Wat vinden jullie: niet op komen dagen ook je 1e werkdag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:33

Lau schreef:
Gewoon even bellen? Dat is niet zo moeilijk toch. Nee die zou bij mij mogen vertrekken.

Al heb ik mijn baas ook een keer geappt dat ik ziek was. Maar toen hing ik boven de wc en bleef het komen. Hij belde toen en goed 3 sec in het gesprek kwam het weer. Dus hij snapte mijn appje en hing weer op. Dat was wel een tikje gênant want je wil niet dat het komt. Maar in houden lukte ook niet meer :')

Voordeel is wel dat je baas dan weet dat je het echt meent. Dus dat je de boel niet bedonderd.
Ik heb het ook wel eens gehad. Buikgriep en in de zorg werken. Was de dag voordat ik moest werken doodziek en belde naar het werk op dat ik ziek was en ik de volgende dag niet kon werken. Werd niet geaccepteerd en moest komen

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:36

Ik zou er als werkgever gelijk klaar mee zijn.

Ik had dit soort geintjes altijd de eerste dag van iets.. Maar ik belde altijd de dag ervoor of ik mailde met 1000x excuses.

Maar als iemand niks laat weten is mn vertrouwen wel gekrenkt. Die moet heel hard werken om de proeftijd door te komen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:37

purny schreef:
Lau schreef:
Gewoon even bellen? Dat is niet zo moeilijk toch. Nee die zou bij mij mogen vertrekken.

Al heb ik mijn baas ook een keer geappt dat ik ziek was. Maar toen hing ik boven de wc en bleef het komen. Hij belde toen en goed 3 sec in het gesprek kwam het weer. Dus hij snapte mijn appje en hing weer op. Dat was wel een tikje gênant want je wil niet dat het komt. Maar in houden lukte ook niet meer :')

Voordeel is wel dat je baas dan weet dat je het echt meent. Dus dat je de boel niet bedonderd.
Ik heb het ook wel eens gehad. Buikgriep en in de zorg werken. Was de dag voordat ik moest werken doodziek en belde naar het werk op dat ik ziek was en ik de volgende dag niet kon werken. Werd niet geaccepteerd en moest komen

Meen je niet! Mag dat zomaar? Zeker in de zorg lijkt me dat ok verschillende redenen niet handig.

Ik schrik wel een beetje dat het zo vaak voor komt dat mensen niet komen. En dan gewoon op hun 1e dag!

purny

Re: Wat vinden jullie: niet op komen dagen ook je 1e werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:42

Bedrijf had overal schijt aan. Letterlijk en figuurlijk. Kan er een boek over schrijven over de dingen die fout zijn gegaan
Ik ben blij dat ik daar niet meer werk.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:43

Rytir schreef:
Delphi schreef:
Ik vind ziekmelden via whatsapp, sms of mail echt not done. Laat staan je allereerste werkdag. Gewoon zelf persoonlijk bellen en je ziekmelden!
Daarbij vind ik het ook niet meer dan normaal dat je belt om je ziek te melden voor je werkdag zou beginnen en niet als je al een paar uur op je werk had moeten zijn.

Met een actie als deze zou het voor mij gelijk einde proeftijd zijn :evaw:

Ik heb mij ook weleens ziek gemeld via de whatsapp hoor. Ben nauwelijks ziek maar ik heb op tijd spreekuren staan en mijn manager val ik telefonisch niet voor 8.00 lastig want dan heeft ze ook recht op haar eigen tijd. daarna zit ze of in de trein of in overleg... Dus appje met officiële ziekmelding (maar bel als ik weet dat het voorstaande niet zo is) en probeer vooral de administratie te bereiken zodat ze dingen kunnen gaan regelen...

In dit geval; die attitude kun je niet gebruiken. Zo weinig verantwoordelijkheids gevoel of respect maakt hem/ haar nou niet bepaald een fijne werknemer of collega. Zou zeggen; toedeloe en succes ermee!

Dan kan ik dat inderdaad begrijpen. Maar dan is het niet omdat een appje lekker makkelijk was geweest, maar omdat het anders storend zou kunnen zijn voor je leidinggevende.
Ik heb tot nu toe enkel bij bedrijven gewerkt met een afdeling personeelszaken waar je heen moest bellen om je ziek te melden. Dit werd vervolgens door gegeven aan de leidinggevende.

Ik moet toegeven dat ik trouwens ook één keer een app gestuurd heb volgens mij. Ik ben toen de nacht voor mijn werkdag met spoed opgenomen in het ziekenhuis, omdat mijn vliezen veel te vroeg gebroken waren. Ik was zwanger en zat nog helemaal niet in mijn verlof. Tegen de tijd dat ik kon bellen om me ziek te melden had ik volop weeën, dus maar even een appje gestuurd :+ Einde van die dag kon ik bellen dat ik bevallen was en ging per direct mijn verlof in.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:47

Personeelszaken zijn bij ons ge-outsourced naar het buitenland. Als je daar een ticket opened dat je ziek bent dan hoort je manager het wellich nog net voor dat de week om is :')
Ik vind een SMS prima maar niet op een eerste dag :n

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:48

Oakland1990 schreef:
Romeo2007 schreef:
Echt bizar hè?!

Ziek zijn is mogelijk, ook op je eerste dag. En dat mag! Alleen hoe je ermee omgaat...

Al lag je half in coma, je gaat. Ga na een uur weer naar huis omdat je echt te ziek bent maar toon goodwill. Hier zouden ze niet meer hoeven te komen. Gelijk klaar

Brr, een baas als jij zou ik niet eens voor willen werken.

Ik heb ook een keer de pech gehad om mijn eerste dag ziek te moeten melden. Was middenin de griepgolf 3 jaar terug. Ik was zó ziek dat ik op de Spoed beland ben. Dus nee, het was geen onnozel snotneusje. Ben normaal het type paar pillen erin en doorgaan, dat ging met deze griep echt niet.
Laatste waar ik aan denk als ik mezelf zo gruwelijk voel is een uur naar werk rijden om te tonen dat ik ziek ben en dan weer uur terug. Had ook hartstikke onverantwoord geweest want ik was niet in staat veilig te rijden.

Wat ik wel gedaan heb en een must is: mijn baas verwittigd (gebeld) meer dan een uur vóór mijn shift begon. En mijn ziektebriefje zo snel mogelijk doorgestuurd (woonde toen nog in België).

Het niet tijdig verwittigen zou bij mij ook een dealbreker zijn en tot ontslag leiden.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:51

Hier toevallig ook ongeveer een zelfde situatie... Afgelopen maandag een nieuwe jongen begonnen, zegt 's avonds "tot morgen!" en is volgens niet komen opdagen op dinsdag... Leidinggevende heeft nog vaak geprobeerd te bellen die avond, maar niks met gehoord... Needless to say, die hoeft ook niet terug te komen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:55

Als iemand ‚tot morgen‘ zegt en dan in feite van de radar verdwijnt en onbereikbaar is, dan zou ik denk ik wel familie proberen te bellen. Stel dat diegene ergens aangereden op straat ligt....
Maar als dan blijkt dat er niets was dan zou ik ook echt vreselijk woest zijn, heb je je voor niets om iemand zorgen gemaakt die gewoon een zak hooi bleek te zijn.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:57

Maar is dat de functie van je baas? Ik vind van niet.
Toevallig gaat het bij mij om een 17 jarige jongen, waarbij (hopelijk) zijn ouders nog eerder aan de bel trekken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:58

Ik heb één keer mn moeder laten bellen :+

Ik was ziek geworden maar wel gaan werken, tussen mn cliënten in naar de HA gegaan en bloed laten prikken.
Werd toen teruggebeld dat ik me moest melden in het ziekenhuis voor verdenking blinde darmontsteking.
Heb mn mama toen gebeld en uiteraard mn leidinggevende :')
In het ziekenhuis ging alles echter in zo'n snel tempo dat ik instructies voor mn moeder had achtergelaten om mn leidinggevende te bellen met dat het toch echt heel serieus was.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 00:00

Steeph schreef:
Toevallig gaat het bij mij om een 17 jarige jongen, waarbij (hopelijk) zijn ouders nog eerder aan de bel trekken.

Maakt in zo‘n geval toch niet uit of dat in je functiebeschrijving staat?
Als iemand ineens ‚verdwijnt‘ ben ik ook nog gewoon een mens die zich wellicht zorgen maakt als er verder geen aanleiding was. Net zo goed denken de ouders dat hij op het werk is en blijkt hij ergens dood te bloeden (even rampzalig gezegd).

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 00:03

Interessant dat zoveel mensen het not done vinden om te smsen als je ziek bent.

Ik werk in een school met over 100 staff. Iedereen moet ziekmelden bij de 1 persoon. Die heeft echt geen zin in 20 of 25 telefoontjes na werktijd of in de ochtend tijdens griepseizoen.
Snel even smsje en door.

Op m'n vriends werk ook trouwens, kantoor met zo' 500 man. Stuur een berichtje naar je leidinggevende en klaar.

Voor de persoon uit de OP.. Ik denk dat die een andere baan heeft gevonden. :=

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 00:04

Sizzle schreef:
Steeph schreef:

Maakt in zo‘n geval toch niet uit of dat in je functiebeschrijving staat?
Als iemand ineens ‚verdwijnt‘ ben ik ook nog gewoon een mens die zich wellicht zorgen maakt als er verder geen aanleiding was. Net zo goed denken de ouders dat hij op het werk is en blijkt hij ergens dood te bloeden (even rampzalig gezegd).

Mijn leidinggevende heeft echt wel betere dingen te doen als achter luie 16/17 jarigen en hun ouders aan te bellen hoor :+
Daarnaast heeft mijn leidinggevende helemaal geen informatie over mijn ouders, laatstaan contact gegevens. Overigens hebben die ook geen idee waar ik uit hang.
Als mij wat overkomt, dan hoop ik echt dat er andere mensen eerder aan de bel trekken als mijn werk...

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 00:08

En toch is het ook de taak van je werkgever hoor.

Als ik morgen een ongeluk krijg onderweg naar mijn werk. Zal het mijn werk als eerste opvallen. Van de zotte als ze denken: die zal lui thuis zitten.

Zelfs een keer een zoektocht naar een collega opgezet. Niet te bereiken en te laat. Bleek ze al aan de slag bij een klant waar wij niets van wisten. Maar toch...

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 00:14

Maar dan gaat het om collega's die je al langer krnt, waarvan je weet dat ze 95/99% van de tijd gewoon op tijd zijn. Hier gaat het om mensen op hun eerste (of in mijn geval tweede) dag. Daar ga je toch geen hele zoektocht voor opzetten om er 9 van de 10 keer achter te komen dat ze thuis op de bank/achter de computer/op de kermis/in de stad/weetikveelwaar zitten...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 00:15

Nagini schreef:
Interessant dat zoveel mensen het not done vinden om te smsen als je ziek bent.

Ik werk in een school met over 100 staff. Iedereen moet ziekmelden bij de 1 persoon. Die heeft echt geen zin in 20 of 25 telefoontjes na werktijd of in de ochtend tijdens griepseizoen.
Snel even smsje en door.

Op m'n vriends werk ook trouwens, kantoor met zo' 500 man. Stuur een berichtje naar je leidinggevende en klaar.

Voor de persoon uit de OP.. Ik denk dat die een andere baan heeft gevonden. :=

Tenzij je weet dat het gewaardeerd of gevraagd wordt om het via sms of app te doen vind ik ziekmelden op die manier inderdaad eigenlijk not done, uitzonderingen daargelaten.
Vooral omdat ik denk dat voor mensen die zich voor een snotneus ziek willen melden de drempel lager ligt als ze dit via een simpel appje kunnen/mogen doen.

Tot nu toe kreeg bij iedere werkgever een werkmap met allerlei info. In de regels omtrent ziekmelden stond duidelijk dat dit alleen telefonisch mocht en niet via een app, berichtje o.i.d.
Dus ik was eigenlijk ook in de veronderstelling dat ziekmelden via whatsapp, sms of mail not done was bij de meeste bedrijven.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 00:22

Steeph schreef:
Mijn leidinggevende heeft echt wel betere dingen te doen als achter luie 16/17 jarigen en hun ouders aan te bellen hoor :+
Daarnaast heeft mijn leidinggevende helemaal geen informatie over mijn ouders, laatstaan contact gegevens. Overigens hebben die ook geen idee waar ik uit hang.
Als mij wat overkomt, dan hoop ik echt dat er andere mensen eerder aan de bel trekken als mijn werk...

Heb jij geen contacten moeten opgeven in geval van nood?
Zoals; wie moeten ze bellen als je wat overkomt tijdens het werk? Dat zou dan de persoon zijn die ze waarschijnlijk ook bellen als jij niet komt opdagen (nadat je er al iets langer werkt).

@Delphi, fair enough. Misschien is het anders in Australie. Mijn vorige baan was een kantoor baan en ook daar kon ik gewoon naar appen als ik me niet goed voelde.

Langer dan 2 dagen ziek is hier overigens meestal een dokterscertificaat.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 00:27

Dat is niet echt gebruikelijk hier Nagini.
Ik heb dat nog nooit gedaan/ hoeven doen.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 00:30

Ik moet bij mijn werk altijd persoonlijk ziekmelden. Dat doe ik altijd netjes, maar 1 keer heb ik mijn moeder laten bellen. Vroegen ze waarom zij belde en ze wilden mij per se spreken, maar uit mijn keel kwam gewoon 0 geluid. Ook niesen en hoesten enzo gaf geen geluid behalve wat gepiep. Toen snapten ze t wel :')

Maar ik zou dit op deze manier idd ook niet oké vinden stel ik zou werkgever zijn. Ligt wel beetje aan omstandigheden. Als iemand niet op komt dagen omdat er iets ernstigs is met familie, dit later bedenkt en even belt (of evt mail/app vanuit bijv ziekenhuis) en later contact op neemt is nog wat anders dan niet komen en een appje met ik ben ziek :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 08:10

Steeph schreef:

Ik vind dat je maatschappelijke taak ja. Hier ook eens zoiets aan de hand gehad. Uiteindelijk vertrouwden niemand het echt, politie gebeld en hing diegene daar...
tja. Was wat als niemand alarm had geslagen :\

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:28

Janneke2 schreef:
Citaat:
Dan vind ik dat je alsnog moet komen opdagen, als de werkgever dan ziet dat je echt ziek bent, dan stuurt die je toch wel naar huis. Maar dan heb je je wel van je beste kant laten zien.

Ik ben echt zó blij met een team waarin ziekmeldingen nihil zijn.

Persoonlijk vind ik dit ook geen mentaliteit.

Ik werk in de zorg: lekker bacillen rondhoesten - ik toon mijn beste kant...!!

En wie burnt out werknemers wil voorkomen, moest zich eens achter de oren krabbelen bij nul ziekmeldingen....

Nee joh, wij hebben gewoon een fantastisch team! _O_ Dat zijn geen aanstellers en komen werken met keelpijn, een half griepje of een kuchje.

We hebben er twee die gaan volgend jaar met pensioen, een 20 jaar in dienst, nog nooit ziek gemeld. En een 18 jaar in dienst, zij heeft zich noodgedwongen vorige maand voor het eerst moeten ziekmelden vanwege een gezwel in haar buik en ze werd daardoor geopereerd.

Áls iemand zich al ziek meld hoef ik ook niet na te denken of iemand echt ziek is of niet. Dan ligt iemand ziek in bed.

Nogmaals, wij hebben echt een fantastisch team!

Op je eerste dag niet komen opdagen. Ongeacht welk beroep, vind ik niet kunnen! Dan kom je maar ziek naar je werk en meld je je direct bij je leidinggevende en leg je de situatie uit, dan laat diegene je echt wel naar huis gaan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:29

Nee hoor KimD

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:39

Nessa schreef:
En toch is het ook de taak van je werkgever hoor.

Als ik morgen een ongeluk krijg onderweg naar mijn werk. Zal het mijn werk als eerste opvallen. Van de zotte als ze denken: die zal lui thuis zitten.

Zelfs een keer een zoektocht naar een collega opgezet. Niet te bereiken en te laat. Bleek ze al aan de slag bij een klant waar wij niets van wisten. Maar toch...

Is ook echt afhankelijk van de persoon, bij sommige mensen gaan alle alarmbellen draaien, bij sommige niet. :=

purny schreef:
Nee hoor KimD

Snotverkouden noem ik ook niet ziek, dan ga ik ook werken. :+ Het voorbeeld dat je noemde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:49

KimD schreef:
Was voor mij al duidelijk genoeg, wegwezen! Als er nu al geen fatsoen inzit dan komt dat ook niet. Een voorbode voor problemen.

Dit :j