Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Divers schreef:Da's ook goed! Ik deelde alleen de mening van mijn man omdat het hier een leuk gesprek is geworden thuis, en hij mij vertelde dat hij het heel jammer vond dat ''wij Europeanen'' er zo'n ding van maken. Hij voelt daardoor, als Moslim, dat er een gat ontstaat tussen 2 culturen en dat vindt hij heel jammer. Een mooi cadeau uit je eigen cultuur zou het goed doen, maar iets simpels als een kaartje of een chocolaatje ook. Het gaat om het gebaar.
Jolien87 ik bedoel het niet 'overtrokken' en er is niks mis met haar goede bedoelingen, maar ze vraagt om advies en ik geef dat. Als ik jou daar mee voor het hoofd heb gestoten spijt me dat heel erg.
Jolien87 schreef:Divers schreef:Da's ook goed! Ik deelde alleen de mening van mijn man omdat het hier een leuk gesprek is geworden thuis, en hij mij vertelde dat hij het heel jammer vond dat ''wij Europeanen'' er zo'n ding van maken. Hij voelt daardoor, als Moslim, dat er een gat ontstaat tussen 2 culturen en dat vindt hij heel jammer. Een mooi cadeau uit je eigen cultuur zou het goed doen, maar iets simpels als een kaartje of een chocolaatje ook. Het gaat om het gebaar.
Jolien87 ik bedoel het niet 'overtrokken' en er is niks mis met haar goede bedoelingen, maar ze vraagt om advies en ik geef dat. Als ik jou daar mee voor het hoofd heb gestoten spijt me dat heel erg.
Ik begrijp de insteek van je man wel hoor. Er wordt vaak heel krampachtig over gedaan maar ik denk dat het niet verkeerd is om te kijken naar de verschillen en overeenkomsten zodat we meer rekening met elkaar kunnen houden in plaats van dat het een ergenis wordt. Iets wat je nu al vaak ziet bij mensen die niet bekend zijn met andermans geloof.
Ik werk op een school met een zeer diverse populatie. Het grootste deel hiervan zijn moslims. En ook hierbij zie je dat het ene gezin zwaarder gelooft dan het andere. Ook lang niet alle moeders dragen een hoofddoek en de moeders die die wel doen bedekken ook niet allemaal evenveel van hun haar, hoofd of lichaam. En zo zullen ze ook allemaal hun eigen gedachten hebben over wat wel of niet aanvaardbaar is qua cadeautjes geven en ontvangen.
Ik weet hoe dankbaar deze mensen kunnen zijn als je laat zien dat je rekening met ze wilt houden, ookal is het een openbare school en niet exclusief islamitisch. En ook hier merk je dat het belangrijk is om het er gewoon over te hebben met elkaar, om te vragen wat diegene graag zou willen in de omgang. Ik zie dat deze mensen (ouders én kinderen) het altijd zeer waarderen als je laat zien dat je graag rekening met ze houdt en niet zomaar blindelings van vooroordelen uitgaat. Maar zoals ik net ook al zei: hetzelfde geld ook voor mensen die een ander geloof of een andere overtuiging naleven.
Ik snap ook heel goed dat TS niet direct aan haar collega vraagt wat hij graag zou krijgen want dan gaat het verrassings effect ook een beetje weg.