Winterbanden; overbodige luxe of goede investering?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 13:46

Hier zeker winterbanden! Afgelopen jaar was ik in december een paar dagen te laat met mijn wissel. Er viel 25 cm sneeuw en ik kwam niet van het erf af, mijn vriend zonder problemen. Ook met veel regen vind ik winterbanden veel fijner. Grotere groeven, dus betere afwatering en meer grip op de weg. Bij >750km per week zou ik het zeker overwegen. Daarnaast moet je anders toch eens in de zoveel tijd weer nieuwe banden er om leggen, dus dan maar twee setjes en veiliger.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 13:51

ilaan schreef:
little_birdy schreef:
Ik rij ruim 1600 km in de week en altijd op zomerbanden.
Je snelheid en rijgedrag dien je toch aan te passen aan de weersomstandigheden en als jij en auto gewoon goed aanvoelt en goed kan rijden moet het niet uitmaken
Het merk van de band is wel belangrijk .

Hier hetzelfde. Rijd 1500 km per week en jaarrond op de zomerwielen. Enige reden waarom wij winterwielen onder een van de auto’s gooien is omdat dan de nette velgen niet worden opgevreten door het zout en we Duitsland in mogen bij vorst.

Vind winterbanden een schijnveiligheid. Mensen vergeten vaak dat je ondanks je winterbanden je je rijstijl wel moet aanpassen naar het weer.
In 5 jaar tijd met deze km’s heb ik nog nooit wat gehad en ik rijd echt niet als een oud wijf :+

Ik rijd overigens op provinciale wegen, snelwegen en de binnendoor 60 wegen :)

ik rijd op winterbanden al meer dan 25 jaar, ik wil graag een paar fabeltjes in een ander perspectief zetten.

Winterbanden zijn niet of nauwelijks duurder dan zomerbanden. Vergelijk de prijzen het gaat om enkele euro,s per band, de verschillen tussen merkbanden zijn vaak aanzienlijk groter. Met lage temperaturen en met sneeuw hebben winterbanden een aanzienlijk kortere remweg en meer grip dan andere banden. De hogere kosten voor winterbanden zitten voornamelijk in de eerste investering of in de kosten om de banden tussen zomer en winter te wisselen.

Een winterband (met sneeuwvlok) werkt beter tot ongeveer een profieldiepte van 4 mm daaronder neemt het effect af, (is ook met een zommerbanden en weinig profiel in de regen goed te merken met bv. aquaplaning).

De termen zomerband en winterband zijn misleidend. een autoband is een compromis voor verschillende omstandigheden; Elke band is meer of minder geschikt voor droog en nat wegdek, voor bochtenwerk (grip) en remmen of optrekken. Het verschil in zomer en winterband ligt in de hardheid (zachter) van de rubbercompound bij lagere temperaturen. Bij temperaturen onder de 7 graden celcius heeft de rubbercompound van een winterband altijd meer grip dan die van een zomerband of een half om halve 4 seizoenenband.

Soms heeft het soort band bv sportief (laag profiel) 4x4 of smal voor minder luchtweerstand meer invloed dan het effect van zomer/winter banden, nog buiten bandenspanning of a-symetrisch-profiel.

Mijn ervaring is dat winterbanden het grootste verschil maken met sneeuw of een niet gestrooid wegdek.
Ik woon nu een paar jaar in de Duitse Eifel en ben in de winter nu verplicht om winterbanden te monteren. Ben je in Nederland vrij om je rijtijden aan het weer aan te passen, het maar een paar dagen per jaar. Moet je voor dag en dauw op en ook op niet gestrooide wegen en rijd je veel kM, dan kan ik de winterbanden van harte aanbevelen.

Het is slechts een kleine investering die je over de tijd terugverdient (je andere banden slijten niet als je op winterbanden rijd. Als mijn winterbanden onder de 4 mm komen rijd ik er op door in de zomer net zover als ik met een gewone band zou doen.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 13:52

Riddershow schreef:
Maar er zit ook verschil in hoe hard/zacht je de banden oppompt. Zo kun je schijnbaar ook winters de bandenspanning van je zomerbanden omlaag halen zodat je wat meer contactoppervlakte hebt en dus iets meer grip. Maar ik zou zelf voor winterbanden gaan.

Dat is echt niet verstandig. Je krijgt bij te lage bandenspanning sneller een klapband / banden met ingezakte wangen (en daardoor scheuren). Je banden reageren ook anders als ze niet goed gevuld zijn. Er wordt zelfs aangeraden om bij erg koud weer je bandenspanning op te hogen (0,2 bar boven de waarde op de sticker in de auto) omdat lucht “krimpt” bij kou.

Speel alsjeblieft niet met je veiligheid (en die van andere weggebruikers) en koop fatsoenlijke banden, of ga de weg niet op als je het geld voor deugdelijke uitrusting niet hebt / er niet voor over hebt.

Zelf hebben wij een auto met twee sets en een auto met zomerbanden. Die laatste gaat ‘s winters echt niet mee als het vriest/ijzelt/sneeuwt. Dan nemen we de andere auto wel. Hebben een keer een schuiver gehad met die auto op zomerbanden (compleet verrast door een spontane sneeuwstorm) en de schade was 4500 euro. Dat is dus 10 keer de prijs van een setje winterbanden, hadden we nou maar niet gierig geweest 8)7

ElinaSK

Re: Winterbanden; overbodige luxe of goede investering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:07

Hier ook gewoon de winterbanden. Heb een x een heel mooi voorbeeld gezien van zomer vs winterbanden op een doodnormale rotonde. Degene op zomers stonden allemaal dwars en wij op winters hadden nergens last van.

Nu is het niet zo dat winterbanden heilig zijn ook met winterbanden gewoon met je verstand blijven rijden :+ .

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:15

Mijn eerste jaar dat ik op wintersport ging heb ik heel goed het verschil tussen wel of geen winterbanden. (In de tijd dat het in het buitenland nog niet verplicht was)
mijn oom reed met zijn Nissan Primera zonder winterbanden
En wij met onze Opel Corsa met winterbanden.

het begon onderweg te sneeuwen en het weer slechter.
En mijn Oom gleed over de snelweg en wij reden gewoon in een rustig tempo zonder glijden door.
Toen we de snelweg afgingen moest mijn Oom kettingen omleggen anders kwam hij niet verder, maar wij reden met onze auto nog steeds gewoon met veel grip door.
Wij hebben zonder kettingen ons wintersport dorp kunnen bereiken, terwijl mijn oom veel problemen met grip had.

Wij rijden al jaren in de winter met winterbanden, ook omdat wij op wintersport gaan.
maar ook met regen heb je gewoon meer grip op de weg.

Winterbanden zijn niet heilig, ook daarmee kun je glijden. Maar je hebt wel gewoon veel meer grip en een minder lange remweg.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:15

Ik rij het jaar rond met winterbanden. Ik heb een hekel aan dat gewissel :+

En ik moet zeggen het bevalt mij echt prima. Ik doe ongeveer 2 jaar met mijn banden ( voorwielaandrijving). Mijn vriend wisselt wel de banden regelmatig van voor naar achter zodat ze gelijkmatig slijten ( degene met hem meeste reliëf liggen van voor in de winter) . Kwa slijtage valt het reuze mee met winterbanden in de zomer. Ze slijten echt niet zo hard als sommige beweren hoor.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:17

Wij hebben beide auto’s op winterbanden staan.
Althans de mijne staan in de winter altijd op de vredesteijn quatrac ( all season) en mijn vriend heeft de snowtrack 3 geloof ik.
Wij zullen nooit meer op zomerbanden in de winter rijden omdat we het gewoonweg niet veilig vinden.
Beide staan overigens op kleinere maten en stalen velgen om de kosten nog iets te besparen.
Het is echt niet zo dat je met winterbanden ineens 120 kan rijden waar je normaal 50 zou rijden, maar je hebt wel meer grip.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:22

Mijn man rijdt met all-season banden van michelin, hij wil niet anders meer. Ik heb wel zomer- en winterbanden van michelin. Ik merk wel degelijk verschil met de winterbanden, vorig jaar zijn ze er vrij laat onder gekomen maar het was goed te merken. Remweg , wegligging veel beter van de auto.
Mocht het zover komen dat ik beide sets in 1 jaar mag gaan vervangen stap ik over op de all-season.
Zal er voorlopig wel niet aan toe zijn want doe best lang met beide sets banden. Winterbanden gemiddeld een 6 winters en de zomerbanden ook.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:23

Wat wij doen om niet hele sets te moeten vervangen is de achterbanden naar voor laten leggen als we nieuwe moeten en de nieuwe achter. Omdat het voorwiel-aangedreven auto’s zijn slijt voor harder.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:25

laura1987 schreef:
Wat wij doen om niet hele sets te moeten vervangen is de achterbanden naar voor laten leggen als we nieuwe moeten en de nieuwe achter. Omdat het voorwiel-aangedreven auto’s zijn slijt voor harder.

Dit doe ik dus ook idd. Ik moet nu vanvoor veranderen. Heb met deze banden 2.5 jaar gereden ( ik deed wel ong 30.000km per jaar voor mijn verhuis)

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:29

nieky1993 schreef:
laura1987 schreef:

Dit doe ik dus ook idd. Ik moet nu vanvoor veranderen. Heb met deze banden 2.5 jaar gereden ( ik deed wel ong 30.000km per jaar voor mijn verhuis)

Dan nog is het een berg geld, maar scheelt de helft :+

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:29

laura1987 schreef:

ik adviseer om de banden met het meeste profiel op de aangedreven as te monteren, voor jouw auto dus op de vooras te monteren

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:31

nieky1993 schreef:
Ik rij het jaar rond met winterbanden. Ik heb een hekel aan dat gewissel :+

En ik moet zeggen het bevalt mij echt prima. Ik doe ongeveer 2 jaar met mijn banden ( voorwielaandrijving). Mijn vriend wisselt wel de banden regelmatig van voor naar achter zodat ze gelijkmatig slijten ( degene met hem meeste reliëf liggen van voor in de winter) . Kwa slijtage valt het reuze mee met winterbanden in de zomer. Ze slijten echt niet zo hard als sommige beweren hoor.

Het wisselen is lastig, maar toch wel nuttig : https://www.anwb.nl/auto/themas/winterb ... or-kan-dat

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:33

BMHP schreef:
laura1987 schreef:

ik adviseer om de banden met het meeste profiel op de aangedreven as te monteren, voor jouw auto dus op de vooras te monteren

En waarom zou dat dan moeten volgens jou?
Het is bekend dat onderstuur opvangen gemakkelijker op te vangen is dan overstuur.
Laatst bijgewerkt door laura1987 op 06-11-18 14:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 14:38

Naar aanleiding van dit topic ook even de garage gebeld voor volgende week re wisselen

Was een maand geleden op onderhoud maar vond het nog wat vroeg. Sowieso winterbanden hier. Vorig jaar ineens in een sneeuwstorm en ik kon lekker doorkacheleb de brug op terwijl links en rechts mensen weggleden en niet boven raakte. Was een zenuwslopend ritje maar no way dat ik het met de Yaris had gehaald op zomerbanden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 16:21

Dat wisselen van voor naar achter gaat bij mij niet op, 4-wiel aangedreven dus dan kan dat niet

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 16:47

meggiemeg schreef:
Dat wisselen van voor naar achter gaat bij mij niet op, 4-wiel aangedreven dus dan kan dat niet

Dat klopt. Zo’n auto rijden is kwa banden gewoon prijziger dan een “normale” auto met enkel voor- of achterwielaandrijving.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 17:45

Ik zou wel adviseren je zomerbanden ook goed te bewaren en in de zomer je winterbanden, want daar gaat ook wel wat mis.

Er is gewoon heel veel keus. Wij kiezen altijd voor banden die geschikt zijn voor regen en dat scheelt ook al enorm, omdat je ook zomers vaak regen hebt. Dat is dan op onze gewone auto, een compact model.

En mensen kunnen wel zeggen; pas je rijstijl aan en je kan met elke band rijden.............Maar ik heb veel km's gereden, mn man rijdt voor zn werk de hele dag in auto's, maar mijn moeder heeft een Panda en dan kan je nog zo goed rijden, maar het blijft een Panda. Wij redden ons ermee, passen ons aan bij de auto, maar van de auto moet je het niet hebben. Waar mn USA Ford 4x4 echt als een tank blijft liggen zolang je redelijk normaal doet.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 17:48

En ook even de velgen schoonmaken voor je ze weglegt.

Je wilt niet weten hoe mensen komen miepen dat ze na 1 wasbeurt niet schoon zijn nadat het vuil maanden heeft zitten aankoeken. Drámas

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 18:54

Jarenlang zomer- en winterbanden gehad. Nu al twee jaar all seasons en bevalt net zo goed. Winterbanden geven sommige mensen ook een vals gevoel van veiligheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:45

Veel reacties, interessant!

Mijn rijstijl durf ik wel veilig te noemen. Ik heb dus nagenoeg altijd dieren bij me, dus rustig optrekken, kalm door bochten, afstand houden op voorgangers e.d is mijn tweede natuur geworden. Maar wat meerdere mensen in dit topic ook al schrijven, op wat andere weggebruikers doen valt niet altijd te anticiperen.

Ik voel me in deze auto sowieso iets minder safe dan in de Toyota, puur om het gewicht en de andere wegligging. Misschien een kwestie van wennen, maar alles bij elkaar in overweging nemend ga ik toch voor de winterbanden. :) Ik had er ook nog niet bij stil gestaan dat de zomerbanden dan ook niet slijten en dan vallen de kosten inderdaad weer mee.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:53

Hier zijn winterbanden ook verplicht vanaf oktober/november. Wij hebben natuurlijk net wat meer sneeuw/vorst als NL vaak :D maar het verschil is wel groot hoor! Ik zou zelf als ik in NL woonde alsnog winterbanden nemen :j

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:55

Ik vind de banden (na de remmen en het stuur dan misschien :Y) ) altijd het belangrijkste gedeelte van de auto. Bekijk het eens zo: die 4 puntjes (net A4 formaat) zijn het enige contact dat jij met de weg hebt als je er met 120 overheen raast. De enige puntjes die voor grip zorgen en die ervoor zorgen dat jij uitkomt en er gebeurt wat jij wil dat er met de auto gebeurt.

Bekijk eens wat testresultaten van bijvoorbeeld de consumentenbond, je zult zien wat voor een verschil zomer- en winterbanden maken (en ook dat winterbanden in de zomer een veel slechter resultaat en langere remweg geven dan de zomerbanden er weer opleggen!! Dus wat meerdere zeggen dat je prima met winterbanden door kunt rijden in de zomer, dat dit niet uitmaakt voor het weggedrag is niet waar!!) en meteen welke als beste getest worden en ook welke budget banden als beste getest worden. Ik ga zelf om eerder genoemde reden gewoon voor (een van de) beste, maar zo kun je ook zien welke met minder budget nog prima voldoen :j

Winterbanden werken trouwens onder de 7 graden. Dan merk je echt wel verschil. Nee met een dik pak sneeuw niet, maar geen enkele band is voor een dik pak sneeuw bedoelt. Winterbanden duidelijk wel voor koude regen/ijzel en drek die in de winter over de weg ligt. Ik merk duidelijk verschil. Enkele jaren geleden weet ik nog dat er een klein autootje met kleine motor voor mijn vader zo een dijk op reed (met winterbanden) en mijn vader, die door de onverwachte snelle winter te laat was met wisselen, mensen naast de dijk om hulp moest vragen om te duwen. Die kwam niet omhoog met zijn veel zwaardere motor, maar wel zomerbandjes.

In jouw geval zou ik (met 3.000KM per maand) zeker 2 sets banden kopen. Veel veiliger + slijten minder hard. Ikzelf rijd net 15.000 per jaar en heb er dus 4 season banden opliggen. Sinds enkele jaren zijn die erg veel verbetert en bijna gelijk aan aparte zomer/winter banden.
Laatst bijgewerkt door Levitate op 06-11-18 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 19:57

Ik woon in Duitsland en daar zijn winterbanden verplicht. Wij hebben all season. Nergens over nadenken en ook bij regen heb je er veel profijt van. Is het geen optie om er weer all seasons onder te doen? Anders zou ik echt voor winterbanden gaan, maar het nadeel daarvan vind ik dat ze boven een bepaald aantal graden als een gek slijten en je er totaal geen profijt van hebt. Met het wisselende weer dat we hier kennen (we hebben nu bijvoorbeeld al vorst gehad en nu weer 18 graden overdag), kun je nooit optimaal wisselen. En als je dan kijkt dat je rondom velgen moet en winterbanden, denk ik dat je ook nog goedkoper uit bent als je all seasons neemt. Als je zomerbanden nog goed zijn, kun je die ook nog verkopen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 20:04

Ik heb alles gereden in de winter en met ijs en sneeuw.
Van zomerbandjes (dit is wel echt glibberen en glijden)
Tot all season en nu winterbanden.
All weather/all season banden zijn eigenlijk het slechtste van allemaal. Ze slijten harder in de zomer en geven minder stabiliteit in de winter.
Het veiligste is gewoon echt zomer en winterbanden. Ik voel me wel echt zekerder nu ik winterbanden heb.
Je glijdt minder snel en ik rij behoorlijk wat km's dus dan wil ik wel veilig rijden.