Samenwonen, wanneer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Re: Samenwonen, wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:34

Ik ben na bijna anderhalf jaar samen zijn gaan samenwonen. De afstand was best groot wat het lastig maakte. We zijn nu inmiddels ruim 9 jaar samen en volgend jaar gaan we trouwen.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:35

Bij mijn eerste relatie, weet ik niet meer precies hoelang het duurde. Mijn vriend woonde in de personeelsflat van het ziekenhuis waar we beide werkten en ik bleef af en toe slapen. Tot grote woede van mijn vader die mij maar een slet vond, ik was 22 jaar.
Op een dag kwam ik thuis en toen was het erin of eruit. Ik heb mijn spullen gepakt en ben bij mijn vriend ingetrokken. Kamer in de personeelsflat erbij gehuurd ( anders mocht ik daar niet wonen) .
Na 4 jaar ging het uit ( hij ging hartstikke vreemd) en gelukkig mocht ik weer thuiskomen.
Na 2 jaar leerde ik mijn man kennen die ook nog thuis woonde. Na ongeveer een half jaar kreeg hij een woning toegewezen en vroeg of ik bij hem wilde komen wonen.
Zijn nu 37 jaar getrouwd.
Zal alleen nooit vergeten dat mijn vader tegen hem zei dat er geen garantie meer op mij zat, ik mocht niet meer terug naar huis .....

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:35

Wij waren nog geen jaar samen. Vroeg? Ja, spijt? Nee totaal niet.
Toen we net verkering kregen verhuisde steeds meer spullen van mn ouderlijk huis naar zijn studentenkamer, incl. cavia’s. Ik betaalde daar deels huur mee, maakte schoon en kon goed opschieten met de jongens. 1 daarvan had een vriendin die weer een vriendin van mij is geworden.
Toen hij na een jaar de huur op mocht zeggen gingen 2 van zijn huisgenoten weg, dus mocht hij of kiezen voor nieuwe huisgenoten, of samen wat met mij. Toen heeft hij de huur daar opgezegd en hebben we samen wat gezocht.
Dat is nu 1,5 jaar later en we wonen nog steeds gezellig samen. Zonder cavia’s (die zijn overleden), maar met konijnen :') .

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:01

Ik was een maandje samen met mijn vriend, toen ik bij hem introk. Hij woonde al opzich zelf en ik woonde nog thuis, toen we een maand iets hadden werd hij opgenomen in het ziekenhuis en vanuit zijn huis naar het station (om met de bus naar het zh te gaan) was veel korter als vanuit thuis. Dus sliep ik in zijn huis en daarna nooit meer weggegaan.

Na dik een half jaar zijn we samen gaan kijken naar een ander huisje en daar wonen we nu al ruim 3 jaar. 11-11 zijn we alweer 4 jaar samen en inmiddels ook met z'n 3tjes. <3

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 22:03

bigone schreef:
Amethyst_ schreef:
Ik hoop dat de titel zichzelf wel een beetje verklaart.

Wat was het moment in je relatie dat jullie gingen samenwonen? Was dat iets dat 'gewoon' gebeurde, heeft 1 van de 2 het echt geopperd? Hoe lang waren jullie samen?

Het is een vraag die mij de laatste tijd nogal bezig houdt, vandaar dat ik bokt even inschakel :')

Even heel kort; zijn sinds maart samen, kennen elkaar met kerst 1 jaar. Wonen eind bij elkaar vandaan, zien elkaar daardoor alleen weekenden. Na maand of 5 kwam het gesprek er eens op en kwamen we erachter dat ik er wel voor open stond maar hij nog niet. Ik heb totaal geen haast om te gaan hokken omdat ik wil dat hij er óok klaar voor is. En zolang dat niet zo is gaat het prima zo. Maar potverdorie ik heb geen babyfever maar samenwoonfever :')

Dan ben je dus eigenlijk ong 25 weekenden samen geweest oftewel 25 nachten. Dat is voor sommigen genoeg maar voor anderen veel te kort.

Nee al wel langer geloof ik. Laat zeggen een weekend of 33, van vrijdag tm zondag, samen op vakantie geweest en es een keer doordeweeks. Ach en ik hoef nog steeds perse voor kerst samen te wonen oid. Maar misschien toch maar eens peilen wat maakt dat hij nog niet wil ;)

Echt hoor, zou nooit willen pushen in iets.. Maar als ik weet dat hij nog een jaar wil wacht ofzo, ik noem maar iets, dan kan ik het ook meer los laten

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:18

Ik kende mijn vriend net 2 weken toen ik tekende voor mijn huurhuisje waarvan ik al 2 maanden wist dat ik die kreeg. Een dag of 5 later kregen we een relatie. In het begin sliep hij in het weekend (vrij-ma) bij mij maar al vrij snel kwam daar doordeweeks ook nog een keer een nacht bij. Toen we een maand samen waren ben ik eerst met hem en zijn ouders en daarna nog alleen met hem samen op vakantie geweest. Als ie daarna nog 3 nachten thuis heeft geslapen is het veel :')
Sinds dat we elkaar dus 2 maanden kenden en ong. 1,5e maand samen waren woont ie praktisch bij mij en mijn ouders in. Zijn studentenkamer heeft ie tot nu toe aangehouden (en daar is ie af en toe overdag nog wel eens als ik bijv. aan het werk ben) maar volgende maand krijg ik de sleutel van mijn appartement en daar komt ie dan bij in en zegt ie zijn kamer op. Als we dan klaar zijn met klussen en er in kunnen zijn we net 6 maanden samen. We hebben wel bewust gezegd dat het mijn appartement en mijn spullen zijn (hij heeft daar ook niet aan meebetaald) voor het geval dat, ook al gaan we daar uiteraard niet van uit.
Afstand tussen mijn ouderlijk huis en zijn kamer is ong. 10 min auto/half uurtje fietsen. Mijn/ons appartement staat 2 straten achter waar zijn kamer nu is :') dus in die zin wonen we ook niet heel ver uit elkaar :')

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:19

Wanneer het goed voelt.

Lengte van de relatie maakt daar geen moer in uit. Ik was bijna 7 jaar samen toen samenwonen ter sprake kwam. Huis gekocht op mijn naam en toen begon het gezeur. Puntje bij paaltje wordt er helemaal niet samen gewoond en ben ik ineens single met eigen huis (oeps).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 00:39

Na 2 jaar relatie denk ik. Ik had niet zo'n haast.

miss_lizje schreef:
Wanneer het goed voelt.

Lengte van de relatie maakt daar geen moer in uit. Ik was bijna 7 jaar samen toen samenwonen ter sprake kwam. Huis gekocht op mijn naam en toen begon het gezeur. Puntje bij paaltje wordt er helemaal niet samen gewoond en ben ik ineens single met eigen huis (oeps).

Naja! Ohhh. En nu?

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 02:15

Ik ken mijn vriend nu 7 jaar, zijn net een jaar samen, wonen nu 9 maanden samen. :')

Mijn vriend was huizen kijken, liet mij een huis zien en zei daarop: Maar je gaat wel mee toch?
Ehhhh, zullen we het daar eerst over hebben voordat ik ja/nee zeg? :') :')

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 03:01

Mijn partner zijn tijdelijke woning zou gesloopt worden en hij kreeg twee maanden huur kado als hij die week zou weggaan. Gauw een stacaravan geregeld en verhuist. Toen was ik al de hele week bij hem maar woonde thuis. Werkte ook bij hem in de buurt. Daarna gaan kijken naar een huurwoning in een dorp in de buurt en toegewezen gekregen.
Ik was er toch al de hele week. En deze moesten we kunnen aantonen dat we voldoende geld verdienden

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 03:56

Goof schreef:
Wanneer? Eigenlijk op de 2e date :')
Mijn man ging na de 2e date mee naar huis, bleef slapen en is nooit meer weg gegaan. Na anderhalve maand ongeveer heeft hij al zijn spullen verhuisd naar mij en is officieel ingetrokken.
Wij hebben het nooit besproken, het gebeurde en dat was top.

Hier ook :j Het zat meteen goed, hij had een prachtig appartement, ik was toe aan een nieuwe stad, en het kwam allemaal perfect uit. Na 2 maanden waren mijn kat en ik officieel ingetrokken en mijn eigen appartement opgezegd. Inmiddels 2,5 jaar verder en sinds deze zomer getrouwd, en nu een jaar samen op wereldreis. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 04:02

Hier woonden we eigenlijk super dicht bij elkaar wat het net onhandig maakte :=
Bijv dat je niet speciaal je spullen pakt om naar de ander toe te gaan, dat je veel heen en weer loopt tussen huizen etc.
Daarnaast heb ik 2 kattenbeesten en ik vond het zielig voor ze dat ze de helft van de tijd alleen zaten.
En het was financieel aantrekkelijk.

Eigenlijk dus veel praktische voordelen :') Maar het is enorm leuk en ik ben nog altijd blij dat we de keuze hebben gemaakt.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 04:12

Wij woonde vanwege omstandigheden allebei nog bij onze ouders toen we elkaar leerde kennen. Na 2 weken sliepen we meestal al bij 1 van ons thuis en na 5 maanden kregen we het over echt samenwonen. Ik had nog niet zo veel punten omdat ik die moest delen met mijn ex na een verbroken relatie. En de woningbouw waar mijn man was ingeschreven had niet zo veel woningen op plekken waar we wilden wonen. Uiteindelijk na 10 maanden kwam toevallig dit huis op de site en waren we gelukkig 1e. Nu 7 jaar verder zijn we getrouwd en een dochter van 4.

Als het goed voelt voor beide partijen maakt het nu uit hoe lang je wacht.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 07:37

Wij woonden ook ver uit elkaar. En we hadden het er al over gehad en zeer minimaal aan t kijken. En toen kwam de perfecte (huur) woning op ons pad. Daar zijn we gaan wonen na we een half jaar samen waren. En vorig jaar zijn we getrouwd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 08:02

Ik heb mijn vriend begin juni leren kennen, vanaf augustus ben ik zo’n beetje altijd bij hem en einde van die maand zijn mijn katten ook hierheen gekomen. 2 weken geleden groot deel van mijn meubels opgehaald en nu nog een plan maken voor de rest. Verwacht dat ik in februari ofzo mijn huur op ga zeggen.
Wel gaan we vast laten leggen dat het (koop)huis op ons beider naam komt.

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 08:26

Wij waren 7 maanden samen (in totaal wel al 1,5 jaar onregelmatig afgesproken)

Ik woonde toen al in ons huidige huis en mijn vriendin woonde samen met haar beste vriend, hij ging toen samen wonen in een ander huis. Toen met mijn vriendin er over gehad wat handig was, zij dat huis aanhouden en dus het dubbele betalen als daarvoor en ik in mijn eigen huis (en dus constant met spullen slepen) of samen gaan wonen. Toen hebben we dus besloten om in mijn huis te gaan wonen.

Als de situatie niet zo was geweest met mijn vriendin haar beste vriend dan had het waarschijnlijk niet zo snel gegaan (ik vond het iig best snel) maar nooit geen seconde spijt van gehad.
Ondertussen wonen we bijna 2 jaar samen en zijn we nu rustig opzoek naar een koophuis.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 08:36

Bij mij is het echt supervlot gegaan. Op 4 nov de eerste date, op 1 december officieel een relatie en sindsdien heeft hij in de maand december/januari nog 8x in zijn eigen bed geslapen. Daarna is zijn bed er ook vrij snel uit gegaan. Het voelde gewoon goed en gaat ook nog steeds goed.

Is het bij ons wel een aparte situatie. Wij wonen in een complex met 30 studio’s, hij beneden en ik boven. Dus het is eigenlijk vanzelf zo gelopen dat beneden de woonkamer is geworden en boven de slaapkamer. Dus officieel samenwonen is het niet(beide nog ingeschreven in onze eigen studio) maar wel opzoek om vanaf januari echt samen in 1 woning te gaan wonen. Maar dat wordt nog een uitdaging hier in de buurt met wat wij willen en vooral hoe populair al deze woningen zijn om er ook 1 te bemachtigen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 08:45

Wij waren officieel nog niet eens samen toen we gingen samenwonen. :))
Wel aan het daten etc. Maar t was zo leuk samen dat hij vanaf dag 1 eigenlijk niet meer weg is gegaan.
Hij heeft na twee maanden zijn huur opgezegd omdat hij nooit meer thuis was en we zijn in mijn huis gebleven.
11 maanden later waren we verloofd.

Idioot snel? Jazeker. Maar geen spijt. We zijn nu bijna 3 jaar verder en we zijn 2 maanden geleden getrouwd :)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 08:48

Mijn man en ik zijn in sep 2002 bij elkaar gekomen. Hij woonde nog bij zijn ouders en ik op mezelf. Eigenlijk binnen een paar weken was hij meer bij mij dan thuis.we werkten ook nog op het zelfde bedrijf op de zelfde afdeling dus we zagen elkaar letterlijk 24 uur per dag. In sep 2003 hebben we een huis gekocht en daar wonen we nog. We zijn alleen in die tijd getrouwd en hebben we 2 kinderen gekregen. Redelijk snel allemaal dus.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 08:54

Wat bij mij ook meespeelde was dat hij op kamers woonde en ik thuis.+ hij woonde op steenworp afstand van school.
Als ik dan moet kiezen of ruim een uur reizen of 15 minuten fietsen, keuze snel gemaakt!

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 08:59

Hier ging het ook heel snel.. na een paar dates eigenlijk al. Hij woonde net op zichzelf en ik woonde nog thuis, dus we waren veel bij hem. Af en toe kwam ik nog een nachtje thuis maar dit werd steeds minder.. tot mijn moeder eens vroeg of ik m'n spullen niet eens zou gaan verhuizen :+ haha. Heb er nooit spijt van gehad :D nu 8 jaar samen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:01

Binnen een half jaar samen gaan wonen. En voor die tijd sliepen we eigenlijk meteen vanaf het begin de ene week bij hem en zijn paps en de andere week bij mij en mijn mams haha. Binnen een jaar mijn ouderlijk huis gekocht omdat mijn moeder financiële problemen kreeg. Mijn mams heeft nog een half jaar bij ons gewoond zodat ze rustig op zoek kon naar een eigen fijne plek.

En nu bijna 6.5 jaar samen :)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:07

Beetje net als bij jou ts we woonden ver weg dus zagen elkaar eigenlijk alleen in het weekend.
School is voor mij in het midden dus soms bleef ik doordeweeks ook slapen. Zijn ouders wilden dat niet meer dus hebben we besloten om dan maar te gaan samen wonen.
Als zijn ouders er geen probleem in zagen was hij ook niet uit huis gegaan denk ik.

We waren een jaar samen toen we een huis kregen en wonen er nu ookal.bijna 1,5 jaar en het bevalt super.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-18 09:14

Amber_anne schreef:
Beetje net als bij jou ts we woonden ver weg dus zagen elkaar eigenlijk alleen in het weekend.
School is voor mij in het midden dus soms bleef ik doordeweeks ook slapen. Zijn ouders wilden dat niet meer dus hebben we besloten om dan maar te gaan samen wonen.
Als zijn ouders er geen probleem in zagen was hij ook niet uit huis gegaan denk ik.

We waren een jaar samen toen we een huis kregen en wonen er nu ookal.bijna 1,5 jaar en het bevalt super.

Ik heb alleen geen ouders die kunnen protesteren dat we in mijn huis zijn haha. If anything kan mn kat protesteren, maar die is zo mogelijk gekker op hem dan op mij :+

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:18

Mijn vriend en ik kennen elkaar nu een jaar of 10. Altijd gezellig op feestjes maar geen relatie ik hield het af. 4,5 jaar geleden toch eens gedate en was erg leuk maar ik twijfelde heel erg en ik vond het gewoon eng. Na 3 maanden ‘verkering’ kocht hij het huis van mijn dromen met stallen een mooie bak en een stuk land. Dus toen ben ik maar gebleven :Y)

Eerst 3 jaar verbouwd en daarna samen gaan wonen :D

Mijn tip; kijk niet naar wat anderen mensen doen of wat normaal is.. Doe wat goed voelt voor jezelf en voor hem. Misschien is dat samenwonen na een halfjaar of misschien pas na 10 jaar.