Nog meer mensen die ouderwets boodschappen doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 19:44

ik denk dat het ook een stukje 'de locale boer/bakker/etc' omzet gunnen is. Ik vind het zelf belangrijk dat zij een eerlijke prijs krijgen voor hun producten. Daarbij hebben we er zelf ook voordeel van, met name bij fruit is er een enorm kwaliteitsverschil. Ik zou er ook liever geen tijd aan spenderen, ik heb 4 verschillende parttime banen maar ik vind het voordeel voor de producent en de kwaliteit dan nog net even belangrijker dan geen zin/en of geen tijd hebben.

lies_sparkle

Re: Nog meer mensen die ouderwets boodschappen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 19:49

Ik doe het deels :)
Ik koop brood bij de bakker, groente bij de groenteboer (of ik haal het uit mijn moeder haar moestuin) en kaas bij de kaaswinkel (voor mijn vriend)

Ik eet zo goed als helemaal vegan waardoor supermarkten wel fijn zijn voor kikkererwten, tofu, rijstmelk, etc.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 19:52

Wij komen nooit bij de zuivelwinkel of de slager.

Vooral omdat we zelf melkveehouders zijn dus vlees komt van eigen koe die we speciaal opgefokt hebben voor dit.
En zuivel ook van Eigen koe.
Joghurt maak ik zelf en kaas krijgen we van een groothandel (die het van de kaasboer heeft)thuisbezorgd.

Groente telen we ook zelf en wat over is word ingewekt.

We halen wel wat in de supermarkt maar dat is meestal echt de nodige dingen en de luxe

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 19:57

mystery1980 schreef:
Silly1972 schreef:

Die vind ik best wat te duur eigenlijk.

Heel duur. Wij halen regelmatig aardappelen bij de boer en die zijn een beste slag goedkoper...

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 20:03

nee kun je bij de kern echt zo terrecht? :') altijd gedacht dat het niet kon :oo

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 20:05

Ik haal groente en fruit bij tuinder in de buurt.
Brood bij de bakker.
Vlees vaak onderweg met wandelen bij mensen die zelf varkens houden.
Honing van de imker.
We hebben een kleine buurtsuper waar ik het meeste van de andere boodschappen aanvul.

(voor sommige dingen ga ik naar de Lidl, zoals ijsjes, die zijn daar te lekker )

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 20:06

marleen_88 schreef:
Wat een dagtaak op jouw manier boodschappen doen. Ik heb daar geen tijd en geld voor en al helemaal geen zin in.
Hier gaan we gewoon voor alle boodschappen naar de supermarkt

Dit dus ... Echt geen zin om er zoveel tijd aan te spenderen.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 20:26

Wat gezellig dat je dat met je moeder doet!
Mijn moeder is helaas overleden, maar we deden wel vaak samen een rondje markt op zaterdag en op de terugweg liepen we idd langs de slager.

Ik haal eieren op het dorp waar de paarden staan.
Ook haal ik graag mijn groente bij een stalletje. Soms ga ik ook naar de slager een dorp verder.
En ik probeer ook de spar in het dorp naast de paarden te bezoeken. Als er niemand komt dan ben ik bang dat die ook de deuren moet sluiten.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 20:40

Ik doe dat ook..

Vlees van de slager
Brood van de bakker
Groente/fruit van de markt of eigen tuin
Kaas bij de kaasboer op de markt of het winkelcentrum
Noten op de markt

De rest bij de supermarkt

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 20:43

@TS, wat een grote ronde maak jij elke zaterdag.

Ik heb geluk, vlak bij mijn huis zit nog een 'ouderwets' winkelrijtje met een groentewinkel, slager en bakker. Vooral met de groentewinkel ben ik erg blij. Al wil ik een halve bloemkool en 6 aardbeien, dat is allemaal mogelijk. Doordat ik precies de hoeveelheid kan kopen die ik nodig heb, heb ik nauwelijks afval en is het niet heel veel duurder dan de supermarkt. Soms bij aanbiedingen nog goedkoper. Daarnaast worden er elke dag verse maaltijden gekookt, dus als ik een keer weinig tijd heb, kan ik gezond en lekker makkelijk eten.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 20:43

Ik vind ouderwets boodschappen doen dat je zonder zelfscanner en met geschreven boodschappenbriefje door de Jumbo/AH/Lidl enz loopt :') Zo doe ik het namelijk :D

Maar knap hoor ts dat jullie zo de lokale ondernemers steunen ipv de grote ketens, dat is veel beter natuurlijk.. ik ga af en toe eens naar de markt maar dan houdt het ook echt wel op eigenlijk.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 20:50

Mijn moeder deed dit ook altijd, niet alles, maar wel kaas bij de kaasboer, groenten bij standjes langs de weg of bij de tuinderij vlak bij en eieren bij de ‘buschauffeur’( een gepensioneerde buschauffeur die kippen had).
Ik woon nu in de stad en daar vind je dat soort dingen niet zo snel. Dat mis ik wel, want het is wel veel lekkerder.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 20:51

Helaas voor mij te duur, anders zou ik het misschien wel doen, inderdaad om de lokale ondernemer wat te gunnen, plus, brood bij de bakker/kaas bij de kaasboer e.d. is veeeel lekkerder.

Oh, ja, dat doe ik wel, met een geschreven briefje boodschappen doen zonder scanner :P

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 23:55

magda_90 schreef:
Regelmatig, maar vanwege domweg de tijd niet altijd. Al ben ik nog zoekende naar goede adressen. Is soms alleen moeilijk gezien zowel de Aldi als Lidl hier 100 meter vandaan zitten. :=

Daar zit nog bakker Sybesma op het plein.
Er is nog een volkstuinachtig de Oerfloed, iets ten zuiden van Leeuwarden(ben er zelf nooit geweest hoor)
Of de vrijdagmarkt natuurlijk

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 00:02

Leuk! Ik heb dat ook een tijdje zo gedaan maar op dit moment ben ik te druk om daar tijd voor vrij te willen maken.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 07:36

Te druk ben ik eigenlijk ook. 3 paarden en 45 uur werken in de week.
Maar juist daardoor moet je soms even gas terug nemen en daar is de zaterdagochtend dus voor :))

Wat leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die dit zo doen. Als je het niet doet snap ik het ook goed. Ik woon nu bijna 2 jaar samen en deed daarvoor ook alleen maar boodschappen bij de supermarkt voor het gemak.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 07:55

sanso schreef:
Maar juist daardoor moet je soms even gas terug nemen en daar is de zaterdagochtend dus voor :))

Wat leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die dit zo doen. Als je het niet doet snap ik het ook goed. Ik woon nu bijna 2 jaar samen en deed daarvoor ook alleen maar boodschappen bij de supermarkt voor het gemak.

Het is inderdaad ook ons ontspan momentje. Ik vind het echt ons moeder dochter momentje. Heerlijk.

Valt t jou ook op door zo boodschappen te doen je veel meer kwaliteit in huis haalt. Ik gooi echt nog zelden iets weg.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 08:00

@netjuh6 ja dat zeker, eigenlijk gooi ik niks meer weg én gaan we veel minder vaak buiten de deur eten. Vaak was het van koken of ergens eten... ja dan toch ergens eten en nu is het eigenlijk altijd toch wel koken omdat het ook gewoon veel lekkerder is!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 09:38

Wat ontzettend leuk! Dit is iets waar ik ook graag de tijd voor zou willen nemen. Hoe zijn jullie hiermee begonnen? Als stadameisje zou ik niet eens weten waar ik verse eieren en melk kan halen. Erg eigenlijk :=

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 10:00

Hier hebben we wel wat boeren die wat verkopen, maar meer dan sla, boontjes, witlof en aardappels hebben ze niet.
Groenteboer hebben we niet op het dorp of omliggende dorpen. Voorheen wel eentje die met fruit aan huis kwam. Maar wij zijn verhuist en hij komt hier helaas niet. Want echt lekker fruit, uit de supermarkt is het niet te eten die appels.
Supermarkt hier in het dorp heeft nog een aparte echte slagerij zitten, goed vlees etc.
Bakker hebben we wel, maar heel eerlijk vinden wij hier geen van alle het brood er lekker van. Haal vaak er een paar tegelijk en doe het in de vriezer. Is daar niet geschikt voor. Supermarkt bakt hun eigenbrood, en dat is wel lekker.
Regelmatig ook te vinden bij de visboer, heerlijk verse vis.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 10:08

sanso schreef:

Mee eens. Daarom maak ik een keus in de dingen waar ik tijd voor vrij maak. En ik kies dan dus niet voor mijn boodschappen. Ieder zijn ding.;-)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 10:12

Wij proberen wel eerlijke boodschappen te kopen. Maar elke zaterdag zou hier al geen optie zijn. Net als andere dagen van de week.
Wij werken onregelmatig in de zien. Dus 7 dagen per week inzet mogelijk.
Wij halen wel meel van de molen en eieren. En kaas bij de kaasboer.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 10:14

Ik woon in een dorp en zit me net te bedenken dat we niet eens een groenteboer meer hebben :oo
Wel een bakker en een slager en een lidl.Ik haal groente dus behalve bij de lidl ook wel in een dorp verderop op de markt.Zelf probeer ik om zoveel mogelijk met de fiets te doen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 13:06

Mijn schoonmoeder doet dat nog regelmatig. Inderdaad naar de slager voor vleeswaren en vlees, broodjes en croissants bij de bakker, andere bakker voor de vlaaien (want de ene is de andere niet), supermarkt voor de rest. Ze eten zelden groente of fruit, dus geen groenteboer :')

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 13:22

Toen wij nog in Nederland woonden deden we het wel zo, ook veel op de markt halen aan groenten en fruit.
Nu we in London wonen zit dat er niet meer in, we hebben geen auto en ik zou niet weten waar de dichtsbijzijnde boerderij zit waar ik makkelijk met het OV kan komen. Ik haal bijna alles bij de supermarkt, 's avonds als alles met houdbaarheidsdatum van die dag met 80-90% korting verkocht wordt. Als ik nog wat anders nodig heb ga ik naar het pakistaanse winkeltje dat bij ons beneden zit, die verkoopt groenten, fruit, noten, vlees, en wat typisch pakistaanse dingen.

Wij zijn nu aan het kijken naar woningruil buiten London, dan zal ik ook weer een auto rijden (nu is het niet nodig en niet handig want heb een 8+1 zitter nodig en parkeren is hel hier) en dan ben ik wel van plan ook bij de boeren zelf te gaan halen.