Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:26

Ik woon nog bij mijn ouders omdat m'n studie letterlijk een kwartier fietsen is. Ik hoef niet mee te betalen, maar ik kook wel iedere week 1 of 2 keer en betaal dan daar zelf de boodschappen voor. Vind ik ook niet meer dan normaal. :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:28

Resistance schreef:
Ik woon nog bij mijn ouders omdat m'n studie letterlijk een kwartier fietsen is. Ik hoef niet mee te betalen, maar ik kook wel iedere week 1 of 2 keer en betaal dan daar zelf de boodschappen voor. Vind ik ook niet meer dan normaal. :)

Met een studie hoef je ook geen kostgeld te betalen. Wel wanneer je een full time baan hebt vind ik het normaal.

Froukje
Forever young

Goof schreef:
Kennelijk kan je volgens bokt pas zelfstandig worden en de wens hebben op jezelf te gaan als je kostgeld hebt betaald. Alsof je, als je geen kostgeld betaalt, ook nooit het huis uit wil en altijd bij je ouders wil blijven wonen. Gekke redenatie.
Zelfstandigheid zit hem niet in kostgeld, dat zit hem ook in verdienen, sparen, je sportclub betalen, je kleding en overige iitgaven betalen, je eigen paard betalen etc etc.
Je hebt echt geen kostgeld nodig om te leren met geld om te gaan, zelfstandig te worden of het huis uit te willen.

_/-\o_ Amen!

_Lisanne

Ik woon sinds kort ook weer bij mijn ouders. Werk fulltime maar hoef hier niks te betalen. Mn ouders kunnen het geld missen en vinden het daarom niet nodig. Zij vinden het fijner als ik het spaar en straks mn eigen huisje leuk kan inrichten.
Mocht ik wel kostgeld betalen hebben mn ouders altijd gezegd dat ze het voor mij zouden sparen en het terug zouden geven als ik uit huis ga.

Besef me natuurlijk wel dat dit een luxe positie is omdat mn ouders alles prima kunnen betalen, anders had ik natuurlijk gewoon bijgedragen aan de lasten :)

Anoniem

Wij hoeven gelukkig geen kostgeld te betalen en ik zie de meerwaarde er ook niet voor in behalve dat het financieel fijn is voor de ouders natuurlijk. Maandelijks geld afstaan gaat je niet helpen met leren omgaan met geld en daarnaast mag ik hopen dat als je studeert/werkt je wijs genoeg bent om te weten dat leven geld kost en dat je weet hoeveel geld je wel/niet uit kan geven. Als je dat op die leeftijd nog moet leren ben je wel een beetje erg laat vrees ik.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:29

Ik moest vanaf mn 17e al kostgeld betalen, omdat ik een tussenjaar nam na de havo en dus ging werken. In die tijd werkte ik zo veel mogelijk (met die leuke 4 euro per uur) zodat ik een jaar naar het buitenland kon bekostigen. Ik moest 100 euro Pm kostgeld betalen en daarnaast moest ik ook alles zelf betalen, zoals kapper, shampoo, andere verzorgingsproducten, sport, telefoon, vanaf 18e verzekeringen etc.
Persoonlijk vind ik dat wel echt te veel, aangezien het minimumjeugdloon van een 17/ 18 jarige nou niet denderend is en ik super hard aan het sparen was omdat ik zo graag naar het buitenland wou.. mijn ouders verdienen trouwens ver boven modaal dus financieel kwamen ze niks te kort :)
Uiteindelijk heb ik voordat ik weg ging naar het buitenland als cadeau wel (een deel van) het geld terug gekregen, dit heb ik toen gebruikt voor het vliegticket.

Mijn ouders zijn op financieel gebied altijd streng geweest omdat ze ons wilden leren ook om te kunnen gaan met minder geld. Zo kreeg ik al heel vroeg kleedgeld (volgens mij was ik een jaar of 10) en daar moest ik het samen met wat zakgeld mee doen. Daar moest ik dan vanaf een jaar of 14 a 15 ook alles zelf voor betalen (zelfde rijtje als hierboven).
Aan de ene kant heb ik zoiets van, wees iets soepeler en geef soms eens wat. Maar aan de andere kant ben ik er niet slechter van geworden..

Kostgeld voor een minderjarige vind ik zelf wel too much, maar voor een meerderjarige vind ik het echt niet raar. Vanaf een jaar of 18 kan je in principe prima op jezelf gaan wonen en dat is een heel stuk duurder dan die 100eu Pm kostgeld.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:30

Ik heb zelf nooit kostgeld hoeven betalen. Toen ik na een mislukte samenwoon-poging weer thuis kwam wonen, ben ik wel (uit mezelf) regelmatig de boodschappen gaan doen (en betalen) en andere dingen als bijv de auto voltanken. Dit hoefde van mijn ouders niet, maar vond ik zelf fijn.
Mijn ouders wilden liever dat ik goed zou sparen zodat ik een goede basis had om weer op mezelf te gaan wonen.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:30

Ik vind kostgeld betalen wel logisch. Uiteraard wel pas zodra je klaar bent met studeren en je een full time baan hebt.
Je eet mee, gebruikt toch water en energie en op een gegeven moment is het gewoon tijd om daar aan bij te dragen. Je ouders hebben al +/- 20 jaar voor je betaald, dan is het toch ook wel eens tijd om zelf een steentje bij te dragen (als je dat kan natuurlijk).

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:31

Ik las in dit topic iets over een 40 jarige die nog thuis woonde.
Ik ben gek op onze zoon. Maar thuiswonen tot zijn 40ste gaat niet gebeuren.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:31

Ik ben ook weer noodgedwongen bij mijn ouders ingetrokken en ik hoef geen kostgeld te betalen, waar ik uiteraard erg blij mee ben. Ik werk wel fulltime en ben ook verplicht om een x bedrag naar de spaarrekening te zetten zodat ik zo snel mogelijk een eigen huis kan kopen. Daarnaast betaal ik weleens een tas boodschappen voor mijn moeder, maar verder hoef ik niks bij te dragen.

Ik kan me best voorstellen dat het per gezin verschilt. In een minder bedeelt gezin zou ik het ook logisch vinden als kinderen bijdragen zodra dat mogelijk is.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:33

Froukje schreef:
Goof schreef:
Kennelijk kan je volgens bokt pas zelfstandig worden en de wens hebben op jezelf te gaan als je kostgeld hebt betaald. Alsof je, als je geen kostgeld betaalt, ook nooit het huis uit wil en altijd bij je ouders wil blijven wonen. Gekke redenatie.
Zelfstandigheid zit hem niet in kostgeld, dat zit hem ook in verdienen, sparen, je sportclub betalen, je kleding en overige iitgaven betalen, je eigen paard betalen etc etc.
Je hebt echt geen kostgeld nodig om te leren met geld om te gaan, zelfstandig te worden of het huis uit te willen.

_/-\o_ Amen!

Sluit ik me bij aan, wat een onzin dat je dit moet betalen om met geld om te kunnen gaan. Mij lukt het prima, ook zonder bijbetalen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:33

Saskia9 schreef:
Maar om daarom nu tot in den treuren alles te gaan betalen zodat het verwende prinsen en prinsessen worden vind ik ook wel iets hoor..
Iedereen moet leren om op eigen benen te gaan staan. Beetje bijdragen zodra het kan is dan toch een mooie voorbereiding?

Ik ben er geen verwende prinses van geworden hoor en ook zonder kostgeld af te dragen stond ik prima op eigen benen. Netjes geld sparen heb ik gewoon meegekregen van mijn ouders en dit krijgen mijn kinderen nu ook mee.

Vanuit huis ben ik gelijk gaan samenwonen en hebben we direct een huis gekocht. Ik was erg blij dat ik toen een leuk spaarcentje op de bank had. Ondanks dat ik nooit financieel iets aan mijn ouders bijgedragen heb, heb ik altijd prima met geld om kunnen gaan en stond ik prima op eigen benen.
Ik ben nu bijna 35 en ik denk echt wel dat we het goed voor elkaar hebben. Dit gun ik mijn kinderen ook.

Vjestagirl schreef:
Leren dat het leven geld kost en hoeveel? Ik merk zelf dat ik beter snap hoeveel geld waard is nu ik èn een baan heb met een uurloon (en ik dus uit kan rekenen dat ik om 3 visjes te kopen voor het aquarium, meer dan een uur moet werken), maar ook dat ik een huis heb en gas en electra en water en belastingen en reparaties etc allemaal moet betalen.

Als je volwassen genoeg bent om een baan te hebben, dan ben je toch ook volwassen genoeg om meer te dragen in de kosten die jouw leven nou eenmaal kosten?

Dat heb ik prima geleerd zonder financieel bij te hoeven dragen aan mijn ouders. Juist omdat het leven al zo duur is wilden ze graag dat ik goed zou sparen. Ik heb ook echt wel geleerd de handen uit mijn mouwen te steken. Maar aan de andere kant werd ook heel mijn opleiding betaald en mocht ik mijn studiefinanciering sparen. Ook die 2 jaar dat ik fulltime werkte en thuis woonde, heb ik op de zorgverzekering na helemaal niets hoeven te betalen aan mijn ouders.
Mede hierdoor heb ik toch wel een leuke start kunnen maken.

Mijn kinderen van 8 en 11 begrijpen ook al echt wel wat bepaalde dingen kosten. Daar betrek ik ze ook bewust bij. Wij hebben hier 2 pony's en ze beseffen echt dat dit een dure hobby is. Ook steken ze nu al de handen uit de mouwen en helpen ze mee met uitmesten en voeren.

Maar kostgeld zullen ze hier nooit hoeven betalen en hun studie betalen wij ook. Ik wil ze liever stimuleren zich goed voor te bereiden en goed te sparen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:34

Ik stelde zelf voor om kostgeld te betalen + mijn maaltijdcheques aan de gezinsboodschappen uit te geven. Ik vind het gek om een fulltime loon te krijgen, het comfort en het gemak van thuiswonen te krijgen en daar helemaal niets voor in ruil te geven.
Fulltime loon minus het kostgeld heb je echt nog wel voldoende over wat je kunt sparen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:37

Goof schreef:

Maar daarom zei ik ook in mijn eerdere post: het hangt echt heel erg af van de situatie.

Ik denk daarom ook niet dat je kunt stellen dat kostgeld ALTIJD een slecht of goed idee is, wel denk ik dat het altijd verstandig is om het in overweging te nemen (wordt iemand er beter van als er kostgeld betaald gaat worden?)
Voorbeeld: als je na een scheiding en verlies van je baan bij je ouders gaat wonen die het financieel prima hebben, dan zou ik kostgeld wel een beetje ongepast vinden.
Maar bij iemand die eind 20 is, een riant salaris verdient maar thuis blijft wonen omdat het wel makkelijk is dat moederlief de was doet en 's avonds kookt terwijl het gezin moet rondkomen van 1x modaal: dan zou ik als ouders zeker eens gaan nadenken over kostgeld.

Ook maakt het nog uit voor de extra kosten van iemand die in huis woont of diegene de 2e bewoner is in en huis of bijvoorbeeld de 5e (dit neemt het Nibud in de rekentool ook mee :j ).

Froukje, ik merk dat je alle opmerkingen erg persoonlijk opneemt. Ik snap dat in jouw situatie kostgeld misschien niet nodig of wenselijk is maar we kunnen deze discussie niet voeren als we steeds naar 1 individuele situatie teruggrijpen en daaruit concluderen dat in het algemene geval er ook absoluut nooit kostgeld betaald zou moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:38

purny schreef:
Resistance schreef:

Met een studie hoef je ook geen kostgeld te betalen. Wel wanneer je een full time baan hebt vind ik het normaal.

Dat moge duidelijk zijn, haha. Ik sta er zelf zo in: m'n ouders hebben altijd voor mij gezorgd, daar mag best iets tegenover staan. In mijn geval zal dat geen kostgeld zijn omdat ik niet zo goed kan begrijpen dat sommige mensen er op zitten te wachten om nog jaren thuis te blijven wonen, maar er zijn later vast andere dingen die ik voor ze kan en wil doen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:38

Hier is het idee dat de kinderen niets betalen zolang ze studeren.
Salaris van baantjes: 50% sparen 50% zelf houden.
Zodra ze fulltime werken en thuis wonen mogen ze een percentage van hun salaris als kostgeld betalen (en zullen wij voor hun sparen)
Rijbewijs moeten ze zelf betalen. Dat bedrag leggen wij bij als ze een auto gaan kopen zodat ze een goede en veilige auto kunnen kopen.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:40

Zodra ik voldoende ging verdienen, moest ik inderdaad kostgeld gaan betalen. Vond ik niet meer dan logisch, vooral omdat ik flink verwend werd door mijn moeder (was werd gedaan en er werd gekookt).

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:43

Magrathea schreef:
Froukje, ik merk dat je alle opmerkingen erg persoonlijk opneemt. Ik snap dat in jouw situatie kostgeld misschien niet nodig of wenselijk is maar we kunnen deze discussie niet voeren als we steeds naar 1 individuele situatie teruggrijpen en daaruit concluderen dat in het algemene geval er ook absoluut nooit kostgeld betaald zou moeten worden.

Vind ik wel dat je dat kunt concluderen. Nogmaals, ouders kiezen zelf voor kinderen, dan kies je er ook zelf voor om toeslagen en belastingen in te moeten leveren.

Je kunt niet van je kind verwachten dat die de misgelopen toeslagen dan maar moet compenseren met kostgeld.

En als je kostgeld nodig hebt om je kinderen de waarde van het geld mee te geven of dat het leven duur is dan heb je in de 20 jaar daarvoor ook iets fout gedaan in de opvoeding.

Gini

Re: Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:46

Maar als ouders kinderen krijgen, doen ze dat ook wel met het idee dat dat op een dag (meestal na de studie) zelfstandige individuen worden die alleen (of samen) gaan wonen. Als je dan als kind beslist om toch nog even te blijven hangen bij je ouders (waar helemaal niets op tegen is), dan mag daar toch iets tegenover staan?
Want waar leg jij dan de grens? Als iemand nu zou beslissen tot zijn 45ste thuis te willen blijven wonen, moeten die ouders dan gratis in woonst en comfort blijven voorzien?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:48

Froukje schreef:
Nogmaals, ouders kiezen zelf voor kinderen, dan kies je er ook zelf voor om toeslagen en belastingen in te moeten leveren.

Je kunt niet van je kind verwachten dat die de misgelopen toeslagen dan maar moet compenseren met kostgeld.

Mwah. Ik vind dat juist een legitieme reden voor kostgeld terwijl ik er verder niet zoveel heil in zie. Het is een reden die ook pas ingaat bij het meerderjarig worden van een kind (en voor de uitkering van invloed vanaf 21 jarigen, die niet studeren).

Niet iedereen heeft een royaal inkomen. Sommige zijn afhankelijk van de toeslagen. Die kunnen echt niet normaal rondkomen zonder toeslagen. En als je uitkering wordt gekort omdat je 22-jarige, werkende kind thuis woont? Wat moet je anders? Moeten die mensen dan maar geen kinderen krijgen? Nee. Dat vind ik een te rare wereld.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 06-01-19 16:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:52

Gini schreef:
Maar als ouders kinderen krijgen, doen ze dat ook wel met het idee dat dat op een dag (meestal na de studie) zelfstandige individuen worden die alleen (of samen) gaan wonen. Als je dan als kind beslist om toch nog even te blijven hangen bij je ouders (waar helemaal niets op tegen is), dan mag daar toch iets tegenover staan?
Want waar leg jij dan de grens? Als iemand nu zou beslissen tot zijn 45ste thuis te willen blijven wonen, moeten die ouders dan gratis in woonst en comfort blijven voorzien?

Ouders die het goed vinden dat mensen tot hun 45ste thuis wonen hebben er vaak ook geen problemen mee als dat dan gratis gebeurd.

Mensen die geen kostgeld betalen blijven echt niet langer thuis wonen omdat dat "gratis" is.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:55

Ik woon thuis met 29 jaar en sterker nog, we zoeken samen zelfs een huis om te kopen. Ik betaal de stalling van de paarden volledig (dit is zo'n beetje de huur van een gewoon huis) en boodschappen etc. En als we een huis kopen, de hyoptheek ook voor mijn deel. Ik vind het niet meer dan normaal dat mensen bijbetalen als ze ergens wonen. Maar met onze kleine fokkerij is deze keuze bewust gemaakt. Mijn moeder kan het niet alleen en ik heb geen tijd met werk om op en neer ergens heen te gaan.

Nu moet ik wel zeggen dat ik het belachelijk vind dat iemand onder 18 moet gaan betalen. Weet niet, ligt aan de situatie. Als iemand niet werkt, niet naar school gaat en niets toevoegd aan het huishouden zelf, is wat anders. Maar een part timer student...
Laatst bijgewerkt door chimello op 06-01-19 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:56

Tijdens studie betaalde ik geen kostgeld, moest alles zelf betalen qua studie. Toen ik werk had moest ik gewoon meebetalen, maar moeder had uitkering en werd gekort doordat ik verdiende.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:56

Ik heb nooit kostgeld hoeven betalen, mijn ouders vonden het belangrijker dat ik zou sparen voor mijn eigen huis en spullen. Ik vind het erg fijn, zo heb ik voor m'n eerste huis mooie, nieuwe meubels kunnen kopen waar ik hopelijk nog 15 jaar van kan genieten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 16:58

Froukje schreef:
Gini schreef:

Ouders die het goed vinden dat mensen tot hun 45ste thuis wonen hebben er vaak ook geen problemen mee als dat dan gratis gebeurd.

35 dan? 30? 25? 23? Jij mag het mij vertellen hoor, waar dan die grens ligt?