Welke opleiding in de paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Macs

Re: Welke opleiding in de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 21:59

Ja, dat klopt.
Maar 50% van de studenten bij mijn docentenopleiding heeft eerst een mbo opleiding gedaan.
Niet geheel nutteloos dus, en een prima basis als je die kant op wil. Ook als je een andere hbo-opleiding in de sector wil doen.
En toch ken ik ook een hoop mbo studenten die wel gewoon aan de bak zijn gekomen. Het ligt ook ontzettend aan je instelling en of je een netwerk opbouwt of veilig in je eigen schelpje blijft. Een bedrijf die potentie in zijn stagiaires ziet houdt vaak wel een plekje vrij of weet je ergens anders te plaatsen.
Als je bijv. interesse hebt voor wilde dieren/werk in de dierentuin heb je meer aan de specifieke Wildlife opleiding dan aan een algemeen dierverzorging diploma. Dat zijn allemaal dingen waar je over na kan denken en je banenkans vergroot.

Ik vind het jammer dat dit soort dingen altijd gezegd worden. Hierdoor heb ik nu een klas met mbo niveau 2 studenten die steeds minder gemotiveerd raken omdat iedereen ze verteld dat er toch geen werk in te vinden is. En dat hoeft echt niet zo te zijn, maar als je dat telkens te horen krijgt ga je het vanzelf geloven.

De ORUN opleiding bij de Freestyle Academy heb je geen wedstrijdervaring voor nodig trouwens :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 22:12

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 01:17

josien_m_ schreef:
Niet alle ruiters zijn wedstrijdgericht en er zijn meer soorten instructeursopleidingen.
Bijvoorbeeld: https://www.gelukkigeruiteracademie.nl/

Dan is de vraag of maneges en andere instellingen deze opleiding accepteren.

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 05:47

De NCSAH heeft een opleiding voor instructeur/trainer. Hierbij kan je nu in het eerste jaar ook je orun 2 en 3 mee halen. Ik volg zelf het basisjaar nu en ik vind het een fijn traject!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 07:10

Dankjewel ik zal me is gaan verdiepen in de nieuwe opleidingen

Kan ik als ik vragen hoe jullie een pb sturen ?

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 07:58

Obelix95 schreef:
De NCSAH heeft een opleiding voor instructeur/trainer. Hierbij kan je nu in het eerste jaar ook je orun 2 en 3 mee halen. Ik volg zelf het basisjaar nu en ik vind het een fijn traject!

Maar ook daar heb je een eigen paard nodig, in de sport geklasseerd, toch? Iemand die ik ken moet eind van haar opleiding bij NCSAH ZZL kunnen rijden :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 08:36

Amber_anne schreef:
Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij kunnen helpen en ervaringen kunnen delen

Ik ben momenteel bezig met mijn 3e jaar bedrijfsleider dierverzorging, als het goed is ben ik in mei helemaal klaar.
Nu heb ik nagedacht wat ik zou willen doen na deze studie en ben uitgekomen bij paardrijlessen geven.
Heel optimistisch gezien zou ik het liefst meerdere paarden hebben aan huis en hierop les geven en bij mensen aan huis, misschien paarden kopen en weer verkopen erbij. Optimisme hé je moet een doel hebben
:+

Maar nu komt het, welke opleiding is hiervoor handig? Ik heb zelf zitten kijken naar de opleiding van de KNHS en van 2moons maar vraag me af of er meerdere opleidingen of cursussen zijn waar mensen ervaring mee hebben.
Tevens heb ik geen paard (is mogelijk om deze na mijn studie aan te schaffen) en ben ook geen wedstrijd ruiter. Is het handig om alsnog op zoek te gaan naar gerichte lessen om op niveau te komen en op zoek te gaan naar een paard om eventueel wedstrijden mee te starten?

Ik hoor graag wat voor opleidingen mensen aanraden en wat voor opleidingen mensen zelf hebben gedaan

Ik zou je als allereerste willen aanraden om een BBL opleiding paardenhouderij te gaan doen, dan kun je werken op een paardenbedrijf en ervaren hoe dat is. En tevens een boel leren, want zo te lezen heb je niet veel ervaring. Daarnaast je inderdaad gaan ontwikkelen qua paardrijden, tenzij je alleen beginnersles wil geven.
Een goede instructeur moet imo weten hoe je verschillende soorten paarden (en mensen) op leid, en dat is toch echt een kwestie van een heleboel ervaring op gaan doen en heel veel km's in het zadel te gaan maken.Daarnaast is basiskennis over het paard ook erg belangrijk.
Hoe meer jij kunt met een paard, hoe beter je rond zal kunnen komen..

Daarnaast de orun gaan doen, maar trek voor dit alles maar jaren uit en een heleboel doorzettingsvermogen en hard werken.

Bedenk ook een back-up plan, want als je lichamelijk uitvalt bij lichamelijk werk..heb/ krijg je ook een probleem.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 08:51

Macs schreef:
Ja, dat klopt.
Maar 50% van de studenten bij mijn docentenopleiding heeft eerst een mbo opleiding gedaan.
Niet geheel nutteloos dus, en een prima basis als je die kant op wil. Ook als je een andere hbo-opleiding in de sector wil doen.
En toch ken ik ook een hoop mbo studenten die wel gewoon aan de bak zijn gekomen. Het ligt ook ontzettend aan je instelling en of je een netwerk opbouwt of veilig in je eigen schelpje blijft. Een bedrijf die potentie in zijn stagiaires ziet houdt vaak wel een plekje vrij of weet je ergens anders te plaatsen.
Als je bijv. interesse hebt voor wilde dieren/werk in de dierentuin heb je meer aan de specifieke Wildlife opleiding dan aan een algemeen dierverzorging diploma. Dat zijn allemaal dingen waar je over na kan denken en je banenkans vergroot.

Ik vind het jammer dat dit soort dingen altijd gezegd worden. Hierdoor heb ik nu een klas met mbo niveau 2 studenten die steeds minder gemotiveerd raken omdat iedereen ze verteld dat er toch geen werk in te vinden is. En dat hoeft echt niet zo te zijn, maar als je dat telkens te horen krijgt ga je het vanzelf geloven.

De ORUN opleiding bij de Freestyle Academy heb je geen wedstrijdervaring voor nodig trouwens :)

In mijn tijd was het toch echt wel anders. Toen bestonden er nog geen mobiele telefoons en internet.
Er was niemand in de klas die voor een buitenland stage ging, simpel weg omdat daar de mogelijkheden niet voor waren. Behalve als je de paardenwereld koos dan was het iets 'makkelijker' maar ik koos juist voor een bredere opleiding. Sommige mensen konden niet eens starten omdat er geen stage adres was en andere haakten al snel af.
Nu zat ik bij de eerste lichting van de allereerste dierenhouderij opleiding hier in de regio. Achteraf stelde de opleiding geen ruk voor. Als ik de school nu zie dan is er zoveel veranderd en is er zoveel meer mogelijk. Misschien als ik destijds toch voor Barneveld had gekozen dat het anders was gelopen maar et is nu zo gelopen.

En voor de klas staan moet je maar net willen.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 08:55

Ik heb zelf de opleiding dierverzorging richting paardenhouderij gedaan en ben na veel omzwervingen nu naast mijn 3 banen (waarvan maar 1 met paarden) een eigen bedrijf aan het oprichten. Daarvoor volg ik de tips van Gwenda van My Equine Business, zij helpt mensen om er achter te komen waar hun kwaliteiten liggen en van daaruit een bedrijf op te zetten in de paarden.
Zij heeft een website, facebook en instagram en helpt ook veel instructeurs, dus voor tips zou je daar ook rond kunnen kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 08:55

Elisa2 schreef:
Amber_anne schreef:
Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij kunnen helpen en ervaringen kunnen delen

Ik ben momenteel bezig met mijn 3e jaar bedrijfsleider dierverzorging, als het goed is ben ik in mei helemaal klaar.
Nu heb ik nagedacht wat ik zou willen doen na deze studie en ben uitgekomen bij paardrijlessen geven.
Heel optimistisch gezien zou ik het liefst meerdere paarden hebben aan huis en hierop les geven en bij mensen aan huis, misschien paarden kopen en weer verkopen erbij. Optimisme hé je moet een doel hebben

Maar nu komt het, welke opleiding is hiervoor handig? Ik heb zelf zitten kijken naar de opleiding van de KNHS en van 2moons maar vraag me af of er meerdere opleidingen of cursussen zijn waar mensen ervaring mee hebben.
Tevens heb ik geen paard (is mogelijk om deze na mijn studie aan te schaffen) en ben ook geen wedstrijd ruiter. Is het handig om alsnog op zoek te gaan naar gerichte lessen om op niveau te komen en op zoek te gaan naar een paard om eventueel wedstrijden mee te starten?

Ik hoor graag wat voor opleidingen mensen aanraden en wat voor opleidingen mensen zelf hebben gedaan

Ik zou je als allereerste willen aanraden om een BBL opleiding paardenhouderij te gaan doen, dan kun je werken op een paardenbedrijf en ervaren hoe dat is. En tevens een boel leren, want zo te lezen heb je niet veel ervaring. Daarnaast je inderdaad gaan ontwikkelen qua paardrijden, tenzij je alleen beginnersles wil geven.
Een goede instructeur moet imo weten hoe je verschillende soorten paarden (en mensen) op leid, en dat is toch echt een kwestie van een heleboel ervaring op gaan doen en heel veel km's in het zadel te gaan maken.Daarnaast is basiskennis over het paard ook erg belangrijk.

Daarnaast de orun gaan doen, maar trek voor dit alles maar jaren uit en een heleboel doorzettingsvermogen en hard werken.

Bedenk ook een back-up plan, want als je lichamelijk uitvalt bij lichamelijk werk..heb/ krijg je ook een probleem.

Ga alsjeblieft geen paardenhouderij doen... ik ken alleen maar mensen die het een vreselijke opleiding vinden en paardenbedrijven hechten er echt niet zoveel waarde aan. Ik werk in de paarden met een meisje die die opleiding doet, en ze heeft er echt een hekel aan. Stallen mesten kan iedereen wel, ook zonder opleiding. De baas vind het ook een onzin opleiding, om precies dezelfde reden. Je leert er echt niet veek meer dan dat menig paardenmeisje al kan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:04

Macs schreef:

Ik snap dat jij dat jammer vindt, want anders heb jij weer geen studenten om les aan te geven.
Wat mij betreft worden dit soort opleidingen afgeschaft. Je leidt leerlingen op om achter de kassa terecht te komen, of voor een ander rotbaantje die niets met de opleiding te maken heeft.
Beetje jammer, terwijl in andere sectoren opgeleide vakmensen gezocht worden, maar die worden niet opgeleid omdat leerlingen naar dit soort kansloze opleidingen gaan. En leerlingen kijken niet verder, want ze hebben wel wat met dieren, en hé, daar is nog een opleiding voor ook.

Degenen die er wel werk in vinden, wat ze blijven doen zijn echt de uitzonderingen. Zoals je hier ook al leest doen ze het vaak tijdelijk, omdat ze uiteindelijk toch tot de conclusie komen dat het niet is wat ze er van verwachtten.

Bovendien is voor hetgeen TS wil eigenlijk helemaal geen opleiding nodig, anders dan een instructeursopleiding. Maar die kun je gewoon naast je reguliere baan volgen.
Daarbij zou ik ook de reguliere instructeursopleiding aanraden, die geeft in verhouding het meest waar voor je geld. En een papiertje wat overal geaccepteerd wordt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:05

Lowara schreef:
Ik gok dat ik degene ben die je voor je toekomstdroom in je hoofd ziet ;)
Heb 5 eigen dieren waarmee ik kleinschalig fulltime lesgeef. Train alles zelf op en heb alles in eigen beheer. En ja.. ik kom ervan rond.
Wel paar kleine details:
heb je een mooie volledige locatie inclusief rijbaan, stallen en weide?
Heb je veel rijervaring en niveau/ reputatie dat mensen les bij je willen nemen?
Als je nu al geen paard kan betalen, hoe denk je exact dat straks te gaan doen?

De start is simpel.. je bent extreem veel geld en tijd kwijt, en zult moeten accepteren dat je dan geen winst draait.
Pas na enkele jaren als je het heel tactisch aanpakt en bewezen hebt dat je kwalitatief goed genoeg bent heb je een kansje dat het slaagt.
Uiteraard werk je dan 6 dagen per week en moet alles ( ook vaak je eigen wedstrijdpaard of je eigen rijden) hiervoor wijken. Mijn wedstrijddieren lopen in ieder geval fulltime in de lessen, er is geen ‘ruimte’ voor een prive dier.

Een diploma is leuk, maar houd het hobby matig en neem er lekker een andere baan naast. Geloof mij.. behalve als je al een kudde dieren plus locatie hebt die je geen geld kost.. is het niet rendabel.

En jij hebt een HBO diploma waar je altijd nog op terug kunt vallen en waar werk in te vinden is...

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:05

Als het je droom is ervoor gaan, maar wat veel mensen zeggen is hard werken weinig verdienen.

Al hoewel de meeste bedrijven die het vaak alleen redden maneges en handelstallen zijn.

En wat jullie aangeven wedstrijd niveau verplicht. Dat ligt totaal aan je doelgroep. Je hebt een grote groel recreanten. Die gewoon voor de gezelligheid willen paardrijden. Basis is wel belangrijk. Als je maar goed bent in met mensen om te gaan. Goede basis kan geven en dat klanten blij zijn met hub uurtje paardrijden. Bij ons in de omgeving is er een manege wat qua niveau niet hoog is. Maar wel lange wachtlijst heeft. Omdat daar geen prestatie wordt verwacht maar wel plezier maken en lol hebben.

Wel ben ik het eens dat je dan een begin kapitaal moet hebben om het je te kunnen realiseren

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:37

Wendy schreef:
Macs schreef:

Ik snap dat jij dat jammer vindt, want anders heb jij weer geen studenten om les aan te geven.
Wat mij betreft worden dit soort opleidingen afgeschaft. Je leidt leerlingen op om achter de kassa terecht te komen, of voor een ander rotbaantje die niets met de opleiding te maken heeft.
Beetje jammer, terwijl in andere sectoren opgeleide vakmensen gezocht worden, maar die worden niet opgeleid omdat leerlingen naar dit soort kansloze opleidingen gaan. En leerlingen kijken niet verder, want ze hebben wel wat met dieren, en hé, daar is nog een opleiding voor ook.

Degenen die er wel werk in vinden, wat ze blijven doen zijn echt de uitzonderingen. Zoals je hier ook al leest doen ze het vaak tijdelijk, omdat ze uiteindelijk toch tot de conclusie komen dat het niet is wat ze er van verwachtten.

Bovendien is voor hetgeen TS wil eigenlijk helemaal geen opleiding nodig, anders dan een instructeursopleiding. Maar die kun je gewoon naast je reguliere baan volgen.
Daarbij zou ik ook de reguliere instructeursopleiding aanraden, die geeft in verhouding het meest waar voor je geld. En een papiertje wat overal geaccepteerd wordt.

Dan mag je best eens een dagje meelopen hoor :) het gaat er niet om of ik wel leerlingen heb om les aan te geven, zoals je heb gelezen is dit ook niet waar ik wil eindigen.
Mensen denken heel makkelijk over het vak dierverzorger, dat iedereen dat wel kan.
Nu moet ik zeggen dat niveau 2 misschien niet heel spannend is voor iemand met een gemiddelde leercapaciteit, maar ik zou willen dat ik toch niveau 4 dierverzorging als achtergrond had. Ik mis een hoop kennis en vaardigheden.
De niveau 2 studenten zijn vaak leerplichtig en het is een mooie gelegenheid om voor een opstapje te zorgen. Ze mankeren vaak allemaal wel iets, op deze manier wordt er ook gezorgd dat ze leren met verantwoordelijkheid om te gaan. Het heeft ook een groot deel maatschappelijke invulling en dat vergeten mensen. En het is fijn dat ze dat kunnen leren bij een opleiding die ze leuk vinden.
Maar goed hier kan beter een nieuw topic voor gestart worden want hier gaat de vraag van TS niet over.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 09:50

Eefke85 schreef:
Ik heb zelf de opleiding dierverzorging richting paardenhouderij gedaan en ben na veel omzwervingen nu naast mijn 3 banen (waarvan maar 1 met paarden) een eigen bedrijf aan het oprichten. Daarvoor volg ik de tips van Gwenda van My Equine Business, zij helpt mensen om er achter te komen waar hun kwaliteiten liggen en van daaruit een bedrijf op te zetten in de paarden.
Zij heeft een website, facebook en instagram en helpt ook veel instructeurs, dus voor tips zou je daar ook rond kunnen kijken.

Dankjewel die neem ik zeker mee!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 09:54

Ik ga zeker geen opleiding paard houderij doen, deze wordt bij ons op school ook aangeboden en zoals al gezegd wordt zijn de meningen hierover verdeeld.

Verder ben ik zeer tevreden met mijn opleiding en denk ik dat deze opleiding goed is omdat er te veel mensen rondlopen die denken te weten hoe je dieren moet verzorgen zonder er echt kennis van te hebben.
Zo is de nieuwe ontwikkeling van vakbekwaamheid voor diersoorten een goede en ben ik verplicht minstens 1 van deze te halen. (Ik heb hond/kat vorig jaar behaald).

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 09:58

2moons is echt helemaal geweldig!
Marion Alblas heeft haar eigen opleiding, erg uitgebreid! ( academische rijkunst, rechtrichten en vleug van haar zelf )

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-18 10:00

A3a1 schreef:
Marion Alblas heeft haar eigen opleiding, erg uitgebreid! ( academische rijkunst, rechtrichten en vleug van haar zelf )

Heb je deze oplossing zelf gevolgd? Kan je hierbij ook op een manege bijvoorbeeld lesgeven?

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 10:46

Amber_anne schreef:
Ik ga zeker geen opleiding paard houderij doen, deze wordt bij ons op school ook aangeboden en zoals al gezegd wordt zijn de meningen hierover verdeeld.

Verder ben ik zeer tevreden met mijn opleiding en denk ik dat deze opleiding goed is omdat er te veel mensen rondlopen die denken te weten hoe je dieren moet verzorgen zonder er echt kennis van te hebben.
Zo is de nieuwe ontwikkeling van vakbekwaamheid voor diersoorten een goede en ben ik verplicht minstens 1 van deze te halen. (Ik heb hond/kat vorig jaar behaald).

Aan heel die vakbekwaamheid is niks goeds aan. Heb gehoord wat je moet leren en ongeveer 50% heeft niks met de verzorging van het dier te maken.. (bronnen van mensen van de dierenbescherming) Beetje jammer ook dat als je nog maar sinds 2-3 jaar je opleiding ondernemend dier en gedrag hebt afgerond. Je papieren in de papierbak kan gooien, aangezien die papieren niks meer waard zijn .

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 11:02

Amber_anne schreef:
A3a1 schreef:

Heb je deze oplossing zelf gevolgd? Kan je hierbij ook op een manege bijvoorbeeld lesgeven?

Nee, ik heb zelf het niet gevolgd, wel mijn beste vriendin/partner.

2moons is meer werken met probleemgedrag paarden, dus niet specifiek manege.
De opleiding van Marion, dat weet ik niet, mijn vriendin geeft privélessen aan mensen en de mensen uit haar jaar ook, informeer eens bij Marion.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 11:20

Amber_anne schreef:
A3a1 schreef:

2moons staat wel geregistreerd als opleiding, maar wordt niet erkend door verzekeringen en veiligheidscertificaat. Is ook meer grondwerk en gedrag dan lesgeven en didactiek.

Je mag hier dus niet mee lesgeven op manegebedrijven en verenigingen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 12:10

Elisa2 schreef:
Amber_anne schreef:

Ga alsjeblieft geen paardenhouderij doen... ik ken alleen maar mensen die het een vreselijke opleiding vinden en paardenbedrijven hechten er echt niet zoveel waarde aan. Ik werk in de paarden met een meisje die die opleiding doet, en ze heeft er echt een hekel aan. Stallen mesten kan iedereen wel, ook zonder opleiding. De baas vind het ook een onzin opleiding, om precies dezelfde reden. Je leert er echt niet veek meer dan dat menig paardenmeisje al kan.

WOW, Lezen is ook een kunst! ik zeg BBL gaan doen, oftewel werken op een paardenbedrijf want daar leer je pas echt het vak. Daarnaast leer je op een paardenhouderij opleiding zeker wel wat gedegen basis kennis die je gewoon moet weten als je uberhaupt met paarden wilt werken.

Ik spreek uit ervaring, heb 17 jaar geleden zelf deze combi gedaan, uit mijn klas van 20 zijn er maar 5 geslaagd omdat de rest allemaal afviel omdat ze werken met paarden teveel geromantiseerd hadden.
Ik zelf heb nooit problemen gehad met werk vinden in de paarden, vooral ook omdat je door de BBL al gaat netwerken en mond op mond reclame veel waardevoller is.

TS heeft weinig ervaring en niveau..die red het echt niet met alleen een instructeurscursusje.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 12:22

Nou TS. tough crowd hier :')

Misschien wel goed om even te beseffen dat de gemiddelde 'bokker' toch wel jouw doelgroep zal zijn.
Mensen zijn nou eenmaal ontzettend kritisch wat betreft instructie (en terecht) en het aanbod is zeer groot, althans in de basissport of recreatie. Als de reacties hier al vrij negatief zijn, hoe denk je dan toch je lesklanten te gaan werven of een stal/manege te overtuigen om wél jou aan te nemen zonder je vele wedstrijdervaring? Dat is iets waar je nu al mee bezig kan en je verder zou kunnen helpen in de toekomst, om daar een duidelijk verhaal over te hebben. :j

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 12:51

Kimsel94 schreef:
Obelix95 schreef:

Maar ook daar heb je een eigen paard nodig, in de sport geklasseerd, toch? Iemand die ik ken moet eind van haar opleiding bij NCSAH ZZL kunnen rijden :=

Jep wel een eigen paard of een paard die je van iemand kan lenen. Zijn 6 weekenden + je examens. Voor de basis hoef je nirt in een bepaalde klasse te rijden. Als je na dit traject verder wilt dan moet je volgens mij in hrt M2 of Z1 zijn.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 20:15

Cayenne schreef:
josien_m_ schreef:
Niet alle ruiters zijn wedstrijdgericht en er zijn meer soorten instructeursopleidingen.
Bijvoorbeeld: https://www.gelukkigeruiteracademie.nl/

Dan is de vraag of maneges en andere instellingen deze opleiding accepteren.

De verzekering in ieder geval wel!