Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:08

Dat wat sassy zegt idd. Ik heb het met mijn onderbuurman meegemaakt. Die gedroeg zich zonderling en heeft een bordje op zijn raam geplakt met een vrij aparte tekst. Ik heb vaak getwijfeld om eens aan te bellen en te kijken hoe het met hem gaat. Dat vind ik normaal gezien een betere stap dan een agent bellen. Maar uiteindelijk toch de wijkagent ingeschakeld ook mede omdat hij agressief kan zijn. Blijkbaar is er van alles mis en de wijkagent heeft hulp ingeschakeld. Die was juist blij dat ik hem bericht had.

Je kunt in het geval van de ts zelf het gesprek aan gaan. Maar dan moet je maar net de kwaliteiten hebben om in te kunnen schatten of mevrouw het allemaal nog snapt en wat met haar hond gaat doen om het te voorkomen. Als je daaraan twijfelt moet je alsnog hulp inschakelen van de wijkagent. Mij lijkt de situatie dus danig dreigend dat er snel een oplossing moet worden gevonden. Een dergelijke hond die geen respect heeft voor zijn baasje. Die zich losrukt van de riem om een andere hond aan te vallen kan heel wat schade aanrichten. Straks gaat het echt een keer goed mis..
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 09-11-18 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:16

Misschien eens praten met de buurvrouw of ze t leuk zou vinden om een elketrische halsband cadeau te krijgen? :D

Edit: ik zou als ik die hond al zag mn eigen hond al optillen uit voorzorg, wetende dat hij bijt :o

Edit 2 typo
Laatst bijgewerkt door Blue_Monday op 09-11-18 10:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:17

Je kunt ook de wijkagent contacteren om advies te vragen. Dit hoeft dus niet direct te betekenen dat hij vandaag of morgen bij buuf op de stoep staat.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:20

Er is geen goed of fout in deze situatie. Kies waar je je goed bij voelt TS. Als jij kiest voor de wijkagent is dat een hele goede keus. Het is de optie die jij nu kiest omdat die het best volgens jou in de situatie past. En wie weet zijn er in haar situatie nog meer zaken die de wijkagent opmerkt waarbij de mevrouw hulp kan gebruiken. Daar zou je zelf nav alleen een gesprek misschien niet eens te hulp kunnen schieten. Dus wie weet is mevrouw daar nog meer bij geholpen.

Ze zal heus niet geboeid meegenomen worden en ze had zelf ook contact met jou kunnen opnemen in verband met jouw hond. Heeft ze ook niet gedaan. Agent lijkt dus op prima bemiddeling.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:23

Ik vind het juist van zelfkennis getuigen dat TS dit gesprek niet aan wil gaan omdat zij weet hoe haar emoties de overband kunnen nemen.
Daar is helemaak niets mis mee.
We kunnen niet allemaal pedagogisch verantwoord (dementerende) mensen te woord staan die voor een traumatische ervaring in je leven hebben gezorgd.

Een wijkagent is hier voor opgeleid, TS niet.

Renee1991

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 10:32

Jemig, wat worden hier lompe aannames gedaan zeg! Ik schrijf bewust 'Stafford achtige' hond, omdat ik niet zeker weet welk ras het is, maar hij op een Stafford lijkt. Ik heb niets tegen Staffords hoor, kunnen super lieve honden zijn.

Daarnaast, als een hond boos oogt, mijn hond in z'n nekvel grijpt en niet meer loslaat, er bloedplekken in mijn hond z'n nek zitten, dan vind ik dat een hond die aanvalt. Sorry puristen, dat jullie daar een andere benaming voor hebben.

Buiten dat. Ik schrijf bewust dat een buurtbewoner VERMOEDT dat mevrouw dementerend is, ik schrijf nergens dat dat zo ís en ik schrijf ook nergens dat ik ook denk dat dat zo is. Buiten dat, ik werk dagelijks met dementerende ouderen en als ik twijfel om dat gesprek aan te gaan, dan is dat niet omdat ik niet stevig in mijn schoenen sta of bang ben dat het gesprek niet lekker verloopt. Ik heb daar een goede reden voor en ben heel benieuwd of jullie allemaal doodleuk een gesprek aan zouden gaan in zo'n situatie. Lekker makkelijk praten zo.

Ik heb de wijkagent een bericht gestuurd. Ontzettend bedankt voor jullie ongezouten mening. Volgende keer svp wat beter lezen voordat je je mening ventileert.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:35

Ts, juiste beslissing want wat velen vinden dat jij maar moet gaan praten is in dit geval juist onvoldoende . Wanneer er meer aan de hand is kan juist een wijkagent de juiste mensen inschakelen om de vrouw te helpen, daar ben jij niet de aangewezen persoon voor.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 10:37

Precies. Het gaat mij ook echt niet om dat gesprek niet durven aan te gaan, maar ik weet vanuit mijn werkachtergrond dat als mevrouw daadwerkelijk een ouderdomsziekte heeft, zo'n gesprek voor haar alleen maar meer problemen oplevert. Maar goed, van de mensen die weinig verstand hebben van wat dementie met een mens doet, kan ik me voorstellen dat ze me laf vinden omdat ik niet in gesprek ga. Prima, let them have it.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:57

Ts goed dat je contact hebt opgenomen met de wijkagent.
Hij/zij kan je advies geven.
Misschien zelf praten, misschien gaat hij langs.

Ik spreek baasjes zelf aan van honden.
Nou daar wordt je niet blij van. Als je vraagt of ze hun agressieve hond willen aanlijnen, krijg je een grote mond en scheldwoorden.
Bij een wijkagent binden ze sneller in. En die kan een boete geven.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 10:58

Ik zou wel een dikke stok meenemen als verdediging.Voor de hond en niet voor de vrouw natuurlijk

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:31

luuntje schreef:
Ts goed dat je contact hebt opgenomen met de wijkagent.
Hij/zij kan je advies geven.
Misschien zelf praten, misschien gaat hij langs.

Ik spreek baasjes zelf aan van honden.
Nou daar wordt je niet blij van. Als je vraagt of ze hun agressieve hond willen aanlijnen, krijg je een grote mond en scheldwoorden.
Bij een wijkagent binden ze sneller in. En die kan een boete geven.

Inderdaad, dat is mijn ervaring ook of ze lopen snel weg. Toen ik door een loslopende hond op een ruiterpad (waar ze niet los mogen) van mijn paard viel, verdween de eigenaar snel met de hond in de bosjes en liet mij daar liggen. Helaas willen hondeneigenaren vaak niet luisteren en moet hun hond koste wat kost overal los kunnen lopen, ongeacht of iemand daar nu last van heeft of dat hun dier zelfs gevaar loopt.

Dus is begrijp TS wel en zou ook de wijkagent er langs sturen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:52

Ja gaat bij een bejaarde toch niet gelijk een wijkagent er op afsturen.Hoe moeilijk is het om een gesprek aan te gaan.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:00

Veel mensen schijnen de politie nog altijd als de absolute boeman te zien. Ze zullen daar heus geen overvalteam met loeiende sirenes op af sturen. De politie heeft ook een sociale taak, laat hen die taak dan ook vervullen ipv zelf op amateuristische manier iets proberen op te lossen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:01

marleen_usar schreef:
Ja gaat bij een bejaarde toch niet gelijk een wijkagent er op afsturen.Hoe moeilijk is het om een gesprek aan te gaan.

Dat legt ze net uit. Lezen is ook een vak

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:12

marleen_usar schreef:

Natuurlijk wel, met ME en bereden politie voor het huis, pepperspray en wapenstok. En arrestanten bus niet te vergeten , o ja , kogelvrijvest aan en een dierenarts met verdovingsgeweer. (Sarcasme knop uit)

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 12:24

Pfff, marleen, een erg kinderachtige reactie dit. Ik probeer al meerdere malen uit te leggen dat het hier niet om een doorsnee bejaarde gaat.
Denk even na, een dame op leeftijd die tamelijk verward overkomt, en met een tamelijk agressieve hond loopt. Bekijk het totale plaatje eens. Waarom heeft zo iemand zo'n hond in bezit als het problemen kan veroorzaken? En waarom loopt die hond dan los? Nee, ik ga niet zomaar een gesprek aan.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:47

marleen_usar schreef:

Hoe denk je dat de wijkagent dat doet dan? Met een compleet arrestatieteam?
Misschien blijft de agent eerst wel een tijdje op afstand en zal hij/zij in eerste instantie TS adviseren om zelf het gesprek aan te gaan.
Er kun 101 verhalen achter de situatie van de buurvrouw zitten.
Feit blijft dat de situatie niet veilig is, voor de hond niet, voor de dame niet en voor andere hondeneigenaren ook niet. Reden genoeg om in te grijpen. Natuurlijk kun je dan tegen TS zeggen 'Get a grip' maar als dit mijn hond was overkomen dan had ik ook niet geweten of ik me daar rustig onder had gevoeld. Ik vind het juist knap van TS dat ze zich beseft dat ze misschien niet voor zichzelf in staat en dat het met die instelling niet de beste manier is om het gesprek aan te gaan. Ook daar is een wijkagent voor.
Zoveel mensen en zoveel verhalen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:56

En even toevoeging. Ik spreek zelf ook geen of amper hondeneigenaren aan, zeker niet als ik met hond loop. De reactie die je krijgt als je vraagt om door te lopen, niet te laten snuffelen (zeker niet als de andere kleine hond al klappend met zijn tanden naar mijn hond zijn neus springt) zijn vaak niet van de poes. Mensen voelen zich persoonlijk beledigd als je hun aanspreekt over het gedrag van hun dier (of kind).

Ik loop om, ga uit de weg en duim dat ze misschien zelf ooit inzien dat er een probleem is. Wordt het gevaarlijk, meld ik het bij de wijkagent.

Hondenmensen maak ik wel graag een praatje mee, lopen we eind samen op zodat ze kunnen spelen en wordt er op elkaars hond gelet tijdens het wandelen.

Ik snap perfect dat je niet gaat aanbellen. Hoe komt het over als je aanbelt en mevrouw even verteld dat je haar onverantwoord vindt en eigenlijk ban mening bent dat ze haar hond niet de baas kan? Ik zie maar een kleine kans dat de mevrouw zegt ‘gut kind, ik snap perfect wat je bedoelt en ga er nu iets aan doen’

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:00

Maar schuur, daar valt over te praten! Tuurlijk zou ze niet direct zeggen, ik snap je en ga er wat aan doen. Maar daarom is communicatie zo belangrijk. Waarom kan TS het niet, die blijkbaar met dementerende werkt? En een wijkagent wel, die niet specifiek met dementerende werkt?
Maar blijkbaar hebben de mensen die niet met TS eens is een ongezouten mening.

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:07

TS goed gedaan!
En hoewel ik mss hele boze reacties krijg nu, het is een Stafford achtige hond die niet erg sociaal lijkt en baas heeft die hem niet aankan.
Ik denk JUIST dat dit een reden is om wijkagent erbij te betrekken.
Ja en vooroordeel of niet, ze kunnen nu eenmaal wat meer schade aanrichten dan een chihuahua.
En ik heb niks tegen dit ras, ken enkele zeer lieve exemplaren, maar moeten wel de juiste baas hebben

Ik heb ook een niet erg sociale hond, geen Stafford maar geen lieverd voor vele honden.
Die zit dan ook netjes aan de riem.

Eh hoe sneu ook voor deze dame die zeker veel van haar hond houd, het is niet veilig.
Hoop dat wijkagent of evt familie haar kunnen helpen met het vinden van een goede oplossing, zowel voor haar als voor haar hond.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:36

Vealosz schreef:
Maar schuur, daar valt over te praten! Tuurlijk zou ze niet direct zeggen, ik snap je en ga er wat aan doen. Maar daarom is communicatie zo belangrijk. Waarom kan TS het niet, die blijkbaar met dementerende werkt? En een wijkagent wel, die niet specifiek met dementerende werkt?
Maar blijkbaar hebben de mensen die niet met TS eens is een ongezouten mening.

Maar dat verandert niets aan het feit dat jij aan de deur komt vertellen hoe zij met haar hond moet omgaan. Hoe lief en met een dozijn ik-vormen het aanpakt + je weet niet of die vrouw überhaupt voor rede vatbaar is.

Als de wijkagent eens een licht opsteekt komt het al heel anders over, deze bemiddelt en kan eventueel andere stappen kan nemen als blijkt dat er structureel iets aan de hand is. Dit kan gebeuren zonder dat jij je als persoon aan de situatie bindt. Lost het niets op kan je nog altijd een blokje om lopen.

Normaal zou ik ook zeggen ‘laat het gaan’ maar dit is gewoon een disaster waiting to happen. Het feit dat de dame TS op een later moment niet heeft aangesproken om te vragen hoe het gaat of ev. excuses aan te bieden helpt ook niet in de situatie en is juist een extra trigger voor TS om niet zelf het gesprek aan te gaan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:37

Een wijkagent kan ook vragen of ze zelf al actie ondernomen heeft of daar op aansturen.

Ik heb al zolang als wij hier wonen gedoe met onze buren tijdens oud en nieuw, niets is leuker om dat 4 weken lang te laten duren en vuurwerk richting de paarden af te gooien of er boven te laten knallen in de lucht. Eerst heb ik gevraagd en gemeld aan hun dat dit niet de bedoeling kan zijn, dag erna kwam een zak wortels als excuus om vervolgens gewoon weer door te gaan met het gedrag. Ik had een zak wortels voor de paarden gehad en daar moest het klaar mee zijn. De afgelopen jaren schakel ik dus ook de politie in, eerst werd gevraagd of ik al met de buren zelf had gesproken, ja al zo vaak en elke keer weer afspraken gemaakt. Dus dat aangegeven en gemeld dat ik dat niet nog weer een keer van plan was, toen kwamen er inderdaad 2 agenten en was het over.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:44

Honden mogen niet loslopen op plekken waar dat niet is toegestaan.De leeftijd van de eigenaar doet er niet toe.De wijkagent is getraind om gesprekken over zoiets te voeren.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 13:49

Vealosz, voel je niet aangesproken. Er waren nogal wat mensen in dit topic die flinke aannames deden, ongegrond.
Ik kan wel degelijk een gesprek voeren met een dementerende, maar niet in deze setting. Ik kan het wel, ik wil het niet. Als mevrouw inderdaad klachten blijkt te hebben (want ik zeg nog steeds niet dat dat zo is), dan zet het simpelweg geen zoden aan de dijk om daar zo'n gesprek mee aan te knopen. Wil je weten waarom, dan zou ik je kunnen aanraden om je eens te verdiepen in de symptomen van dementie. Want dat omvat lang niet alleen vergeetachtigheid.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:42