Wat deed jij als kind in het huishouden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:01

Bij ons was het nogal extreem. Mijn vader had voor ieder weekend een 'werkbriefje' waarop stond wat wij allemaal moesten doen. En daar hoorden ook dingen bij als houthakken (ja, met een echte grote/scherpe bijl). Dieren verzorgen stond daar niet op, dat deed je gewoon iedere dag en dan 1x in de zoveel tijd stond ik het duivenhok helemaal uit te soppen etc. Zwaar werk want daar zat een afvoer in, die uitkwam in een sloot achter de tuin. Dus daar hoorde dan de sloot bijhouden/maaien etc. ook bij. Ponies in de winterperiode op stal? Behalve dagelijks schoonmaken moest ik ieder weekend de hele stal (grote stal, zo'n 8x8) met het handje leegscheppen, matten eruit trekken (zwaaaar), alles schoonspuiten, schrobben en als het weer zo'n beetje droog was opnieuw instrooien. We huurden land van Staatsbosbeheer, zo'n 10 km van huis. Hooien hield dus in dat ik regelmatig op m'n fietsje daar naartoe moest om het hooi te keren (we hadden geen trekker e.d.). Dat deed ik dus met zo'n ouderwetse houten 'riek'. Als er pakjes geperst werden dus pakjes sjouwen en opgooien. Ik was dus ook echt flink sterk vergeleken met leeftijdsgenootjes. In het huishouden deden we ook van alles, en rondom huis ook, ik moest bijvoorbeeld ook kozijnen schuren en schilderen en dakgoten schoonmaken. Mijn vader daarentegen deed helemaal niets in het huishouden. 1 keer heeft mijn nicht ingegrepen toen mijn ouders op vakantie waren. Wij waren 14 en 12 en pa had als 1 van de klussen bedacht dat de oprit nieuw cement moest krijgen, dus wij moesten de hele oprit uithakken. Op sommige plekken was dat zo'n dikke laag dat het ons gewoon niet lukte. Mijn nicht kwam langs en vroeg wat in vredesnaam de bedoeling was. Die zei al snel: ophouden hiermee, ik praat wel met jullie pa dat dit echt niet kan. Wij waren bang enorm op onze donder te krijgen maar blijkbaar heeft ze hem er wel van doordrongen dat dit echt niet kon. Overigens heeft mijn broer nu meer dan 30 jaar later last van dit alles (burn out/overspannen). Ik heb jarenlang nog een reactie gehad dat zodra pa binnenkwam, ik opsprong van de bank om maar 'iets' te gaan doen. Want gewoon ff op je krent zitten mocht niet.

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:11

We hadden een schema voor het in- en uitruimen van de vaatwasser. Verder niet echt vaste klusjes maar gewoon net wat er te doen is: koken, was ophangen en opvouwen, stofzuigen/dweilen, wc's schoonmaken, tuin vegen, boodschappen opruimen etc.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:12

Ik doe alleen iets als het mij wordt gevraagd. Zoals hond uitlaten, vaatwasser leegruimen, plantjes water enz. Ik heb sinds mijn 9de de volledige verantwoordelijkheid over mijn paarden. Begonnen met 1, toen 2 en nu inmiddels 3. We hebben er ook wel een tijdje 4/5 gehad maar toen had ik een stalmaatje die me om de dag uit de brand hielp. Inmiddels doe ik de paarden doordeweeks zelf, en in het weekend zijn mijn ouders zo lief om ze te doen(behalve als ik zelf thuis ben, dan doe ik ze gewoon zelf uiteraard). Als mijn ouders weg willen hoeven ze het maar aan te geven en ik neem het huishouden over. Zoals afgelopen zomer twee weken. Maar toen moest ik ook het hond uitlaten uit handen geven ivm werk.

Mijn ouders vinden het niet erg dat ik niet zoveel doe in het huishouden, mijn moeder doet het graag zelf op haar manier allemaal. Soms vraagt ze me wel eens om stof te zuigen of even schoon te maken. Ik maak wel al sinds heugenis mijn eigen kamer schoon en opgeruimd, en sinds een paar jaar verschoon ik ook mijn eigen bed.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:19

Niet zoveel hoor, ik was vooral veel aan het buitenspelen als kind. Maar ik hielp wel met afwassen vanaf dat ik 11 was (daarvoor hadden we een vaatwasser), ik hielp ongetwijfeld wel eens met de tafel dekken en afruimen, katten eten geven, plantjes in de tuin doen (ook al is dat misschien niet echt huishouden), mee boodschappen doen. Slaapkamer opruimen deed ik zelf, soms hielp mijn moeder voor de gezelligheid of omdat ik moeite had om dingen weg te gooien :')

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:19

Ik hoef helemaal niks te doen, :9 .
Mam is al blij als ik goede punten haal op school en plezier heb met m'n paarden. <3 .
Mede doordat mijn energie nogal laag is, maar dat is een ander verhaal. :j
Ik ben nét 14 trouwens.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:23

hier al vanaf ik jong ben altijd de tafel dekken en afruimen, mijn eigen kamer netjes opruimen en de hond uitlaten.

af en toe ook nog weleens de was opvouwen, boodschappen halen (supermarkt zit hier tegenover) en vaatwasser uitruimen. vanaf mijn 12e heb ik ook voerdiensten bij onze paarden op stal.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:25

Vanaf m'n 8e ofzo helpen met de afwas of de afwas doen. En tafeldekken en -afruimen deed ik denk ik al nog eerder.
Vanaf m'n 10e tot ik van de basisschool afging liep ik iedere schooldag voor ik naar school ging heen en weer naar de bakker voor een vers brood.
Meehelpen stofzuigen en was opvouwen kwamen er ook bij.
Kamer opruimen heb ik altijd zelf moeten doen.
Toen ik op de middelbare school zat moesten mijn broers en ik regelmatig zelf (samen) koken, mijn moeder had dan wel de boodschappen gedaan want we hadden geen supermarkt in ons gehucht.

xZiva_

Re: Wat deed jij als kind in het huishouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:29

vooral de rommel maken zodat er een huishouden was :Y)

soms stofzuigen, helpen met koken of boodschappen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:30

Altijd zelf kamer moeten opruimen vanaf ik dat kon, vanaf 8 ook zelf schoonmaken,
Verder: stofzuigen, 1 x per week het hele huis schoonmaken vanaf mijn 12e, vaatwasser uitruimen, tafel dekken en afruimen, was sorteren, was opvouwen, kattenbak schoonmaken, vuilnis buiten zetten, boodschappen doen (of helpen ermee).

Ik vond dit altijd vrij weinig vergeleken met mijn vriendinnetjes, maar die hadden ook een groter gezin en groter huis waar meer moest gebeuren. Ik ben altijd alleen geweest met mijn moeder.

Ik kan me er ook echt over verbazen hoe weinig veel kinderen tegenwoordig hoeven te doen in het huishouden en hoe er moord en brand geschreeuwd wordt als er 1x een vaatwasser moet worden uitgeruimd. :=

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:33

Ik hoefde nooit mee te helpen met het huishouden. Ik deed uit mezelf vaak de vaatwasser uitruimen/inruimen. Ook stofzuigen en de honden uitlaten deed ik als mijn ma even geen tijd had. Verder werd het gewaardeerd als ik mijn kamer netjes hield en mijn bed verschoonde. Oh en toen mijn moeder zwanger was van mijn broertje en zusje hebben ik en mijn andere zusje om en om de kattenbakken verschoond.
Ook met boodschappen doen en de tassen tillen hebben we toen geholpen. (Mijn oudste zusje en ik waren toen al wat ouder. Mijn broertje en mijn jongste zusje zijn 'nakomertjes')

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:39

Eigenlijk kan ik me niet herrinneren dat ik verplicht iets moest doen. Liet wel de hond eens uit, afwas doen, was draaien en uithangen, boodschappen doen... ja, en mijn eigen kamer is mijn eigen verantwoordelijkheid en daar zorg ik ook wel goed voor. Het is in mijn kamer eigenlijk altijd netjes :j
En sinds een paar jaar (ben net 19), gaan mn ouders wel eens op vakantie dus dan draai ik het hele huishouden zelf, maar 1 persoon maakt minder troep dan 4 toch? :+

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:41

Vanaf welke leeftijd weet ik niet zo goed. Maar ik moest mee helpen met tafel dekken en afruimen en de grote pannen afwassen die niet in de afwasmachine paste of mochten, afwasmachine uitruimen, hond uitlaten, af en toe stofzuigen (heb een schijt hekel aan stofzuigen), kamer opruimen(ben ik nog steeds niet goed in) En koken. Koken werd als kind niet van ons verwacht maar deden ik en mijn broertje wel graag omdat we het leuk vinden. Ik kook nu minimaal 1 a 2 keer in de week en is het wel verplicht.

En een paar jaar geleden was mijn moeder zo boos op mij dat ik mijn eigen was maar moest gaan doen. Dus nu was ik ook mijn eigen kleding.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:42

Echt helemaal niets.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:43

Ik hoefde nooit ook maar iets te doen, zelfs mijn eigen kamer werd nog voor me opgeruimd... totdat ik het huis uit ging en zelf m'n eigen huishouden mocht gaan draaien :+
Is overigens wel gewoon helemaal goed gekomen. Woon nu samen en doe 80-90% van ons huishouden alleen. Ben daar ook helemaal niet slordig of moeilijk in.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 09:45

Ik en mijn zusje ruimen de tafel af (en dekken hem regelmatig), ik stofzuig regelmatig en ruim mijn eigen kamer op. M’n eigen dieren verzorg ik natuurlijk ook zelf :P Verder hoeven we niet zoveel te doen...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:10

Ik deed niets behalve de katten voeren als ik toevallig de eerste beneden was. :o
Overigens moest ik wel mijn kamer opruimen om mijn zakgeld/kleedgeld te krijgen.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:10

Elke dag de afwas samen met mijn broer en mijn eigen kamer opruimen (wat ik nooit goed deed en altijd een enorme chaos was) :)) verder moest ik soms wel eens wat boodschappen doen en koken (uiteraard was ik toen al wat ouder)

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:11

Ik hoefde niet veel te helpen. Achteraf te weinig, vind ik eigenlijk. Paar keer per week tafeldekken/afruimen als het gevraagd werd, enkele keer stofzuigen en mijn kamer opruimen en toen ik 13 werd kreeg ik een kat die ik zelf moest verzorgen. Dat doe ik nog steeds.
Nu haal ik zelf mijn bed af en help ik vaker met stofzuigen/afruimen. Maar eigenlijk mag t nog wel meer...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:19

Wij moesten thuis tafel dekken en afruimen en zorgen dat je eigen kamer netjes bleef en schoonmaken en bed afhalen als het gewassen moest worden.
En elke schoolvakantie kregen we 1 ‘grote’ klus. Zoals zilver poetsen, of alle keukenkastjes leeghalen en poetsen.
En de verschrikkelijkste klusjes vond ik helpen in de tuin. We moesten bv het snoeisel van de coniferenheg opruimen en eikels rapen :+ De horror, haha. Nu heb ik een kleine tuin met veel bestrating :')

Maar echt veel hoefden we niet te doen vond ik. Vind het niet meer dan normaal dat je als kind een beetje helpt in het huishouden. Mijn 2-jarige dekt ook al de tafel en stofzuigt de kruimels die hij heeft gemaakt met eten :+ En hij vindt het leuk om te helpen met eten koken en snijdt dan vaak de groenten. (En eet alvast de helft op, maar zo komt ie iig aan zn groentequotum :j)

Maar sommige dingen die ik hier lees vind ik wel echt overdreven :o Ik vind dat je als ouder wel moet zorgen dat er eten in huis is en elke dag 3 gezonde maaltijden waarvan 1 warm/geen brood. Als je kind het leuk vindt om te koken, prima dat die eens wat doen vanaf de puberleeftijd maar ik vind dat niet noodzakelijk.
Net als wassen, ik zorg gewoon dat het hele huis hier schone kleding heeft. Vind dat echt de taak van de ouders.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:42

Ik heb een lange tijd bijna niets hoeven doen.
In principe was het de bedoeling dat ik de hokken en kooien van "mijn" huisdieren zou verschonen, maar dat werd dan natuurlijk bijna nooit gedaan... :') dus dat deed mama dan toch meestal maar
Net zoals de kamer opruimen. Ik moest als ik had gespeeld alles weer op dezelfde plek neerzetten, maar dat werd minder consequent gedaan dan mn mama wilde, dus werd dat vaak toch ook overgenomen door haar.

Verder af en toe een brood halen bij de bakker bijvoorbeeld. Dat deden ze vooral om mij dat bij te leren. En dat vond ik ook leuk.

En dan wilde ik vaak graag de ramen zemen, maar dat mocht ik niet. Waarschijnlijk omdat het er daarna niet uitzag/ vol met strepen :')

Maar nadat mijn ouders zijn gescheiden, heb ik een heel groot gedeelte van het huishouden overgenomen (Vanaf mijn 13e). Ik zag het viezer worden en slechter gaan en dus heb ik daar toch mijn veramtwoordelijkheid genomen (zonder dat dat van me werd gevraagd).
Wassen, huis stoffen, stofzuigen, dweilen, wc en badkamer poetsen, tuin onderhouden, maar bijv. ook de buitenkant van het huis schuren en schilderen als dat weer nodig was.

Op mijn 15e heb ik toen een eigen hond gekocht en de verantwoordelijkheid daarvan volledig op me genomen (qua kosten, uitlaten, opvoeding, etc)

Ik heb beide kanten in enigszins extremen meegemaakt. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een paar hele kleine kleusjes aangepast op de leeftijd. Zodat ze iets leren en weten dat het niet allemaal vanzelf gaat. MAAR ik vind dat een kind ook echt lekker kind moet kunnen zijn, al die verantwoordelijkheden en klusjes komen later toch wel en ik denk dat dat uiteindelijk altijd wel goedkomt.

Een kindje van 10 zou ik dus ook niet meer laten doen dan bijv. 2 keer per week de vaatwasser in of uitruimen en de tafeldekken. Misschien in de vakantie een keertje de eigen kamer stofzuigen.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:44

Vroeger deed ik vrij weinig (Met veel tegenzin de tafel dekken en soms de hond uitlaten)
Nu:
Groenten snijden, tafel dekken, was binnenhalen, hond uitlaten, stofzuigen, de vergeten boodschappen halen :')

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:48

Wij waren met drie kinds thuis en moesten alle drie helpen met tafel dekken, afruimen, afwassen en alles opruimen en de keuken (gasfornuis) schoonmaken.

Verder had ik als taak (ik was de jongste) om de beesten elke avond eten en vers water te geven (2 honden en 2 katten) en in de weekenden moesten wij om beurten in de ochtend de honden uitlaten.

Later kwam hier voor mij nog bij dat ik na school de hond(en) uit moest laten, maar dat vond ik juist heel leuk!
En zelf onze kamer opgeruimd houden en elke ochtend even bed opmaken.

Niks schokkends en raars dus in mijn beleving.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:15

Ik weet het niet meer precies, maat het lijkt me niet meer dan normaal dat iedereen een beetje helpt in het huishouden. Hoeven echt geen grote klussen te zijn, maar meekrijgen dat niets vanzelf gebeurd en dat je niet op je wenken bediend hoeft te worden lijkt me niet verkeerd.

Tafel dekken/afruimen, meehelpen met koken, afwassen/afdrogen, stoffen, strijken, kamer opruimen, kattenbak schoonmaken, planten water geven, helpen in de tuin.. dat zijn de klusjes die ik me kan herinneren.

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:18

Ooh vreselijk, ik heb nooit wat hoeven doen en heb het dus ook niet geleerd. Zelfs nu ik een gezin heb, vind ik het nog lastig om er structuur in te krijgen.

Mijn dochter van 8 krijgt nu iedere week drie taakjes die ze zelf mag plannen. Deze week bijvoorbeeld de vuilnisbak ophalen, konijnen doen en haar kamer stofzuigen. Daarnaast krijgt ze ook spontaan kleine klusjes als tafel dekken enz. Ik zorg dat ze leert de was uitzoeken, wasmachine aanzetten, opvouwen, ramen wassen, wastafel schoonmaken etc.

Ik vind het wel lastig want ze heeft altijd wel wat leuks te doen, dus het gaat ten koste van speeltijd. Maar toch is het belangrijk dat ze het leert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:34

Niks structureels..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-22 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt