Asexueel, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:00

Ceffyl schreef:
Dat jij totaal afknapt op een man die ondanks dat je gezegd hebt asexueel te zijn toch wat probeert snap ik helemaal. Die persoon zou eigenlijk meteen het moeten afkappen. Maar ik denk dat er ook weinig kennis is bij mensen hierover en dat ze het wellicht ook niet helemaal snappen.

Ik denk eigenlijk dat je als asexueel persoon helemaal geen relatie moet willen die dit niet is. Want ik vind het ook niet heel eerlijk om een wel sexueel georiënteerd persoon de rest van zijn leven seks te ontzeggen.

Het is een feit dat asexualiteit ontzettend onbekend en onderschat is. Je ziet dan ook nooit iemand in ene film of serie die asexueel is, het komt niet voor in praatprogramma´s, je leest er haast niet over, dus ja, hoe moet je er dan kennis van nemen? Het is niet zo heel vreemd, maar wel tijd om te veranderen.

Wat betreft relaties met iemand die niet asexueel is. Je ontzegt alleen maar sex met jou. Je hoeft hem of haar natuurlijk niet de sex op zich te ontnemen. Je kunt afspraken maken. Die van mij mochten gewoon buiten de deur sex halen, maar dat deden ze dan ook weer niet, ze zetten liever mij onder druk. Maar ik werd er dus wel van verdacht dat ik het vast bij een ander haalde en dan wel leuk vond. Want asexualiteit wordt gewoon niet begrepen.
Nu was er wel meer aan de hand in die relaties waarop het stuk liep, maar je kunt natuurlijk gewoon afspraken maken over sex met een ander als je niet van het jaloerse, bezitterige bent en de parter ook niet.
Open huwelijken en andere relatievormen zijn tegenwoordig geen taboe meer.
Eigenlijk was het vroeger voor een in de kast homosexueel die met iemand van het andere geslacht trouwde voor de buitenwereld, echt niet anders, alleen konden ze daar niet over praten.
Iemand die jou wil óm sex met jou te hebben is inderdaad niet een goede partner. Vandaar dat de asexualiteit wel vanaf de eerste kennismaking op tafel moet liggen.

Overigens zie ik relaties nooit als levenslang. Om die reden vind ik grote leeftijdsverschillen ook nooit erg. Als het een probleem is of wordt, merken ze dat zelf wel en gaan ze wel uit elkaar. Het is onzin om te proberen om het van te voren tegen te houden of af te raden.
Tegenwoordig hoef je niet te trouwen en zelfs als je trouwt kun je scheiden, dus dat "tot de dood on scheidt" hoef je echt niet mee te leven. Relaties kun je gewoon van genieten zoals ze voorbij komen in je leven. Je haalt er altijd wel iets uit en de volgende relatie kan daar weer profijt van hebben. Of je kiest om juist geen relaties meer aan te gaan.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 01-11-18 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Re: Asexueel, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:15

Wat vervelend lijkt me dat, lusitana!
Mijn vriend past gelukkig heel goed bij mij, en heeft vaak ook meer zin in gewoon knuffelen en samen leuke dingen doen en uitslapen. Er zijn genoeg mannen die seks niet heel belangrijk vinden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 11:31

Fijn te horen dat je een vriend hebt ie zo goed bij je past!
Er zijn zeker mannen die sex niet belangrijk vinden. Ik heb ook kort een vriend gehad die door medicijnen eigenlijk totaal geen behoefte had. En soms is het gewoon leeftijd, de wilde haren al kwijt zijn, en soms is het ook gewoon asexualiteit maar dat niet weten. En soms is het gewoon zoveel houden van, dat ze zichzelf wegcijferen.

Wat betreft dat niet levenslang bij elkaar hoeven te zijn: Ik snap dat het voor streng gelovigen anders ligt, maar die leren volgens mij sowieso niets over als vrouw gelukkig worden? Je bent er dan meer om de man gelukkig te maken, volgens mij?
Ik zou een slechte zijn voor een gemeenschap en of een revolutie veroorzaken onder de vrouwen, of uitgezet worden of uittreden. Hoe dan ook, bijbelse iedeeën en ik gaan niet samen.

Maar mocht er een asexuele gelovige vrouwelijke meelezer zijn, dan moet je bij jezelf bedenken wat je belangrijk vindt. Je man behagen, of een eigen weg gaan bewandelen en proberen ongetrouwd te blijven.
Dat geldt ook voor mensen met andere sexuele orientaties.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 12:10

Lusitana schreef:
Fijn te horen dat je een vriend hebt ie zo goed bij je past!
Er zijn zeker mannen die sex niet belangrijk vinden. Ik heb ook kort een vriend gehad die door medicijnen eigenlijk totaal geen behoefte had. En soms is het gewoon leeftijd, de wilde haren al kwijt zijn, en soms is het ook gewoon asexualiteit maar dat niet weten. En soms is het gewoon zoveel houden van, dat ze zichzelf wegcijferen.

Wat betreft dat niet levenslang bij elkaar hoeven te zijn: Ik snap dat het voor streng gelovigen anders ligt, maar die leren volgens mij sowieso niets over als vrouw gelukkig worden? Je bent er dan meer om de man gelukkig te maken, volgens mij?
Ik zou een slechte zijn voor een gemeenschap en of een revolutie veroorzaken onder de vrouwen, of uitgezet worden of uittreden. Hoe dan ook, bijbelse iedeeën en ik gaan niet samen.

Maar mocht er een asexuele gelovige vrouwelijke meelezer zijn, dan moet je bij jezelf bedenken wat je belangrijk vindt. Je man behagen, of een eigen weg gaan bewandelen en proberen ongetrouwd te blijven.
Dat geldt ook voor mensen met andere sexuele orientaties.

Ik vind het een interessant onderwerp om meer over te lezen/te weten te komen en volg bij deze dus het topic :)
Ik zal als gelovige vrouwelijke meelezer even reageren op je bericht,
het is zeker niet zo dat je als christelijke vrouw niet leert om gelukkig te worden :) Er staan in de bijbel juist veel teksten die gericht zijn op het feit dat de man de vrouw moet liefhebben/gelukkig moet maken etc. ( ipv. andersom zoals jij lijkt te suggereren). Op die manier vind ik het mooi om te zien dat de bijbel juist vrouwen in haar waarde zet in een tijd (historisch gezien) waarin de vrouw toch soms een ondergeschikte positie had. En er wordt ook op veel plekken in de bijbel positief gesproken over de kracht van een vrouw :) bijvoorbeeld in een tekst als deze: "Een sterke vrouw is veel waard,
ze is meer waard dan de mooiste edelstenen." Het christelijke principe gaat er inderdaad wel vanuit dat je in een relatie juist elkaar gelukkig kan maken en kan aanvullen, in het kader van wederzijdse liefde en respect tot elkaar. Maar dat gaat niet ten koste van de identiteit of kracht van de vrouw (of van de man)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 12:49

Sellyxx schreef:
Ik zal als gelovige vrouwelijke meelezer even reageren op je bericht,
het is zeker niet zo dat je als christelijke vrouw niet leert om gelukkig te worden :) Er staan in de bijbel juist veel teksten die gericht zijn op het feit dat de man de vrouw moet liefhebben/gelukkig moet maken etc. ( ipv. andersom zoals jij lijkt te suggereren). Op die manier vind ik het mooi om te zien dat de bijbel juist vrouwen in haar waarde zet in een tijd (historisch gezien) waarin de vrouw toch soms een ondergeschikte positie had. En er wordt ook op veel plekken in de bijbel positief gesproken over de kracht van een vrouw :) bijvoorbeeld in een tekst als deze: "Een sterke vrouw is veel waard,
ze is meer waard dan de mooiste edelstenen." Het christelijke principe gaat er inderdaad wel vanuit dat je in een relatie juist elkaar gelukkig kan maken en kan aanvullen, in het kader van wederzijdse liefde en respect tot elkaar. Maar dat gaat niet ten koste van de identiteit of kracht van de vrouw (of van de man)

Dank je wel, er stonden ook vraagtekens bij, omdat ik het niet zeker weet. Het is goed dat je als gelovige komt mengen in het gesprek.
Maar ik denk wel dat elke doctrine verschilt. Dus het is maar wat je leert. Er zijn plenty christenen bv die homosexuelen gewoon accepteren, maar er zijn ook voorgangers die mensen leren ze te haten en te zien als zo onwaardig dat ze maar neergeknald moeten worden (kijk bv naar wat er nu gebeurt in de USA en gaat gebeuren n Brazilië). Het zijn meestal ook deze gemeenschappen die ook vrouwen als minderwaardig zien. Dit zie je ook altijd sterk bij sektes.
Alle geloven doen aan "pick and choose" uit de bijbel, oftewel ze gebruiken wat ze uitkomt en interpreteren zoals het uitkomt en wat de voorgangers vertellen heeft natuurlijk enorme invloed op ze.

Kun je bedenken/vertellen hoe het in de praktijk met een asexueel zou werken in jouw gemeenschap? Wordt er verwacht kinderen te krijgen bv? Wordt er niet verwacht dat het huwelijk "geconsumeerd wordt"? Ik dacht dat dat toch wel voorwaarden waren bij strenge geloven.

En hoe streng is jouw geloof?

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:21

Lusitana schreef:
Wat betreft relaties met iemand die niet asexueel is. Je ontzegt alleen maar sex met jou. Je hoeft hem of haar natuurlijk niet de sex op zich te ontnemen. Je kunt afspraken maken. Die van mij mochten gewoon buiten de deur sex halen, maar dat deden ze dan ook weer niet, ze zetten liever mij onder druk. Maar ik werd er dus wel van verdacht dat ik het vast bij een ander haalde en dan wel leuk vond. Want asexualiteit wordt gewoon niet begrepen.
Nu was er wel meer aan de hand in die relaties waarop het stuk liep, maar je kunt natuurlijk gewoon afspraken maken over sex met een ander als je niet van het jaloerse, bezitterige bent en de parter ook niet.
Open huwelijken en andere relatievormen zijn tegenwoordig geen taboe meer.

*knip*

Iemand die jou wil óm sex met jou te hebben is inderdaad niet een goede partner. Vandaar dat de asexualiteit wel vanaf de eerste kennismaking op tafel moet liggen.

Ik vind jouw nare ervaringen echt heel erg voor je.

Toch blijft dat lastig. Ik bijvoorbeeld houd van mijn man. In wil met hém knuffelen en seks hebben, juist omdat ik hem zo leuk vind. Moet er niet aan denken dat ik dat met iemand anders moet doen om aan mijn trekken te komen. Voor mij (persoonlijk dus) zijn relatie en intimiteit met daarbij seks onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar je geeft zelf al aan dat dat inderdaad niet gaat werken en je er daarom open over moet zijn.

Maar zelfs in een open relatie waarbij je je behoeftes buiten de deur vervult kan ik me voorstellen dat je toch óók deze behoeftes alsnog voor je aseksuele partner kan voelen. Daarom denk ik dat het gewoon zeer lastig is om zo’n relatie goed te houden. De één heeft nou eenmaal gevoelens die onbeantwoord blijven en die hoe dan ook vervelende druk bij de ander kunnen oproepen. Ik denk echt dat je als aseksueel persoon beter een gelijkgestemde kunt vinden, maar doordat het zo’n onbesproken topic is zal dat wel zeer lastig zijn.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:33

Lusitana schreef:
Je ziet dan ook nooit iemand in ene film of serie die asexueel is, het komt niet voor in praatprogramma´s, je leest er haast niet over, dus ja, hoe moet je er dan kennis van nemen? Het is niet zo heel vreemd, maar wel tijd om te veranderen.

Bojack Horseman heeft een aantal afleveringen gewijd aan aseksualiteit en een van de main characters is aseksueel :)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:41

Dat is onzin Ceffyl, goed bedoeld maar gewoon onwaar. Zat relaties tussen iemand die asexueel is en iemand die dat niet is die wél goed werken. Zo ook de mijne, mijn partner is ace, ikzelf niet. We hebben in principe een open relatie, niet vanuit het ace/niet-ace zijn, maar vanuit het geloof dat niemand iemand toebehoort en dat we allebei onze partners niet willen dwingen om al onze behoeftes te vervullen (seksueel, emotioneel, intellectueel, creatief, you name it).

Dat neemt niet weg dat als jij als seksueel persoon weet dat je je libido niet in bedwang kunt behouden rond je partner, je zo eerlijk moet zijn om de relatie te beëindigen (of nooit te beginnen). Maar dat geldt net zo goed voor relaties met ongelijke libido's waar een partner zich niet in bedwang kan houden!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:48

Wat je zegt betreffende gevoelens die onbeantwoord blijven komt voor mij over als dat ze nu eenmaal bevredigd willen worden door hun eigen vrouw en niet te gaan om romantiek.
Je kunt ook jezelf bevredigen, waarom zou je vrouw dat moeten doen?
Het is allemaal leuk en aardig als je beide geen moeite hebt met sex, maar als 1 dat wel heeft, om welke reden dan ook, dan is een en ander sowieso anders. Rekening houden met elkaar hoort ook bij houden van en relaties. En nogmaals ik ben zelf iemand van als het niet gaat, dan stop je gewoon een relatie. Ik zal iemand er echt niet op aankijken als hij een asexueel verlaat door gebrek aan sex.
Het is inderdaad gewoon veel handiger als je een gelijkgstemde treft!

Maar ik vind zelf niet dat je iemand iets ontneemt als je hem niet een gat bied om zijn ding in te steken, om het maar even plastich te zeggen. Maar als je iemand zijn ding in jouw gaten steken belangrijk, zo niet het belangrijkste vindt in een relatie, dan moet je inderdaad niet beginnen aan een asexueel.
En voor een asexueel geldt dat die heel erg duidelijk moet zijn over verwachtingen en daarom zijn er ook zoveel gewoon single, omdat veel mannen nu eenmaal sex met hun vrouw willen.
Ik weet niet hoe het zit met lesbische stellen. Een hoog libido wordt gewoonlijk aan testosteron toegeschreven, dus hoort het meer bij mannen.
Hoe dan ook is het wel een onderwerp, dat blijf ik zeggen, dat je vanaf de eerste kennismaking met een potentiele partner op tafel zou moeten leggen.
Net als bv wel of geen kinderen willen, dat ook een hekel punt kan zijn/worden in relaties.
Maar in onze verliefdheid denken we niet altijd aan dat soort niet aan praktische zaken. En soms weet een asexueel nog niet dat hij of zijn asexueel ís. Maar als het dan wel een ding wordt, raad ik echt een breuk aan, hoe pijnijk dat ook is op dat moment omdat je verder toch best van iemand kunt houden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:51

Cubone schreef:
Lusitana schreef:
Je ziet dan ook nooit iemand in ene film of serie die asexueel is, het komt niet voor in praatprogramma´s, je leest er haast niet over, dus ja, hoe moet je er dan kennis van nemen? Het is niet zo heel vreemd, maar wel tijd om te veranderen.

Bojack Horseman heeft een aantal afleveringen gewijd aan aseksualiteit en een van de main characters is aseksueel :)

Ja dat is waar! Was ik al weer vergeten. Ook nog heel duidelijk, als in leerzaam! Was aangenaam verrast.
Maar dat is een serie die maar een select publiek trekt. Erg algemeen is het nog niet.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:37

Lusitana schreef:
Dank je wel, er stonden ook vraagtekens bij, omdat ik het niet zeker weet. Het is goed dat je als gelovige komt mengen in het gesprek.
Maar ik denk wel dat elke doctrine verschilt. Dus het is maar wat je leert. Er zijn plenty christenen bv die homosexuelen gewoon accepteren, maar er zijn ook voorgangers die mensen leren ze te haten en te zien als zo onwaardig dat ze maar neergeknald moeten worden (kijk bv naar wat er nu gebeurt in de USA en gaat gebeuren n Brazilië). Het zijn meestal ook deze gemeenschappen die ook vrouwen als minderwaardig zien. Dit zie je ook altijd sterk bij sektes.
Alle geloven doen aan "pick and choose" uit de bijbel, oftewel ze gebruiken wat ze uitkomt en interpreteren zoals het uitkomt en wat de voorgangers vertellen heeft natuurlijk enorme invloed op ze.

Kun je bedenken/vertellen hoe het in de praktijk met een asexueel zou werken in jouw gemeenschap? Wordt er verwacht kinderen te krijgen bv? Wordt er niet verwacht dat het huwelijk "geconsumeerd wordt"? Ik dacht dat dat toch wel voorwaarden waren bij strenge geloven.

En hoe streng is jouw geloof?
Interessant topic, bijzondere reacties, tof :)

Volgens mij kunnen die mensen uitwijken naar een zogeheten Jozefhuwelijk (huwelijk waarbinnen de partners vrijwillig afzien van geslachtsgemeenschap, naar het voorbeeld van Maria en Jozef).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 15:12

Dat zou fijn zijn.
Is dat in alle geloven zo? En dan heb je het sowieso over geloven die met de bijbel werken. Er zijn natuurlijk ook andere geloven.

Ook nog even in het kader van geloof, men vind het niet raar dat bv monniken celibaat (zouden moeten) leven, maar als een asexueel in beeld komt wordt het gezien als het oneerlijk ontnemen van/niet voldoen aan behoeftes... Terwijl de uitwerking voor de man (in dit geval) hetzelfde is.

Overigens zijn er ook gewoon asexuele mannen.
Welke vrouw zou een relatie opgeven als een man asexueel (of bv gewoon impotent) was?

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 15:20

Citaat:

Ik kan wel vertellen hoe het in mijn geloofsgemeenschap werkt :) Ik zit bij de Gereformeerde kerk vrijgemaakt. Dat is een relatief strenge protestantse kerk die de laatste jaren een stuk losser wordt. Binnen mijn kerk is het normaal om 1 monogame hetero relatie te hebben die in principe levenslang is zodra je gaat trouwen. Tenzij er ernstige problemen zijn in de relatie, dan is het oké om te scheiden. Buiten het huwelijk om heb je sowieso geen seks en zodra je trouwt wordt er wel een soort van verwacht dat je dat wel hebt. En na 3 jaar getrouwd te zijn kan je ook zeker vragen gaan krijgen over het krijgen van kinderen. Maar als je geen kinderen wil om wat voor reden dan ook is dat helemaal prima.

Het is binnen mijn geloofsgemeenschap ook helemaal prima als je je hele leven single wil blijven. Wel wordt er dan van je verwacht dat je ook geen seks hebt, maar dat lijkt me voor de gemiddelde asexueel geen probleem.

Over het algemeen is het zo dat in onze geloofsovertuiging het vrijgezel blijven juist wel wordt toegejuicht, beter een blije vrijgezel dan een ongelukkige relatie.

Binnen je relatie mag je zelf samen overleggen hoe je het wil hebben, dus wel/geen seks beslis je als koppel, maar ik denk niet dat het goedgekeurd word als je besluit om een open relatie te hebben of dat 1 vd 2 partners buiten de relatie zijn /haar sexuele gevoelens vervuld. Dit omdat we geloven dat seks binnen een vaste relatie hoort volgens God en dat betekent in de praktijk dat je of met je man/vrouw seks hebt of niet.

Ik ben overigens zelf niet asexueel maar ik heb ook niet een enorm hoog libido verder. Ik zou niet een langdurige relatie aangaan met iemand die nooit seks met mij zou willen hebben als ik dat wel met hem wil, maar ik zou ook geen relatie aangaan met iemand die elke dag seks wil hebben. Dat zou gewoon geen match zijn. Er moet een compromis gesloten kunnen worden die boor beide partijen werkt namelijk, en bij deze twee voorbeelden zou er teveel ingeleverd moeten worden voor een werkbaar compromis.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 15:32

Lusitana schreef:
Welke vrouw zou een relatie opgeven als een man asexueel (of bv gewoon impotent) was?

In het geval van de aseksuele man zou ik niet aan de relatie beginnen, zoiets komt toch wel vlot ter sprake.

Plotselinge impotentie van een huidige partner zou lastig zijn. Hopelijk een op te lossen probleem.

Heel interessant topic dit, ik sta heel anders in het leven en dit is echt heel leerzaam. :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 15:35

Lusitana schreef:
Dat zou fijn zijn.
Is dat in alle geloven zo? En dan heb je het sowieso over geloven die met de bijbel werken. Er zijn natuurlijk ook andere geloven.

Ook nog even in het kader van geloof, men vind het niet raar dat bv monniken celibaat (zouden moeten) leven, maar als een asexueel in beeld komt wordt het gezien als het oneerlijk ontnemen van/niet voldoen aan behoeftes... Terwijl de uitwerking voor de man (in dit geval) hetzelfde is.

Geen flauw idee of het binnen andere geloven ook zo kan. Ik denk dat het voornamelijk af hangt van het waarom, hoe krom dat ook klinkt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 15:37

Femek2902 schreef:
Citaat:

Ik kan wel vertellen hoe het in mijn geloofsgemeenschap werkt :) Ik zit bij de Gereformeerde kerk vrijgemaakt. Dat is een relatief strenge protestantse kerk die de laatste jaren een stuk losser wordt. Binnen mijn kerk is het normaal om 1 monogame hetero relatie te hebben die in principe levenslang is zodra je gaat trouwen. Tenzij er ernstige problemen zijn in de relatie, dan is het oké om te scheiden. Buiten het huwelijk om heb je sowieso geen seks en zodra je trouwt wordt er wel een soort van verwacht dat je dat wel hebt. En na 3 jaar getrouwd te zijn kan je ook zeker vragen gaan krijgen over het krijgen van kinderen. Maar als je geen kinderen wil om wat voor reden dan ook is dat helemaal prima.

Het is binnen mijn geloofsgemeenschap ook helemaal prima als je je hele leven single wil blijven. Wel wordt er dan van je verwacht dat je ook geen seks hebt, maar dat lijkt me voor de gemiddelde asexueel geen probleem.

Over het algemeen is het zo dat in onze geloofsovertuiging het vrijgezel blijven juist wel wordt toegejuicht, beter een blije vrijgezel dan een ongelukkige relatie.

Binnen je relatie mag je zelf samen overleggen hoe je het wil hebben, dus wel/geen seks beslis je als koppel, maar ik denk niet dat het goedgekeurd word als je besluit om een open relatie te hebben of dat 1 vd 2 partners buiten de relatie zijn /haar sexuele gevoelens vervuld. Dit omdat we geloven dat seks binnen een vaste relatie hoort volgens God en dat betekent in de praktijk dat je of met je man/vrouw seks hebt of niet.

Ik ben overigens zelf niet asexueel maar ik heb ook niet een enorm hoog libido verder. Ik zou niet een langdurige relatie aangaan met iemand die nooit seks met mij zou willen hebben als ik dat wel met hem wil, maar ik zou ook geen relatie aangaan met iemand die elke dag seks wil hebben. Dat zou gewoon geen match zijn. Er moet een compromis gesloten kunnen worden die boor beide partijen werkt namelijk, en bij deze twee voorbeelden zou er teveel ingeleverd moeten worden voor een werkbaar compromis.

Zo is het bij traditionele Rooms-Katholieken ook. Daar heb je inderdaad ook het zog. Jozefhuwelijk waar Ailill het over had.Bij een gewoon huwelijk wordt wel verwacht dat je geregeld sex hebt,zonder voorbehoedmiddelen,want je mag de Goddelijke scheppingskracht niet belemmeren.Periodieke onthouding mag wel. Maar eigenlijk wordt er wel verwacht dat je ook kinderen krijgt.Al zal tegenwoordig een pastoor hier niet gauw iets van durven zeggen.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 15:43

Enigszins offtopic, maar ik vind het fijn om te zien hoe men hier openhartig met elkaar kan praten :j weer een extra mogelijkheid om nieuwe dingen te leren van elkaar!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 16:30

Best bijzonder om te lezen. Ik geloof niet dat er iemand in mijn geloofsgemeenschap (Ned. Gereformeerd) mee zou zitten of mijn man en ik seks hebben of niet. Dat wordt niet per se verwacht en daar vraag je ook niet naar. Maar goed, bij ons komt er ook geen dominee of ouderling langs om te vragen wanneer er nou kindjes komen.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 16:30

Interessant onderwerp, ik ben zelf zeker niet asexueel overigens, maar vind het erg interessant om te lezen :)
Zag wel dat autisme een paar keer genoemd werd in dit topic, ik val wel onder ASS (asperger), maar ben wel behoorlijk fysiek ingesteld op dat gebied.

Lusitana schreef:

Ik. Als duidelijk is vanaf het begin dat de man in kwestie asexueel is zou ik er al niet aan beginnen. Mocht dat niet direct gecommuniceerd worden dan denk ik dat je daar redelijk vlot achter komt, en dat zou voor mij inderdaad einde relatie betekenen. Impotentie hoeft niet te betekenen dat er geen sexuele behoefte is, dus dat zou anders zijn. Sex is meer dan een piemel, maar als hij ook niet de behoefte heeft om mij op die manier aan te raken en intiem te zijn dan houdt het voor mij wel op denk ik.

Ik zag in je eerdere berichten voorbij komen dat bij iemand die wel per sé een fysieke relatie wil, sex dan het belangrijkste zou zijn. Dat is imo niet zo, maar het is voor mij wel een essentieel onderdeel van het geheel, voor mij is het onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is net zo belangrijk als de emotionele relatie. Ik zou geen puur emotionele relatie kunnen hebben op romantisch vlak zonder fysieke intimiteit, maar andersom ook niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:27

Lusitana schreef:
Dat zou fijn zijn.

Als je getrouwd bent dan kan het toch altijd zijn dat je man door ziekte of medicijnen of zo het niet meer kan. Dan zou ik gewoon bij hem blijven hoor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:30

Werecat schreef:
Enigszins offtopic, maar ik vind het fijn om te zien hoe men hier openhartig met elkaar kan praten :j weer een extra mogelijkheid om nieuwe dingen te leren van elkaar!

Zeker. Zoals dat er mensen kunnen vertellen hoe het in hun geloofgemeenschap zit.
Het wordt zo heel breed en informatief, maar ook een plek om gewoon meningen te uiten over hoe het voor henzelf zou zijn bv, zonder dat men er op aangekeken wordt.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 18:00

Supertje schreef:
Interessant onderwerp, ik ben zelf zeker niet asexueel overigens, maar vind het erg interessant om te lezen :)
Zag wel dat autisme een paar keer genoemd werd in dit topic, ik val wel onder ASS (asperger), maar ben wel behoorlijk fysiek ingesteld op dat gebied.

Lusitana schreef:

Ik. Als duidelijk is vanaf het begin dat de man in kwestie asexueel is zou ik er al niet aan beginnen. Mocht dat niet direct gecommuniceerd worden dan denk ik dat je daar redelijk vlot achter komt, en dat zou voor mij inderdaad einde relatie betekenen. Impotentie hoeft niet te betekenen dat er geen sexuele behoefte is, dus dat zou anders zijn. Sex is meer dan een piemel, maar als hij ook niet de behoefte heeft om mij op die manier aan te raken en intiem te zijn dan houdt het voor mij wel op denk ik.

Een stukje van mezelf die ik nooit op een forum zou zetten en nu dus kennelijk wel doe... ik zit in dat schuitje. Voor mijn partner is 3x per jaar genoeg. Voor mij niet. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om hem hiervoor te verlaten, maar kom ik tekort ja dat wel. Ondanks dat ik geprobeerd heb het aan te kaarten dringt het niet door. Ik wil geen geforceerde seks, maar ik wil ik ook de volgende 30 jaar niet willen smeken erom. Ik ben er zelf aan uit wat wel kan werken voor ons, maar het is niet bespreekbaar dus moet ik zelf een oplossing zoeken. We hebben al tussen 10-15 jaar een relatie. Moest ze hierdoor stuklopen zou ik dat verschrikkelijk jammer vinden, maar het risico nemen. Eerlijk denk ik er wel eens aan ja,

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 18:12

Het lijkt me wel heel verschillend of je man het niet wil,of niet kan!Stel dat hij een hoge dwarslesie oploopt, dan is hij vanaf z'n hals verlamd,en het zou wel heel sneu zijn als zijn vrouw dan ook nog wegloopt. Maar als hij gewoon steeds maar geen zin heeft en de gerechtvaardigde behoeften van zijn vrouw negeert,dan zou je zelfs recht hebben op een ontbinding van je huwelijk .Idem als het huwelijk niet geconsumeerd wordt. Dit alles volgens het R.K.Kerkelijk recht.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 18:38

anjali schreef:
Het lijkt me wel heel verschillend of je man het niet wil,of niet kan!Stel dat hij een hoge dwarslesie oploopt, dan is hij vanaf z'n hals verlamd,en het zou wel heel sneu zijn als zijn vrouw dan ook nog wegloopt.

Dan zijn er ook nog andere manieren om te vrijen.. Je kunt dan de seksualiteit samen weer ontdekken. Niet dat ik ervaring heb met dwarslaesie, maar volgens verschillende info brochures is dit wel mogelijk.

Niet kunnen en niet willen is inderdaad heel verschillend :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 19:11

Verlamming wil niet zeggen dat er geen erectie meer mogelijk is. Tenslotte is dat vullen met bloed en wordt door de hersenen gestuurd. Het is geen spier.
Ik heb eens een programma gezien over gehandicapte mensen en sex en daar was een meisje dat vanaf de nek verlamd was, daar bleek dat ze supergevoelig was op bepaalde plekjes in haar nek en de oren bv. Ze kreeg er een rood hoofd van toen haar vriend dat verklapte...
Dus dat hoeft op zich intimiteit en sex niet in de weg te staan, met name omdat opwinding gestuurd wordt door je hersenen.
Je kunt jezelf zelfs tot een orgasme denken...

Als de penis niet meer werkt door een stoornis in de bloedsomloop is er soms nog wel sprake van lust (ligt aan de oorzaak uiteraard) en daar kun je ook weer dingen mee.
Als een en ander psychisch is, is het lastiger op te lossen. De psyche is de grootste sta in de weg bij sex.
Ga maar na, als je hoofd er niet naar staat is het zeer lastig om tot een prestatie te komen. En als je hoofd er wel naar staat, is het heel gemakkelijk.