problemen met groepswerk, advies nodig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: problemen met groepswerk, advies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 00:05

Je zegt dat het voelt alsof het twee tegen één is. Maar is dat ook echt zo? Of zit je momenteel gewoon in een rotslechte periode waarin iedere opmerking drie keer zo hard aankomt?
Ik zou gewoon heel eerlijk zijn tegen de andere meiden: dat je je rotslecht voelt en dat je het erg vindt dat dit blijkbaar in je werk naar voren komt. Dat je het groepswerk echt wel succesvol wilt afronden en dat je hun hulp daarbij nodig hebt. Het is eigen aan groepswerken dat er altijd een dip is, zeker tegen een deadline aan wil iedereen nogal eens op de toppen van de tenen lopen.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-18 00:09

Daar heb je helemaal gelijk in. En ik weet wel zeker dat ik teveel hooi op mijn vork heb, zeker als ik nu aan mezelf merk dat ik wel heel heftig reageer op veel dingen. Ik ga van de week ook even langs de huisarts om het erover te hebben... Helaas zie ik niet echt hoe ik nu minder kan doen. Ik woon alleen, moet mijn huur en paard betalen. Minder werken gaat dus niet. Mijn studie is heel intensief. Het is wel deeltijd, maar we doen gewoon hetzelfde programma als een voltijd HBO. Voor mij is het uit deze groep stappen nu een goed begin denk ik. Maar ik moet nog ruim anderhalf jaar studeren en ik weet niet echt hoe ik daar doorheen moet komen...

en dat twee tegen een weet ik wel zeker... dingen die al samen zijn bepaald en afgesproken waar ik niks van weet, antwoorden die wel heel erg overeenkomen met elkaar. Dat elke opmerking drie keer zo hard aankomt heb je gelijk in. Dat houd ik ook zeker in gedachten.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 01:28

Wellicht is het een idee om alles op papier te zetten, eigenlijk zoals je al in dit topic al doet? Zo kun je alles op een rijtje zetten voor jezelf, wat prettig is, en je kunt het meenemen naar het gesprek, wat het een fijne leidraad maakt mocht je dichtklappen.

Schrijf dan specifieke situaties op: "[...] dingen die al samen zijn bepaald en afgesproken waar ik niks van weet, antwoorden die wel heel erg overeenkomen met elkaar. [...]" Welke dingen en afspraken? Welke antwoorden? Dan weet jij meteen of het probleem daadwerkelijk zo groot of klein is als je denkt en weten je groepsgenoten precies over welke situaties je het hebt.
Schrijf op wat voor een gevolg dat heeft op jouw gevoel en waarom.
Benoem ook je eigen aandeel. Bijv dat je toegeeft dat alles wat harder aankomt dan normaal, vind ik een eerlijk voorbeeld en knap dat je dit erkennen kan.

Leg ook je oplossing uit en welke aspecten ervoor gezorgd hebben dat jij daarvoor koos.

TS, onthoud 1 ding goed: your feelings are valid. M.a.w. alles wat jij voelt, dat siert je. Laat niemand je aanpraten dat wat jij ervaart en voelt overdreven is of minder uitmaakt. Er is een reden waarom je het ervaart en die reden is de beïnvloedende factor, niet jouw gevoel. Ik vind het dan ook heel knap dat je besloten hebt je gevoel ruimte te geven en factoren aan te passen, en je je er niet, zoals sommigen gesuggereerd hebben, er maar "over heen zetten", al helemaal in deze situatie.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-18 08:03

silverdapple schreef:
TS, onthoud 1 ding goed: your feelings are valid. M.a.w. alles wat jij voelt, dat siert je. Laat niemand je aanpraten dat wat jij ervaart en voelt overdreven is of minder uitmaakt. Er is een reden waarom je het ervaart en die reden is de beïnvloedende factor, niet jouw gevoel. Ik vind het dan ook heel knap dat je besloten hebt je gevoel ruimte te geven en factoren aan te passen, en je je er niet, zoals sommigen gesuggereerd hebben, er maar "over heen zetten", al helemaal in deze situatie.

Ik weet niet goed waarom, maar hier moest ik heel erg van huilen... Je slaat zo de spijker op de kop hier.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 08:26

Ik denk dat het voor beide partijen beter is om alleen verder te gaan. Zij kunnen dan voor het cijfer gaan wat ze willen en jij hebt minder druk en kan voor een lager cijfer gaan.

Maar ik zou wel werken aan je werklast want ik denk dat als je opa niet was gestorven, het wel iets anders was geweest dat de trigger zou geweest zijn.

Zazoe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:42

Wat silverdapple dus zegt :j

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 10:54

Als je toch al achter je emoties aanloopt door zonder eerst het gesprek aan te gaan en meteen maar alleen verder te gaan, kun je dan niet beter helemaal stoppen met je studie? Dat scheelt tijd en geld en zal daardoor rust geven.

Nee, dit klinkt niet aardig door de directe manier waarop het op papier staat, maar het is wel een oprechte vraag die ik je wil stellen.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-18 11:16

Hilli schreef:
Als je toch al achter je emoties aanloopt door zonder eerst het gesprek aan te gaan en meteen maar alleen verder te gaan, kun je dan niet beter helemaal stoppen met je studie? Dat scheelt tijd en geld en zal daardoor rust geven.

Nee, dit klinkt niet aardig door de directe manier waarop het op papier staat, maar het is wel een oprechte vraag die ik je wil stellen.

Dit klinkt inderdaad niet heel aardig, maar ik ga proberen om je vraag te beantwoorden, want ik snap wel dat je hem stelt.

Stoppen met mijn studie is zeker in me opgekomen. Maar ik zit in mijn derde jaar, en dit is de eerste 'hobbel' die ik tegenkom. Stoppen vind ik nu wel erg voorbarig, maar kan wel een optie zijn. Liever niet, want ik heb er veel in geinvesteerd, maar als het niet gaat dan gaat het niet. Ik weet wel zeker dat als ik doorga in deze groep met de standaard die zij aanhangen dat ik het zeker niet red. Ik heb in mijn hoofd alles doorgenomen wat er de afgelopen twee weken is gebeurd en gezegd, en dat heeft voor mij mijn keuze bevestigd. Ik ben normaal geen emotioneel persoon, maar zeker de laatste week voelde ik me zo gekleineerd en in een hoek gezet dat ik helemaal dichtklapte. Misschien is die reactie overdreven, maar zo voelt het wel en zo kan ik niet doorgaan. Ik wil niet mijn familie nu verwaarlozen voor school. ik wil niet mezelf opblazen om een 9 te halen. Dat is het me niet waard.
Ik wil ook mijn groepsgenoten niet benadelen als ik er straks midden in de management game met een Burn-out tussenuit val omdat ik probeer naar hun eisen te werken.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 12:48

Dan is mijn vraag: waarom zou je het alleen wél halen? Ja, je kunt voor een zesje of een zeven gaan (wil je dat wel echt met een 8,5 gemiddeld?), maar je moet alles alleen doen. Dat is veel meer werk. Heb je net zo goed een burn-out te pakken... Het is écht niet alleen 'de hoge eisen die zij stellen'.

Ik zou daarom toch het gesprek aan gaan, ook om te kijken waar voor je studiegenoten de emotie zit en je eigen gevoel uit te leggen. Ik zou niet meteen voor een oplossing/aanpak gaan. Daarnaast is het inderdaad goed om het gesprek met je huisarts aan te gaan. Je opa verliezen is verdrietig, zeker als je een goede band had, maar zo uit balans zijn is wel heel heftig. Dat signaal moet je niet negeren.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-18 13:20

Ik heb buiten school genoeg mensen die me kunnen en willen helpen. En misschien haal ik het niet, dat kan, maar daar heb ik dan alleen mezelf mee.
Ik kan hen gewoon niet bijhouden en of dat aan hen of aan mezelf ligt laat ik in het midden. Feit is dat ik zo niet door kan en wil.

Zazoe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 14:19

TS, alleen jij kent jezelf het best. Je zal na de talloze tips en meningen hier op bokt heus wel weten wat te doen vermoed ik. Een baan combineren met een studie en een paard is nu eenmaal geen gemakkelijke opgave en vergt héél wat tijd en energie van je. Je hebt meerdere opties goed doornomen lijkt me, kies dan voor jezelf en laat je niet meeslepen door anderen hun ervaringen of meningen. Natuurlijk kan je er wel rekening mee houden, uiteraard, daarom vraag je ook onze tips, maar nogmaals, jij bent de enige die weet waartoe je zelf in staat bent. Succes, je lijkt me een erg sterke dame!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-18 14:42

Dankjewel! Zo voel ik me niet op dit moment... Ik merk eigenlijk nu pas hoeveel stress ik ervaar op het moment. Ik vergeet van alles, heb nauwelijks eetlust en ik voel me continu misselijk en opgejaagd. Het gaat gewoon even helemaal niet lekker nu, en ik vraag me echt even af hoe ik het allemaal voor elkaar ga krijgen...

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 15:25

Petra_O schreef:
Hilli schreef:

Dit klinkt inderdaad niet heel aardig, maar ik ga proberen om je vraag te beantwoorden, want ik snap wel dat je hem stelt.

Stoppen met mijn studie is zeker in me opgekomen. Maar ik zit in mijn derde jaar, en dit is de eerste 'hobbel' die ik tegenkom. Stoppen vind ik nu wel erg voorbarig, maar kan wel een optie zijn. Liever niet, want ik heb er veel in geinvesteerd, maar als het niet gaat dan gaat het niet. Ik weet wel zeker dat als ik doorga in deze groep met de standaard die zij aanhangen dat ik het zeker niet red. Ik heb in mijn hoofd alles doorgenomen wat er de afgelopen twee weken is gebeurd en gezegd, en dat heeft voor mij mijn keuze bevestigd. Ik ben normaal geen emotioneel persoon, maar zeker de laatste week voelde ik me zo gekleineerd en in een hoek gezet dat ik helemaal dichtklapte. Misschien is die reactie overdreven, maar zo voelt het wel en zo kan ik niet doorgaan. Ik wil niet mijn familie nu verwaarlozen voor school. ik wil niet mezelf opblazen om een 9 te halen. Dat is het me niet waard.
Ik wil ook mijn groepsgenoten niet benadelen als ik er straks midden in de management game met een Burn-out tussenuit val omdat ik probeer naar hun eisen te werken.

Ben je nou helemaal betoeterd? Niet suggeren of iemand wil stoppen met wat haar droom achter na te jagen... Bij iedere hobbel maar stoppen omdat het even tegenzit. Wel dan waren er een boel mensen niet gekomen op het punt waarop ze nu wel zitten. TS zegt zelf dat dit de eerste hobbel is die zij tegenkomt. Wel, ik vind dat ze er al een aardig aantal genomen heeft. Wat zij zegt hoe ze haar leven leidt tot nu toe is niet niks en ik vind het dan ook bewonderingswaardig dat ze zo ver al is.
Ik denk zelf dat TS enorm teleurgesteld is in de situatie en soms komt een dergelijke teleurstelling hard aan. Daarom lijkt het mij goed om even terug te kijken hoe ver je al bent en hoe je zover bent gekomen.
Dat je mede studiegenoten er een aparte agenda op na houden weet je niet zeker maar je vermoedt het wel. Ik zou zelf het hun recht op de man af vragen tijdens het gesprek waarin je aangeeft niet met hun verder te willen. En, best kans dat ze stiekempjes een tikkie jaloers op je zijn omdat je het in je eentje ook redt.
Een periode keihard werken is niet onmogelijk maar zorg er dan ook voor dat je hoe dan ook je ontspanning vindt. Dus een beetje beter op jezelf passen (en ander doet dat niet voor je) en ik vind het super dat je zo goed kunt kiezen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 15:56

Hoe kunnen ze jaloers zijn op iets wat ts nog moet doen, jibberjabber? Of heb je een glazen bol?

Ik kan eigenlijk best wel begrijpen dat andere groepsleden niet blij zijn met een 7, zeker als het niet door hun eigen toedoen is.

Ik zou daar welaan werken hoe het komt dat je je bepaalde dingen op een bepaalde manier aanvoelt.
Persoonlijk denk ik dat je te veel hooi op je vork hebt en was het niet deze situatie, was het wel een andere situatie die de bom ging laten barsten.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 16:22

Ik ga mee met anderen die zeggen dat het overlijden van je opa nu misschien een soort trigger of "wake-up call" was, die laat zien dat je eigenlijk op je tenen liep. Je had al moeite met het tempo van de opdrachten bij te benen, en nu is de "extra druppel" eigenlijk dat er ook een groepswerk-conflict bij komt kijken. Je hebt het niet makkelijk gehad de afgelopen periode, dat is duidelijk. :(:)

Je hebt een hele drukke planning waarin je veel balletjes hoog moet houden (studie, werk, paard - van 5 uur 's ochtends tot 11 uur 's avonds), maar je geeft aan dat je niet ziet hoe je minder zou kunnen doen of hoe dit anders zou kunnen. Misschien is een afspraak met je SLB'er, mentor of studie-adviseur een optie? Daar kun je dit allemaal op tafel leggen (je drukke planning, je persoonlijke omstandigheden omtrent je opa, dat groepswerk lastig gaat en dat je misschien eigenlijk wel heel dicht tegen overspannen aan-zit). Dan kunnen jullie samen kijken hoe je de studie het best kunt plannen. Misschien kun je bijvoorbeeld bepaalde vakken wel over een langere periode uitsmeren, is een halfjaar uitloop maar dan minder vakken per periode een optie, of zijn er andere oplossingen te bedenken (bijvoorbeeld een "study-buddy" die je helpt met je studie plannen).

Een andere optie is kijken of het mogelijk is om een stalgenoot, verzorger of bijrijder te vinden die een paar dagen per week je paard kan overnemen, zodat jij in de ochtend ook wat kan studeren en je leeswerk bijhouden. Een paar uurtjes studeren per week extra zorgt er dan ook voor dat opdrachten en leeswerk niet 'last-minute' nog 's avonds en 's nachts gestampt moet worden, dat is misschien ook rustiger.

In elk geval denk ik dat het helpt als je alles wat je hier schrijft, ook aan de opleiding en groepsgenoten laat weten. Duidelijke en eerlijke communicatie is echt prettiger werken.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-18 17:17

dromertje2 schreef:
Hoe kunnen ze jaloers zijn op iets wat ts nog moet doen, jibberjabber? Of heb je een glazen bol?

Ik kan eigenlijk best wel begrijpen dat andere groepsleden niet blij zijn met een 7, zeker als het niet door hun eigen toedoen is.

Ik zou daar welaan werken hoe het komt dat je je bepaalde dingen op een bepaalde manier aanvoelt.
Persoonlijk denk ik dat je te veel hooi op je vork hebt en was het niet deze situatie, was het wel een andere situatie die de bom ging laten barsten.

Daar heb je gelijk in, ze hoeven geen 7 te halen voor mij, we lagen gewoon op koers voor een 8. En ook over mijn opa heb je gelijk. zijn overlijden was de trigger. Ik moet nu even heel veel qua werk en school, en tot nu toe ben ik er redelijk prima doorheen gezeild, maar dit blok was gewoon heel heftig, grote opdracht en een heel fanatieke groep, en dan de situatie met opa... dat was gewoon teveel.

Citaat:
Je hebt een hele drukke planning waarin je veel balletjes hoog moet houden (studie, werk, paard - van 5 uur 's ochtends tot 11 uur 's avonds), maar je geeft aan dat je niet ziet hoe je minder zou kunnen doen of hoe dit anders zou kunnen. Misschien is een afspraak met je SLB'er, mentor of studie-adviseur een optie? Daar kun je dit allemaal op tafel leggen (je drukke planning, je persoonlijke omstandigheden omtrent je opa, dat groepswerk lastig gaat en dat je misschien eigenlijk wel heel dicht tegen overspannen aan-zit). Dan kunnen jullie samen kijken hoe je de studie het best kunt plannen. Misschien kun je bijvoorbeeld bepaalde vakken wel over een langere periode uitsmeren, is een halfjaar uitloop maar dan minder vakken per periode een optie, of zijn er andere oplossingen te bedenken (bijvoorbeeld een "study-buddy" die je helpt met je studie plannen).

Die lange dagen waren doordat we met het groepje ook regelmatig buiten schooltijd s'avond afspraken om dingen te doen. Dat is ook bijna drie kwartier enkele reis en kostte mij dus veel tijd. Als ik zelf werk, is het allemaal wat makkelijker plannen, omdat ik dan op mijn eigen tijden kan studeren en met niemand anders af hoef te spreken of rekening te houden. Ik ga wel een hogere workload krijgen, dat weet ik, maar ik ga het gewoon proberen. Gaat het niet, dan gaat het niet en dan herkans ik hem wel. Ik ga de SLB'er ook mailen, maar dat die ik denk ik even na het gesprek met de groep donderdag. Dan heb ik als het goed is ook mijn huisarts gesproken, en misschien kan die me ook wat handvaten geven.
Na volgend blok moet ik alleen nog afstudeeronderzoek, minor en stage. dan ben ik in mijn planning iets meer flexibel. Ik ga ook morgen even een gesprekje aan met mijn baas, kijken wat hij qua werk voor me kan betekenen.

Ik heb voor mijn paard een bijdrijdster voor 1 keer per week. Zij kan ook wel eens vaker als het moet. Maar juist bij mijn paard bezig zijn haal ik heel veel rust en energie vandaan, dus dat wil ik wel blijven doen. Ik heb ook hele lieve stalgenoten die ik altijd last minute kan bellen als het echt niet gaat gelukkig. Maar ook naar mijn paard voel ik me verantwoordelijk. Als ik die minder aandacht geef, heb ik daar ook last van... volgens mij trek ik me alles gewoon veel teveel aan op dit moment.

Ik wil jullie trouwens allemaal bedanken voor jullie suggesties en inzichten! helpt mij echt om dingen in perspectief te zetten en van meerdere kanten te bekijken.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-18 23:33

Ik ben nu wel echt tot de conclusie gekomen dat het echt teveel is... Ik heb de hele avond alleen maar zitten huilen om niks, en ik ben gewoon misselijk van de stress en onrust. ik zie nu al op tegen naar bed gaan, want slapen kan ik ook niet. Dit is niet normaal, en ik ben dan ook bang dat ik er echt tussenuit moet. Zo gaat het niet langer...

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 08:26

Petra_O schreef:
Ik ben nu wel echt tot de conclusie gekomen dat het echt teveel is... Ik heb de hele avond alleen maar zitten huilen om niks, en ik ben gewoon misselijk van de stress en onrust. ik zie nu al op tegen naar bed gaan, want slapen kan ik ook niet. Dit is niet normaal, en ik ben dan ook bang dat ik er echt tussenuit moet. Zo gaat het niet langer...

Dat merkte ik al uit je andere posts, daarom zei ik ook dat ik denk dat je echt even pas op de plaats moet doen. Ik denk echt dat je je werklast voor nu flink moet verminderen omdat je lichaam en geest je anders gaan dwingen om helemaal naar nul te gaan.

Wacht niet met overleggen/informeren, trek morgen gelijk even aan de bel bij je opleiding en maak een afspraak.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 09:24

Zoals ik me nu voel, kan ik helemaal geen opdracht doen, alleen of niet... Gisteravond voelde ik me echt alsof ik tegen een betonnen muur aan gelopen was. Nu zit ik hier te shaken van de stress, kan niet tot rust komen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 09:37

Heb je niet even iemand bij wie je dit kwijt kunt?
anders de HAP bellen?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 09:40

Heb je niet eigenlijk een gigantische burn out? Met de hoeveelheid hooi die jij op je vork hebt lijkt me dat niet heel raar.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 09:48

Ik ga zo naar mijn ouders, daar kan ik wel aardig mijn verhaald kwijt. Burn-out heb ik aan gedacht en ben ik erg bang voor... En als dat zo is, heb ik gewoon echt een probleem. Gister al met iemand gepraat die ik goed ken en vertrouw en die zei het ook al, dat ik me misschien nu ziek moet gaan melden.
Ik ga morgen in ieder geval met mijn leidinggevende praten, daar gewoon even vertellen hoe het gaat. School is voor mij nu de grootste bron van stress. Ik heb het gevoel dat ik dit MOET halen. Ik verstijf al helemaal als ik eraan denk....

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 09:57

Wat een rotgevoel zal dat zijn, Petra. Goed dat je naar je ouders kunt gaan, anders ben je wel heel alleen. Je had morgen al een afspraak met de huisarts toch? Voel je overigens niet schuldig over de diagnose burn-out, ook al voelt het anders voor jou. Sterkte.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 10:01

afspraak heb ik nog niet, maar hij werkt op dinsdag in hetzelfde gebouw als ik. Dan kan ik meestal tussendoor gewoon binnenlopen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 10:14

Burnout is poedersuiker (als je dat al hebt natuurlijk) maar in alle eerlijkheid zie ik bijna iedereen die heel ambitieus is daar tegen aan knallen. Zoveel dat ik het ondertussen ben gaan beschouwen als een rite of passage. Probeer het te zien als een levensles, gaat ook echt vanzelf weer over, met maatregelen natuurlijk. Het is niet het einde van de wereld en verpest niet je toekomstdroom. Maar is wel een belangrijk signaal!

Hoe ‘relaxter’ jij het kan handelen (ja niet voor niets tussen aanhalingstekens!) hoe meer je het voor je gaat laten werken ipv tegen je. En ja ik spreek uit ervaring..