Hond dood door vuurwerk, wie heeft schuld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:29

Evi84 schreef:
Dus met oudejaarsnacht zitten jullie allemaal met jullie hond aan de leiband zowel binnen, als in eigen tuin?

In de tuin mag ze van mij nirt met vuurwerk ondanks 2 meter hoge schutting (ga ik haar ook niet aandoen, in huis al bang genoeg)

Wat dacht je van dubbel aangelijnd met een antiontsnsppingstuig en dan beide lijnen ook nog eens aan me vast gebonden en hond is uiteraard tussen 18.00 en 03.15 uur niet de deur uit geweest, al had ik het gewild die krijg ik dan alleen gesleept het huis uit. Oh, het shirtje is een thundershirt ( soort inbakenen van de hond)
Afbeelding

1e jaar was ze niet bang van vuurwerk, gelukkig had ik haar toen ook asn ruig toen idioot buiten legale tijden tunneltje bij mijn huis zo ongeveer liet ontploffen, zo blij dat ze toen ook goed vast zat...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:29

Evi84 schreef:
Dus met oudejaarsnacht zitten jullie allemaal met jullie hond aan de leiband zowel binnen, als in eigen tuin?

Nee hoor, ik heb mijn hond bijna nooit vast. En die heb ik om 11 uur nog gewoon uitgelaten. Die is dan ook wel heel letterlijk en figuurlijk bom proof, maar dan nog... een ongeluk en dat is dit, kan altijd gebeuren.

Evi84

Re: Hond dood door vuurwerk, wie heeft schuld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:36

Ik wil maar zeggen: die mensen lieten hun hond zelfs niet uit op dat moment, ze waren in hun eigen omheinde tuin (net door de omheining heeft de hond haar nek gebroken) - en ze stonden zelf bij hun honden buiten die initieel rustig naar het vuurwerk aan het kijken waren - iedereen bestempelt hen hier als onverantwoorde baasjes - maar het is niet dat ze het zelf uitlokten in mijn ogen. Het is een spijtig ongeluk, dat wel.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:01

Evi84 schreef:
Ik wil maar zeggen: die mensen lieten hun hond zelfs niet uit op dat moment, ze waren in hun eigen omheinde tuin (net door de omheining heeft de hond haar nek gebroken) - en ze stonden zelf bij hun honden buiten die initieel rustig naar het vuurwerk aan het kijken waren - iedereen bestempelt hen hier als onverantwoorde baasjes - maar het is niet dat ze het zelf uitlokten in mijn ogen. Het is een spijtig ongeluk, dat wel.

Dat klopt, maar uit het verhaal begrijp ik dat dit echt 's nachts gebeurt is. Ik vraag me af waarom je met oud en nieuw 's nachts je hond mee naar buiten neemt? Ik heb de hond op tijd even uitgelaten aan de lijn en daarna gewoon naar binnen zodat hij 's nachts tijdens het vuurwerk niet naar buiten meer hoefde. Ze hebben daar toch een risico mee genomen, ondanks dat ze er nooit bij stil zullen hebben gestaan dat het fatale gevolgen kon hebben.

Ik ben het met je eens dat het een spijtig ongeluk is, echter leggen die mensen nu min of meer de schuld bij de buren, omdat zij niet gewaarschuwd hebben. Ik vind dat raar. Met oud en nieuw kun je vuurwerk verwachten. Waarom zou je de buurt moeten vertellen dat je vuurwerk af gaat steken? Als ze perse een schuldige aan willen wijzen, zullen ze toch bij zichzelf ten rade moeten gaan vind ik.
Waarom moet je nu uitgerekend tijdens oud en nieuw 's nachts zo nodig met de hond naar buiten?

Tenzij er sprake was van een vuurwerkverbod in dat gebied of dat het vuurwerk werd afgestoken buiten de aangestelde tijden. Maar daar lees ik verder niets van, dus voor het gemak ga ik er even van uit dat er gewoon vuurwerk afgestoken mocht worden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:11

Tja, nou ja, ik heb mijn hond ook weleens mee naar buiten genomen 's nachts met oud en nieuw...... was een pup van 11 weken toen of zo, die houdt het gewoon niet heel lang op :)
Dat heb je met jonge honden, dat ze het echt goed op kunnen houden is pas met een half jaar of zo :) en tuurlijk deed ik dat super veilig, in de tuin en aangelijnd, en toch blijft het een risico.

Nou vind ik het met deze hond nog wel anders, die was een jaar oud, maar goed, je zal ze ergens in de avond nog wel moeten laten plassen, en met bange honden doe ik dat bij voorkeur aan de lijn, aan een tuig waar ze niet uit kunnen, maar een risico blijft het. Dus om de eigenaars nu alle schuld te geven vind ik ook niet fair. Er is ook gewoon maar zoveel wat je als eigenaar kan doen, en je bedenkt toch ook niet dat je hond op die manier de nek breekt? Imo is het een tragisch ongeval, maar zeker in de eigen tuin, ga je er wel min of meer vanuit dat het veilig is.

Nou is mijn eigen hond niet bang, dus die reageert ook niet raar, en die kan ik gewoon een plasje laten doen buiten, zonder dat ik bang ben voor ongelukken, want die geeft niet opeens een ruk en is weg. Ik had met oud en nieuw een Berner te logeren, die wel bang was, en die gaf met elke knal een ruk aan de lijn, dus die heb ik idd gewoon voor het huis laten plassen, aan de lijn, en stevig vast. Maar naar buiten moet je.

Ik vind het ook niet helemaal eerlijk om de buren de schuld te geven, het waren geen directe buren, was drie huizen verderop, er werd niet naar de hond gegooid, dus imo gewoon een tragisch ongeval, wat iedereen had kunnen overkomen, en waaraan niemand schuld heeft.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 23:55

Evi84 schreef:

Dat niet, maar een excuses vd buren verwachten lijkt me als die gewoon op toegestane tijden bezig waren nogal vreemd.

Ben net weer wakker randdebielen hier zijn tunneltje weer aan het opblazen |( hond weer finaal over de pis, @&€&&&@&

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 00:15

poes schreef:
nine1987 schreef:
Dan nog.. Je weet dat er nieuwjaarsnacht gewoon vuurwerk afgestoken KAN worden.. Je moet je hond dan ten alle tijden aangelijnd houden..

Dat is in België gelukkig echt niet zo standaard.

Ik kan dit eigenlijk alleen maar beamen. Natuurlijk wordt in België ook wel vuurwerk afgestoken, zeker exact om middernacht, maar het is echt niet zo'n algemeen goed als in Nederland. (Ik lees de vuurwerktopics op Bokt altijd met grote ogen). Het is echt niet zo dat er in iedere straat wel iemand vuurwerk afschiet, helemaal niet zelfs. Zelfs als er om middernacht afgestoken wordt, is het na 4-5 vuurpijlen ook wel klaar. Ik woon in een middelgrote provinciestad en om middernacht stonden we buiten richting het centrum te kijken en ik heb maar 4 vuurwerken gezien.

Dat wilt niet zeggen dat de buren schuld treffen, het is en blijft een tragisch ongeval. Maar het is dus niet echt zo dat de baasjes zeer onverantwoord zijn geweest. Wij hebben op stal ook naar het vuurwerk staan kijken met de stalhonden gewoon los rond ons lopend. In Nederland is er meer vuurwerk, langer vuurwerk en ook verspreid over meerdere dagen, dan kan ik me voorstellen dat iedereen meer in een staat van paraatheid en voorzichtigheid verkeert. En dan lijkt een actie zoals dit enorm dom. Maar in België is de situatie dus best wel anders.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 01:09

Dat bedoel ik dus inderdaad Gini, ik persoonlijk zou ook enorm verbaasd zijn mocht er plots vuurwerk komen uit de tuin van 3 huizen verder. Ik heb op al die jaren nog nooit effectief vuurwerk geweten dat ontsproot uit de achtertuin bij particulieren, wel door bv de gemeente gereguleerd op een afgezette openbare plaats.

Ik woon in een van de grootste steden van Belgie en van hieruit waren maar 2 mini-vuurwerkjes te zien (vanop een openbare plaats). In huis dus ook geen last gehad van luide knallen en het heeft hoop en al 15 minuten geknald rond middernacht.

Dus ja, ik kan mij ook voorstellen dat je met je hond los in je afgeschermde eigen achtertuin naar het vuurwerk in de verte kijkt en dat die honden dat gewoon zijn. Deze hond is geschrokken met een ongelukkige afloop.

En neen, ik vind ook niet dat die buren zich moeten verontschuldigen, maar een: "oei, sorry, dit hadden wij niet gewild en voorzien, het spijt ons" is denk ik wel een normale menselijke reactie als je zo'n nieuws te horen krijgt ipv direct in het verweer te gaan met een kil: "ik ben in mijn recht".