Sinterklaas jeugdsentiment

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 18:42

Heb hier thuis ook nog een pak liggen. Maar dat gaat nu echt niet meer passen helaas. Ook ooit te groot gekocht maar die kinderen groeien veel te snel. Die van mij wel iig. Kan me herinneren dat we vroeger op school in de poppenhoek een sinterklaas en pietenpak hadden. Daar is veel mee gespeeld.

Wij hebben een echte schimmel:

Afbeelding

Hij is alleen nog niet zo geschikt want hij schrikt zelfs van zijn eigen schaduw :') iets meer training nodig nog. En ietsje witter worden moet hij ook nog /3 <<)

Zo'n pepernotenpaard is ook heel leuk :D

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 18:46

Sinterklaas was en is echt mijn favoriete feest <3

Ik mocht elke avond mijn schoentje zetten en moest dan minimaal 3 liedjes zingen. En god wat was ik dan zenuwachtig! Dan werd ik midden in de nacht wakker en sloop ik naar beneden om te zien of er al iets in mijn schoentje zat. Ik mocht het dan natuurlijk niet open maken want ik wilde niet dat mama en papa wisten dat ik stiekem naar beneden ging, maar door te kijken hoopte ik er achter te komen wat er in zat.

Ik was wel een van de weinige kinderen in mijn klas die echt èlke dag een cadeautje kreeg. Ik vond het ook SUPER zielig voor de kinderen die maar een paar keer wat in hun schoentje kregen. Maar goed die zullen wel niet lief genoeg geweest zijn dat jaar :o

Elke avond werd trouw het sinterklaas journaal gekeken en enorm meegeleefd. Alle sinterklaas films al honderd keer gezien. Vooral die over dat Chinese meisje met het paard van sinterklaas deed het erg goed (door het paard).

Op pakjes avond ging ik met mijn moeder naar Amsterdam, want daar woont haar familie. En dan als we daar waren klopte een "Piet" op de deur en haalden ze minimaal 4 zakken vol met cadeaus naar binnen! Het werd gevierd met de hele familie van mijn moeder, en vooral de kinderen kregen zeker wel meer dan vijf cadeaus dus het was een hele stapel. Openhaard aan, allemaal snoepjes gerelateerd aan sinterklaas, liedjes zingen. Een voor een cadeaus uitpakken, gedichtjes voorlezen. Altijd wel een paar surprises waar om gelachen moest worden.

Soms nam ik een vriendin mee die nooit sinterklaas vierde bij haar thuis, daar kocht mijn moeder dan ook een paar cadeaus voor haar zodat ze ook een leuke avond kon hebben.

Dit waren oprecht de beste avonden in mijn leven omdat alles gewoon zo leuk en gezellig was!

Toen ik een jaar of acht was kwam ik erachter dat sinterklaas niet bestond. Ik heb echt gejankt! Ik werd op een ochtend wakker nadat ik een droom had gehad over dat sinterklaas niet echt was. Toen heb ik het aan mijn vader gevraagd en heeft hij gezegd dat sinterklaas inderdaad niet echt is |( |( |( . Verdrietigste moment in mijn leven!

Nadat ik elf was stopte we met naar Amsterdam gaan, er was wat familie onenigheid en mijn oudere neefjes vonden het stom. Vanaf toen hebben we het alleen met mijn moeder en broertje en zusje gevierd, maar dat voelt toch niet helemaal hetzelfde. Toch ben ik nog als een kind zo zenuwachtig voor pakjesavond :+ zelfs al weet ik wat ik krijg. Als ik oooit kinderen krijg hoop ik het ook zo gezellig te maken als het voor mij was toen ik jong was.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 18:47

Oh ik vond Sinterklaas altijd zo'n leuke tijd <3
Toen ik nog geloofde vierde ik het met mijn ouders (heb geen broers en zussen) of met mijn tante, oom en neefje. De laatste jaren doen we zo'n dobbelspel waarbij iedereen een nuttig cadeau koopt (geen Action prullaria voor in je huis bvb) en dat is ook altijd erg leuk.
Mede door mijn goede herinneringen aan de Sinterklaastijd vind ik die zwarte Pieten discussie echt vreselijk.. ik vrees dat mijn dochter (nu nog maar 2 weken oud, haha) niet hetzelfde soort Sinterklaas feest zal meemaken als ik vroeger.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 19:08

Ik vond en vind de sinterklaas tijd nog altijd erg leuk (nu wel iets minder en men weet wel waarom).

Vroeger was het vooral spannend....want ja...komt hij wel???
En dan op pakjes avond moest mijn vader altijd naar de wc en altijd op dat moment stond zwarte piet aan de deur te bonken :+ :D Pepernoten vlogen letterlijk door de kamer en stonden er altijd zakken met kado's voor de deur.
Dat ging op tafel en onder het genot van de inmiddels opgeraapte pepernoten dook je een voor een in de zak om een pakje te pakken.

De weken daarvoor was het natuurlijk zingen bij de schoorsteen en schoentje zetten

Nu is dat al heeeelll lang geleden. Maar we doen nog steeds aan Sinterklaas. Afgelopen jaren vooral het dobbelspel en eten we stampot met vrienden en familie vooraf.
Nu is er in onze groep een kleintje van 2 jaar dus het zou leuk zijn als we dan ook een keer sint en piet op bezoek laten komen.

Op mijn vrijwilligerswerk (dierenambulance) doen we dit jaar voor de 3e keer 'schoentje zetten' . Wie zijn schoen zet krijgt er wat lekkers in.

En stiekum kijk ik ook ff naar de intocht als ik thuis ben :P

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 19:16

Wij vierden sinterklaas altijd bij opa en oma met mijn oom, tante en nichtjes. Mijn oom ging altijd even naar de keuken of naar boven en dan werd er geklopt en stonden er zakken met cadeautjes voor de deur.

Op school vond ik het helemaal niet leuk eigenlijk. Mee in de zak naar Spanje mijn grote angst ( slecht geweten? )

Bij mijn vader op het werk was het ook altijd heel groot en dat vond ik ook altijd onwijs spannend, maar mijn ouders waren erbij dus die lieten me vast niet meenemen :P

Schoen zetten deden wel ook en ik kwam echt om de 10 minuten kijken of er al wat in zat. Op den duur viel ik dan in slaap en werd dan heel vroeg wakker om dan vervolgens de cadeautjes op te halen en zusje wakker te maken ( echte super vroeg rond 3 uur. )

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 19:20

Britta31 schreef:
Maar de Sint komt toch uit Spanje en niet uit Frankrijk?

Sssst niemand vertellen. Eigenlijk was de Sint de bisschop van Myra, wat nu in Turkije ligt.
Dus het is ook al een beetje mysterieus waarom hij dan nu uit Spanje schijnt te komen.

FuGeLiCu

Re: Sinterklaas jeugdsentiment

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 09:17

Herkenbaar! Bram is toch echt dé Sinterklaas van onze generatie. Maar idd, nu met dieuwertje en jeroen en deze Sint wordt de Sinterklaas van de generatie van onze kleine.
Gisteren nog wel deze cd besteld, wordt vandaag geleverd, dus kan vanaf het weekend aan <:)
https://www.bol.com/nl/p/oerhollandse-s ... oductTitle

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:13

Ik vind Jeroen best wel goed. Het is natuurlijk wel even wennen als een "instituut", zoals we BramKlaas wel mogen noemen, vervangen wordt. En Diewertje, ja die hoort er ook bij. Ze doet dat echt heel goed ind ik. Ik vind de nieuwe hoofdpiet wel een beetje "kleverig" naar Diewertje. Maar goed, we kunnen aan zijn kleurtje zien dat hij nog nieuw is ;-)

Ik zeg ook altijd als ik weer wegga na een bezoek: "nou dag hoor". Net als mijn televisie collega ;-)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:42

Ik vind de nieuwe hoofdpiet ook nog even wennen. Maar die importeurs heb ik me gister om bescheurd, wij zijn importeurs wij voeren helemaal niks uit :')

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:55

Ja, en in de eerste aflevering, die gids die met molentjes loopt, en de 'mooie plaatjes' van de Zaanse Schans, die kinderen kunnen sparen bij de winkel van Frank Lammers... Hoe verzin je het.

En natuurlijk die 'Hendrik Haan (Henny Huisman) uit Koog aan de Zaan haalt water uit de Zaan in plaats van uit de kraan, en dan komt de Zaan droog te staan.' _O- Naar het liedje van Annie MG Schmidt.

Die nieuwe hoofdpiet vind ik ook geniaal, omdat hij een paar jaar terug in De Kwis het lied 'In m'n pietenpak' heeft gezongen op de melodie van Ne me quitte pas. Dat híj nu uitgerekend hoofdpiet is vind ik schitterend. Ook mooi dat ze nog een bekende comedian hebben gevonden die het wil doen. Wel zou ik verwachten dat een hoofdpiet meer ervaren is en dus donkerder geschminkt is, zoals de huispiet. Maar oke, hij heeft ook meer een managementfunctie dan een schoorsteenfunctie. :+
Dat hij kleverig is naar Dieuwertje is denk ik onderdeel van de verhaallijn dit jaar.

Ook verwacht ik iets met veren die in je... baret gestoken worden, want ik hoorde iets van dat de nieuwe pieten hun veer nog moesten verdienen.

Ik zit elke dag weer met een vol verwachting kloppend hartje voor de TV. :D :){ <:)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:05

Stiekem vieze Sinterklaas liedjes zingen :=

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:14

De film het paard van sinterklaas heb ik leuke herinneringen aan. Door die film wilde ik per se een verzorgpony, ik hoefde verder echt geen cadeautjes, als ik maar een verzorgpony kreeg.

Iets later gingen we naar een vriendin van mijn moeder die een witte pony had die ik mocht verzorgen, en jaren later werd deze mijn eigen pony. Dankzij die film heb ik mijn mini-amerigo :P

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:15

Nieuwe hoofdpiet wennen hoor. Alleen wie is het? Kan er nog niet achter komen. Lijkt beetje erg verliefd en zou je idd zwarter verwachten

Wel jammer dt zoveel vaste pieten weg zijn en nu echt alleen maar jongeren zowat. En een piet is witter dan andere jaren, ben naam even kwijt. -O- heb in een deuk gelegen over de importeurs inderdaad _O- en de mevrouw met het molentje, klap van de wiek gehad? :+

Zo leuk dat zoveel bn ers altijd meewerken eraan. Benieuwd of dhr huisman nog meer mag doen dan emmertjes water verplaatsen :P

Veer krijg je pas na het halen van je pietendiploma :j . Wat ik vooral goed vond de uitleg pieten moeten altijd aardig zijn :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:17

Er waren toch al klachten dat de roetveeg pieten te herkenbaar waren.Wie ze in het echt zijn dan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:26

Niels vd Laan is nu die verliefde hoofdpiet :P

Ik vind roetveeg en helemaal zwarte pieten een prima oplossing :j volgens mij zijn er meer roetveeg dan zwart dus de overgang zal vast geleidelijk gaan.
Voor de kids maakt het niks uit.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:37

Ok, ken ik alleen vaag van gezicht van de paar keer de kwiz kijken. Vandaar dat ik niet kende.

Maar roetveeg pieten bij plaatselijkeintocht, hoe voorkom je herkenning? Ben wel benieuwd of eenmaal in nederland er meer echt zwarte pieten in het huis zitten :j

Wat ik dan weer uitermate komisch vind en een tik naar de hele discussie :+ meisje dat scholen afgaat heeft een enorme bos kroeshaar en is flink gekleurd (tjsa hoe zeg je dat nu zonder ruzie te krijgen -O- )
Laatst bijgewerkt door karuna op 15-11-18 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:39

Joh, kleuters hebben het nog niet eens door als je je ter plekke voor hun neus omkleed als zwarte piet/Sinterklaas.
Die vinden hoogstens dat de stem lijkt op iemand die ze kennen oid.
Zou niet bang zijn voor herkenning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 10:41

Kinderen zijn vaak goedgelovig, dus denk dat de roetveegpieten dan wel een leuk verhaaltje erom heen kunnen verzinnen.

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:23

Herkenbaarheid van Pieten kan een issue zijn. Ik ben vaak met Pieten op pad geweest en ging dan op visite bij gezinnen waar degene die Piet speelde bekend was. Stem verdraaien, ander haar en helemaal zwart zijn :){ is dan een heel groot voordeel....

pjotrg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:31

karuna schreef:
Wat ik dan weer uitermate komisch vind en een tik naar de hele discussie :+ meisje dat scholen afgaat heeft een enorme bos kroeshaar en is flink gekleurd (tjsa hoe zeg je dat nu zonder ruzie te krijgen -O- )

Wij vertrokken voorheen vanuit een middelbare school (in Den Haag) en leerlingen speelden de rol van Piet. We hadden dus ook leerlingen met een donkere tot zeer donkere huid en kroeshaar. Die hoefden we niet te sminken, dus jtsa...... mag dat wel van de tegenstanders? Het zou discriminatie zijn om die leerlingen te weigeren als zwarte piet!!

Het is niet makkelijk allemaal.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:35

Het verhaal van de roetveegpieten vind ik ook uitstekend, maar ik hoop wel dat sommige Pieten nog wat donkerder worden in de loop van het verhaal. Plaatselijke intochten en scholen moeten/willen toch vaak wel donkerder geschminkte pieten gebruiken. In grote steden en op TV is de kans dat je je eigen buurman herkent vrij nihil, maar in kleinere dorpen wel, vooral voor de 6/7-jarigen.
Mijn buurman kwam bij mij en zijn eigen kinderen in de klas als Piet. Nooit iets door gehad. En het is ook leuk als je als volwassene niet precies weet wie het zijn. Dat draagt bij aan de magie.

Ik was vroeger trouwens wel bang van Pieten, en helemaal panisch van clowns. Ik hield niet van neppe mensen ofzo. Mijn beste vriendinnetje was donker maar daar was ik uiteraard niet bang van. Mijn ouders hebben mij daarom al heel jong verteld dat het geschminkte mensen waren, maar ik heb me nooit afgevraagd waarom, en mijn geloof was er niet minder om. Ik ben ook al heel jong zelf zwart geschminkt, juist om te leren dat een geschminkt gezicht niet eng is. Dat deed mijn moeder in eerste instantie nog met een kurk en een kaars: kurk in de vlam houden tot ie zwart werd. Dan had je een perfect 'krijtje' om mee te schminken. Later werd het gekochte schmink.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:41

Ik weet nog hoe er bij ons altijd een hele techniek was om de cadeautjes af te leveren. :+ Wij hebben geen schoorsteen, maar wel twee voordeuren. Mijn vader zette de zak dan voor de ene deur en drukte op de bel (waar wij allemaal zaten te wachten), om vervolgens terug te hollen naar de andere deur en weer de gang van de ene deur in te snellen en "goh, nu al?!" te roepen. :') Tegelijkertijd speelde mijn moeder héél hard sinterklaasliedjes op de vleugel, zodat we niet het geluid van de andere voordeur zouden horen. _O-

Mijn zus was echter te slim, en kon op haar tweede al zodanig redeneren dat ze het feit dat Sinterklaas ieder huis binnen kon komen niet vertrouwde. Mijn ouders weten nog goed hoe ze zich afvroeg of we wel alles beneden konden laten staan, indien Sint langskwam. _O-

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:46

Sinterklaas heeft toch een speciaal sleuteltje die op alle deuren van het land past.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:48

karuna schreef:

Daar was ik ook erg blij mee om te zien, alleen zie ik het niet zozeer als een tik naar de discussie.
Ik vond het al zo jammer dat Dolores Leeuwin ermee gestopt was. Want juist door donkere mensen een normale rol te geven koppel je het raciale aspect los van zwarte piet. Heel fijn dus dat ze daar een nieuw iemand voor gevonden hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 11:58

De grap vond ik juist de enorme bos kroeshaar. Normaal kroest het wel zo maar niet zo erg bij haar. Alsof ze extra best hadden gedaan het te laten ontploffen. Juist omdat het kroezende haar bij zwarte piet niet mocht,

Ik mis daarin ook de jonge Jones als piet, wat hij toch jaren is geweest. :j zo op het oog lijken alle nieuwe pietjes blank. Niet zoals andere jaren ern mix van aries/aziatisch/gekleurd/marokaans/turks enz maar dat kan nog komen natuurlijk, dit zijn alleen de nieuwe pietjes :P