat rijbewijs halen. Ik en vele anderen van mijn leeftijd (en jonger) hebben gewoon absoluut geen mogelijkheid tot het kopen en onderhouden van een eigen auto, zowel financieel niet als praktisch niet (want er zijn hier geen parkeerplekken :')). Dus dan ben je gebonden aan het lenen van de auto van anderen (aka, ouders). Dit is bij jou anders. Daarnaast is leren op een hogere leeftijd natuurlijk ook veel lastiger dan voor een 18-25 jarige.
Ik neem mijn woorden uit mijn vorige post dus deels terug en denk dat het in jouw geval nog best goed zou zijn om eens een proefles te doen in een automaat. Als het weinig verschil is voor je en/ of je vindt het toch niks, dan kan je altijd nog weer gewone rijlessen nemen. Maar wel bij een andere instructeur/ rijschool :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:40

Eileen_ schreef:
vilheide schreef:
Een jaar geleden vol goede moed, na een rotperiode, begonnen. Hopende dat een autootje me de nodige vrijheid zou geven. Inmiddels is de goede moed en mijn spaargeld aardig geslonken. Ik ben ook van mening dat je rijden pas echt leert nadat je je rijbewijs op zak heb. En ik denk dat mijn leeftijd (48) er ook voor zorgt dat ik wat voorzichtiger te werk ga dan iemand van net 18.
Ik was al van plan om een regionale rijschool te bellen en hun mijn verhaal voor te leggen.

In dat geval vind ik automaat toch nog wel een goed idee en dat is absoluut niet banketstaaf bedoelt. Ik ga er vanuit dat je dan ook graag zo snel mogelijk wel een eigen auto wilt aanschaffen, gezien je 48 bent. Dan kan je inderdaad prima voor een automaat gaan en een automaat rijbewijs halen. Ik en vele anderen van mijn leeftijd (en jonger) hebben gewoon absoluut geen mogelijkheid tot het kopen en onderhouden van een eigen auto, zowel financieel niet als praktisch niet (want er zijn hier geen parkeerplekken :')). Dus dan ben je gebonden aan het lenen van de auto van anderen (aka, ouders). Dit is bij jou anders. Daarnaast is leren op een hogere leeftijd natuurlijk ook veel lastiger dan voor een 18-25 jarige.
Ik neem mijn woorden uit mijn vorige post dus deels terug en denk dat het in jouw geval nog best goed zou zijn om eens een proefles te doen in een automaat. Als het weinig verschil is voor je en/ of je vindt het toch niks, dan kan je altijd nog weer gewone rijlessen nemen. Maar wel bij een andere instructeur/ rijschool :)

Is maar net welk gevoel je hebt bij een automaat. Voor een hoop mensen is een automaat gevaarlijker dan een schakelbak :=

Persoonlijk vind ik een automaat ik absoluut niet fijn omdat ik er geen controle over heb voor mijn gevoel :)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:41

Ik heb vanwege mijn handicap eerst automaat gereden. Zo kon ik mij eerst druk maken om de verkeersregels en het spiegels kijken. Ik heb hem toen gehaald. Heb een jaartje automaat gereden. Zo was ik al wat zekerder op de weg en wist waar ik op moest letten en ben daarna nog een paar keer lessen voor schakel en zo geslaagd. Ben blij dat ik het zo gedaan heb.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 17:48

SusanH schreef:
In Veenendaal zitten echt wel goed bekend staande rijscholen. Wat ook een optie kan zijn, kies een rijschool waarbij je in Leusden of Tiel examen doet ipv Arnhem. Net wat rustiger qua verkeer. Andere instructeur kan echt veel verschil maken. Ik heb een andere genomen na 1e keer zakken. Ik ben de 2e keer geslaagd. Ik leste zelf bij Ravo. Ariessen en Marion staan ook goed bekend in Veenendaal. Automaat zou ik niet doen daar beperk je jezelf enorm mee.

Edit: zie net dat Marion per 1 jan gestopt is.

Ik heb al mijn examens in Tiel gehad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:50

Wanneer je bij een rijschool zit die toestaat dat je elke keer na 10 lessen maar weer voor je rijbewijs opgaat terwijl je er duidelijk niet aan toe bent dan snel naar een ander. Ga eens zoeken op rijscholen met een hoog slagingspercentage, niet dat die perse beter zijn maar die zorgen vaak wel voor een gedegen opleiding voor je af moet rijden. Dit was zonde van je geld blijkbaar. Mijn drie kinderen hebben 25, 30 en 34 lessen gehad , twee in één keer geslaagd , eentje in twee keer. En ja, wanneer je iets ouder bent duurt het misschien wat langer maar een goede instructeur had jou ooit zo snel weer op examen moeten sturen. Onzekerheid is ook een goede reden om mensen te laten zakken want dan breng je jezelf en anderen in gevaar. En het echte rijden leer je pas wanneer je je papiertje hebt maar dan moet je wel alle basisbeginselen goed weten toe te passen, succes.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:50

Marjoow, Is ook maar net waar je aan gewend bent he, naast de persoonlijke voorkeur natuurlijk. Als jij al je hele leven in een schakelauto hebt gereden dan is een automaat heel eng ja :D Maar andersom net zo.
Ik heb het allebei tegelijk geleerd en heeeel veel geswitcht (eerst leren rijden in Canada waar veel auto's waren op de boerderij, schakel en automaat) en ik vind een schakel leuker maar een automaat is wel heel relaxed.
Het is echter wel zo dat je bij een automaat minder hoeft na te denken wanneer je het leert, je hoeft minder dingen tegelijk te doen want in het begin is schakelen nog geen automatisme (no pun intended :Y) ), daarom wordt het makkelijker gevonden.

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:52

Ik heb pas na 40 lessen mijn eerste examen gehad. Na 50 lessen 5 examens vind ik persoonlijk ook snel en veel. Automaat rijdt niet veel makkelijker (vind ik). Je rijdt veel sneller "hard" op dingen af, je hebt meer controle als je zelf schakelt.

En desnoods misschien informeren bij een andere rijschool?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:53

Eileen_ schreef:
Marjoow, Is ook maar net waar je aan gewend bent he, naast de persoonlijke voorkeur natuurlijk. Als jij al je hele leven in een schakelauto hebt gereden dan is een automaat heel eng ja :D Maar andersom net zo.
Ik heb het allebei tegelijk geleerd en heeeel veel geswitcht (eerst leren rijden in Canada waar veel auto's waren op de boerderij, schakel en automaat) en ik vind een schakel leuker maar een automaat is wel heel relaxed.
Het is echter wel zo dat je bij een automaat minder hoeft na te denken wanneer je het leert, je hoeft minder dingen tegelijk te doen want in het begin is schakelen nog geen automatisme (no pun intended :Y) ), daarom wordt het makkelijker gevonden.

Dan nog wil ik zelf kunnen bepalen in welke versnelling ik rijd. 50 rijden in de 5e versnelling bijvoorbeeld, daarmee ga je het echt niet redden in de bergen.

herous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:54

Ik heb niet alle reacties gelezen.

Zelf sinds 1,5j aan het rijden met een automaat (na 25 jaar gereden te hebben met een handgeschakelde) en ik kan je alleen maar zeggen dat het vele eenvoudiger is.

Het verkeer is al druk genoeg en je moet op zoveel dingen letten dat ik me best kan voorstellen dat het terugkoppelen extra stress geeft.

Nu wij ondertussen 2 automaten hebben (mijn man heeft nu ook een automaat), zal onze dochter die dit jaar 17 wordt dus ook moeten leren autorijden met een automaat.

Dit heeft ons wel even doen twijfelen hoor, maar het is zo fijn om met een automaat te rijden en aangezien de toekomst electrische wagens zijn, zal toch uiteindelijk iedereen naar een automaat moeten overschakelen want electrische wagens zijn zowiezo allemaal automaten.

Dus als het je kan helpen en je overweegt het, dan kan ik het je zeker aanraden.

Succes!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:55

bigone schreef:
Wanneer je bij een rijschool zit die toestaat dat je elke keer na 10 lessen maar weer voor je rijbewijs opgaat terwijl je er duidelijk niet aan toe bent dan snel naar een ander.

Er valt best wat te zeggen over wel of niet te snel naar het examen, maar 'elke keer na 10 lessen' is een rare manier van met cijfers omgaan.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:05

Marjoow schreef:
Eileen_ schreef:

Dan nog wil ik zelf kunnen bepalen in welke versnelling ik rijd. 50 rijden in de 5e versnelling bijvoorbeeld, daarmee ga je het echt niet redden in de bergen.

Maar ik zeg toch ook niet dat het voor iedereen fijner is? :+ Prima dat jij schakel fijner vindt. Ik verkies zelf ook een schakel boven automaat.
Maar je kan wel prima in de bergen rijden met een automaat hoor. Sterker nog, in Amerika en Canada heb je vrijwel alleen maar automaten. En die bergen daar, zoals de Rocky's, zijn niet niks :D
Automaten van nu hebben trouwens ook vaak flippers aan het stuur, waarmee je dus alsnog kan schakelen. Bijvoorbeeld terugschakelen als je wilt inhalen (en dus geen vermogen wil verliezen door te hoge versnelling) of inderdaad voor in de bergen..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:16

herous schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen.

Zelf sinds 1,5j aan het rijden met een automaat (na 25 jaar gereden te hebben met een handgeschakelde) en ik kan je alleen maar zeggen dat het vele eenvoudiger is.

Het verkeer is al druk genoeg en je moet op zoveel dingen letten dat ik me best kan voorstellen dat het terugkoppelen extra stress geeft.

Nu wij ondertussen 2 automaten hebben (mijn man heeft nu ook een automaat), zal onze dochter die dit jaar 17 wordt dus ook moeten leren autorijden met een automaat.

Dit heeft ons wel even doen twijfelen hoor, maar het is zo fijn om met een automaat te rijden en aangezien de toekomst electrische wagens zijn, zal toch uiteindelijk iedereen naar een automaat moeten overschakelen want electrische wagens zijn zowiezo allemaal automaten.

Dus als het je kan helpen en je overweegt het, dan kan ik het je zeker aanraden.

Succes!

Ik heb alles gereden, van 3 tot 16 versnellingen en ook automaat en ik ben het met je eens dat automaten soms handig zijn (vooral in het terrein :j ) maar er zijn veel meer redenen om wel zelf door de olie te willen roeren. Als chauffeur kan ik met een handbak exact het toerengebied kiezen dat ik op dat moment wil hebben. Met een dikke aanhanger aan de haak een flinke bult op, dan even terug schakelen, toeren richting meer vermogen (zonder te ver van je koppel weg te lopen) en op de vlakte weer opschakelen en in je koppelgebied gaan rijden zonder onnodig in de toeren te klimmen.
Automaten zijn hier veel te traag voor en met de moderne opvattingen over rijgedrag weet je in ieder geval zeker dat je de boel met 2 ton naar z'n grootje gereden hebt. Motorrevisie kost 6 - 8k.....

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:19

Wat me ook opvalt is dat veel mensen het hebben over dat elektische (automaat) de toekomst zullen worden. Dat zal ongetwijfeld, maar neem aan dat TS zsm wil rijden. Nu zijn er ook nog genoeg schakelauto's.
Maar de keuze is aan TS natuurlijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:26

TS als je al in Tiel examen hebt gedaan zou ik het toch proberen met andere instructie en desnoods andere rijschool. Zitten er genoeg in Veenendaal waarvan er ook een aantal zeer goed bekend staan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:32

Ik vind het heel bijzonder dat jouw instructeur jou laat afrijden terwijl je nog niet weet hoe je moet schakelen.
Dit los je niet op met rijden in een automaat (want dat is weglopen voor je problemen), maar door goede lessen van een goede instructeur.
Je geeft aan dat je probleem is dat je dichtklapt in drukkere situaties op de weg. Ook dat los je niet op met een automaat, maar met goede lessen van een goede instructeur.
Het klinkt alsof je helemaal nog niet klaar bent voor je examen.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:38

Persoonlijk zou ik toch echt doorgaan met een schakelbak. Je legt jezelf een beperking op door alleen maar met automaat mag rijden.
Ik denk ook echt dat je beter naar je auto leert luisteren en voelen met een schakelbak.

Wanneer een automaat niet snel genoeg of niet kloppend schakelt, dan denk ik dat dit sneller opvalt bij mensen die met schakelauto's kunnen rijden, dan wanneer je geen ervaring heb met schakelauto's.

Maar ik zeg ook eerlijk, ik rijd nu al jaren een automaat en ja, dat is echt lui en vooral heerlijk rijden :D
Ik heb ook jaren schakel auto's gehad en rijd ook nog steeds regelmatig in schakelauto's.

Ergens las ik ook dat het niet prettig is om niet zelf te kunnen schakelen omdat je bijvoorbeeld niet snel genoeg een berg op komt. De auto's die ik heb gehad hadden buiten automaat ook de functie dat je het schakelen kon overnemen, of je heb ook modellen met bijvoorbeeld sportstand, dan trekt die ook langer door.

Maar goed TS, voor jou zou ik echt adviseren om bij een schakelauto te blijven :)
Succes!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:41

Goof schreef:
Ik vind het heel bijzonder dat jouw instructeur jou laat afrijden terwijl je nog niet weet hoe je moet schakelen.

Dat staat er niet :)

Citaat:
Dit los je niet op met rijden in een automaat (want dat is weglopen voor je problemen)

En problemen vermijden is een zwaar ondergewaardeerde strategie! Dat is juist helemaal goed. Niet altijd maar proberen om je in bochten te wringen, maar gewoon lekker de techniek dingen laten doen zodat je er zelf geen aandacht meer aan hoeft te geven. Geweldig, fantastisch, helemaal prima.

Er is NIETS mis met kiezen voor een automaat als dat beter gaat. Niemand heeft een morele plicht om te leren schakelen, schakelen maakt je geen beter mens, bewijzen dat je het kunt ook niet - het is alleen vanuit praktisch oogpunt iets handiger omdat je meer auto's kunt rijden.

Citaat:
Je geeft aan dat je probleem is dat je dichtklapt in drukkere situaties op de weg. Ook dat los je niet op met een automaat, maar met goede lessen van een goede instructeur.

Het is inderdaad niet precies te zeggen of dat het oplost, maar minder handelingen in de gaten hoeven te houden kan wel degelijk het verschil maken. Er zijn genoeg mensen (ook hier in dit topic) die aangeven hoeveel het uitmaakt om automaat te rijden. En het gevoel net niet helemaal grip op de situatie te hebben kan ook net genoeg zijn om in de stress van het beoordeeld worden dicht te klappen.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:47

Ik zelf heb eerst versnelling gereden en toen automaat.
Ik wil niet anders meer, het rijd zoveel rustiger. Ook caravan trekken cq in de bergen rijden is geen probleem.

Zou ik nu weer examen moeten doen (liever niet want ook ik moest staatsexamen afleggen) dan zou ik toch ook weer opnieuw kiezen voor schakel.
Ik mag nu bv nog in de auto van mijn man rijden wat ik anders niet had gemogen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:50

Marjoow schreef:
Eileen_ schreef:

Ook met een automaat kan je gewoon bepalen in welke versnelling je rijdt :+
En nee, in de bergen kan je niet bergop in z’n 5, maar een beetje automaat snapt dat zelf ook wel. Daar is ie automaat voor 8-)

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:52

Ik heb leren rijden met een automaat en handgeschakeld.
Met de automaat leerde ik mijn plaats en gedrag.
En handgeschakeld tjaa voor te schakelen :')

Ook afgereden met schakel maar rij automaat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 18:55

Ik zou doorzetten, eventueel naar een andere rijschool gaan en daar examen doen. Niet voor alleen je automaat examen gaan. Daar ga je spijt van krijgen later.