Schutting op eigen grond, toch overleggen met buren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 00:30

Maar als we ze informeren, kunnen ze dan nog iets willen? We zetten de schutting sowieso op eigen grond. Maar ze hebben dus eigenlijk zolang als dat huizen staan vrij uitzicht gehad.

Aan de andere kant denk ik, hij is het zelf schuld, wat kan mij het interesseren wat hij vind ... :+

Vjestagirl

Re: Schutting op eigen grond, toch overleggen met buren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 01:23

Nee, hij heeft niets te willen. Zolang jij geen overlast veroorzaakt met wat je doet, mag je op je eigen grond doen wat je wil doen. Al wil je de hele tuin volbouwen met schuttingen, de een naast de ander als ware het een boekenkast, dan nog mag je dat lekker zelf weten.

Hou er wel rekening mee dat er kans is dat hij aan zijn kant het ding gaat schilderen, of er dingen tegenaan timmert ofzo

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 01:55

Ik vraag me alleen af hoe een schutting gaat helpen tegen het probleem?? Zitten je honden de hele dag in de tuin?

Wij hebben achter aan de zijkanten 2 meter hoog. Dat was al zo en met rechts ooit nieuwe bamboe matten neergezet.
Links kwam alleen melden dat ze iets nieuws gingen neerzetten. Staat dus op hun erf en was palen met ijzerwerk. Daar hebben ze hedera tegenaan gezet. Wij aan onze kant zelfde matten als rechts. Allemaal prima, maar van links groeit er hedere en bamboe wat ze ook hebben staan in onze tuin. Gras gaat dood van de wortels. Maar er wonen nieuwe mensen en die doen niks aan de tuin geloof ik

De vorige hadden wel in de voortuin opeens een hekwerk neergezet en dat heeft wel voor een flinke ruzie gezorgd.
We delen een oprit en hun kind speelde er, maar dan kwam er ook een kind van de andere kant en lag onze oprit vol met speelgoed als we thuis kwamen.
Hun kind gooide ook naar onze auto met steentjes uit hun voortuin. Ze hebben toen gezegd iets eraan te doen en tuin was netjes nieuw bestraat. Allemaal goed en netjes, niks aan de hand.

Kom ik een keer thuis staat hij meters hoge palen in de grond te rammen en ik zei er meteen wat van. Maar stond op hun grond, dus stond machteloos. Er was wat ijzerwerk tussen geplaatst en daar tegenaan weer bamboe. Het is echt geen gezicht in de voortuin en ook ontzettend lastig met de auto's parkeren, maar we wilden toch ook al weg en zij zijn al weg.
Echt alle buren spraken er schande over wat er zo even was neergezet snel, toen wij er niet waren. Het lijkt voor wel een gevangenis.

Maar goed, dat had echt anders gekund als mensen waren komen overleggen. Ook in een slechte verhouding heb je er toch allebei belang bij als je naar buiten kijkt.

Zelfde als jij een schutting plaatst en de andere kant zijn kant bijv gat schilderen en je allemaal vrolijke druipers aan jouw kant krijgt. Hebben we ook ooit ergens gehad. Was gelukkig goed op te lossen en een wel gedeelde schutting, maar als de ene kant bruin moet worden en de andere groen moet je dat wel allebei even netjes doen.
Net als dingen eraan hangen etc etc.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 02:04

Vjestagirl schreef:
Kan het zijn dat hij het zo ervaart? Ik heb ook weleens gedacht dat mijn buren er nooit waren, terwijl ze in werkelijkheid meestal gewoon thuis zijn

Hier ga ik volledig in mee.

Ik vind het vreselijk irritant als honden blaffen, ik ervaar dat ook echt als ernstige overlast. Ookal vind een honden eigenaar al heel snel dat het allemaal enorm meevalt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 08:16

Polly schreef:
Vjestagirl schreef:
Kan het zijn dat hij het zo ervaart? Ik heb ook weleens gedacht dat mijn buren er nooit waren, terwijl ze in werkelijkheid meestal gewoon thuis zijn

Hier ga ik volledig in mee.

Ik vind het vreselijk irritant als honden blaffen, ik ervaar dat ook echt als ernstige overlast. Ookal vind een honden eigenaar al heel snel dat het allemaal enorm meevalt.

Het is fijn dat mensen allemaal zo goed lezen. :j +:)+

Vjestagirl schreef:
Hou er wel rekening mee dat er kans is dat hij aan zijn kant het ding gaat schilderen, of er dingen tegenaan timmert ofzo

Dan heeft hij natuurlijk wel de poppen aan het dansen, want op ons erf is het onze schutting, en daar heeft hij vanaf te blijven. Sterker nog, als hij het groene hekje zou willen weghalen moeten ze hoe dan ook komen overleggen, dat is namelijk een gezamenlijke erfafscheiding.

superpony schreef:
Ik vraag me alleen af hoe een schutting gaat helpen tegen het probleem?? Zitten je honden de hele dag in de tuin?

De schutting is, zoals al meerdere keren aangegeven, zodat ik niet nog 30 jaar tegen die rotkop hoef aan te kijken en kan doen en laten wat ik wil in onze tuin zonder me bezwaard te voelen.

Als hij op deze manier met mensen wilt omgaan en communiceren, dan hoeft dat voor mij niet. Dan weet ik dat ik een keer uit mijn vel spring en dan hebben we de poppen aan het dansen.

Nu kan ik me nog beheersen en stuur ik geen reactie op de berichten die hij stuurt die ronduit belachelijk zijn.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 08:20

Ik heb prima gelezen, ik lees dat jij vind dat het allemaal meevalt en hij vind dat kennelijk niet. :)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 08:32

Genoeg Frank Visser gekeken om te zien dat je in je recht staat ts :+

Snap je ook helemaal, ik zou me ook niet op me gemak voelen naast zo iemand!

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 09:22

meen je dat serieus dat hij de poppen aan het dansen heeft als hij zijn kant vd schutting verft? Er iets aanhangt of niet overlegd als hij het groene hekje weghaalt?? Waarom plaats je in godsnaam dit topic?? 1 belletje naar het juridisch loket en het antwoord had je geweten... ik vind jouw toon ook aardig agressief... jouw buurman moet dus gedwongen tegen een kale schutting van 2 meter aankijken, omdat hij een nogal onbeholpen manier heeft van zich uiten? echt...wat een kleutergedrag. Aangaande je opmerking inzake lezen is moeilijk... diegene heeft juist heel goed gelezen...geeft aan dat, ook al is het maar een blaf hier en daar juist de onzekerheid van wanneer stopt het, kan voelen of het veel meer is...

ik vind overigens dat je geheel gelijk hebt met dat een deegelijke nare toon niet nodig is... persoonlijk was ik gewoon langsgegaan en had erover gepraat, maar goed.. dat je voor deze optie kiest.. ook goed. Ik begrijp alleen niet goed de agressieve toon ineens... lijkt toch echt dat je de buren gewoon dwars wilt zitten.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 09:58

Nou ik snap je heel goed waarom je dit gaat doen! Hier nog zo'n buurman. Als we met de hond aan het spelen zijn in de tuin staat hij al over de schutting te blèren. Kan nooit op een normale manier communiceren. Hij heeft m'n moeder uitgescholden en m'n broertje toen m'n moeder niet thuis was. De hond blaft alleen als de bel gaat of als er iemand binnen komt. Maar bij onze vorige hond, die nooit blafte, was het ook al raak als die 1x een blaf eruit gooide.

Wij hadden een schutting met van die 3 hoeksgaten erin. Nog geplaatst met de vorige bewoners. De middelste 2 waren netjes dicht gegroeid. Hij heeft alles ertussen uit gehaald zodat het lijkt alsof die een grotere tuin heeft (zegt die zelf). We hebben bamboe in de tuin staan wat misschien 20cm boven de schutting uit komt en zijn eerste vraag was of het bleef staan want z'n tuin werd er klein van.. Bij het achterste gat keek hij regelmatig onze tuin in en tilde zijn kleinzoon op om naar onze vissen te kijken _-:( . Je snapt vast dat wij die rotkop niet meer konden zien. We hebben alle gaten dicht gemaakt met een mooie bamboe lat en bij de achterste hebben we een hoge plantenbak voorgezet. Vond die niet zo leuk }:)
Hij heeft ook ruzie met zijn andere buren overigens... Wij wonen gelukkig op een hoek dus maar 1x buren

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 10:10

KimD schreef:
Maar als we ze informeren, kunnen ze dan nog iets willen? We zetten de schutting sowieso op eigen grond. Maar ze hebben dus eigenlijk zolang als dat huizen staan vrij uitzicht gehad.

Aan de andere kant denk ik, hij is het zelf schuld, wat kan mij het interesseren wat hij vind ... :+

Nee, want de schutting wordt niet hoger dan de max. toegestane hoogte van 2 mtr en hij komt op jullie grond te staan. Jullie hebben gewoon het recht om een schutting te plaatsen.

Het enige wat hij dan aan kan geven is dat hij het prima vindt, samen met jullie de schutting uit wilt zoeken, de helft mee wilt betalen en deze dan op de erfgrens zetten.
Maar die kans acht ik klein.

Dus het enige dat hij kan is balen dat zijn uitzicht kwijt is. Maar jij bent niet verplicht om hem uitzicht te verschaffen over jouw tuin heen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 10:15

Jij wil niet langer tegen 'de rotkop' van je buurman aan kijken. Lees eens goed wat je hier zegt. Het gaat allang niet meer alleen over de kwestie van jouw al dan niet blaffende hond. Er is sprake van een ernstig verstoorde relatie over en weer. Een schutting plaatsen gaat je probleem niet oplossen, maar maakt het conflict alleen maar erger als je deze zonder vooraankondiging neer gaat zetten. Het signaal is dan inderdaad: ik wil jou niet meer zien.

Wil jij daadwerkelijk de komende jaren zo verder, zonder fatsoenlijke communicatie met je buurman, en een daardoor ongetwijfeld steeds verder opbouwende ergernis en frustratie? Met alle stress van dien? Met misschien ook steeds verder escalerende kleine treiterijen over en weer?

Ik denk dat je er verstandig aan doet om over je weerzin heen te stappen en toch met de buurman in gesprek te gaan. Bij voorkeur met een onafhankelijke bemiddelaar erbij. Iemand die geen partij kiest, het gesprek in goede banen kan leiden en ingrijpt als emoties de boventoon gaan voeren.

De kern is communicatie, als volwassenen om de tafel gaan zitten en kijken of je eruit kunt komen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 10:18

Ik zou het idd melden, wel zo netjes.

Betreft je hond. 1.5 uur alleen lijkt niet veel of lang. Maar 1.5 uur een blaffende hond naast mij zou ik dat ook niet meer lief kunnen melden. Dus ik snap hen wel in dat..... :o

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 10:19

TS mag gewoon die schutting plaatsen en hoeft ze die vent niet meer te zien. Klaar.

Ik vind het wél onredelijk dat TS bepaald tegen welke kleur schutting de buren aan moeten kijken. Óf je overlegt en laat aan de hand van kleurkaartjes de buurman zijn kleur kiezen (dan weet je dus dat het netjes geschilderd afgeleverd word) of je laat hem het zelf doen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 10:20

IHN schreef:
meen je dat serieus dat hij de poppen aan het dansen heeft als hij zijn kant vd schutting verft? Er iets aanhangt of niet overlegd als hij het groene hekje weghaalt?? Waarom plaats je in godsnaam dit topic?? 1 belletje naar het juridisch loket en het antwoord had je geweten... ik vind jouw toon ook aardig agressief... jouw buurman moet dus gedwongen tegen een kale schutting van 2 meter aankijken, omdat hij een nogal onbeholpen manier heeft van zich uiten? echt...wat een kleutergedrag. Aangaande je opmerking inzake lezen is moeilijk... diegene heeft juist heel goed gelezen...geeft aan dat, ook al is het maar een blaf hier en daar juist de onzekerheid van wanneer stopt het, kan voelen of het veel meer is...

ik vind overigens dat je geheel gelijk hebt met dat een deegelijke nare toon niet nodig is... persoonlijk was ik gewoon langsgegaan en had erover gepraat, maar goed.. dat je voor deze optie kiest.. ook goed. Ik begrijp alleen niet goed de agressieve toon ineens... lijkt toch echt dat je de buren gewoon dwars wilt zitten.

Moge het niet duidelijk zijn, toen hij het berichtje over 'onze' kat heeft gestuurd heb ik geprobeerd normaal met hem te praten. Maar dat het onze kat niet was ging er niet in.

Dus dat station zijn we sowieso gepasseerd.

En inderdaad, het is onze schutting, en daar heeft hij dan maar tegenaan te kijken. Hij is het uiteraard zelf schuld.

Zoals eerder gezegd, we zullen ze een week van tevoren schriftelijk op de hoogte stellen. Dan hebben zij nog een week om te komen praten om de schutting bijvoorbeeld gezamenlijk te plaatsen.

Doen ze dit niet, dan is dat verder ook prima. Maar als het dan ónze schutting is, is het ook ónze investering en daar heeft hij dan ook met zijn handen vanaf te blijven natuurlijk.

Voor mij part zet hij aan zijn kant dan een schutting ernaast als hij er graag iets tegen wilt hangen of verven.

En ik word daar inderdaad geïrriteerd van, we hebben geprobeerd om op deze manier met hem te leven. Dit was de druppel, hij verpest het voor zichzelf, niet voor ons.

Mij interesseert het huis niet. Wij hebben het huis gekocht vanwege de gigantische tuin voor de honden.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 10:22

Oei TS, in het begin van het topic had ik nog wel begrip voor je maar ik vind je toon tegenover de buurman steeds grimmiger worden.
Jij wil niet tegen zijn 'rotkop' aan kijken maar hij moet wel tegen jouw kale schutting aan kijken? Wat kan jou het nou schelen hoe die schutting er aan zijn kant uit ziet?
Ik begrijp dat je tolerantieniveau naar de buurman momenteel onder nul ligt maar ik vind de hele discussie omtrent jullie blaffende hond nieteens relevant voor dit hele verhaal. Ga ermee naar het Juridisch loket en je hebt je antwoord. En zij zullen dit antwoord ongetwijfeld niet laten beïnvloeden door een verhaal over een blaffende hond.

Edit: je laatste bericht bevestigt mijn gevoel alleen maar.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 10:32

Ik denk dat ik echt een paar houtwormen in je schutting zou loslaten, TS!

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 10:34

KimD schreef:

Je doet het plaatje op je bokt profiel wel goed eer aan hier.

Joh, dump die schutting lekker neer.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 10:46

Als de buurman niet tegen een kale schutting aan wil kijken kan die zelf de helft betalen of zelf een schutting neerzetten. Zo niet dan heeft die ook geen recht om ts haar schutting aan te raken.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 10:53

Ik zou het niet fijn vinden als mijn buren opeens een 2 meter hoog hek zouden plaatsen.
Zeker als je nu allemaal tuinen ver kan kijken, vind ik dat asociaal.
Het is niet alleen het hek maar je ontneemt hen ook het uitzicht en van andere mensen, dus ik zou het er in de straat over hebben.

Dit vindt ik van die typische gevalletjes voor de rijdende rechter.

Neemt niet weg dat ik het gevoel ken van buren die je uit je zicht wil hebben maar gewoon een hek plaatsen is denk ik geen oplossing.

Ik lees de rest van het topic....ik ben blij dat ik KimD niet als buurvrouw heb.
Ik zou je schutting afbreken als je naast me woonde met een grote buldozer, dwars door je leuke tuin voor de honden.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 11:15

Wauw jongens, het kan ook wel wat aardiger toch?

In principe doet KimD niets dat verboden is. Ze zet iets, een schutting, met de maximaal toegestane hoogte, op eigen terrein. Ja, ik zou zelf ook anders willen communiceren met mijn buurman dan hoe zij dat doet, maar wij zijn er niet bij geweest toen ze die berichtjes kreeg. Wij weten niet wat voor dingen de buurman heeft gezegd en op welke toon dat gebeurd is.

Dus opmerkingen waarbij je zegt dat je het eigendom van TS, dat op eigen terrein staat en aan alle officiele regels voldoet zou vernielen? Echt waar hoor, kijk eerst naar jezelf voordat je iemand anders met de grond gelijk maakt, want je bent geen haar beter.

Ts, is het mogelijk dat je eerst het mondeling bespreekt en daarna nog even een 'briefje' langs komt brengen met de details van de schutting die je hebt uitgezocht? Zo heb je het wel mondeling gedaan en is de kans op gezeur minder groot, maar heb je toch ook een bewijsje dat je het hebt laten weten.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 11:18

Ik vind het een beetje dubbel.
Wij weten niet wat er over en weer wordt gezegd tussen buurman en TS, misschien is buurman al wel een hele tijd enorm onaardig en respectloos tegen ts en dan kan ik me volledig voorstellen dat je er echt helemaal klaar mee bent.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 11:29

Amber_anne schreef:
Als de buurman niet tegen een kale schutting aan wil kijken kan die zelf de helft betalen of zelf een schutting neerzetten. Zo niet dan heeft die ook geen recht om ts haar schutting aan te raken.

Dit lijkt mij ook niet meer dan normaal.

Nogmaals, we zullen ze een week van tevoren, misschien iets meer, op de hoogte stellen dat dit gaat gebeuren. Dan hebben ze ruim de tijd om te komen informeren of aan te geven dat ze graag willen delen of iets dergelijks. Als ze dat niet doen of willen, dan hebben ze ook niet aan die schutting te komen natuurlijk, hij staat dan immers op ons erf.

Nogmaals, zoals eerder aangegeven, wij zijn de moeilijkste niet. Onze honden veroorzaken geen overlast, en wij verder ook niet. Zoals al eerder gezegd, we hebben geen feestjes, draaien geen muziek, zitten nooit buiten en maaien netjes op tijd ons gras. :+ Als de honden hun behoefte in de tuin zouden doen, dan ruimen we dat ook op.

Onze katten zitten in een ren, en hebben in huis een eigen kamer. Die lopen dus ook niet te 'zwerven'. Onze vogels laten we 's morgens niet voor 11u naar buiten en we trainen niet met onze honden vóór 9u en niet meer na 20u.

Onze TV en dergelijke kunnen ze niet horen, want die staat in tegenovergestelde richting van de muur die onze huizen splitst.

We hebben door het hele huis een grindvloer, ik hoor onszelf en de honden in huis niet eens lopen, dus dat kan ook geen overlast veroorzaken.

Onze andere aangrenzende buren hebben allemaal (kleinere) (klein)kinderen die buiten spelen, dat zorgt voor meer decibellen. Maar onze hele straat 'verjongd', en eerlijk is eerlijk, ik heb daar geen last van. Met de buren aan de rechterkant hebben we ook prima contact, die hebben we vaker naar overlast gevraagd, maar dat was niet aan de orde.

Als wij dan van onze buurman ongegronde berichten krijgen, dan wordt je daar uiteraard boos van. Want, ook dat, zoals al eerder gezegd, vinden we geen enkel probleem, maar wel de manier waarop. Dát is belangrijk. Daar hebben we het over gehad toen hij een bericht stuurde over 'onze' kat, maar daar heeft hij verder niks mee gedaan. Dat is zíjn verlies, niet het mijne. Wij hebben het in ieder geval geprobeerd.

Dus voor ons gevoel is een schutting is prima oplossing, wij hoeven niet meer tegen hem aan te kijken, en hij niet meer tegen ons. Dan hoef ik niet meer in de tuin te staan met het gevoel 'gaat ie wat zeggen of niet?'.

A3a1 schreef:
Dit vindt ik van die typische gevalletjes voor de rijdende rechter.

Wie weet. :+ Nee flauwekul, daar komt een rijdende rechter niet voor. Zo spannend is het allemaal niet.

__Sannne schreef:
KimD schreef:

Je doet het plaatje op je bokt profiel wel goed eer aan hier.

Joh, dump die schutting lekker neer.

Ik zal ook niet ontkennen dat dat plaatje niet de waarheid is. Neemt niet weg dat we het op een normale manier met de buurman geprobeerd hebben. Maar die zal niet meer veranderen. Zoals gezegd, raak ikzelf ook behoorlijk gefrustreerd van zo'n situatie, wij 'moeten' daar immers nog 30 jaar naast wonen. Dan zal ik ten alle tijden voor onszelf kiezen. Dus nee, op dit punt kan het me ook inderdaad niet meer interesseren, als hij op deze manier wenst te communiceren met ons dan hoeft het helemaal niet.

sunshine schreef:
Ik vind het een beetje dubbel.
Wij weten niet wat er over en weer wordt gezegd tussen buurman en TS, misschien is buurman al wel een hele tijd enorm onaardig en respectloos tegen ts en dan kan ik me volledig voorstellen dat je er echt helemaal klaar mee bent.

Precies dit. Zijn manier van appen is ronduit belachelijk voor iemand eind 50 / begin 60. Gevuld met scheldwoorden en beschuldigingen die kant noch wal slaan. Wij waren geen egoïstische buren, ik had die schutting liever niet gezien, maar hé, voor ons was dit laatste bericht absoluut de druppel. Dan worden we wél egoïstisch en zetten voor ons gevoel een schutting neer.

Als de appjes waren geweest in de trant van "Hé buren, we hebben last van de honden, die blaft al een kwartier, heel vervelend!" dan had hij een berichtje terug gekregen met "Wat vervelend inderdaad! Onze excuses, we dachten dat het goed ging maar helaas... We gaan er weer mee aan de slag!" Maar op zijn berichtje heb ik dus niet eens gereageerd, zo laat ik niet met me communiceren. Als we het zelf niet vervelend hadden gevonden dat kefte die keuter ook wel als we wél thuis zijn en dan zouden we ook niet een pakket met kaartje laten bezorgen. Dan had ik toen al gedacht "Ja doei, wat boeit mij dat!".

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 11:32

Als het allemaal niet zo spannend is, vraag ik me af waarom je buren niet aan het hek mogen komen.
Maar goed, binnen mijn perspectief, gaat het hek er weer uit, met de buldozer.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 11:40

A3a1 schreef:
Als het allemaal niet zo spannend is, vraag ik me af waarom je buren niet aan het hek mogen komen.
Maar goed, binnen mijn perspectief, gaat het hek er weer uit, met de buldozer.

Omdat het dan onze schutting is, die wij betaald hebben. Dat loopt toch makkelijk over de 1000 euro.

Ik ga toch ook niet stickers op hun auto hangen? :+

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 11:43

Er zou ook een voordeel in kunnen zitten om het wel te overleggen; het delen van de kosten.

Maar goed, of de buurman dat wil is natuurlijk de vraag.

Als je het brengt als een voordeel voor hem: mee kiezen wat voor een schutting er komt te staan en mogelijkheid om er wat plantjes aan te hangen, zou je zomaar eens verrast kunnen worden.