‘Eten wat de pot schaft’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:05

Rebel_Jits schreef:
Kokhalsneigingen := Jullie kregen als kind ook een boterham met choco als jullie de spruitjes niet lustten zeker? Puur aangeleerd gedrag (kan je nu niets aan doen, komt door je ouders) en hoogst onnodig.

Ik eet alles wat ik aangeboden krijg, ongeacht of ik het lust of niet. En het bord gaat leeg. Een tweede keer zou ik wel afslaan, maar je gaat niet onbeleefd zitten doen met lustikniet of de helft laten staan (net zo onbeleefd in mijn ogen, je vindt het nogsteeds niet te vreten blijkbaar..)
Als ik zelf kan opscheppen, pak ik gewoon wat minder.

Ik lustte genoeg niet als kind hoor, maar het was eten of met honger toekijken hoe de rest een heerlijk dessert naar binnen werkte. Dan eet je wel.

Wat een onzin.

Ik kreeg niks anders als ik spruitjes niet lusten. Er waren geen uitzonderingen ik moest gewoon eten wat de pot schafte...
En dan ging als nog alles er uit dus niks aangeleerd gedrag.
Praat geen onzin als je niet weet waar je het over hebt het is te makkelijk om over een ander te oordelen als je niet weet wat het is of diegene niet kent.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:06

Ik snap inderdaad niet zo goed dat je iets aangeboden na 1 hapje weggooit omdat je het niet lekker vindt. Leuk, als je met veel moeite iets in elkaar hebt geknutseld...

Ik heb het zelf amper, sowieso eet ik geen dierlijke producten dus reguliere gebakjes gaan vaak aan me voorbij. Toen ik het nog wel at en als het dan een keer iets was wat ik niet lustte vroeg ik meestal gewoon aan iemand anders of die het nog wilde. Gelukkig zijn er veel van dat soort vuilnisbakken in mijn omgeving dus er is altijd wel iemand die nog een half gebakje/broodje/bordje lust :=

Verder eet ik wel altijd mijn bord leeg. Vroeger was ik een moeilijke eter dus ik zou een half voedseltrauma moeten hebben onderhand maar zeker sinds ik veganistisch eet laat ik nooit meer iets staan (qua vegan eten dan hè ;) )
Ik werk in een lunchcafé en ik lijk toch wel een uitzondering. Ik eet ook altijd dat slaatje aan de zijkant gewoon op maar dat doet bijna niemand := Of laatst een tafel met vier volwassenen waarvan er twee de korstjes van hun brood niet aten. Wut? :')

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:07

Als ik twijfel aan iets of ik het wel of niet lust, dan pas ik heel graag.
Ik lust heel veel dingen niet, ondanks dat ik het geprobeerd heb als kind en door de jaren heen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:07

Rare instelling vind ik dat om maar tegen heug en meug iets op te eten wat je niet lust. Juist wel goed dat die collega het toch in ieder geval probeert.
En als ik zelf eters heb, heb ik liever dat ze zeggen als ze iets niet lekker vinden dan dat ze het toch maar kokhalzend opeten. Dan kan ik er ook achter komen of het een kwestie is van smaken verschillen, of dat er aan mijn kookkunsten nog iets te verbeteren is. ik vind het namelijk erg leuk om voor anderen te koken en hoor dan ook graag hun eerlijke mening.
Dus wat mij betreft komt eerlijkheid voorop. En ik snap eigenlijk niet wat er zo beleefd aan is om het toch op te eten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:08

Valerie_91 schreef:
Paar jaar terug van een collega wel een stuk taart aangenomen waarvan de bovenkant volledig met suikerpasta gemaakt was. Dat heb ik toch laten liggen, zo veel suiker kon ik niet aan en was ook niet lekker. Binnenkant heb ik wel netjes opgegeten, maar ik voelde me best wel ongemakkelijk door die suikerpasta te laten liggen.

In Engeland is het heel normaal om alleen de binnenkant te eten. Daar zitten er zelfs 2 lagen om, 1 laag marsepein en 1 laag fondant :D

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:09

Magrathea schreef:
Ik snap inderdaad niet zo goed dat je iets aangeboden na 1 hapje weggooit omdat je het niet lekker vindt. Leuk, als je met veel moeite iets in elkaar hebt geknutseld...

Ik heb het zelf amper, sowieso eet ik geen dierlijke producten dus reguliere gebakjes gaan vaak aan me voorbij. Toen ik het nog wel at en als het dan een keer iets was wat ik niet lustte vroeg ik meestal gewoon aan iemand anders of die het nog wilde. Gelukkig zijn er veel van dat soort vuilnisbakken in mijn omgeving dus er is altijd wel iemand die nog een half gebakje/broodje/bordje lust :=

Verder eet ik wel altijd mijn bord leeg. Vroeger was ik een moeilijke eter dus ik zou een half voedseltrauma moeten hebben onderhand maar zeker sinds ik veganistisch eet laat ik nooit meer iets staan (qua vegan eten dan hè ;) )
Ik werk in een lunchcafé en ik lijk toch wel een uitzondering. Ik eet ook altijd dat slaatje aan de zijkant gewoon op maar dat doet bijna niemand := Of laatst een tafel met vier volwassenen waarvan er twee de korstjes van hun brood niet aten. Wut? :')

Ik ken iemand die niet altijd de korstjes van zijn brood op eet. Dit heeft in zijn geval niks met niet lusten te maken maar met het feit dat door medicatiegebruik hij a: amper kiezen heeft en b: dat wat er nog zit niet heel stevig meer is.

Maar ik eet wel altijd het slaatje langs mijn bord op (tenzij er teveel dressing of iets op zit, ik ben geen saus/ dressing mens).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:12

Bloodymary schreef:
Rare instelling vind ik dat om maar tegen heug en meug iets op te eten wat je niet lust. Juist wel goed dat die collega het toch in ieder geval probeert.
En als ik zelf eters heb, heb ik liever dat ze zeggen als ze iets niet lekker vinden dan dat ze het toch maar kokhalzend opeten. Dan kan ik er ook achter komen of het een kwestie is van smaken verschillen, of dat er aan mijn kookkunsten nog iets te verbeteren is. ik vind het namelijk erg leuk om voor anderen te koken en hoor dan ook graag hun eerlijke mening.
Dus wat mij betreft komt eerlijkheid voorop. En ik snap eigenlijk niet wat er zo beleefd aan is om het toch op te eten.

Maar zoals vaak gezegd is er echt wel een verschil tussen "lustiknie" en kostneigingen ergens van krijgen. Bij het verhaal uit de OP krijg ik meer het eerste idee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:13

Wat betreft kokhalsneigingen.. ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die gewoon heel erg gevoelig zijn, al zullen er ook zat zijn waarbij het gewoon aanstel is.

Ik heb ooit een bolletje mozzerella in een restaurant in mijn mond gestopt, maar dat was enórm bitter.. geen idee wat ze ermee hadden gedaan.. dat heb ik ondanks de kokhalsneigingen doorgeslikt uit beleefdheid en ben ik de dag erna flink ziek van geweest := Dus voortaan luister ik wel iets beter naar mijn lijf als het zegt dat iets niet eetbaar is :+

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:16

Als ik twijfel of ik iets wel of niet lust, neem ik het niet aan. Als iemand iets onbekends trakteert, vraag ik wel wat het is en wat er in zit (ook met oog op allergie). Soms bedank ik dan (vaak omdat er iets in zit waar ik allergisch voor ben), soms probeer ik een klein stukje (om er soms achter te komen dat ze vergeten zijn om de gemalen amandelen op te noemen, gelukkig ben ik niet zo heel heftig allergisch dat ik gelijk medicatie moet oid).
Thuis was het altijd iets onbekends proberen. Niet lekker? Boterham. Of mijn moeder wist al dat ik iets niet lekker vond en kookte dan wat anders voor mij.
Inmiddels lust ik al veel meer dan vroeger, spruitjes, witlof, dat soort dingen.

Iemand typte iets over koffie voorgezet krijgen. Ik drink ook geen koffie (gátver). Als iemand dat ongevraagd voor m'n neus zou zetten, mooi niet dat ik het opdrink.
Zelfde als dat iemand anders een bord volschept en voor je neus zet. Ik eet op waar ik zin in heb, ik ga niet tegen heug en meug het bord leegeten.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:17

Nogmaals, ik vind het helemaal niet raar als iemand iets niet lust. Maar het is toch niet teveel gevraagd om daar een beetje discreet mee om te gaan? Thuis met eters vind ik dat nog anders, maar op kantoor met een traktatie zou ik daar echt niet van gediend zijn als iemand dat zo loopt te verkondigen en onder mijn neus weggooit. :o Kan best wat subtieler.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:19

Ik ben van mening dat alles wat je opschept je moet eten. In een buffetrestaurant schep ik al bewust kleine porties op en als het lekker is haal ik hetzelfde nog eens. Qua traktaties neem ik het alleen als ik het zeker lust en bij gebak waarvan ik niet zeker weet of ik het lust, neem ik een flinterdun plakje. Ik zou ook zelf al zeggen bij iets nieuws van 'mm, ik heb dit nog nooit geproefd,' en als het dan niet bevalt eerlijk bekennen dat het niet jouw ding is.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:21

Als ik iets niet lekker vind stop ik.

maar ik doe wel: Als iemand trakteert waarvan ik niet zeker weet of ik het lekker vind, dan sla ik het af.

Als ik bij vrienden/kennissen eet, zorg ik gewoon dat ik vooraf weet wat we eten. Weet ik dat niet? Dan eet ik niet mee.

Bij Familie ligt dat anders, daar weten ze dat ik heul veul niet lus, dus daar kan ik makkelijker zeggen dat ik het niet zo lekker vind. en dan kan ik het staan laten.

benangelique

Re: ‘Eten wat de pot schaft’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:23

ik leer mijn kinderen dat zij altijd moeten proberen. minimaal 5 happen, omdat je van een mini-hapje of -likje niet kan zeggen of iets smaakt of niet.
ik hanteer dat ook voor mezelf; proeven kan altijd en op die wijze laat je aan de ander zien te waarderen dat diegene zijn of haar best heeft gedaan. Op het moment dat ik het dan niet lust, leg ik ook uit waarom. Het is te zoet, te zout, te...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:29

Als ik twijfel vraag ik altijd of ik een hapje mag proeven, kan dat niet dan sla ik af.
En is het iets waarvan ik al weet dat ik er migraineaanvallen of ontzettend buikpijn door krijg of misselijk wordt/ga overgeven dan weiger ik het ook.
Dingen die gewoon mèh zijn eet ik wel maar minder en dan eet ik thuis wel een broodje oid.

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:40

Wat vreselijk dat er mensen zijn die van hun ouders tegen heug en meug hun bord leeg moeten eten. Dat moet heel frustrerend zijn.
Zelf lust ik bijna alles maar van Avocado ga ik echt over mijn nek; GETVER! Dat lust ik gewoon niet, daar ben ik proefondervindelijk achter gekomen :+

Mijn kinderen zijn opgevoed met een enorme variatie aan eten (ik vind koken en experimenteren leuk). Ik heb ze altijd gevraagd te proberen. Allerlei gerechten, uit alle windstreken en ze lusten bijna alles. Toch lust er één geen spruitjes (de ander wel) en mijn partner lust ook geen spruitjes :roll:
Dus als ik met mijn andere kind spruitjes at, kookte ik voor man en jongste een andere groente.

Alleen Avocado komt mijn huis niet in }:) en als ik het bij iemand anders voorgeschoteld krijg, zeg ik toch echt dat ik dat niet lust en leg het opzij (als dat kan). Daar vind ik niks mis mee.

Smaken verschillen -:)

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:41

Rebel_Jits schreef:
Kokhalsneigingen := Jullie kregen als kind ook een boterham met choco als jullie de spruitjes niet lustten zeker? Puur aangeleerd gedrag (kan je nu niets aan doen, komt door je ouders) en hoogst onnodig.

Ik eet alles wat ik aangeboden krijg, ongeacht of ik het lust of niet. En het bord gaat leeg. Een tweede keer zou ik wel afslaan, maar je gaat niet onbeleefd zitten doen met lustikniet of de helft laten staan (net zo onbeleefd in mijn ogen, je vindt het nogsteeds niet te vreten blijkbaar..)

Ik lustte genoeg niet als kind hoor, maar het was eten of met honger toekijken hoe de rest een heerlijk dessert naar binnen werkte. Dan eet je wel.

Goed dat jij dat wel doet, maar net zo goed als dat je iets niet lekker vindt, het niet eet. Ik eet bijna alles of wil veel proberen, maar als ik iets niet lust dan eet ik het niet. Zoals vis, of witlof, of de meeste soorten gebak of toetjes. Verwend? Neehoor, ik moest vroeger ook gewoon mijn spruitjes of bietjes op eten en kreeg niks anders. Maar van witlof of zoet gebak ga ik ook kokhalzen omdat ik de smaak gewoon niet kan handelen. Ben ik dan verwend terwijl ik voor de rest bijna alles lust? Lekker is dat, ik vind het eigenlijk meer onbeleefd als mensen er raar over gaan doen...
Laatst bijgewerkt door Walkure op 28-08-18 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:42

Als ik twijfel of ik iets lust dan neem ik het sowieso niet aan of ik zeg “dat heb ik nog nooit gegeten, mag ik een stukje proberen”. En dan 1. Ik vind het lekker en neem meer of 2. Ik vind het niet lekker en geef aan dat het mij niet zo smaakt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:43

Rebel_Jits schreef:

Lekker kort door de bocht..
Ik moest juist altijd mijn bord leeg eten en kreeg dan echt geen boterham. Heb heel wat keren nog met koud eten voor mijn neus gezeten terwijl iedereen van tafel was. Dus ja. Ik heb heel wat keren toegekeken toen mijn familie al lekker toetje zat te eten.

Tegenwoordig wil ik bijna alles uit mezelf proeven maar bij bepaalde texturen krijg ik die braakneigingen. En omdat je dat van je zelf weet blijft het spannend om nieuwe dingen te proeven in het bijzijn van anderen.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:43

Ik ben opgevoed met eten wat je krijgt. Alleen vis ging er echt niet in en dat accepteren mijn ouders ook. En dit heb ik mijn schoonouders ook gelijk verteld. Verder eet ik alles. En ik begin vis nu ook te leren eten *\o/*

Maar wij zijn ook opgevoed met het niet weggooien van eten, aan de ene kant goed, maar bij ons was het zo dat je met elkaar nog even de pan leeg eet en daardoor vaak meet eet dan je nodig hebt. Dat vind ik ook niet goed. Kan het beter invriezen of de volgende dag eten.

Ik heb een vriendin die ik gewoon niet meer uitnodig om te komen eten. Die is niets gewend, eet niets wat ze niet kent. Schept veel op om vervolgens 3 kwart te laten staan. Ik stel dan nu vaak voor om samen ergens wat te eten of friet te halen. Ook met drinken laat ze de helft staan, ook als ik dat speciaal voor haar gehaald heb. Nee dat doe ik niet meer.

Tja en eigenlijk zijn we allemaal te rijk en te verwend dat we eten kunnen weggooien. Veel mensen beseffen niet hoe luxe we het hebben.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:45

Rebel_Jits schreef:

Ik was zo’n kind dat liever spruitjes at dan chocopasta. Maar ik moest altijd net zo lang blijven zitten tot het op was. Als ik bleef weigeren dan kreeg ik niks anders meer die avond. Dus nee is niet aangeleerd gedrag. Het komt bij mij mee vanuit de smetvrees kant gok ik. Maar als kind vrat ik alles. :+

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:46

Magrathea schreef:
Bloodymary schreef:

Maar zoals vaak gezegd is er echt wel een verschil tussen "lustiknie" en kostneigingen ergens van krijgen. Bij het verhaal uit de OP krijg ik meer het eerste idee.

Ja maar dan nog. Je hoeft toch niet iets op te eten dat je niet lekker vindt? Ik zou dat niet willen dat mensen bij mij kwamen eten, iets niet lekker vinden en het opeten en doen of ze het lekker vinden. Dat is hypocriet en ik heb er niets aan.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 14:47

Frummels schreef:
Nogmaals, ik vind het helemaal niet raar als iemand iets niet lust. Maar het is toch niet teveel gevraagd om daar een beetje discreet mee om te gaan? Thuis met eters vind ik dat nog anders, maar op kantoor met een traktatie zou ik daar echt niet van gediend zijn als iemand dat zo loopt te verkondigen en onder mijn neus weggooit. :o Kan best wat subtieler.

Daar ben ik het wel mee eens, de manier waarop dat gaat zoals het beschreven staat, dat komt nogal bot over.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:22

julius_juut schreef:
Ik zou het echt niet waarderen als ik iets maak wat iemand niet lust maar diegene eet het gewoon op. Nee hoor, zeg alsjeblieft dat je het niet lust, dan krijg je wat anders als ik dat heb, en anders zorg ik dat het niet weer gemaakt wordt wanneer je er bent.

Beleefdheid is leuk, eerlijkheid nog leuker.

Ben het met je eens.

En eerlijkheid staat beleefdheid niet per definitie in de weg.
Sommigen gaan daar automatisch van uit lijkt het wel.
Ik ben ben eerlijk en beleefd.

Azmay

Re: ‘Eten wat de pot schaft’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:25

Ik zou me echt dood schamen als iemand om mij een plezier te doen iets naar binnen zit te werken met vies vertrokken gezicht. Dat is toch voor niemand leuk?

Het kan toch altijd voorkomen dat je iets niet lekker vind terwijl je dacht dat je het wel lekker ging vinden? Ik zeg dan gewoon beleefd dat ik het me anders voor had gesteld en het niets voor mij is. Geen man overboord normaal, hoop de mensen die dat onbeleefd vinden dan maar niet tegen te komen in die situatie :o

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:26

Ik vind gewoon dat al die mensen, die claimen gelijk te kotsen als het niet bevalt, eigen verantwoording moeten nemen en het aangeboden hapje direct moeten afslaan.
Als je weet dat je zó gevoelig bent moet je gewoon lekker zelf koken en niets aannemen.

Zoals een vegetariër ook een bitterbal netjes en beleefd afslaat en een personn met lactose intolerantie de slagroomtaart normaal afslaat. Als je een moeilijke eter bent die beweert te kotsen moet je gewoon hetzelfde doen.