Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Resistance schreef:Ik woon nog bij mijn ouders omdat m'n studie letterlijk een kwartier fietsen is. Ik hoef niet mee te betalen, maar ik kook wel iedere week 1 of 2 keer en betaal dan daar zelf de boodschappen voor. Vind ik ook niet meer dan normaal.
Goof schreef:Kennelijk kan je volgens bokt pas zelfstandig worden en de wens hebben op jezelf te gaan als je kostgeld hebt betaald. Alsof je, als je geen kostgeld betaalt, ook nooit het huis uit wil en altijd bij je ouders wil blijven wonen. Gekke redenatie.
Zelfstandigheid zit hem niet in kostgeld, dat zit hem ook in verdienen, sparen, je sportclub betalen, je kleding en overige iitgaven betalen, je eigen paard betalen etc etc.
Je hebt echt geen kostgeld nodig om te leren met geld om te gaan, zelfstandig te worden of het huis uit te willen.
Froukje schreef:Goof schreef:Kennelijk kan je volgens bokt pas zelfstandig worden en de wens hebben op jezelf te gaan als je kostgeld hebt betaald. Alsof je, als je geen kostgeld betaalt, ook nooit het huis uit wil en altijd bij je ouders wil blijven wonen. Gekke redenatie.
Zelfstandigheid zit hem niet in kostgeld, dat zit hem ook in verdienen, sparen, je sportclub betalen, je kleding en overige iitgaven betalen, je eigen paard betalen etc etc.
Je hebt echt geen kostgeld nodig om te leren met geld om te gaan, zelfstandig te worden of het huis uit te willen.
Amen!
Saskia9 schreef:Maar om daarom nu tot in den treuren alles te gaan betalen zodat het verwende prinsen en prinsessen worden vind ik ook wel iets hoor..
Iedereen moet leren om op eigen benen te gaan staan. Beetje bijdragen zodra het kan is dan toch een mooie voorbereiding?
Vjestagirl schreef:Leren dat het leven geld kost en hoeveel? Ik merk zelf dat ik beter snap hoeveel geld waard is nu ik èn een baan heb met een uurloon (en ik dus uit kan rekenen dat ik om 3 visjes te kopen voor het aquarium, meer dan een uur moet werken), maar ook dat ik een huis heb en gas en electra en water en belastingen en reparaties etc allemaal moet betalen.
Als je volwassen genoeg bent om een baan te hebben, dan ben je toch ook volwassen genoeg om meer te dragen in de kosten die jouw leven nou eenmaal kosten?
Goof schreef:Kennelijk kan je volgens bokt pas zelfstandig worden en de wens hebben op jezelf te gaan als je kostgeld hebt betaald. Alsof je, als je geen kostgeld betaalt, ook nooit het huis uit wil en altijd bij je ouders wil blijven wonen. Gekke redenatie.
purny schreef:Resistance schreef:Ik woon nog bij mijn ouders omdat m'n studie letterlijk een kwartier fietsen is. Ik hoef niet mee te betalen, maar ik kook wel iedere week 1 of 2 keer en betaal dan daar zelf de boodschappen voor. Vind ik ook niet meer dan normaal.
Met een studie hoef je ook geen kostgeld te betalen. Wel wanneer je een full time baan hebt vind ik het normaal.
Magrathea schreef:Froukje, ik merk dat je alle opmerkingen erg persoonlijk opneemt. Ik snap dat in jouw situatie kostgeld misschien niet nodig of wenselijk is maar we kunnen deze discussie niet voeren als we steeds naar 1 individuele situatie teruggrijpen en daaruit concluderen dat in het algemene geval er ook absoluut nooit kostgeld betaald zou moeten worden.
Froukje schreef:Nogmaals, ouders kiezen zelf voor kinderen, dan kies je er ook zelf voor om toeslagen en belastingen in te moeten leveren.
Je kunt niet van je kind verwachten dat die de misgelopen toeslagen dan maar moet compenseren met kostgeld.
Gini schreef:Maar als ouders kinderen krijgen, doen ze dat ook wel met het idee dat dat op een dag (meestal na de studie) zelfstandige individuen worden die alleen (of samen) gaan wonen. Als je dan als kind beslist om toch nog even te blijven hangen bij je ouders (waar helemaal niets op tegen is), dan mag daar toch iets tegenover staan?
Want waar leg jij dan de grens? Als iemand nu zou beslissen tot zijn 45ste thuis te willen blijven wonen, moeten die ouders dan gratis in woonst en comfort blijven voorzien?
Froukje schreef:Gini schreef:Maar als ouders kinderen krijgen, doen ze dat ook wel met het idee dat dat op een dag (meestal na de studie) zelfstandige individuen worden die alleen (of samen) gaan wonen. Als je dan als kind beslist om toch nog even te blijven hangen bij je ouders (waar helemaal niets op tegen is), dan mag daar toch iets tegenover staan?
Want waar leg jij dan de grens? Als iemand nu zou beslissen tot zijn 45ste thuis te willen blijven wonen, moeten die ouders dan gratis in woonst en comfort blijven voorzien?
Ouders die het goed vinden dat mensen tot hun 45ste thuis wonen hebben er vaak ook geen problemen mee als dat dan gratis gebeurd.