Huishouden vs. me-time

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 16:07

Waarom op zaterdag als bijna alle supermarkten tot 8 uur open zijn.
En sommigen zelfs tot 22.00.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 16:22

A3a1 schreef:
Waarom op zaterdag als bijna alle supermarkten tot 8 uur open zijn.
En sommigen zelfs tot 22.00.

Ja dat sowieso, maar ik woon dus om de hoek van een supermarkt en complete gezinnen (echt: man, vrouw en 2 kinderen) komen daar met karren vol uit -O-

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 17:18

Als ik s avonds om 7 uur ga, is er bijna geen kip.

Ceffyl

Re: Huishouden vs. me-time

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 17:37

Ik kan je echt zo een schoonmaakster adviseren. Ik heb er al één sinds mijn studententijd en kan echt niet zonder haar. Als arme student liet ik graag een avondje stappen gaan om haar twee uurtjes te laten komen. Vroeger kwam ze om de week en sinds ik een vaste baan heb laat ik haar wekelijks komen. Ze doet alles! Badkamer, keuken, wc, stofzuigen, stoffen. En tijdens vakanties laat ik haar oven, koelkast en ramen doen. Heerlijk! Ik zie het ook niet als een schoonmaakster betalen, maar als vrije tijd die ik koop. Mijn huis is nu altijd aan kant voor het weekend begint (ze komt op vrijdag als ik aan het werk ben) en alles wordt goed gedaan.

En anders ontkom je er toch niet aan om elke dag iets te doen en/of enige stof te accepteren :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-18 18:09

Tiggs schreef:
watchthesky schreef:
Wij zijn een stel van jouw leeftijd, geen kinderen, huis af, een werkt op 5 minuten van huis, de ander op een halfuur. Geen paardenhobby. Sowieso weinig hobby’s, want allemachtig, voordat wij eens gegeten en daarna opgeruimd hebben is de halve avond voorbij :=
We hebben al een schoonmaakster, maar die doet niet de was en afwas en zo, dus dat kost allemaal alsnog wel een hoop tijd.
Vooral bedenken wat we de komende week gaan eten en de boodschappen doen op zaterdag kost veel tijd (en frustratie).

Bestel je boodschappen eens ;)
Ik kan serieus niet geloven dat nog steeds mensen zich die kwelling aan doen van 'weekboodschappen op zaterdag'.

Waar bestel jij het online?
Ik zou het mooi vinden als ik ergens door de hele week dingen in een mandje kon droppen op het moment dat ik er aan denk. En dan op vrijdag alles in één keer bestellen.
Waar kan ik dit het beste doen? :D

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 18:28

In het afgelegen hol waar wij wonen wordt niet bezorgd -O-
We kunnen hoogstens bij Jumbo bestellen en zelf afhalen, maar alles bij een A-super kopen is een dure grap :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-18 18:32

watchthesky schreef:
In het afgelegen hol waar wij wonen wordt niet bezorgd -O-
We kunnen hoogstens bij Jumbo bestellen en zelf afhalen, maar alles bij een A-super kopen is een dure grap :=

Ik ga doordeweeks graag even naar de Aldi voor de wat simpelere dingetjes. Sojagurt, groenten, vlees... Groenten zou ik nooit bestellen, die wil ik zelf uitkiezen. (het moet er vooral mooi uit zien en niet verdrukt zijn)

Maar uit onderzoek is wel gebleken dat je gemiddeld genomen het goedkoopst uit bent als je AL je boodschappen bij één super doet. Bij de AH heb je altijd nog de basic artikelen. Was vorig jaar ofzo eens op de reclame.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 18:48

Haha herkenbaar!
Heb in de schoonmaak gewerkt en kon toen al werk en prive prk.a gescheiden houden :')
Woon samen met vriend en hebben een kleine van 3, hou het redelijk netjes, maar smetteloos is het nooit.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 19:24

Janine1990 schreef:
Waar bestel jij het online?
Ik zou het mooi vinden als ik ergens door de hele week dingen in een mandje kon droppen op het moment dat ik er aan denk. En dan op vrijdag alles in één keer bestellen.

Picnic! Ze zijn niet duur en heb ook echt goed groente en fruit (beter dan wat hier in de supermarkt ligt), maar ze moeten wel net in jouw regio bezorgen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 07:31

Ik ben ook alleen, werk ook fulltime en ik besteed het uit.

Beste keuze die ik had kunnen maken. Ja. Het kost wat... maar de vrijheid, ritme, regelmaat en rust die het geeft is het dubbel en dwars waard.

Boodschappen bestel ik vaak online ook (picnic of jumbo meestal). Ideaal. En sinds vorige week heb ik Thuisafgehaald.nl ontdekt. Daar kun je “mee-eten” met anderen die thuis gekookt hebben en daar een portie ophalen. Bevalt erg goed!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 08:04

Tja wat is me time? Ik kwalificeer de paarden ook als me time. Dat is toch een hobby? Tijd die je vrijwillig besteed aan? Zelfde geldt voor de andere dieren die tijd kosten.

Als ik alles weg zou doen dan kon ik iedere avond en heel het weekend bankhangen. Moet er niet aan denken ;)

Wat ik met mijzelf heb afgesproken is dat ik iedere dag iets doe. Vanavond ga ik de wc beneden helemaal soppen en wassen draaien, morgen heb ik minder tijd dus dan was en strijk ik, woensdag stofzuigen en dweilen etc. Zaterdag stofzuig en dweil ik heel het huis. Ook doe ik dan grote dingen zoals de badkamer en beide wc’s helemaal. De stofzuigrobot doet boven en beneden om en om.

Ik heb een hekel aan poetsen maar ook aan een vies huis :+

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 11:40

Me-time, wat is dat?

Werk 40 uur, + 2 uur reistijd elke dag. 2 paarden, 2 kippen, een kat en een grote tuin die dagelijks onderhoud vereist en een man die ook graag af en toe wil praten. ;-)

Mijn moeder komt 1 x in de maand een dagje schoonmaken hier, die pakt dan vooral de grote dingen zoals de badkamers. Verder heb ik boven en beneden een robot stofzuiger, want ik vind mijn kat erg leuk, maar de haren niet. ;-)
Die zet ik dus gewoon aan als ik naar werk ga. Kleding wassen doe ik 2x per week, woensdag en zaterdag. Op zaterdag stof ik meestal ook even het huis en lap de ramen.

Meestal ben ik 22:00 'klaar' s'avonds en kijk ik nog even een half uurtje tv. Dat is dan.. me-time.
Met vriendinnen spreek ik zo 1 keer in het halve jaar af. ;-)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 11:52

Ik hoop dat je een deel ervan als me time ervaart.... :+

( maar het is een rede voor mij om geen grote tuin of paarden aan huis te willen )
Ik zou eigenlijk een flat aan de rand van de stad willen, zodat ik aan mijn balkon een grote tuin heb die wordt onderhouden door anderen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:12

A3a1 schreef:
Ik hoop dat je een deel ervan als me time ervaart.... :+

( maar het is een rede voor mij om geen grote tuin of paarden aan huis te willen )
Ik zou eigenlijk een flat aan de rand van de stad willen, zodat ik aan mijn balkon een grote tuin heb die wordt onderhouden door anderen.

In de tuin werken is heerlijk rustgevend na een kantoordag!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:12

Matheno, weides mesten ook. Totdat het regent en koud is. Dan vind ik het minder ;)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:16

Selka schreef:
Matheno, weides mesten ook. Totdat het regent en koud is. Dan vind ik het minder ;)

Haha echt he. Ik zeg altijd: Sommige mensen betalen een vermogen voor mindfullness of yoga, maar een stal of weide mesten is zoveel effectiever! ;-)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:39

Ik ben ook alleen en werk ook 40(+) uur in de week. En ik ben (weer) fanatiek aan het paardrijden, trainen, wedstrijden enz. Ik doe het als volgt:
1x in de week een wilde werkster
1x in de week een tuinman
1x in het kwartaal de glazenwasser
1x per 2 jaar een professional om de fruitbomen te snoeien

Ik doe echt bijna niets zelf in en om huis :o . Het is niet dat ik het niet zo kunnen, maar ik wil gewoon mijn spaarzame vrije tijd daar niet voor opofferen. Dan ga ik liever paardrijden of met een kat en een boek op schoot bankhangen, of sociaal doen met mijn vrienden.

Janine1990 schreef:
Leg een kladblok naast je waterkoker/koffiezetapparaat (of andere handige plek). Schrijf daar direct op aan boodschappen wat je nodig hebt. En/of scheur een stukje van de verpakking, bijv. een flapje van een theedoos, en leg die er bij. Dat is je “winkelmandje” voor de week.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:51

Wat is een wilde werkster? :+

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 12:58

Een in de loop der tijd ontstane woordspeling op "witte werkster" :+ .

En omdat ik, die enkele keer dat ik thuis ben als ze komt, ik er acuut doodzenuwachtig van word. Want dan gaan zo ongeveer alle ramen en deuren tegen elkaar open, de katten krabpaal, deurmatten, kussentjes enz. wordt allemaal naar buiten "gegooid" (mits goed weer :Y) ) en daarna wordt er zodanig fanatiek gepoetst dat ik niet meer weet waar ik in mijn eigen huis rustig moet zitten :') .

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 13:06

Herkenbaar, tijd te kort :') Ik studeer voltijd, werk daarnaast en loop nog stage. Oh en heb een paard.

Volgorde, eerst school, dan mn paard, dan vrienden en dan komt mn huis. Maar of dat een goeie volgorde is weet ik ook niet zo zeker, het is regelmatig een bende. Prioriteiten.. schoonmaakster lijkt me ideaal, maar geen geld over.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 13:19

Ik ga ook voor een schoonmaakster... en ik ben nog op zoek naar een bijrijder verzorger omdat ik de paarden in m’n eentje niet meer red...

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 13:22

Even een stipje, reageer nadat ik weer thuis ben.

Ik ben 27, werk 40 uur, heb mijn dieren en een woning. Ik doe alles zelf in huishouden, leg later uit wat en wanneer ik doe.
Me-time heb ik genoeg ;) af en toe teveel, als je mij vraagt XD

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 13:30

Ik werk 36u/week en vriendlief 46 ongeveer.
Twee paarden, die aan huis moeten komen. Het net gekochte huis opknappen en vooral de tuin.
Voorlopig is het nog elke dag naar stal en vriendlief gaat ook graag sporten 2-3x/week.

Wij doen elke dag wat... en daar hebben we een schema voor opgemaakt, afhankelijk van onze planning.
Bvb op maandag ene week boven afstoffen, andere week beneden. Dinsdag boven stofzuigen ene week, beneden andere.

En vooral: vaat niet laten staan maar direct afwassen. Douche wordt elke keer netjes uitgedroogd, dat scheelt veel kalkaanslag.
Die vuile was wordt direct gesorteerd.
Zon dingen zijn zoveel minder moeite als je het direct doet ipv als je het laat liggen.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 13:47

Ik heb niet het hele topic gelezen hoor, maar wellicht een paar tips van een niet zo fantastische huisvrouw :+

Robotstofzuigers zijn echt helemaal het einde. Ding iedere aan zetten als je gaat werken, dan hoef je alleen nog maar af en toe de plekken te zuigen waar ie niet bij komt

Zoek een efficient sorteer systeem voor je was. Ik heb bv een kallax kast van ikea met plastic bakken er in welke ik als wasmanden gebruik. Als ik een was aan hoef te zetten hoef ik alleen maar de bak uit de kast te trekken en in de wasmachine te doen. Meestal zet ik de wasmachine aan (met startuitstel) als ik ga werken, dan is deze klaar als ik terugkom.

Verder probeer ik me-time te combineren met de was bv. Als ik tv aan het kijken ben ga ik tijdens de commercials de was ophangen, wasrek leeghalen, opvouwen en opruimen etc. Commercials kijken word ik toch niet vrolijk van en zo krijg ik stiekem toch behoorlijk veel gedaan

Toilet, goed toiletblok scheelt echt enorm veel. Dan gewoon standaard zo’n flesje wc eend naast het toilet. Na de ene toiletgang even beetje er in spuiten, voor de volgende toiletgang even borstelen en doorspoelen. Kost 0 tijd en toilet blijft een stuk frisser :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 13:59

Stofzuiger afwas doe ik paar avonden. De was die ik ook tussendoor draaien en ophangen. Verder doe ik of s avond een keer bijvoorbeeld de keuken en zondags de badkamer.

En altijd tussen door doek erover als ik wat gepakt heb in de keuken. En meteen alles meenemen/weggooien als je na bed gaat of opstaat uit de woonkamer. Lege glas bordje met schillen.

Toiletten neem ik altijd regelmatig tussen door mee.

De grote dingen ramen plafon afstoffen doe ik als ik tijd heb. Kozijnen hele deuren muren ga ik echt niet dagelijks afnemen wat ik sommige mensen zie doen.