Op vakantie gaan als je 10 maanden verkering hebt

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
capopjekop

Berichten: 30698
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Op vakantie gaan als je 10 maanden verkering hebt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 06:15

Je kunt ook kijken of je ouders meer rust hebben bij een georganiseerde groepsreis. Dan zijn er vooraf dingen gepland en is de reisleiding altijd dicht in de buurt mocht er wat zijn. Wellicht geeft dit jullie ouders wat meer rust.

Anders zou ik idd wel met jullie ouders gaan en dan idd een eigen huisje of kamer. Zorg ook dat jullie vooraf afspraken maken over zaken als alleen op stap. Continu alles met zijn 4e doen lijkt me niet de bedoeling dan. Je kunt bijvoorbeeld afspreken dat jullie overdag lekker jullie ding doen en s avonds jullie ouders treft. Dan hebben jullie toch privacy en zijn de ouders in de buurt indien nodig

Rivendell

Berichten: 6859
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Op vakantie gaan als je 10 maanden verkering hebt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 07:12

Ik vind dat sommige mensen wel heel kort door de bocht reageren.
Mogelijk kan ts bepaalde keuzes niet helemaal zelf maken en wordt zij begeleid door haar ouders.
Ik kan me goed voorstellen dat de ouders bv bang zijn voor een zwangerschap.
En bij Christenen is sex voor het huwlijk niet toegestaan en voorbehoedmiddelen ook niet.

Suzanne F.

Berichten: 49498
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 08:02

Rivendell schreef:
Ik vind dat sommige mensen wel heel kort door de bocht reageren.
Mogelijk kan ts bepaalde keuzes niet helemaal zelf maken en wordt zij begeleid door haar ouders.
Ik kan me goed voorstellen dat de ouders bv bang zijn voor een zwangerschap.
En bij Christenen is sex voor het huwlijk niet toegestaan en voorbehoedmiddelen ook niet.


Ook bij een beperking niet? Dat zou ik wel vreemd vinden. Maar dat is iets voor een ander topic denk ik.

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 08:38

Ik denk dat het goed is om even wat dingen op een rijtje te zetten.
Is het de angst van jullie ouders dat jullie dan gemeenschap kunnen hebben? Maar dat kan nu toch ook, of val je onder 24-uurs toezicht en ben je nooit even alleen met je vriend? Dan ligt het er natuurlijk aan wat jullie hier zelf belangrijk in vinden. Ik snap goed dat je vanuit geloofsovertuiging niet voor je trouwt het wil doen, dan hoeft het in de vakantie toch ook niet te gebeuren?

Of is het "probleem" dat jullie een beperking hebben? Het is lastig dat we via bokt niet door de computer kunnen kijken, de ene beperking is de andere niet. Maar zijn er dingen die voor jullie lastiger zijn? Problemen oplossen, onverwachte situaties?

Anders is misschien een groepsreis met begeleiding een optie en dat jullie dan wel met zijn tweeën zijn? Wel in een groep, maar zonder ouders.

En daarnaast, maar dat moet je ook zelf weten... Ik zou toch vragen aan je ouders wat voor soort beperking je hebt, zodat je jezelf wat beter leert kennen en ook kan weten wat je wel en niet zal kunnen in de toekomst :) maar dat is natuurlijk ook wel confronterend

Anoniem

Re: Op vakantie gaan als je 10 maanden verkering hebt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 09:06

Maar TS is al meerdere keren zelfstandig op reis geweest toch?

verootjoo
Berichten: 35678
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 09:08

Suzanne F. schreef:
Rivendell schreef:
Ik vind dat sommige mensen wel heel kort door de bocht reageren.
Mogelijk kan ts bepaalde keuzes niet helemaal zelf maken en wordt zij begeleid door haar ouders.
Ik kan me goed voorstellen dat de ouders bv bang zijn voor een zwangerschap.
En bij Christenen is sex voor het huwlijk niet toegestaan en voorbehoedmiddelen ook niet.


Ook bij een beperking niet? Dat zou ik wel vreemd vinden. Maar dat is iets voor een ander topic denk ik.


Ook christenen gebruiken gewoon voorbehoedsmiddelen hoor. :') Zijn er maar bijzonder weinig die dat niet doen.

Maar ik weet niet in hoeverre deze beperkingen daarin beperkend zijn.

BigOne
Berichten: 38528
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 09:21

Anoniem schreef:
Maar TS is al meerdere keren zelfstandig op reis geweest toch?

Ja maar niet met een vriend die autistisch is. Natuurlijk zijn er verschillende gradaties maar alletwee een beperking, ik snap de ouders heel goed. Het is niet de seks maar de beperking die ouders denk beter inschatten dan de personen zelf.

Avalanche

Berichten: 16296
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:13

Rivendell schreef:
Ik vind dat sommige mensen wel heel kort door de bocht reageren.
Mogelijk kan ts bepaalde keuzes niet helemaal zelf maken en wordt zij begeleid door haar ouders.
Ik kan me goed voorstellen dat de ouders bv bang zijn voor een zwangerschap.
En bij Christenen is sex voor het huwlijk niet toegestaan en voorbehoedmiddelen ook niet.

Dat ligt er maar aan in welke denominatie je zit. Ik ben ook christen, en ik heb met beide geen enkel probleem. Ook mijn kerk doet er niet moeilijk over. Sowieso zijn het hun zaken niet.

MarliesV

Berichten: 15258
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Op vakantie gaan als je 10 maanden verkering hebt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:18

TS, ik zou je ouders in het gesprek wel vertellen dat je elkaar al naakt hebt gezien. En dat er dus wel wat speelt. Liever boos daar over en aan de voorbehoedsmiddelen dan niet en zwanger straks.

Ga het gesprek aan, ik snap je ouders heel goed, maar jullie ook.
Overleg of je misschien bij die tante in huis mag, dat zij een oogje in het zeil kan houden. Is dat een optie?

En als je toe bent aan gemeenschap met elkaar, bespreek dit dan ook. Ook al weet je dat ze daar het niet mee eens zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34787
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:23

Je kan ook denken in kleinere stapjes. Ga eerst eens samen een nachtje weg om te kijken hoe dat bevalt, dan kun je ook aan je ouders laten zien dat jullie het redden samen. En op reis met een reisorganisatie voor mensen met een beperking, is dat geen optie? Ik werk zelf in de verstandelijk gehandicapten zorg er zijn heel veel reisorganisaties (ook christelijke) die reizen aanbieden.

https://www.dolfijnvakanties.nl/
https://www.buitenhofreizen.nl/
https://www.hervormdevrouwenbond.nl/vakantieweken/
https://www.set-reizen.nl/

Kost wel iets meer door de begeleiding die mee gaat. Maar is voor je ouders misschien wel reden om te zeggen dat het akkoord is. Je kan altijd kiezen om samen een kamer te delen, of juist niet.

Ik weet niet in hoeverre jullie beiden begeleiding hebben en of 1 van jullie, of beiden, onder bewind staan? Ook daar moet je - hoe vervelend en lastig ook - rekening mee houden als jullie ergens naar toe willen gaan. Je kan als je onder bewind staat niet zomaar zelf een vliegticket gaan boeken. Daar moet je eerst toestemming voor vragen.

En verder ben ik het heel erg eens met degene boven mij :j wees er open over beiden. Dan krijg je meer voor elkaar.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:16

TS, jouw ouders zullen er vast een goede reden voor hebben. Het geloof zal er vast en zeker mee te maken hebben. Maar ik denk eerder dat jouw ouders zich zorgen maken omdat jullie beide een beperking hebben en dan is het niet altijd verstandig om samen alleen op pad te gaan in het buitenland. Voor jullie eigen veiligheid is het beter dat hier toezicht opstaat. Waarom bespreek je dit niet samen met jouw ouders i.p.v. het met ons te bespreken?

pillow
Berichten: 7861
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:30

Roosch schreef:
Wat een oordelen zeg.

TS, waarom willen je ouders dit liever niet? Geloofsovertuiging (seks) of eventuele beperking?

Misschien moet jij eerst alles even lezen.

Dammie

Berichten: 3329
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Op vakantie gaan als je 10 maanden verkering hebt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:40

https://www.adiosreizen.nl
Stel anders jullie ouders voor om iets met deze organisatie te boeken.
Dan is er wel begeleiding, wat waarschijnlijk fijn is met jullie beperkingen, en jullie gaan toch samen.
Dit is een christelijke reisorganisatie.

Roosch

Berichten: 36746
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:40

Bedankt voor de vriendelijke suggestie, pillow! Dat heb ik gedaan.

Echter is mij niet duidelijk waar de bezwaren van de ouders nou precies vandaan komen. Ik las dat het " ook was omdat ze een relatie hebben nu". Blijkbaar doen ze dit om TS te beschermen, ja, dat heb ik ook gelezen. Waar komt het echter vandaan? Beschermen omdat ze bang zijn dat TS in 7 sloten tegelijk loopt door haar beperking ? Ze mocht ook op vakantie met vriendinnen zag ik. Of beschermen omdat ze bang zijn dat er seksuele handelingen zullen plaatsvinden?

Cruciaal verschil vind ik.

Als ouders zeggen "ik wil niet dat jullie samen op vakantie gaan omdat we niet willen dat jullie seks hebben" vind ik dat TS oud en wijs genoeg is om hiermee om te kunnen gaan.

Als ouders zeggen "Ik wil niet dat jullie samen gaan omdat jullie wegens beperkingen niet de juiste keuzes zullen kunnen maken" dan is het voor mij als buitenstaander lastig in te schatten allemaal.

Daarnaast wordt er steeds over de beperking van TS gesproken en wat dit inhoudt in deze situatie terwijl ik werkelijk geen flauw idee heb wat dit bij haar inhoudt. "Een beperking hebben" is een enorm breed begrip en zo te lezen weet TS ook niet wat deze beperking inhoudt.

Avalanche

Berichten: 16296
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Op vakantie gaan als je 10 maanden verkering hebt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:52

Een beperking maakt ook niet per definitie dat iemand niet een juiste inschatting kan maken wat betreft sex, zeker om dat TS en haar vriend 30 en 31 zijn........

Ik weet dat in sommige kringen er raar wordt aangekeken tegen seks voor het huwelijk, sterker nog, ik kom uit die achtergrond, ik weet er alles van. Mijn mening is dat je kan verbieden wat je wil, als ze willen doen ze het toch wel. Ik vind het ook bijzonder onrealistisch om je kinderen te verbieden seks te hebben voor het huwelijk, ze ook totaal niet voor te lichten over hoe zoiets veilig en verantwoord kan, voorbehoedsmiddelen te verbieden, en dan te verwachten dat dat goed gaat...... stompzinnig, onverantwoord en totaal onrealistisch.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Op vakantie gaan als je 10 maanden verkering hebt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:07

Er zijn christelijke groepsreizen te boeken. :j Een groepsreis geeft misschien een beetje extra houvast en als het mogelijk is kunnen jullie twee verschillende kamers boeken. Misschien is dat iets om eens te bespreken met je ouders?

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:28

Francieen schreef:
Ik ben christelijk en ging naar 4 maanden al op vakantie


Het ene Christelijk is het andere niet natuurlijk.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:55

Avalanche81 schreef:
Een beperking maakt ook niet per definitie dat iemand niet een juiste inschatting kan maken wat betreft sex, zeker om dat TS en haar vriend 30 en 31 zijn........

Ik weet dat in sommige kringen er raar wordt aangekeken tegen seks voor het huwelijk, sterker nog, ik kom uit die achtergrond, ik weet er alles van. Mijn mening is dat je kan verbieden wat je wil, als ze willen doen ze het toch wel. Ik vind het ook bijzonder onrealistisch om je kinderen te verbieden seks te hebben voor het huwelijk, ze ook totaal niet voor te lichten over hoe zoiets veilig en verantwoord kan, voorbehoedsmiddelen te verbieden, en dan te verwachten dat dat goed gaat...... stompzinnig, onverantwoord en totaal onrealistisch.


Volkomen mee eens. Achteraf hoor je men klagen waar die ongewenste zwangerschappen nou vandaan komen.

marleen_usar

Berichten: 24692
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 23:05

Ligt aan de beperking die er is of jullie wel of niet samen op reis kunnen, ik heb ook kinderen met een beperking dus ik snap de bezorgdheid van je ouders we.l

iirrssjjee

Berichten: 5958
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Op vakantie gaan als je 10 maanden verkering hebt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 05:32

Ik denk dat een groepsreis misschien een goede middenweg voor jullie kan zijn. Zo zijn jullie niet alleen, want er is begeleiding en er zijn andere mensen mee op reis.
Maar jullie zijn niet met ouders, waardoor je je misschien minder op je vingers gekeken voelt.

Carolina87

Berichten: 404
Geregistreerd: 21-09-15
Woonplaats: aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 23:35

Anoniem schreef:
Maar TS is al meerdere keren zelfstandig op reis geweest toch?


Ja dat klopt.
Kan het prima alleen geen moeite mee. Zit in de fam denk ik.


Maar we hebben geboekt. 10 dagen samen in mei.
We gaan samen erop uit. Er is wel fam. in de buurt( die wonen daar).
Ik ken het eiland goed. Dat moet goed komen.

Nayomie
Berichten: 32795
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 15:46

Carolina87 schreef:
Anoniem schreef:
Maar TS is al meerdere keren zelfstandig op reis geweest toch?


Ja dat klopt.
Kan het prima alleen geen moeite mee. Zit in de fam denk ik.


Maar we hebben geboekt. 10 dagen samen in mei.
We gaan samen erop uit. Er is wel fam. in de buurt( die wonen daar).
Ik ken het eiland goed. Dat moet goed komen.

Late reactie, ik was even benieuwd of jullie al een keuze hadden gemaakt. Maar wat leuk zeg! Veel plezier alvast gewenst voor die periode. Denk dat dit ook een mooie oplossing is, beide partijen tevreden. Jullie een vakantie en mocht er wel wat gebeuren, is er familie in de buurt. :j

Nynkster

Berichten: 5335
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Op vakantie gaan als je 10 maanden verkering hebt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 15:54

Lastige situatie TS! Maar ik zie dat jullie tot een uitkomst gekomen zijn :D
Zolang er niks gebeurt waar je zelf niet achter staat hoeven jullie ouders ook geen zorgen te hebben.
Veel plezier!