Privacy kwijt en helemaal overprikkeld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:16

anjali schreef:
Er is dus nog een vierde slaapkamer. Dan begrijp ik echt niet dat jij dit zo laat gebeuren en niet voor jezelf opkomt.

Nou!
Nu snap ik het probleem ook niet meer eigenlijk.
Morgen naar de kringloop om een bed te kopen en dan is morgenavond het probleem opgelost.
Hoppa, fijne kerst!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:16

Prima, je geeft zelf de oplossing al aan. Nu het ernaar uitziet dat jouw broer langer blijft dan je aanvankelijk dacht vind ik dat je je kamer terug moet krijgen. Laat hij het 'rommelhok' maar leegruimen en desnoods op zolder zetten, of op zolder gaan slapen en de rommel laten waar die is.

Ik snap dat het voor hem ook geen ideale situatie is, maar in dit geval ga jij gewoon voor.

Overigens, dat jouw nichtje af en toe vervelend doet komt deels door de leeftijd, tussen 3-4 peuterpubertijd en natuurlijk heeft zij ook een nare tijd (gehad). Ineens weg bij beide ouders, andere plek etc.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:20

Ik zou ook zelf het kleine kamertje nemen dat je buro er niet in kan so watt.Studeren kan ook met je boeken om je heen op bed en een een plank om op te schrijven of laptop op te zetten.Het blijft gewoon voor allemaal wat inleveren.Je nichtje is er niet altijd,dus dan doet je broer maar zachtjes op die dagen dat ze er is en gaat slapen.Omkleden in de badkamer en zachtjes je bed in schuifelen,hij kan tenslotte beneden zitten om op te blijven .
Naar je paard geen nichtje mee nemen gewoon aangeven dat paarden en kleine kinderen gevaarlijk is en dat je niet op beide kan concentreren.
Er zijn wel oplossingen,je moet ze alleen willen zien en niet bij alles dat kan niet omdat....

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:22

Mja als het huis groot genoeg is wordt het dringend tijd om dat op orde te stellen.

Broer ruimt z'n ex-kamer op en gaat daar slapen.

Of als jij op de 2de verdieping wil studeren doe je dat, eventueel met oordopjes tegen het lawaai.

Ik denk ook dat je idd iets duidelijker moet communiceren en tegelijk meer in oplossingen denken ipv problemen.

Je nichtje is 3,5 is een beetje een vervelende leeftijd waarbij ze veel testen. Dat het kind nu met je broer in een moeilijke situatie zit maakt het er niet beter op.
Maar dat wil niet zeggen dat je maar alles moet accepteren.
Als ze met jou mee is heeft ze zich aan jouw regels te houden.
Wil ze prinsesje spelen en je 4x laten roepen om mee te komen om vervolgens ook nog een grote mond te gebruiken dan mag ze thuisblijven, krijsend of niet.
Je zegt het 1 maximaal 2 keer en daarna bekijkt ze het maar.
Ook prinsesjes van 3,5 kunnen leren dat de wereld niet rond hen draait.

Soit, je moet de koe bij de horens vatten. Nu zijn het nog 'maar' ergernissen maar laat het niet opstapelen totdat het jullie band verstoort.

betadine

Re: Privacy kwijt en helemaal overprikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:33

Eens met Thioro. Adem in adem uit en eis je kamer terug. Spreek met je broer op een rustig moment dat je graag je kamer terugwil en dat je tijdens je blok afzondering nodig hebt. Je kunt hem aanbieden om te helpen met de andere kamer te ontruimen. Met jullie tweetjes is die klus snel geklaard en kun je ook je frustraties even in stevige handarbeid omzetten. Lichamelijke inspanning kan echt rust geven. Geef het een positieve wending en overtuig je broer. Samenleven is elkaar helpen anders lukt dat niet. Het moet van beide kanten komen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:35

Goof schreef:
anjali schreef:
Er is dus nog een vierde slaapkamer. Dan begrijp ik echt niet dat jij dit zo laat gebeuren en niet voor jezelf opkomt.

Nou!
Nu snap ik het probleem ook niet meer eigenlijk.
Morgen naar de kringloop om een bed te kopen en dan is morgenavond het probleem opgelost.
Hoppa, fijne kerst!

Kampeerbedje of matras op de grond kan ook. Hup met die broer naar zijn eigen kamer!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:35

Er is dus nog een 4de slaap kamer EN een zolder?

Vanavond bij het eten

"Jongens, ik kan het zo niet, ik heb het echt onderschat... ik moet mijn kamer terug! Kunnen we morgen met elkaar een paar uur reserveren? Dan stropen we even met elkaar de mouwen op, om de 4de kamer leeg te maken en de spullen met zijn allen naar zolder te brengen. Dan kan iedereen weer naar zijn eigen kamer!"

Verder...

Geen idee of je er geld voor hebt, en het is niet goedkoop. Maar als ik jou was zou ik als de wiedeweerga een noise cancelling koptelefoon gaan kopen. Die dingen zijn GEWELDIG! Ik ben ook zeer snel afgeleid, kan me heel slecht concentreren. Ik werk op een open grote open vloer, zonder partities, die open in verbinding staat met andere vloeren via een soort "balkon", op elke vloer werken minimaal zo'n 80 mensen. Als ik mijn koptelefoon op heb, hoor ik vrijwel niemand! Het kost wat, maar dan heb je ook wat! Doen hoor! Ga je geen spijt van krijgen! De beste op de markt zijn momenteel de Bose QC35 II en de Sony WH-1000XM3. Zie ook [HTT] Noise cancelling headphones: ervaringen?
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 23-12-18 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:37

verootjoo schreef:
Waarom heeft het kind een eigen kamer nodig :?

Ik zou zeggen dat die gewoon bij de vader slaapt en jij een studeer kamer hebt.

Dat dus!
En idd aangeven dat jij niet de zorgtaken voor het kind kan of wil overnemen, zijn ze nu helemaal gek...
Jij leeft toch ook nog in dat huis, als iedereen nu eens een beetje rekening met elkaar zou houden, dan is het voor iedereen leefbaar te houden.

Ook al is dat niet prettig voor je broer, dit zou ik toch echt aankaarten, anders komt er van jouw studie niet veel terecht ben ik bang.
Geven en nemen, het kan niet zo zijn dat je broer in de slachtofferrol kruipt en dat iedereen maar voor hem en zijn kind moet springen.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:38

Lieverd het is wel een beetje tijd om de koe bij de horens te vatten hoor. Volgens mij zijn er mogelijkheden genoeg, maar is er wat onwil en slechte communicatie. Stel je broer voor om een van de kerstdagen zijn kamer op te ruimen, haal wat dozen bij de action, en zorg dat er plek is voor een bed. Kijk bij de kringloop voor een bed/matras en het kan binnen een paar dagen opgelost zijn. Of anders kijken of er plek is bij het bureau wat nu boven staat: leg daar een matras neer. Schuif alle meubels in de woonkamer een beetje naar elkaar toe en zet een kamerscherm met daarachter een bed neer. Ook dan heb je al wat meer privacy voor iedereen gemaakt.

Ik snap dat het kleinste kamertje voor jou ook niet ideaal is met een eenpersoonsbed en geen bureau, maar het lijkt mij toch beter dan bij je moeder slapen? Ik heb jaren met mijn vriend in een eenpersoons bed geslapen. En voor een bureau kun je ook een plak op bed oid hebben. Communiceren en in oplossingen denken zijn echt wel toverwoorden hier.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:41

Rocamor schreef:
Hop naar de kringloop en daar een bed voor je broer laten halen.

Of een bed uit zijn eigen huis laten halen.

Kom op hoor. En ook 3.5 jarige peuters kunnen gewoon na 2x vragen luisteren (1e x kan ze gemist hebben). Kwestie van opvoeden. Als ze dreigt te gaan huilen om het huilen, oppakken en midden op je gazon zetten of in een lege paddock met de mededeling dat ze terug mag kommen als ze uitgehuild is. Uiteraard enkel doen bij verwende-prinsessenhuiltjes

hop naar de kringloop??? Of moeder gaat naar de kringloop of broer.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:53

Een vierde kamer....nou snel leegruimen en dat extra bed daar neer zetten en heb jij je kamer weer terug.

Dat de situatie ook voor je broer klote is, snap ik en wij allemaal wel, maar nu is hij van zijn probleem het jullie probleem aan het maken en dat hoef je toch niet te pikken.
Begrijp eerlijk gezegd niet dat hij gisteren zelf zn oude kamer niet is gaan uitruimen (ik ga er even vanuit dat hij doordeweeks zn werk heeft en dus amper tijd daarvoor), het was tenslotte zaterdag. Zeker nu het duidelijk is dat deze situatie nog maanden kan duren.
Dus hup, je broer aan de mouw trekken en actie...is die kamer zo leeg en heeft ieder zn eigen plek...kan vanavond nog met even doorwerken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:54

IHN schreef:
Rocamor schreef:
Hop naar de kringloop en daar een bed voor je broer laten halen.

Of een bed uit zijn eigen huis laten halen.

Kom op hoor. En ook 3.5 jarige peuters kunnen gewoon na 2x vragen luisteren (1e x kan ze gemist hebben). Kwestie van opvoeden. Als ze dreigt te gaan huilen om het huilen, oppakken en midden op je gazon zetten of in een lege paddock met de mededeling dat ze terug mag kommen als ze uitgehuild is. Uiteraard enkel doen bij verwende-prinsessenhuiltjes

hop naar de kringloop??? Of moeder gaat naar de kringloop of broer.

Hop naar de kringloop en een bed voor je broer laten halen

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 14:57

Dan snap ik in eerste instantie niet waarom je broer niet gelijk die rommelkamer (zijn oude kamer) heeft leeggeruimd om daar een tijdelijke slaapkamer te maken.
Dat had mij de meest simpele logische keuzen geleken i.p.v. alle kamerverdelingen overhoop te halen.
Gewoon tijdelijk met zijn dochter in dat kleinste kamertje tot hij die 4e kamer in orde had gemaakt. Dan was dat misschien ook een stok achter de deur geweest om het snel in orde te maken aangezien hij niet samen met zijn dochter op een kamer wilt.

Ik zou gewoon aan je broer aangeven dat je je eigen kamer mist, je eigen plekje. En dat je echt een eigen plek wilt om te leren. Dat je gewoon je eigen kamer terug wilt en dat hij zijn oude kamer maar eens leeg moet ruimen.
En dan kan zijn dochtertje op het kleine kamertje.

Ik zou gewoon heel duidelijk zijn en gewoon aangeven dat jij je kamer terug wilt. Je broer kan dan i.o.m. je moeder zelf kiezen of hij toch met zijn dochter in het hele kleine kamertje gaat of dat hij dat tijdelijk doet en eens hard aan het werk gaat om zijn oude kamer leeg te ruimen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-18 15:00

Er is helemaal geen zolder, kwam hier plots voorbij maar dat is dus niet het geval. Weet niet waar dat vandaan komt. Er is dus een eenpersoonsbed op overschot, dus naar de kringloop hoeft niet. Voor de rommel die in mijn broer zijn ex-kamer staat moet ook nog even een oplossing gezocht worden.

Oke, heb daarnet even gezegd tegen mijn broer dat alles wel wat moet gaan opschieten en hij een beetje in gang moet schieten met zijn eigen slaapkamer te installeren. Maar kreeg onverwachts wat een snauwende blik en 5 minuten later zei hij 'Ik wil alles wat op het gemak doen' waardoor mijn moeder ook meteen een bezorgde blik naar mij toe wierp. Ja oliebol, merk dat hoe meer ik op mijn strepen ga staan mijn broer vervelender wordt. Terwijl hij gisteren nog zei dat hij 'het wel begreep als ik het vervelend vond als hij in mijn kamer sliep'

Shiloh

Re: Privacy kwijt en helemaal overprikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:01

Je had het over een bureau op de 2 de verdieping. Hier is dat de zolder.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:03

Dan zeg je dat jij ook op je gemak wil kunnen studeren.
Niet over je heen laten lopen.
Jij bent minstens zo belangrijk.
Je broer mag blij zijn dat hij bij jullie terecht kan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:03

CalipsoLover schreef:
Er is helemaal geen zolder, kwam hier plots voorbij maar dat is dus niet het geval. Weet niet waar dat vandaan komt. Er is dus een eenpersoonsbed op overschot, dus naar de kringloop hoeft niet. Voor de rommel die in mijn broer zijn ex-kamer staat moet ook nog even een oplossing gezocht worden.

Oke, heb daarnet even gezegd tegen mijn broer dat alles wel wat moet gaan opschieten en hij een beetje in gang moet schieten met zijn eigen slaapkamer te installeren. Maar kreeg onverwachts wat een snauwende blik en 5 minuten later zei hij 'Ik wil alles wat op het gemak doen' waardoor mijn moeder ook meteen een bezorgde blik naar mij toe wierp. Ja oliebol, merk dat hoe meer ik op mijn strepen ga staan mijn broer vervelender wordt. Terwijl hij gisteren nog zei dat hij 'het wel begreep als ik het vervelend vond als hij in mijn kamer sliep'

En dus?? Laat het hem maar irritant vinden toch? Lijkt wel wat op zijn dochter, hij huilt wel nietmaar een snauwende blik is wel bijna hetzelfde..

Ook jij hebt je plek nodig!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:04

CalipsoLover schreef:

Nou dat doet ie dan maar terwijl hij bij zijn kind maft. En je moeder zegt hier niks van?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:06

Dan wordt hij maar vervelender. Nou en. Is toch zijn probleem? Gewoon voet bij stuk houden. Ik had gelijk gereageerd "het kan niet op het gemak, ik heb echt mijn kamer terug nodig". Ik vind die op merking wel het toppunt van entitlement en arrogantie trouwens. Hij mag dankbaar zijn, in plaats van dit afhankelijke kleuter gedrag.

Dat je moeder een bezorgde blik op jou werpt, ipv je bij te springen, verteld me wel over waar je het conflict vermijdende gedrag geleerd hebt :Y) ... hoppa. Niet over je heen laten lopen. De lieve vrede is leuk, maar niet als je er aan onderdoor gaat.

Ik snap ook wel dat het hem een beetje boven het hoofd stijgt allemaal, en dan kan het opruimen van zo'n kamer wellicht wat overweldigend lijken. Natuurlijk is het zijn probleem en hij heeft hij het in principe op te lossen, maar uiteindelijk heeft iedereen er last van. Daarom zeg ik: hup, even met elkaar een tijdstip plannen, en met elkaar die kamer uitruimen. Gelijk voor alles wat eruit komt bepalen of het bewaard moet of niet. Alles wat nog goed is maar niet meer nodig -> naar de kringloop brengen. De rest een ander plekje voor zoeken, of naar het grof vuil.

Als je daar even met zijn 3en een middagje tijd in steekt, is het waarschijnlijk sneller gedaan en met minder irritatie, dan wanneer je van hem gaat vragen het zelf te doen.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 23-12-18 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:07

CalipsoLover schreef:

tja klinkt heel hard, maar je broer zit in een situatie waarbij er handen uit de mouwen moet worden gestoken ipv lekker op zn gemak. Er moet een huis geregeld worden bvb, meubels voor zn nieuwe huis etc etc
Dan schuift hij de rommel op zn kamer maar aan de kant zodat er in elk geval ruimte is voor een matras. En kan hij dan op zn gemak die kamer echt leeg gaan halen, maar lekker op je kamer blijven zitten omdat meneer meent dingen op zn gemak te kunnen doen? Nee, daar is het de situatie niet voor.

Dan maar een ultimatum stellen om je kamer terug te krijgen als je broer het zo wel prima vindt. Nogmaals; jullie helpen hem, niet andersom, dus meneer heeft niks te willen. Desnoods gaat hij op de overloop slapen, maar die kamer moet hij uit. Die heb jij nodig, voor jezelf, maar ook voor je studie; JOUW toekomst is ook belangrijk en dus je studie, daar hoef jij geen vertraging voor gaan op te lopen omdat meneer het op zn gemak wil doen.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 23-12-18 15:11, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:08

CalipsoLover schreef:

Tja, jij wil ook op je gemak kunnen studeren en je examens halen toch?
Ik zie dat je uit België komt en Nederlanders krijgen wel eens commentaar dat ze te direct zijn ( :+), maar je laat toch niet echt zo over je heenlopen?
Die andere kamer is volgende week klaar, en dan heb jij een studeerkamer. Je laat je toch niet weg jagen in je eigen huis?
En als ie alles zo lekker op zn gemak wil doen denk ik dat ie ook niet over een paar maanden een huis heeft, dus dan zit je lekker nog een jaar in deze situatie als je nu niet op je strepen gaat staan.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:09

Ik geloof haast ook dat je broer net zo verwend is als zijn dochter.
Komop zeg, hij mag blij zijn dat ie stante pede ergens terecht kan, er zijn ook vast huisjes op vakantieparken te huur...

Klinkt een beetje als de situatie die wij ooit met mijn zus hebben meegemaakt.
Dat was een keer en nooit meer, in ieder geval heb ik daar toen duur leergeld voor betaald, letterlijk!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:10

Oeh, na zo'n opmerking zou ik haast in staat zijn om zijn spullen op de gang te zetten en mijn kamer gewoon terug te nemen. Dan zoekt hij maar uit waar hij vannacht slaapt. Niet zo'n beste oplossing voor de lieve vrede, maar goed, dat is aan blijven modderen ook niet.

Als hij nu de boel al op zijn gemak wil doen, dan is de kans groot dat hij ook zijn tijd gaat nemen bij het zoeken van eigen woonruimte. Inwonende oppas is natuurlijk ook wel prettig. Door zijn ex laat hij zich omver blazen, want zij wil niet beurtelings in hun eigen huis om het voor hun dochter gemakkelijker te maken, dus gaat hij bij jullie maar proberen de dienst uit te maken. Zo komt het nu een beetje over op mij.

Kunnen die spullen uit de oude slaapkamer van je broer niet tijdelijk naar de tweede verdieping? Die spullen hebben geen last van lawaai van beneden en een gebrek aan privacy, jij wel. In dit tempo dreigt het een hele explosieve kerst te worden bij jullie.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:11

Trouwens in het kader van communicatie: Tegen je broer zeggen dat het wel een beetje moet opschieten, is niet duidelijk communiceren.

Duidelijk communiceren is:
"Broer, ik heb het onderschat, ik vind het heel vervelend, maar ik heb toch mijn kamer terug nodig. Kunnen we een datum afspreken voor wanneer dat geregeld is? Eind van de kerst bijvoorbeeld?"

en dan ook daadwerkelijk doorpakken tot je een datum hebt, en dan over een paar dagen! Niet een paar weken!

En niet even tussendoor, kies een moment dat jullie écht bij elkaar zitten, zodat er tijd is het er over te hebben. Het avond eten bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 23-12-18 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 15:11

Niets mis mee om aan te geven dat je het ook moeilijk hebt met de situatie.
Als je broer ook zo gevoelig is, is het gewoon even zoeken hoe dat aan te geven.

Je had eigenlijk van in den beginne je kamer niet moeten afstaan.
Maargoed nu is het wel zaak die terug te krijgen.

Zeg gewoon op een normale manier dat jij toch ook echt je eigen ruimte nodig hebt en dat je ook wel samen met hem z'n kamer wil opruimen.

Ik zou in staat zijn om eigenhandig die kamer op te ruimen, bed er in en dan broer uit mijn kamer bonjouren.