Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 17:54

Van de week toevallig nog Baghwan in NL gezien bij ‘Gordon in wonderland’. Inclusief de verplichte rode kleding.
Op Netflix staat een lange en indrukwekkende docu over de Baghwan in Amerika (en India).
Superinteressant en ook een beetje creepy.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:00

Studentenvereniging Vindicat ;)

Eleionomae

Re: Sektes in Nederland? Bestaat dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:02

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:06

Lindor92 schreef:

Neem aan dat dit geen serieuze reactie is :Y)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:08

sureido schreef:
Lindor92 schreef:

Uhm jawel, nooit verhalen over gehoord?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:09

senna21 schreef:
RoyceMack schreef:
Elk geloof is een sekte toch?
Alleen de uitvoering van de activiteiten verschilt per geloof.

Als het zo stelt is atheisme evengoed sectarisch.
Alles wat afwijkt van jou mening op een hoop gooien en afwijzen.... tja....
Iets met 'pot en ketel..

Je hebt ook agnostisch atheist.
Dan vind je dus dat er niet voldoende bewijs is van het bestaan van een god en diens eventuele creaties en geloof je dus in niets tenzij het tegendeel bewezen wordt.
Lijkt mij niet echt een sekte maar gewoon... Niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:34

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:53

Jusi schreef:
RoyceMack schreef:
Ik vind de islam ook best wel een sekte.
Vooral die geradicaliseerden moorden alles uit dat niet in hun denkbeeldige vriendje geloofd.
Maar bijvoorbeeld praktiserend christenen, katholieken etc hebben toch ook hun eigen strenge regels? De dominee komt verdorie nog aan de deur om te controleren of er al kinderen op komst zijn. En hoe zit dat met die jongens die massaal misbruikt zijn.
Ik vind het nogal wat.

Eigenlijk vind ik, dat kinderen onder de 18 niet in contact mogen komen met religie. Puur zodat ze zich kunnen vormen zoals ze dat willen en niet beinvloed worden. Net zoals met alcohol en sigaretten.
Laat ze de keuze maken op hun 18e. Ik denk dat er velen geen enkel geloof zullen kiezen.

:') Je hebt je er echt in verdiept zo te lezen

Haha, hilarisch dit :+
Gelukkig leven we niet meer in de jaren ‘50.

Heb nog nooit een dominee gezien die vroeg naar de uitvoering van de kinderwens :+

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 18:59

germie schreef:
Jehova's zijn sterk vertegenwoordigd hier. En als je daar eenmaal bij zit kom je er niet meer weg.

Misschien moet je je eerst ergens over inlezen voordat je onwaarheden post :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:04

verootjoo schreef:
Haha, hilarisch dit :+
Gelukkig leven we niet meer in de jaren ‘50.

Heb nog nooit een dominee gezien die vroeg naar de uitvoering van de kinderwens :+

Ik zal je dit zeggen, mijn buurman/weduwnaar van achter in de 70 had op een gegeven moment een nieuwe liefde. Daar was-ie niet mee getrouwd en was-ie ook niet van plan. Die kreeg wel degelijk de dominee op bezoek, (niet vanwege kindertjes, uiteraard, maar samenleven in zonde kon toch echt niet) en dat is niet langer dan 10 jaar geleden. Buurman heeft overigens de dominee het erf afgeschopt.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:50

n_love_qwert schreef:
A3a1 schreef:
Dat is een training zelfontwikkeling :D

( Overigens zelf gedaan en heel erg veel van geleerd, je kunt er in, er uit, en ik mag hopen dat heel veel kinderen het in hun onderwijssysteem meekrijgen, wat zullen we dan een wijze wereld krijgen )

Avatar is wel een sekte, kan me herinneren dat ik er een tijd geleden een programma/docu over heb gekeken!!

Ik heb de trainingen gevolgd en het is alles behalve een sekte.
Het zijn trainingen zelfontwikkeling, niks meer, niks minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:58

Cinderella schreef:
Pinkstergemeenschap?

Nee dit is geen sekte hoor. Mijn stiefmoeder (ongehuwd met mijn vader) en haar kinderen zijn lid van die kerk en haar vader was predikant/voorganger. Ben in het verleden een paar keer mee geweest naar een mis. Maar geloof is in het algemeen niets voor mij maar de algehele indruk is heel open, vriendelijk en gezellig. Het deed mij nog het meest denken aan de zwarte kerken in amerika. Er zijn ook veel zwarte en indonesische leden.

Mijn moeder is opgegroeid binnen de rozenkrans gemeenschap. Ze wil er niet over praten maar fijn was haar jeugd niet en ze heeft nu ook gebroken met haar familie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:39

Lindor92 schreef:

...en collega's elders in het land.
Gisteren kwam een rapport over het leidse 'cor' naar buiten - huuuu.
Mensen gaan er half vrijwillig in, worden op sleeptouw genomen (groepsproces, 'goed voor je karakter', nuttig voor later) en je wil gewoon niet dat je kind of je arts of welk mens dan ook dat soort dingen normaal vindt.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:43

Als alle religies sektes zouden zijn zou het grootste gedeelte van de mensheid bij een sekte zitten :')

Pinkstergemeente is een hele normale kerkstroming hoor, is geen klein groepje en er zitten behoorlijk wat kerken door heel Nederland.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:44

Hier zijn enkele hersteld hervormde gemeentes in de buurt, deze zijn zo ontzettend orthodox dat het onderhand sektarisch is.

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:47

lieveli schreef:
MissBambi schreef:
Ik kan me herinneren dar er ooit een topic is geweest van een jonge meid waarvan haar vader/ouders bij een sekte zaten. Vreselijk vond ik dat toen om te lezen.

Ik ga eens even kijken of ik dat nog kan terug vinden.

Edit: [LZP] Ten einde raad. Problemen thuis *Help*

Zo! Ze doet ook bij Nova haar verhaal, heel heftig!

Edit: Lotte is getrouwd en moeder. Volgens mij gaat 't heel goed!

Wat fijn! Waar heb je dat gevonden eigenlijk?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:48

Mijn hemel die sekte in friesland, gesteriliseerd via de engelen.
Een stukje uit het artikel:
Citaat:
Toen ik van mijn depressie af was, mocht ik van Sonja geen kinderen meer krijgen. Ze heeft mij laten steriliseren via de engelen. Ik twijfelde daar aan en liet het controleren bij een dokter. Die zei dat er niks mis was. Sonja zei dat een dokter het werk van de engelen niet kon zien. Ze had overal een antwoord op. Toch werd ik zwanger. Sonja had weer een verklaring: de engelen hadden de sterilisatie ongedaan gemaakt, omdat ik heel goed bezig was in de groep. Het was een beloning van God.

Ik vind dit toch wel heel, heel ernstig hoor. :wow:

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:56

Sipke Vrieswijk (Gemeente Gods), las er laatst iets over. Echt verschrikkelijk!

Link plakken werkt niet, maar google er maar eens naar. Bizar hoe beinvloedend mensen kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door Sakura789 op 11-09-18 21:00, in het totaal 2 keer bewerkt

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 20:59

Toevallig stond er afgelopen zaterdag in de regionale krant hier een heel item over die Vriesewijk-sekte welke actief was / is? in Velddriel; een dorpje tegen 's-Hertogenbosch aan. Je nekharen gaan ervan overeind staan, sommige dingen zijn niet voor te stellen. Het is een heel verhaal maar lees het maar eens.
Ik citeer:

Leider Sipke Vrieswijk is terug bij zijn sekte, alsof er niets gebeurd is
Een van Nederlands beruchtste sekteleiders, Sipke Vrieswijk, is terug bij zijn volgelingen. Dat had niemand gedacht, toen hij in de jaren ‘90 voor verkrachting en kindermisbruik tot tbs met dwangverpleging veroordeeld werd. Maar in Papendrecht leefden zijn volgelingen als zombies door, in een streng regime.

"Er werd geschreeuwd door de telefoon. ,,Ik wil niks met je te maken hebben!” Jeanet Verdoorn is er nog ontdaan van. Na 32 jaar had ze onlangs weer contact met haar dochter, die ze eind jaren tachtig als tiener verloor aan de Gemeente Gods, de beruchte sekte van Sipke Vrieswijk. Kort daarna werd Jeanet er zelf uitgegooid. Eindelijk je kind weer spreken, en dan zo uitgekafferd worden. Kan het erger, voor een moeder?

Ze weet nog goed hoe ze haar kind kwijtraakte. ‘God wil dat je je dochter afstaat’, zei Vrieswijk eind 1986 tijdens een van die urenlange, slopende kerkdiensten tegen haar man Cor, die ‘vreselijk bang’ was van Vrieswijk. Cor pakte thuis in Papendrecht spulletjes, en leverde hun dochter af bij het door de sekte aangekochte oude klooster in Velddriel.

Begin 1987 liet Vrieswijk een vloek over Jeanet uitspreken, door haar eigen man. ,,Ga het huis uit. We willen je niet meer. Je zal doodgaan!’’, beet Cor zijn echtgenote toe. In de jaren die volgden verlieten ook haar drie zoons de sekte. Maar Cor, van wie Jeanet scheidde, bleef, net als haar dochter. Jeanet zou hen nooit meer zien.

Profeet Jesaja
Zo verscheurde de Gemeente Gods veel meer families. Sipke Vrieswijk, hij noemde zich profeet Jesaja, was zo charismatisch en overtuigend dat volgelingen alles voor hem deden. Hun geld afstaan, breken met familie, de buitenwereld voorgoed vaarwel zeggen. Niks konden ze Vrieswijk weigeren.

Zeker seks niet. Vrieswijk en zijn metgezel Aagje (profetes Aïda) misbruikten hun sektegenoten, ook kinderen, voor orgiën uit naam van de Heer. Het kwam hen in 1999 op tbs met dwangverpleging komen te staan (zie kader). Jeanet is ervan overtuigd dat ook haar dochter misbruikt is.

In de jaren tachtig en negentig - tot de tbs-veroordeling - stonden de kranten vol met verhalen over de sekte. Maar wat er daarna met de volgelingen gebeurde is nauwelijks beschreven. Zij bleven achter in het rijtjeshuis in Papendrecht, waar Jeanet met Cor woonde.

Wat blijkt: de Gemeente Gods is ondergronds altijd blijven bestaan. Trouw bleven volgelingen - al werden het er steeds minder - in Papendrecht op hun profeet wachten. Het is niet tevergeefs gebleken: Vrieswijk - hij moet nu rond de negentig zijn - is terug.

Jezusfiguur
Een buurtgenoot spotte de oude man - ‘Een soort Jezusfiguur’ - al meerdere malen bij het slaapkamerraam. Soms klinkt er luide ‘kerkmuziek’ vanuit die ruimte, vertelt hij. Buiten wordt Vrieswijk zelden gezien.

Contact met de bewoners van het rijtjeshuis heeft de buurt dan ook nauwelijks. ,,Daarvoor zijn ze veel te mensenschuw", aldus de buurtgenoot. Hij zag dat het sekteleven ook nadat het profetenduo in 1997 werd opgepakt 'gewoon' doorging. Het uitdelen van straffen, bijvoorbeeld, is nooit gestopt. ,,Soms staat er iemand buiten, voor het huis, urenlang. Stromende regen of vrieskou, dat maakt niet uit. Twee uur is dan niks."

Op naar Papendrecht. Als we willen aanbellen komt net een grijze, muizige vrouw aangefietst. Ze oogt bang en wil het liefst naar binnen vluchten. Maar de bewoonster heeft geen sleutel van haar eigen huis. Ze wordt pas binnengelaten als de verslaggevers op afstand zijn.

,,U kunt bellen, dan zal hij (Vrieswijk, red.) beslissen of er een afspraak gemaakt kan worden”, is de mededeling waarmee ze de verslaggevers even later weg moet sturen.

Ontmoeting
Enrico Iorio is vermoedelijk één van de weinige buitenstaanders die Vrieswijk de afgelopen jaren in levende lijve ontmoette. Uit pure nieuwsgierigheid belde hij een paar jaar geleden naar Papendrecht. Iorio verzon dat hij in scheiding lag en een drankprobleem had, en mocht komen. Boven in een klein kamertje trof hij een oude man met een lange witte haren, dito baard en een enorme bult op zijn kin: Vrieswijk.

Een van de vrouwen bleef constant staan naast de stoel waarin Iorio zat. Vrieswijk vertelde over zijn leven, hoe hij profeet was geworden. ,,Hij zat steeds naar me te kijken.’’ Na een half uur hield de nerveuze Iorio het niet meer en stapte hij op. Later verzamelde hij moed en belde voor een nieuwe afspraak. ,,Ik mocht komen, maar dan moest ik komen logeren. Dat wilde ik niet.’’

Een buurtgenoot schat dat er nog twee, hooguit drie vrouwen bij Vrieswijk wonen. Het laatste jaar heeft er om onduidelijke redenen een kleine leegloop plaatsgevonden. De zus van Jeanet, die jarenlang de leiding had in het huis: ze is weg. Jeanets dochter, sinds het overlijden van Cor nota bene eigenaar van de woning: verdwenen. Is er ruzie? Zijn ze eruit gegooid? De dochter van Jeanet wil niks vertellen, ze wil met rust gelaten worden. ,,Ik waarschuw u!” besluit ze haar sms-bericht.

Het is voor Jeanet een hard gelag. Dat ‘dat heerschap’ weer op vrije voeten is, en dat hij dan ook nog eens in het huis van haar dochter woont, het huis waar ze zelf ooit droomde van een lang en gelukkig gezinsleven. ,,Na alles wat hij ons en andere mensen heeft aangedaan. Hoe is dat mogelijk? Kan de overheid daar niets aan doen?’’
Weinig, lijkt het antwoord. De tbs van Vrieswijk blijkt in 2010 zonder enige voorwaarde beëindigd. Dat betekent dat hij mag doen wat hij wil. Mogelijk verbleef hij na zijn vrijlating eerst in een verpleeghuis - daar wordt in de tbs-beschikking op gehint. Maar een paar jaar terug belandde hij dus in Papendrecht, bij zijn trouwe volgelingen.

Dat is niet tegen de wet, zegt Fokko Oldenhuis, honorair hoogleraar religie en recht aan de Rijksuniversiteit Groningen. ,,Tenzij hij opnieuw strafbare feiten pleegt, valt er weinig aan te doen.’’ Dat een sekte met zo’n vreselijke geschiedenis nog steeds bestaat, is ook niet illegaal. ,,We gaan er in Nederland vanuit dat volwassen mensen een eigen wil en verantwoordelijkheid hebben. Is de deur op slot: dat is voor mij juridisch gezien altijd een belangrijk punt. Als dat niet zo is, kun je weglopen, zo simpel is dat. Een mens kan zelf opstaan en zijn eigen keuzes maken.”

Het doorgaan van de straffen, ook toen Vrieswijk in de tbs-kliniek zat, noemt Oldenhuis ‘wonderlijk’. ,,Het OM kan daar onderzoek naar doen. Maar in het algemeen zeggen we in dit land: ik ben niet je broeders hoeder. Dat is de prijs die je betaalt voor een samenleving waarin je in vrijheid leeft.’’

Politie kwam één keer
Had niemand dan iets kunnen doen? Na de veroordeling van Vrieswijk en Aagje hadden instanties toch alle tijd om door te dringen tot de verweesde achterblijvers? Er lijkt niet voor te zijn gekozen. Geertje Tobé, die van 1987 tot 2005 in de sekte zat en er een boek over schreef, herinnert zich één bezoek van de politie. ,,Maar ik wist niet waar ik heen kon.’’

En dus ging het leven door of er niets gebeurd was. Tobé wist niet eens dat Vrieswijk vast zat, dacht dat hij in het buitenland zat. ,,Dat wist alleen de leiding. We hadden geen tv, krant, radio, internet. We leefden verder als zombies.’’

En de gemeente Papendrecht, deed die iets? In de archieven blijkt niets te vinden. De gemeente zegt wel op de hoogte te zijn van het feit dat Vrieswijk inmiddels ‘een paar jaar’ terug is. Hij heeft zijn tbs achter de rug, er is geen sprake van ‘maatschappelijke onrust’, dus Papendrecht kan daar verder weinig mee, klinkt het.
Het lijkt erop dat buren en voormalig sekteleden lijdzaam moeten accepteren dat er gebeurt wat er gebeurt. Dat is moeilijk. De buurt vindt het een ‘enge gedachte’, dat een sekteleider met een uitgebreid misbruikverleden uitgerekend in hun straat woont. Het is niet duidelijk of er instanties zijn die een vinger aan de pols houden. Als ze er al zijn, mogen ze over cliënten geen uitspraken doen. ,,Wie zegt dat er achter die voordeur niks meer gebeurt?’’, vraagt een bezorgde straatgenoot zich af.

Groepsseks
Tobé stelt dat Vrieswijk in het laatste jaar voor zijn arrestatie al nauwelijks meer seksuele activiteit vertoonde. ,,Maar hij zette volgelingen wel aan tot groepsseks. Waarom zou hij dat nu niet meer kunnen?’’ Ze voelt zich ‘geschoffeerd’ door de vrijlating van de man die haar ‘vernederd, geschopt en geslagen’ heeft.

Moeder Jeanet zit vol vragen. Wat is er met haar dochter gebeurd? Waar is haar zus nu? Ze zou er alles voor over hebben om beiden nog eens te ontmoeten. ,,Ik ben niet boos op ze. Ik weet dat ook zij slachtoffers zijn geweest. Mijn dochter was zo’n mooi, intelligent, begaafd meisje. Ze wilde kinderarts worden. Kijk wat er van geworden is.’’

En Sipke Vrieswijk zelf? We bellen hem, een paar weken na ons onverwachte bezoek. De vrouw die opneemt leest de boodschap voor die de profeet kennelijk voor de verslaggevers heeft: ,,Ik, Jesaja, als dienaar Gods, krijg van God beslist geen toestemming om met u over de zaken Gods te praten.” De vrouw klinkt afgemeten. ,,Dus geen mogelijkheid daartoe. En zo is het. Dat was het.’’

Zelfs psychiaters dreigden te bezwijken.
Een ‘psychotische prediker’ met een niets ontziende ziekelijke neiging tot narcistische zelfverheerlijking, heerszucht en misbruik. Zo omschreven onderzoekers van het Pieter Baan Centrum sekteleider Sipke Vrieswijk in 1999, toen hij net als zijn metgezel Aagje veroordeeld werd tot TBS met dwangverpleging, wegens verkrachting en kindermisbruik. Zelfs doorgewinterde psychiaters hadden moeite niet te bezwijken voor de overtuigingskracht van de in 1928 in Friesland geboren Vrieswijk. Deskundigen noemden de kans dat de voormalig verzekeringsagent opnieuw delicten zou plegen ‘zeer groot’. ‘Zonder contactverbod kan zeer moeilijk worden voorkomen dat hij zijn medeverdachte of volgelingen meesleept in verharding van zijn opvattingen of in suïcidaliteit’, oordelen ze. In 2010 wordt de tbs beëindigd. Bij de risico’s daarvan wordt uitgebreid stilgestaan. Genezen is Vrieswijk nog lang niet, stellen onderzoekers. Maar hij is oud en broos: wat is de kans dat hij nog een sekte kan opbouwen en vervolgens seksuele delicten kan begaan? Vrieswijk beloofde zijn behandelaars voor zijn vrijlating bovendien geen contact meer te zoeken met zijn voormalige sekteleden. Dat de Gemeente Gods in 2010 nog altijd een sluimerend bestaan leidde, werd door de rechters buiten beschouwing gelaten. Ze lieten Vrieswijk vrij, zonder voorwaarden. Ook een contactverbod met Aagje werd door het Hof afgewezen. Over de Gemeente Gods verscheen eerder dit jaar nog een documentaire: De Hoofdvrouw, geregisseerd door Hester Overmars. Die gaat over het getroebleerde verleden van de dochter van Aagje.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 21:13

Cayenne schreef:
De uitzending ook gezien. Jeetje wat heftig!
Nu herinner ik me het topic ook idd. Ik hoop dat het goed met haar gaat en ze haar vader weer terug heeft.

Ik heb hem ook gezien. Heel erg heftig.
Zo te zien gaat het nu erg goed met haar.

Dat je zoiets op die leeftijd moet meemaken. En dat er personen zijn die haar niet geloofden.
Wat moet dat vreselijk zijn geweest.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 22:46

Telpeva schreef:
germie schreef:
Jehova's zijn sterk vertegenwoordigd hier. En als je daar eenmaal bij zit kom je er niet meer weg.

Misschien moet je je eerst ergens over inlezen voordat je onwaarheden post :)

Je kan er wel bij weg komen, maar dan zal je sterk in je schoenen moeten staan. Een vriend van mij is opgegroeid in een Jehova gezin en met 19 jaar uit het geloof gestapt toen hij een relatie met een niet-jehova kreeg.
Uit het geloof betekende in zijn geval dat zijn ouders letterlijk gezegd hebben dat hij hun kind niet meer is. De hele familie en alle zogenaamde vrienden binnen dat geloof hebben hem de rug toegekeerd.

Hij heeft geen contact meer met zijn ouders. Ouders hebben het geloof boven hun kind gesteld. Als kind mocht hij geen traktaties aannemen, mocht niet naar verjaardagen en kinderfeestjes en mocht niet afspreken met kinderen die geen Jehova waren.

De druk was enorm, vooral het uiterlijk vertoon. Zijn moeder al jaren depressief. Alles draaide om wat de andere Getuigen zouden vinden of zien. Ze moesten genoeg langs de deuren gaan, alle bijeenkomsten en studies volgen. Toen hij een vriendin kreeg die ook nog eens geen Jehova was, moest hij die relatie verbreken en mocht hij er met niemand over praten.
Erg schijnheilig allemaal. Het ging niet zozeer om wat zijn ouders er van vonden, maar meer de angst dat het wachttorengenootschap en de andere Getuigen het kwamen te weten.
Uiteindelijk kwam het uit en kregen de ouders een bezoek van wat mannen die hoog in dat geloof stonden. Hij werd uitgesloten en zijn ouders moesten hem de rug toekeren. Ook volgde er voor hun sancties. Moesten ze een tijd apart zitten tijdens de diensten en werden ze bewust voor een bepaalde tijd genegeerd als sanctie.
Als zij nog wel met hem om zouden gaan of zelfs als ze hem zouden groeten, zouden zij uit het geloof gezet worden. Die angst was enorm. Mensen werden dom gehouden en hingen volledig op het geloof. Dus wordt dat vaak boven de kinderen gesteld.
Net als dat een bloedtransfusie ook geweigerd wordt voor een kind. Ook als dat zou betekenen dat het kind zou overlijden. Ondanks dat het bloed door iemand met toestemming is gegeven, bedoeld om het leven van iemand te kunnen redden.

Hij is echt beschadigd door het opgroeien in dit geloof. Heeft nog steeds veel problemen en worsteld veel met zichzelf. Ik vind het echt een sekte en een destructief geloof. De druk is enorm. Alles draait om uiterlijk vertoon en je moet je aan veel regels houden en niet teveel kritische vragen stellen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 23:36

angrywolf schreef:
Vroeger had je hier in Egmond de Bhagwan, Die zaten in het oude badhuis.
Nu zit daar Humaniversity, En in Bergen aan zee zit in huize glory de Moon sekte.

Zitten er dus minsten 2 hier in de buurt dus.

Humaniversity ziet er meer uit als een community, of vergis ik me?
Of bedoel je de Bhagwan en huize glory als twee?

xelodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 23:46

Jeetje, wat een verhalen allemaal!

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 23:49

Lindor92 schreef:
sureido
[quote="Lindor92 schreef:
[/quot

Uhm jawel, nooit verhalen over gehoord?

Jawel en ik woon in een studentenstad en als er iets geen sekte is is dat het wel. Sterker nog ik ben student. Wij grappen er soms om omdat er veel stelletjes uit ontstaan dat het een sekte is. Maar als je bij een vereniging zit kies je daar zelf voor en je kan daar gewoon stoppen zonder enige risico’s aangezien er zoveel regels aan zitten vanuit universiteiten dat er niks meer fout kan gaan. Verdiep je er eens in :) Vindicat had meer leden dan ooit. Negatieve aandacht is ook aandacht en als ik lid zou zijn geworden van Vindicat zou ik dat zeker na dit jaar doen, want de ontgroening kan niks ergs meer zijn.

Daar bij zijn bij vele steden de ontgroeningen al voorbij en wat jammer nou dat er geen fout nieuws over te vinden viel!

En als jij zuipen met elkaar en borrels bezoeken een sekte noemt zou ik je maar eens verdiepen in echte sektes. Want daar draait het om uiteindelijk bij die verenigingen. En werving gaat ook niet stiekem via via.

Maar er is een studentenvereniging discussie topic dat hoort niet in een sekte topic want een vereniging is geen sekte. Je mag me uiteraard altijd pb en maar laten we het topic niet vervuilen :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-18 00:17

Ik denk er misschien wordt gedoeld op het besloten karakter?