Auto met kapot licht waarschuwen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:58

Ik schrik altijd zo als iemand naar me seint of als ik denk dat dat zo is. Als een tegemoetkomende auto over een verkeersdrempel rijdt bijvoorbeeld.
Als ik zelf mijn lichten aan moet zetten doe ik dat altijd op een moment dat ik geen tegenligger heb, want anders denkt die misschien dat ik sein, en zit die persoon in de stress. En mensen in de stress zit het verkeer ook niet op te wachten.

Ik probeer seinen dus eigenlijk zo veel mogelijk te voorkomen en zal dus ook niet snel iemand waarschuwen. Enige uitzondering is als een tegenligger zijn groot licht per ongeluk nog aan heeft en ik daar last van heb, en voor vrachtwagens als die er tussen kunnen. Dat zijn zulke overduidelijke situaties dat vrijwel niemand die verkeerd kan begrijpen.

Naast en voor iemand gaan rijden vind ik ook super eng als iemand dat bij mij zou doen.
Ik heb één keer gehad dat op de snelweg een auto naast me kwam rijden en de dame op de bijrijdersstoel heel erg naar mijn auto zat te wijzen. Ik behoorlijk in paniek en ben bij het eerstvolgende tankstation gestopt en heb een rondje rond mijn auto gelopen, maar kon niks vinden. Toch de rest van de reis nog in de stress gezeten wat er dan toch aan de hand kon zijn. Achteraf denk ik dat die vrouw gewoon mijn bumpersticker wel leuk vond. "If I didn't own a horse this would be a Ferrari". :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:00

Ik probeer het wel al tijd te melden. Achterlichten kapot seinen, of inhalen als kan. Lichten even uit en weer aan dan. Met kapotte koplamp seinen en eventueel lampen uit en aan en een vinger opsteken (nee niet de middelvinger hihi)

Voor conroleer ik bij mezelf in de auto voor me. Achter is idd lastiger rondje om auto lopen en controleren.remlicht stuk keer gehad daar kom je zelf niet achter zowat

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:03

Ibbel schreef:
Leo schreef:
Vroeger altijd, tegenwoordig alleen als iemand zonder verlichting rijdt. Officieel mag seinen inderdaad niet en in de praktijk wordt je te pas en te onpas geseind. Ik word ook wel eens geseind terwijl alles werkt en ik naar mijn idee niks verkeerd deed, dus dan begrijp ik er ook niks van.

Zelf check ik mijn verlichting dagelijks als ik wegrijd (in de spiegeling van het raam van mijn huis). Ik heb vorig jaar het stomme toeval gehad dat ik met wegrijden van werk in daglicht niet zag dat er een koplamp stuk was. Ik heb altijd een reserve lampje bij me. Toen ik dezelfde avond wegreed van stal in het donker, waren beide lampen stuk. Daar sta je dan in het pikkedonker je lamp te vervangen, en dan had ik er ook nog eens maar eentje bij me. Ik ben toen op de terugweg meermaals geseind, halverwege dacht ik bij de zoveelste verblindende lichtflits van een tegenligger toch wel: nu weet ik het wel :=

In het geval van beide dimlichten stuk kun je prima je licht op grootlicht zetten; voor een klein stukje naar huis ben je daarmee prima gered. Grootlicht wordt normaal nl bijgeschakeld bij dimlicht, en het bijgeschakelde licht is niet (veel) feller dan enkel dimlicht.

Ah goede tip, bedankt! +:)+ hopelijk niet nodig, maar goed te weten.

Een auto met doorlopend remlichten (incl 3e) op de snelweg heb ik ook wel eens gezien, vroeg me ook al af hoe dat kon. :=

Ik zie helaas ook vaak mensen in het donker met alleen dagrijlampen aan. Heel storend en link. Zelfs op de snelweg. :\

Zelf rijd ik ook overdag altijd met dimlichten aan. Dan weet ik dat ik altijd zichtbaar ben, óók met grauw regenachtig weer en óók met fel zonlicht en donkere schaduwplekken dan wel laagstaande zon. En omdat ik ze altijd aan heb kan ik het ook niet vergeten. :)
Mistlampen doe ik echt alleen aan als het daadwerkelijk nodig is. Mist achter heb ik in 10 jaar misschien 1 of 2 keer nodig gehad. :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:05

ElCamino schreef:
Met een automaat kun je er niks aan doen...hij remt gewoon minder op de motor dan een geschakelde auto.
Als de geschakelde auto voor je gas loslaat moet je met automaat gewoon sneller op de rem.
Ik rij altijd automaat. en 2 voeten een automaat rijden doet niemand hoor!!!! we zijn echt te lui om de linkervoet te gebruiken

on-topic: ik waarschuw wel altijd, 1x knipperen of ernaast met mijn hand zo'n "handsok-pop" beweging maken. en als ik ervoor rijdt even alarmlichten aan. Dat geldt ook wanneer ze met hun richtingaanwijzer aan blijven rijden, ook zo irritant.
Vravhtwagens laat ik altijd invoegen: 1x knipperen is het seintje, als je vaker knippert denken ze eerder dat er wat mis is. Vaak seinen vrachtwagens ook naar collega's aan de andere kant.

Zelf check ik dagelijks de verlichting, dat kan aan de voorkant eenvoudig als je achter iemand staat of op een bushokje afrijdt. Achter check ik met fileparkeren bij de wagen achter me, even op de rem en je weet het.

Het gaat niet om het tempo van remmen, maar van autos die een constant remlicht aan hebben. En dat is meestal omdat hun voet boven het rempedaal hangt en het heel zachtjes indrukt. Dan remt de auto niet, maar branden dus wel je lampen. Echt levens, levens, levensgevaarlijk en kom ze toch met regelmaat tegen.

druppeltje schreef:
Ik kom te vaak auto's met kapotte lampen tegen en zeker bij de voorlampen denk ik, dat zie je zelf ook wel. Ik zie het ook als mijn eigen lampen stuk zijn.

Laatst was er echter een auto op de snelweg waarvan de remlichten echt continue brandden, ook als ze gewoon gas gaf. Dat was heel irritant omdat je denkt dat je vol op de rem moet. Ik heb toen erg lopen bedenken hoe ik dit duidelijk ging maken, maar ik kwam er niet uit.

Ik weet ook niet of de remlichten blijven branden als je bijvoorbeeld je handrem erop hebt staan, misschien was dat wel het euvel.

Ik ga (ruim) voor deze mensen rijden en trap paar keer (heel zacht) mijn rempedaal in zodat remlichten knipperen bij mij. En dit is dus meestal door een automaat of (nog vaker) iemand die op cruisecontrol rijdt maar boven het remlicht hangt. Mijn vader deed dit vroeger ook, tot ik een keer heel pissig ben geworden.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:08

In onze auto zit standaard rij verlichting, dus ik rij nooit zonder licht.

Ik sein niet vaak, eigenlijk alleen als iemand zijn verlichting niet aan heeft terwijl dat wel zou moeten.

Zo reden we een tijdje terug rond 11 uur savonds naar huis, pikke donker dus. Reed er een auto voor ons met geen enkel licht aan, toen wel even geseind en toen gingen de lampen wel aan :j
(Snap niet dat mensen dat niet zien, echt niet..)

Ik hou niet zo van seinen of geseind worden, maar soms is het maar goed dat t gebeurd.
Er wordt namelijk ook wel eens geseind als je op de snelweg op de linkerbeen rijdt en je niet hard genoeg rijdt volgens degene achter je, daar kan ik dan niet goed tegen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:08

Maartje1990 schreef:
Ik doe dat eigenlijk niet nee. Eigenlijk omdat ik dan iedere paar meter wel kan flitsen met Mn lampen.

Serieus, elke paar meter? Wist niet dat er zoveel zonder of met kapot licht reden, tenminste, als je niet een beetje overdrijft natuurlijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:10

Wat ook nog kan met die brandende remlichten is dat de auto een automaat is, en degene die rijdt z'n voet per ongeluk ook deels op de rem heeft - met grove werkschoenen aan achter het stuur bv. Zo'n automaat trekt daar wel doorheen.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:11

Een tijdje terug hadden wij overdag onze verlichting aan, omdat het grauw weer was. De eerste keer dat een tegenligger naar ons seinde twijfelde ik nog, na de tweede keer zijn we zo snel mogelijk een parkeerterreintje op gereden om te kijken. Ja hoor, koplamp stuk. Omdat het kerst was natuurlijk de garage dicht, dus de volgende ochtend gelijk naar de garage. Was natuurlijk net de lastigste van de tweede dus hij moest even naar binnen. Bij ons zijn er weinig referentiepunten om het te checken, en was waarschijnlijk die dag ook pas gebeurd, omdat we de dag ervoor nog in het donker hadden gereden en toen deed hij het nog. Ik was die mensen toch even dankbaar dat ze stonden hoor!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:12

Maar hoe werkt dat dan, met cc boven je rem hangen? Ik hoef mijn rem op cc maar heel licht aan te tikken en de cc is er af.

Qua automaat alleen eens in de VS tegen gekomen: route alleen bergaf, auto voor me doorlopend remlichten aan. Je houdt je afstand maar na een halfuur er achter verslapt je aandacht toch wat. Ik moest dus een noodstop maken toen ze ineens écht remden en stopten (omdat ze een coyote zagen) wat ik pas doorhad toen de afstand plots wel heel rap klein werd. :+
Resultaat was al ons kampeergerei tegen onze voorstoelen gelanceerd, kapotte eieren maar verder alles heel. En de beste mensen renden met een camera achter de coyote aan en hadden niks in de gaten. :+ levensgevaarlijk inderdaad.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:13

En met je voet op het rempedaal terwijl je op cruisecontrol rijdt? Bij mij slaat de cruisecontrol dan echt direct uit, sterker, die slaat eerder uit dan dat de remlichten aanfloepen. Ik hoef maar te kijken naar de rem bij wijze van spreken.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:14

Onali schreef:
Als ik voor iemand uitrijd en de lampen zijn uit of kapot dan doe ik mijn alarmlichten aan (ik trek de aandacht) en dan doe ik zelf mn lampen aan en uit.
Slechts 1 keer.
De mensen die hun lampen uit hebben staan snappen hem meestal dan.

Als ik achter iemand rijdt trek ik de aandacht met groot licht en dan mn lampen maar die wordt idd vaak niet goed begrepen.

Ernaast gaan rijden is hier geen optie met bijna alleen N-wegen.

Gelukkig dat het in mijn automaat toch een probleempje van de auto was toen remlichten bleven branden. Ben ik geen idioot tenminste. :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:14

Ik sein wel kort wanneer het linker licht van een auto het niet doet of andere verlichting die een gevaar kunnen opleveren.

Samen houd je de weg veilig(er).
.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:18

Cioccolato schreef:
Als ik hoor hoeveel jullie tegen komen.. :=

Ik rij voor mn werk over een 60km weg, dus ter vergelijking kom ik denk ik niet eens 1 derde van het aantal auto´s tegen van wat jullie tegekomen. Kom ook bijna nooit iemand tegen met kapotte lichten en laatst dus voor het eerst iemand zonder licht. Ben ik even blij!

Ik sein wel, altijd, naar iemand die me met groot licht tegemoed komt. Zo´n weg is het, als er niemand rij doe je groot licht. Maar soms vergeten mensen dat uit te doen en dan zie ik helemaal niks meer :')

Joepie, nog iemand hier die dit weinig of niet tegen komt. Dacht dat ik de enige was. Ik prijs me gelukkig dat de dagelijkse route
A1-A27-A12 tot Den Haag vice-versa zo'n 198 km voor mij, weinig slordige automobilisten heeft als het gaat om de verlichting. Toch zo'n 800 km per week op de snelweg, maar verdorie, ik maak dit zelden mee, wel een luxe natuurlijk en veilig ook.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:18

Ik ken ook geen automaten waarmee je met je voet op de rem op je cc kan doorrijden := En ik ken al helemaal geen mensen die een automaat met 2 voeten rijden :oo

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:22

CharleyT schreef:
Cioccolato schreef:
Als ik hoor hoeveel jullie tegen komen.. :=

Ik rij voor mn werk over een 60km weg, dus ter vergelijking kom ik denk ik niet eens 1 derde van het aantal auto´s tegen van wat jullie tegekomen. Kom ook bijna nooit iemand tegen met kapotte lichten en laatst dus voor het eerst iemand zonder licht. Ben ik even blij!

Ik sein wel, altijd, naar iemand die me met groot licht tegemoed komt. Zo´n weg is het, als er niemand rij doe je groot licht. Maar soms vergeten mensen dat uit te doen en dan zie ik helemaal niks meer :')

Joepie, nog iemand hier die dit weinig of niet tegen komt. Dacht dat ik de enige was. Ik prijs me gelukkig dat de dagelijkse route
A1-A27-A12 tot Den Haag vice-versa zo'n 198 km voor mij, weinig slordige automobilisten heeft als het gaat om de verlichting. Toch zo'n 800 km per week op de snelweg, maar verdorie, ik maak dit zelden mee, wel een luxe natuurlijk en veilig ook.

Ik denk eerlijk gezegd dat mensen die vaak op de (snel)weg zitten vaak scherper zijn op hun verlichting en dergelijke qua veiligheid dan het gemiddelde stads / boodschappen wagentje. :) en dan niet eens bewust, maar gewoon echt niet door hebben.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:25

Gefeliciteerd Ibbel!
Ik rijd ook een automaat, kan me voorstellen dat het voor de achterligger vervelend kan zijn dat de remlichten bij een stoplicht continu blijven branden. Zodra ik mijn voet van de rem af haal begint mijn auto al zachtjes te rollen, ik kan natuurlijk wel de automaat in P zetten maar dan moet je elke keer eerst weer naar D voordat je weg kunt rijden, duurt naar mijn idee langer dan dat ik mijn voet van de rem afhaal.
Vind het persoonlijk wel fijn dat er een geseind wordt, zoals ik pas dus had. Vanmiddag kan ik mijn auto weer ophalen bij de garage, dan weet ik nu al dat ze de schakelaar weer omgezet hebben naar uit. Nu denk ik er aan maar hopelijk vanmiddag ook. Vind het zelf prettig om de schakelaar op automatisch te hebben staan, rijd je nooit zonder verlichting.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:45

Ibbel schreef:
Je hebt ook wel eens vrachtauto's met de achteruitrijlichten aan. Die zijn bij sommige los te schakelen zodat je licht achter je vrachtwagen hebt bij het lossen, maar dan moet je ze wel weer uitdoen als je weer gaat rijden :+

Dit zie ik ook zo vaak en ik vind het levensgevaarlijk omdat het vaak van die superfelle verblindende witte LEDs zijn, maar hoe vertel je ze dat? Mijn achteruitrijlicht aan als ik ervoor rijd kan niet echt :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:51

_Nancy schreef:
Zo reden we een tijdje terug rond 11 uur savonds naar huis, pikke donker dus. Reed er een auto voor ons met geen enkel licht aan, toen wel even geseind en toen gingen de lampen wel aan :j
(Snap niet dat mensen dat niet zien, echt niet )

Kans is natuurlijk dat ze bewust zonder licht rijden omdat ze denken minder op te vallen. Die zie ik ook wel vaker dat ze ineens hun licht uitdoen in een zandstraatje. Vraag me af wie er nu dommer is op zo'n moment.

Walkure

Re: Auto met kapot licht waarschuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:56

Ik denk persoonlijk dat seinen niet altijd nut heeft, sommige mensen hebben echt geen idee waar je voor seint.

Ik heb zelf een achterruitenwisser die mee aan gaat als ik rem, heel erg irritant maar ook wel obvious. Er was laatst een meneer die me dat kwam vertellen, prima, heel netjes, heb wel gezegd dat ik het al wist maar hem bedankt. Vervolgens vertelde hij het nog 4 keer en toen werd ik ook wel een beetje geirriteerd :+

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:10

Ik kreeg laatst een seintje omdat ik mijn licht vergeten was aan te zetten (wel overdag, maar met regenachtig weer).
Dat vond ik wel heel fijn :j

Zelf begin ik er niet aan om te seinen bij een kapot licht eigenlijk, daar komen er zoveel van langs en kan je bezig blijven.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 12:51

Gelukkig dat veel van jullie weinig auto’s met kapotte lichten tegenkomen! Of letten jullie er misschien minder op? Ik zit regelmatig als passagier in de auto bij anderen die het dan niet eens zien.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:55

Als ik een auto tegen kom zonder licht of met een kapot licht, sein ik d.m.v. mijn grote licht. Als ik er achter/voor rijd en ze hebben het daarna nog niet door, doe ik ook nog wel eens mijn eigen licht uit en aan. Ik kom af en toe auto's tegen die het hebben maar niet zo heel vaak.

Ik heb zelf eens een paar dagen met een kapotte voorlamp gereden en toen werd er echt enorm vaak geseind :j

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:57

Ik signaleer wel, maar ligt er wel een beetje aan met hoeveel mensen ik op de weg zit. Is het rustig doe ik het wel, zit ik midden in de spits eerder niet, omdat iemand met een kapotte lamp dan waarschijnlijk wel om de 100 m een signaal kan verwachten.

Overigens hebben we hier in de buurt een beetje ongeschreven regels voor de signalering:
1x groot licht -> je voorlichten doen het niet
1x lang groot licht -> doe gvd je groot licht uit
2x (of vaker) kort knipperen -> politiecontrole of gevaarlijke situatie op de weg

Maar 1x kort groot licht kan ook een dankjewel zijn bij invoegen/voor laten gaan.

Als er iets anders is dan het voorlicht van een auto (bijvoorbeeld achterlicht of een andere toch wel gevaarlijke situatie) doe ik (dus daar is geen ongeschreven regel voor hier) het een keer groot licht of o pde snelweg ga ik er kort (tijdsduur, niet afstand) voor rijden evt vertragen (met achterlichten knipperen) en kort alarmlichten. Maar dat doe ik lang niet altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:59

Ik kom het rondom Utrecht niet heel vaak tegen. :n en ik rij erg veel.

Ik kan hem ook zelf wisselen als hij stuk is, heb altijd een setje lampjes in de auto voor het geval dat. Heb het met mn huidige auto (nu 4 jaar oud en evenlang in bezit) nog niet gehad.

Met mn oude auto 1x een lamp stuk en toen werd ik aan de kant gezet door de politie die vervolgens meereden naar de Praxis zodat ik een lampje kon halen (sindsdien dus altijd lampjes mee) en een x deed de hele lampmodule het niet. Was de garage hem vergeten aan te sluiten na onderhoud.. daar zijn we dus niet meer teruggeweest (oké we kochten daarna een auto die gewoon bij de dealer gaat)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:22

Ik kom zelf op de weg ook heeeeeel veel tegen met kapot licht en vind het zelf ook erg moeilijk om te weten wat ik daarmee moet. Als ze in tegengestelde richting rijden flits ik vaak een keer (niet dat dat heel duidelijk is, maar dan heb ik volgensmij gedaan wat ik kon). Als ze voor me rijden weet ik eigenlijk niet zo goed hoe ik kan helpen.