Wanneer neem je vakantie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:29

Ah ik herken het hoor! Ik ben al 3 maanden bezig met bedenken wanneer ik vakantie op ga nemen, ik wil gewoon geen nutteloze vrije dagen op nemen, dan zit ik thuis, en wat dan? Wij werken met maar 2 of 3 mensen op een dag, dus als je er niet bent moet er altijd iemand anders extra komen, anders valt een te groot deel van de bezetting weg.
maar nu al iets inplannen voor de zomer vind ik ook erg lastig (wij zijn wel verplicht alle vrije weken die we dit jaar willen op te geven voor eind januari) Een sprokkel dag kan je wel later nog inplannen mocht er ruimte voor zijn.

Ik kijk nu naar eventuele gunstige dagen in combinatie met feestdagen, ga denk ik proberen vrijdag 31 mei vrij te vragen bijvoorbeeld, want donderdag is hemelvaart en dus verplicht vrij en die zaterdag hoef ik toevallig niet dus met zondag er bij heb ik dan 4 vrije dagen achter elkaar terwijl ik maar 1 vrije dag aan hoef te vragen :D

Anoniem

Re: Wanneer neem je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 11:04

Na een burnout weet ik hoe belangrijk vakantie is, dus ik neem vakantie omdat het kan, omdat ik het wil en/of omdat ik het nodig heb.. Ik kan gerust een week vrij nemen en heerlijk niks doen, waarom moet je perse iets doen? Meestal vult zo'n week zich al snel weer met afspraken en leuke dingen.. En idd om een to do lijstje af te werken, heerlijk!

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 11:13

Relaxed schreef:
Na een burnout weet ik hoe belangrijk vakantie is, dus ik neem vakantie omdat het kan, omdat ik het wil en/of omdat ik het nodig heb.. Ik kan gerust een week vrij nemen en heerlijk niks doen, waarom moet je perse iets doen? Meestal vult zo'n week zich al snel weer met afspraken en leuke dingen.. En idd om een to do lijstje af te werken, heerlijk!

Dit inderdaad! Vindt mijn werkgever ook belangrijk, wordt hier op gehamerd dat je voldoende rust neemt om zo je werk beter te kunnen volhouden op lange termijn.

En wat voor mij een eye opener is door m’n vriend een paar weken geleden. Ik neem nooit vrij in de vakantieperiodes. Gun ouders dan vakantie zodat ze geen gedoe hebben met kinderen en oppas vinden. Ik overleg met de planning wanneer het het rustigste is.
Maar dat is onzin. Een ander houdt ook geen rekening met jou en de planning. Jij hebt recht op die vakantiedagen. Al ga jij de hele dag uit je neus zitten vreten. Dus neem gewoon die dagen op een moment dat het jou uitkomt, zonder je aan te passen en dan een lastige woensdag dan toch maar te gaan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 11:40

Idd, de personele planning zou sowieso nooit jouw probleem moeten zijn en zeker geen reden om niet vrij te nemen.. Ik moet in mijn werk al rekening houden met bepaalde periodes (iedere maand de maandcijfers met deadline) als ik dan daarnaast ook nog met al mijn collega's rekening moet houden, kan ik nooit vrij nemen..
Vooral mensen met kinderen hebben er een handje van om de kinderen als excuus te gebruiken om te pas en te onpas vrij te nemen, prima.. Maar dan neem ik ook vrij als het mij een keer uitkomt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 19:12

linoleum schreef:
Relaxed schreef:

Dit inderdaad! Vindt mijn werkgever ook belangrijk, wordt hier op gehamerd dat je voldoende rust neemt om zo je werk beter te kunnen volhouden op lange termijn.

En wat voor mij een eye opener is door m’n vriend een paar weken geleden. Ik neem nooit vrij in de vakantieperiodes. Gun ouders dan vakantie zodat ze geen gedoe hebben met kinderen en oppas vinden. Ik overleg met de planning wanneer het het rustigste is.
Maar dat is onzin. Een ander houdt ook geen rekening met jou en de planning. Jij hebt recht op die vakantiedagen. Al ga jij de hele dag uit je neus zitten vreten. Dus neem gewoon die dagen op een moment dat het jou uitkomt, zonder je aan te passen en dan een lastige woensdag dan toch maar te gaan werken.

Wauw, ik heb bijzondere collega's begin ik zo langzamerhand te geloven... Die overleggen gewoon of het oké is dat....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 19:13

Faelynn schreef:
Ah ik herken het hoor! Ik ben al 3 maanden bezig met bedenken wanneer ik vakantie op ga nemen, ik wil gewoon geen nutteloze vrije dagen op nemen, dan zit ik thuis, en wat dan? Wij werken met maar 2 of 3 mensen op een dag, dus als je er niet bent moet er altijd iemand anders extra komen, anders valt een te groot deel van de bezetting weg.
maar nu al iets inplannen voor de zomer vind ik ook erg lastig (wij zijn wel verplicht alle vrije weken die we dit jaar willen op te geven voor eind januari) Een sprokkel dag kan je wel later nog inplannen mocht er ruimte voor zijn.

Ik kijk nu naar eventuele gunstige dagen in combinatie met feestdagen, ga denk ik proberen vrijdag 31 mei vrij te vragen bijvoorbeeld, want donderdag is hemelvaart en dus verplicht vrij en die zaterdag hoef ik toevallig niet dus met zondag er bij heb ik dan 4 vrije dagen achter elkaar terwijl ik maar 1 vrije dag aan hoef te vragen :D

Blij dat ik niet de enige ben die niet op z'n gat kan zitten :') Ik wil ergens naar uit kijken als ik vakantie in het vooruitzicht heb. Maar zo te lezen zijn wij uitzonderingen :')

Inmiddels in ieder geval een verzoek ingediend voor week 7 en week 16. Die laatste moet nog wel met ruilen uitkomen wat betreft consignatiedienst. Maar meestal is dat wel te regelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 19:17

Goed bezig! +:)+
Vraag, reactie, actie!

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:03

Janine1990 schreef:
linoleum schreef:

Wauw, ik heb bijzondere collega's begin ik zo langzamerhand te geloven... Die overleggen gewoon of het oké is dat....

Overleggen ze om vrij te krijgen op moment dat het bedrijf het beste uitkomt? Of overleggen ze om zo de weken te krijgen die hunzelf het beste uitkomt? Mijn ervaring is dat de meeste mensen toch echt dat laatste doen, ook al lijkt soms het eerste.

Maar goed dat je inmiddels vrij hebt gevraagd. En in toekomst niet zo moeilijk over nadenken, maar vrij vragen. Als het die weken/dagen echt niet kan, kan je eventueel altijd nog je werkgever tegemoet komen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 22:24

linoleum schreef:
Overleggen ze om vrij te krijgen op moment dat het bedrijf het beste uitkomt? Of overleggen ze om zo de weken te krijgen die hunzelf het beste uitkomt? Mijn ervaring is dat de meeste mensen toch echt dat laatste doen, ook al lijkt soms het eerste.

Maar goed dat je inmiddels vrij hebt gevraagd. En in toekomst niet zo moeilijk over nadenken, maar vrij vragen. Als het die weken/dagen echt niet kan, kan je eventueel altijd nog je werkgever tegemoet komen.

Overleggen met directe collega's, om samen tot het beste te komen. En daarbij ook zeker rekening houdende met het bedrijf. Er bestaan echt nog mensen met hart voor de zaak.

Het moeilijke zit 'm wat mij betreft niet in de vraag naar het werk toe. Maar naar mijn eigen twijfel. Ik wéét dat ik een week niet in een half uur kan overdragen. Maar hoever plan ik dan wel naar voren en hoe maak ik mijn keuze. Ik vraag vaak genoeg of ik last minute een dag vrij kan krijgen.

Begint wel vrij hilarisch te worden hoe hier gedacht wordt dat ik niet durf vrij te nemen of niet durf te vragen omdat ik rekening hou met het bedrijf. :')

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:42

Ik heb echt wel hart voor de zaak. Ik heb ontzettend leuk werk, heb geweldige collega’s en ga elke dag met plezier naar m’n werk. Maar dat betekent niet, dat ik daarom niet ook vakantie wil, m’n hoofd leeg maken, tijd voor mezelf wil. Om daarna weer vol energie en zin aan het werk te gaan.

Je schildert hier mensen die vakantie belangrijk vinden af als mensen die zich niet inzetten voor hun werk. Krijg het idee dat je vooral maar wilt laten zien hoe zo’n goede werknemer je bent. Maar gelukkig zijn steeds meer werkgevers ook goed op de hoogte van het belang van vrije tijd en een goede balans tussen werk en privé voor de lichamelijke en mentale gemoedstoestand van hun werknemers en wordt dit dan ook terecht actief onder de aandacht gebracht en bevorderd. En ik als goede werknemer weet ook dat regelmatig vakantie nemen, mij een leuker persoon en betere werknemer maakt.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:47

Stap 1, bedenk wanneer je vrij wil
Stap 2, overleg met collega’s of dit kan
Stap 3, draag je werk over
Stap 4, geniet van je vakantie

En vergeet niet, iedereen is vervangbaar ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 22:53

linoleum schreef:
Ik heb echt wel hart voor de zaak. Ik heb ontzettend leuk werk, heb geweldige collega’s en ga elke dag met plezier naar m’n werk. Maar dat betekent niet, dat ik daarom niet ook vakantie wil, m’n hoofd leeg maken, tijd voor mezelf wil. Om daarna weer vol energie en zin aan het werk te gaan.

Je schildert hier mensen die vakantie belangrijk vinden af als mensen die zich niet inzetten voor hun werk. Krijg het idee dat je vooral maar wilt laten zien hoe zo’n goede werknemer je bent. Maar gelukkig zijn steeds meer werkgevers ook goed op de hoogte van het belang van vrije tijd en een goede balans tussen werk en privé voor de lichamelijke en mentale gemoedstoestand van hun werknemers en wordt dit dan ook terecht actief onder de aandacht gebracht en bevorderd. En ik als goede werknemer weet ook dat regelmatig vakantie nemen, mij een leuker persoon en betere werknemer maakt.

Snap je dan ook dat ik me door een aantal reacties in een verkeerd hokje ben gestopt?
Dit was namelijk precies mijn bedoeling met mijn reactie. Maar kennelijk is leven en laten leven, en reageren op de vraag zonder er bijzaken bij te halen, niet denkbaar als iemand niet binnen de lijntjes kleurt/werkt. En dan heb je kennelijk wél het recht om iemand af te schilderen als een bepaald persoon.

Het werkt twee kanten op :)

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 23:02

Tja, dat hou je op een forum waar je zelf een topic opent hè.

En zie vooral een boel reacties van mensen die terecht wijzen op het belang van vrije tijd. Is niet om jou slecht neer te zetten, is om je te waarschuwen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 23:20

Hou je er rekening mee dat vakantiedagen van 2018 opgenomen moeten worden binnen het eerste half jaar van 2019?!? Tenzij je hier met je werkgever andere afspraken over kan maken, anders ben je ze gewoon kwijt.

Dus, lekker opnemen die dagen!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 23:25

linoleum schreef:
Tja, dat hou je op een forum waar je zelf een topic opent hè.

En zie vooral een boel reacties van mensen die terecht wijzen op het belang van vrije tijd. Is niet om jou slecht neer te zetten, is om je te waarschuwen.

Dan moeten mensen met dergelijke reacties ook niet gek opkijken van een scherpe reactie terug ;)

Waarschuwingen leken op een gegeven moment meer een toewensing, overigens niet van jou. Maar constant op dezelfde voet blijven reageren, zorgt voor behoorlijk wat frustraties. Zie je ook in elk topic.

maaikemuis schreef:
Hou je er rekening mee dat vakantiedagen van 2018 opgenomen moeten worden binnen het eerste half jaar van 2019?!? Tenzij je hier met je werkgever andere afspraken over kan maken, anders ben je ze gewoon kwijt.

Dus, lekker opnemen die dagen!

Ben gedetacheerd, werkt bij ons anders. Gelukkig!