Problemen met moeder

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Problemen met moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:47

Een hele moeilijke en een hele dappere beslissing die je daar gemaakt hebt. En ik denk voor jou een hele juiste.
Desalniettemin wil ik je toch veel kracht wensen. Hoe voel je je er nu bij?

Hoop1955

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 17:56

Tja, wisselvallig momenteel. Voor mezelf ben ik blij met de keuze, maar mn moeder was erg verdrietig en dat vind ik wel zielig, zeker ook omdat ze haar moeder niet meer heeft...

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:29

Jeetje wat een verhaal zeg... hopelijk laat ze je nu met rust.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 23:00

Goed dat je voor jezelf gekozen hebt TS!

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 23:01

Hoop1955 schreef:
Tja, wisselvallig momenteel. Voor mezelf ben ik blij met de keuze, maar mn moeder was erg verdrietig en dat vind ik wel zielig, zeker ook omdat ze haar moeder niet meer heeft...

:(:) Dat is jouw schuld niet en evemin jouw verantwoordelijkheid. Maar ik begrijp jouw redenering. Een groot hart en veel empathie hebben is zwaar en vaak pijnlijk. :(:) Je weet dat je op jezelf moet letten maar liefst zou je haar leed willen kunnen mee dragen. Ook al weet je dat je dat niet kan. Ik blijf er bij, je bent vreselijk dapper TS, laat niemand je ooit wat anders wijs maken!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 00:21

Als ze je continue zo teleursteld, dan snap ik niet wat je met haar in je leven wilt.
Sommigen zullen zeggen 'het blijft je moeder' en dat is zo. Maar als je moeder (of vader) zoveel onrust veroorzaakt en je zovaak kwetst en op je ziel trapt. Wat heb je er dan aan?
Zij heeft toch ook een verantwoordelijkheid richting haar dochter? Om die respectvol te behandelen en onvoorwaardelijk van te houden?

Hoop1955

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-19 09:42

Vlak voordat oma jarig was vroeg een nicht om mn telefoonnummer omdat ze met zn allen een foto voor oma kado wilden doen, of ik mee wilde doen. Ook al kom ik niet bij oma, wil ik daar opzich wel aan mee doen. Nooit meer wat van gehoord. Mn oom heeft me van fb afgegooid en ik wist niet dat oma in een bejaardenhuis zat..... dat zijn dingen die me nog het meest dwars zitten. En ze zullen vast zo reageren omdat mn moeder het verhaal mooier voor haarzelf maakt en medelijden wil kweken (wat dus schijnbaar lukt) maar het zit me wel enorm dwars. Niemand die mij vraagt wat er is gebeurd waardoor er geen contact meer is.... vanmiddag wordt oma begraven, maar ik begraaf mn hele famili en das best lastig

SstterreeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 11:05

god.. Net heel je topic gelezen, en wat naar voor je. Maar je doet het heel goed. Denken aan je eigen gezinnetje. Ja tuurlijk, je moeder blijft je moeder maar ik zou het ook niet kunnen op zon manier. Er mag best gezegd worden dat je trots mag zijn dat jij dit zo hebt gedaan

Hoop1955

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-19 14:30

Net toch even langs dr begraafplaats gereden en oma was denk ik net uit de auto gereden de aula in, want mn ooms en tantes stonden nog om de auto heen. Heel raar dat ik geen deel meer uitmaak van de familie. Ik heb besloten vanmiddag als alles achter de rug is nog even naar de begraafplaats te gaan. Wel is er nu het besef dat oma echt overleden is en dat is goed.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 16:55

Ts, sterkte.
Doe wat voor jou goed voelt.

Hoop1955

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-19 16:59

Net even de begraafplaats op geweest. Ze zou om half 2 begraven worden dus dacht om half 5 nu zal iedereen wel weg zijn. Zag ik toch een nicht met haar man en 2 kids de aula uitlopen... dat was wel.even vreemd, maar ja. Oma is iig begraven en nu alles los zien te laten en verder gaan met mijn eigen leven en me niet meer druk hoeven maken om wat mn moeder en de familie van me zal denken

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:06

Moeilijke situatie hoor TS, sterkte!

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 19:16

Jeetje wat heftig, hoop dat je wat vrienden of andere familie hebt die je ook een beetje steun kunnen geven. :(:)

Hoop1955

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-19 19:19

Helaas geen familie verder in de buurt. Wel is mn man erg lief voor me en een grote steun.
Kan al meer denken dat het is wat het is en ik er weinig aan kan veranderen

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 20:40

Ik vind je een topper TS, ook al ken ik je niet.

Ik vind het mooi om te lezen hoe je dicht bij jezelf blijft en je eigen pad kiest, hoewel dat soms best moeilijk is. Dat je niet net als je moeder bent die zich de pootjes uit het lijf liep voor haar moeder's goedkeuring, terwijl je al weet dat het nooit goed genoeg gaat zijn.

Rouwen om het verlies van familieleden, of die nou door dood of leven geen deel meer uitmaken van jouw leven, mag, en moet zelfs. Elk verlies is moeilijk. Rouwen kan overal, met je hart, onafhankelijk van de plaats waar je bent.

Hoop1955

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-19 20:43

Maflinger_S schreef:
Ik vind je een topper TS, ook al ken ik je niet.

Ik vind het mooi om te lezen hoe je dicht bij jezelf blijft en je eigen pad kiest, hoewel dat soms best moeilijk is. Dat je niet net als je moeder bent die zich de pootjes uit het lijf liep voor haar moeder's goedkeuring, terwijl je al weet dat het nooit goed genoeg gaat zijn.

Rouwen om het verlies van familieleden, of die nou door dood of leven geen deel meer uitmaken van jouw leven, mag, en moet zelfs. Elk verlies is moeilijk. Rouwen kan overal, met je hart, onafhankelijk van de plaats waar je bent.

Dit is precies goed verwoord.

Hoop1955

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-20 16:30

Daar ben ik weer.
Inmiddels weer het één en ander gebeurd.
Een maand of 3 geleden stond mn moeder ineens in de winkel. Ze vragen of ze mocht weten waarom ik geen contact wilde. Uitgelegd dat ik dit al meerdere malen heb uitgelegd en ik dat niet nog eens ging doen. Ook meteen gezegd dat ik niet verder ging praten met haar en if ze verder nog iets had. Toen wilde ze mij een hand geven, maar ik pakte hem niet aan. Waarop ze zei, niet? Nou ik wens je het allerbeste en toen ging ze weer.

Een maand geleden ongeveer, stond mn tante in de winkel (enorm rijk en zo gedraagd ze zich ook, alles en iedereen is haar te min) of ik wist dat mn moeder ernstig ziek was, ja dat wist ik. Of ik haar toch niet nog een kans wilde geven, want ze had er zon verdriet van. Uitgelegd dat ik het voor haar heel zielig vind en dat ik voel dat iedereen mij erop aankijkt omdat ze het verhaal van haar allemaal geloven. Maar dat niemand mij vraagt hoe en waarom... de meesten weten wel iets, maar bij lange na niet alles... naja, dat begreep ze wel en ze gaf ook wel toe dat ik geen makkelijke jeugd had gehad. Nou dat is voor mn tante wel heel wat om te zeggen. Aangegeven dat ik het fijn vond dat ze dat erkende. Zij wilde nog 1 laatste poging doen om voor zichzelf alles geprobeerd te hebben, aangegeven dat ik dat waardeer, maar het voor mij al definitief klaar was. Dat respecteerde ze.

3 april is mn moeder overleden en vandaag begraven.

Hoorde het via via, heb het aan mn tante gevraagd of het klopte en het klopte. Heb verder niks gehoord van hun, zij hebben alles geregeld en gedaan.

Ene kant verdrietig dat het nu echt nooit meer goed komt (stiekem hoop je toch dat je moeder ooit het licht gaat zien, al weet je wel beter) maar vooral opgelucht, dat ik nu echt nooit meer wat van haar hoor of zie.

Dit is dan ook het einde van het topic. Heb getwijfeld om het nog te typen, maar zo is het verhaal compleet en kan ik het misschien ooit nog eens terug lezen als ik daar behoefte aan heb.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie steun!

Liefs Hoop1955

senna21
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 16:37

Hé TS,
Dapper dat je voor jezelf bent blijven kiezen. Ik hoop dat je het allemaal een plek kunt geven.
In dit alles wil ik jou veel sterkte wensen.

PotjeMayo
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 17:20

Wow wat een verhaal zeg... respect voor hoe je hiermee bent omgegaan... nog veel sterkte met alle verliezen.

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 17:58

Wat ontzettend dapper ben jij geweest lieve TS! En ondanks alles wil ik je ook heel veel sterkte toe wensen. Want zoals je zegt... Hoe graag je het ook anders zou zien en hoeveel er ook gebeurt, het blijft je moeder. En een moeder die geen moeder is.... Ik denk dat er heel weinig is dat een kind dieper raakt dan dat.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 19:33

:(:)

Waar verdriet en opluchting elkaar tegen komen.
Waar het einde ook het begin is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:52

....ik herken wat je schrijft: dat je logische verstand weet 'dat je moeder het licht niet gaat zien' en dat het emotionele deel van jouzelf daar toch op blijft hopen.

Ik vond de periode na het overlijden van mijn moeder om die reden ingewikkeld.
Dus sterkte gewenst! :(:)

Maar er is ook duidelijkheid, ze is weg en er komt ook niemand meer aankloppen 'of je het niet zou goed willen maken'
(... hoezo zouden jij of ik goed moeten maken wat anderen deden?)
en dat is beslist een vooruitgang!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:11

Gecondoleerd TS.

Vind het heel erg knap hoe jij je hebt opgesteld en keer op keer voor jezelf bent opgekomen. Dat kan lang niet iedereen en kost je telkens weer ontzettend veel energie, haalt veel verleden terug naar boven ook.
Nu is het boek dan echt gesloten.
Ik kan me voorstellen dat dit je aan de ene kant berusting en ontspanning op zal leveren, want je zal nooit meer last hebben van het verleden wat "achter je aan rent".
Aan de andere kant wellicht ook lastig omdat het nu zo definitief is. Het kind in jezelf blijft zoals je zelf al zei altijd hoop houden dat toch, op een dag, het tij keert.
De volwassen jij weet dat het niet realistisch is om dat te verwachten, maar het kind in jezelf heeft daar moeite mee vanuit die rol.
En dat is niet meer dan logisch, zeker gezien het verleden.

Wat ik zo lees ben je dus niet bij de uitvaart geweest/ heb je geen afscheid genomen toen ze was overleden. Was dat een bewuste keuze of heeft je familie je er buiten gelaten?

Hoop1955

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 13:53

Ik ben idd niet bij de begrafenis geweest. Heb vrijdagavond , paar uur madat het gebeurd was even kort mn tante gesproken en toen wel gevraagd of ze al wisten wanneer ze begraven zou worden en toen zei mn tante dat ze dat niet wisten en mn oom eroverheen dat ze maandag wilden proberen.

Ik heb contact gezocht met een vriendin van haar ( nou ja, als mn moeder gaar vriendin kon gebruiken was ze welkom en anders maakte ze haar bij iedereen zwart) maargoed, die 'vriendin' was loyaal naar haar en hoewel ze de laatste tijd amoer contact hadden, had mn moeder haar wel voor dr karretje gespannen om bij haar te blijven toen ze in slaap gebracht werd. Van die vriendin heb ik gehoord dat ze gisteren begraven is. Ben er een drie kwartier na de begravenis even langs gereden, wilde in eerste instantie kijken of ze echt begraven was, maar toen stond er nog familie, dus ben doorgereden. Later familie van haar overleden man gesproken (mn stiefvader) en die vertelden dat ze in eerste instantie niet welkom waren om afscheid te nemen, waarom ze zei dat niet netjes te vinden, omdat ze altijd voor mn moeder (en stiefvader) hebben klaar gestaan. Toen hebben ze afgelopen dinsdag om de beurt toch afscheid mogen nemen en mochten ze de begravenis op gepaste afstand volgen. Ik heb haar gevraagd of ze toevallig foto's had en ze had een foto gemaakt dat mn moeder opgebaard op bed lag. Die foto heb ik gekregen en goed bekeken en het is goed zo. Heb nu ook geen behoefte meer om naar het graf te gaan. Dus nee, ben niet op de begravenis geweest en niet uitgenodigd ook. Wel gehoord dus van de familie van mn stiefpa hoe het verlopen is en dat is voor mij goed.

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:31

Heb hier stilletjes meegelezen, wil je even zeggen dat je heel dapper bent geweest dat je ondanks alle kansen welke je haar alsnog hebt gegeven terwijl je zelf heel duidelijk bent geweest in geen contact te willen.

Hopelijk kan je het nu afsluiten en een plek geven. Ze kan nu iniedergebal geen contact meer met je opnemen, dat zelf lijkt me al erg rustgevend.

Dikke knuffel <3.