Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
ilaan schreef:little_birdy schreef:Ik rij ruim 1600 km in de week en altijd op zomerbanden.
Je snelheid en rijgedrag dien je toch aan te passen aan de weersomstandigheden en als jij en auto gewoon goed aanvoelt en goed kan rijden moet het niet uitmaken
Het merk van de band is wel belangrijk .
Hier hetzelfde. Rijd 1500 km per week en jaarrond op de zomerwielen. Enige reden waarom wij winterwielen onder een van de auto’s gooien is omdat dan de nette velgen niet worden opgevreten door het zout en we Duitsland in mogen bij vorst.
Vind winterbanden een schijnveiligheid. Mensen vergeten vaak dat je ondanks je winterbanden je je rijstijl wel moet aanpassen naar het weer.
In 5 jaar tijd met deze km’s heb ik nog nooit wat gehad en ik rijd echt niet als een oud wijf
Ik rijd overigens op provinciale wegen, snelwegen en de binnendoor 60 wegen
Riddershow schreef:Maar er zit ook verschil in hoe hard/zacht je de banden oppompt. Zo kun je schijnbaar ook winters de bandenspanning van je zomerbanden omlaag halen zodat je wat meer contactoppervlakte hebt en dus iets meer grip. Maar ik zou zelf voor winterbanden gaan.
.
laura1987 schreef:Wat wij doen om niet hele sets te moeten vervangen is de achterbanden naar voor laten leggen als we nieuwe moeten en de nieuwe achter. Omdat het voorwiel-aangedreven auto’s zijn slijt voor harder.
nieky1993 schreef:laura1987 schreef:Wat wij doen om niet hele sets te moeten vervangen is de achterbanden naar voor laten leggen als we nieuwe moeten en de nieuwe achter. Omdat het voorwiel-aangedreven auto’s zijn slijt voor harder.
Dit doe ik dus ook idd. Ik moet nu vanvoor veranderen. Heb met deze banden 2.5 jaar gereden ( ik deed wel ong 30.000km per jaar voor mijn verhuis)
laura1987 schreef:Wat wij doen om niet hele sets te moeten vervangen is de achterbanden naar voor laten leggen als we nieuwe moeten en de nieuwe achter. Omdat het voorwiel-aangedreven auto’s zijn slijt voor harder.
nieky1993 schreef:Ik rij het jaar rond met winterbanden. Ik heb een hekel aan dat gewissel![]()
En ik moet zeggen het bevalt mij echt prima. Ik doe ongeveer 2 jaar met mijn banden ( voorwielaandrijving). Mijn vriend wisselt wel de banden regelmatig van voor naar achter zodat ze gelijkmatig slijten ( degene met hem meeste reliëf liggen van voor in de winter) . Kwa slijtage valt het reuze mee met winterbanden in de zomer. Ze slijten echt niet zo hard als sommige beweren hoor.
BMHP schreef:laura1987 schreef:Wat wij doen om niet hele sets te moeten vervangen is de achterbanden naar voor laten leggen als we nieuwe moeten en de nieuwe achter. Omdat het voorwiel-aangedreven auto’s zijn slijt voor harder.
ik adviseer om de banden met het meeste profiel op de aangedreven as te monteren, voor jouw auto dus op de vooras te monteren
Ik had er ook nog niet bij stil gestaan dat de zomerbanden dan ook niet slijten en dan vallen de kosten inderdaad weer mee.
maar het verschil is wel groot hoor! Ik zou zelf als ik in NL woonde alsnog winterbanden nemen
) altijd het belangrijkste gedeelte van de auto. Bekijk het eens zo: die 4 puntjes (net A4 formaat) zijn het enige contact dat jij met de weg hebt als je er met 120 overheen raast. De enige puntjes die voor grip zorgen en die ervoor zorgen dat jij uitkomt en er gebeurt wat jij wil dat er met de auto gebeurt.