Wat voor hypotheek hebben jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 08:46

Vanillia schreef:
Pfoe TS je neemt wel een flink risico door voor die hypotheekvorm te gaan. Ik heb in mijn eentje een huis gekocht zonder dat soort gekke constructies. Als je een gewone annuitaire hypotheek niet op kunt hoesten met zijn 2en zou ik nog even doorsparen; dan is het misschien simpelweg te vroeg om een huis te willen kopen of moet je kijken naar een huis wat je wel kunt betalen.

Nee voor mijn situatie vormt dat geen enkel risico, omdat ik weet dat ik nog een behoorlijk bedrag ga ontvangen wat voldoende is om de rest af te lossen. Dan vind ik het jammer om nu eerst hoge lasten te hebben.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:48

Hanafubuki schreef:
Kan aflossingsvrij nog als je nog nooit een hypotheek hebt gehad? Wij kregen alleen optie lineair of annuiteiten. Hebben annuiteiten, rente 15 jaar vast. Willen het huis sneller aflossen dan die 30 jaar.

Nee bij een eerste huis moet je in 30 jaar aflossen. Wij kunnen ook alleen lineair of annuiteiten.
Mijn vriend heeft al een hypotheek, hij woont nu namelijk al op zichzelf.

Tegenwoordig moet je een hypotheek binnen 30 jaar aflossen.
Jij zegt nu dat jouw vriend al een hypotheek heeft. Dat betekend dat voor dat bedrag die 30 jaar al is ingegaan. Even een fictief rekensommetje:

Jouw vriend heeft nu een hypotheek van €100.000. Deze is ingegaan op zeg 1-1-2015.
Jij hebt nog geen hypotheek lopen.

Jullie hebben een huis gezien van zeg €300.000, dan wordt door de bank het volgende sommetje gemaakt:
In de meeste gevallen worden jullie dan ieder 50% eigenaar van het huis, dat betekend het volgende:

Jij hypotheek van €150.000 en je vriend een hypotheek van €150.000.

Jij hebt nog geen hypotheek en moet het deel van €150.000 binnen 30 jaar aflossen.
Jouw vriend heeft al zeg 4 jaar een hypotheek (even naar boven afgerond). Dus hij moet zijn deel van €100.000 binnen 26 jaar aflossen. Het deel van €50.000 mag hij weer 30 jaar over doen.

Dat betekend dat jullie maandlasten iets hoger uitkomen dan wanneer je, je eerste hypotheek zou afsluiten.

-------------------------------------------

Ik zou jullie adviseren om nog 1 à 2 andere adviseurs te spreken. Zodat jullie een goede afweging kunnen gaan maken.
Laatst bijgewerkt door Cabelona op 22-08-18 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:50

Petrichor, wat is volgens jouw adviseur het voordeel van deze aflossingsvrije oplossing?
Als je deze nu nieuw afsluit mag je hiervan de hypotheekrente niet meer aftrekken. En als je zelf niet heel consequent tussentijds aflost zit je na 30 jaar nog met een dikke restschuld.

Die restschuld zou je eventueel weer opnieuw kunnen financieren. Als de bank daar uberhaupt al aan mee wil werken. Maar na 30 jaar mag je geen hypotheekrente meer aftrekken.

Dus buiten het financieel voordeel nu (en dat is ook een wassen neus aangezien je dat geld wat je bespaart wel weer af moet lossen op je hypotheekvrije gedeelte) zie ik alleen maar risico's.

xlisza

Re: Wat voor hypotheek hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:53

Als je weet dat je 30 jaar in die woning blijft wonen zou ik de rente vastzetten voor die periode. Ga je er nu al vanuit dat je maar bv. max 10 jaar in de woning blijft wonen pak dan een lagere rente!

Stel je hebt 30 jaar rente 2,9% en je verhuist naar 10 jaar, dan heb je dus 10 jaar teveel rente betaald in principe. Want stel je zet de rente 10 jaar of 20 jaar vast dan is de rente 1,75% of 2,2%. Dit scheelt dus ook!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 08:56

Het is de bedoeling dat wij in dit huis blijven wonen daarom ook dat we het voor 30 jaar vast willen zetten.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:58

Ik zie dat je net zegt dat je weet dat er nog een bedrag jouw kant op komt waarmee je het gedeelte aflossingsvrij zou kunnen aflossen. Dan zie ik inderdaad geen risico (alleen het nadeel dat de hypotheekrente dus niet aftrekbaar is van dat gedeelte van je lening).

Om antwoord te geven op je eerste vraag, het is logisch dat je minder betaald want je betaald geen aflossing, alleen rente. Dat kan de maandlasten behoorlijk drukken.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:18

xlisza schreef:
Als je weet dat je 30 jaar in die woning blijft wonen zou ik de rente vastzetten voor die periode. Ga je er nu al vanuit dat je maar bv. max 10 jaar in de woning blijft wonen pak dan een lagere rente!

Stel je hebt 30 jaar rente 2,9% en je verhuist naar 10 jaar, dan heb je dus 10 jaar teveel rente betaald in principe. Want stel je zet de rente 10 jaar of 20 jaar vast dan is de rente 1,75% of 2,2%. Dit scheelt dus ook!

Dat ligt aan de 'verhuisregeling' van de betreffende hypotheekvorm en dat kan een goede (!) hypotheekadviseur je uitleggen.

Ik ben nu ook bezig met m'n eerste hypotheek, via een onafhankelijk adviseur. Door m'n werk weet ik er het eea van af en ken ik ook de adviseurs hier in de regio, dat maakte de keuze voor deze adviseur voor mij wel makkelijker.

Ik 'heb' een annuïtaire lening, met een rentevastperiode van 20 jaar.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:21

Aflossingsvrij deel hoeft geen groot risico te zijn
Zolang je maar gewoon het besef hebt dat hij toch echt afgelost moet worden
En je daar dus gewoon geld voor apart moet zetten/sparen/genereren

Je krijg er Alleen geen hypotheek tentje aftrek over
En ja er zijn nog steeds mensen die vergeten/over het hoofd zien dat dat aflossen toch echt de bedoeling is uiteindelijk
Dus is het handig om de verdeling en bedragen zo in te richten dat het realistisch blijft

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 11:15

Ik zou nog even een wat completere uitleg geven zodat het iets makkelijker is om te begrijpen.

Mijn vriend is een stukje ouder als dat ik zelf ben en voordat wij een relatie kregen heeft hij bijna 10 jaar op zichzelf gewoond. Hij heeft in 2008 een hypotheek afgesloten waarvan de helft dus aflossingsvrij is, wij kunnen deze hypotheek dus meenemen. Vanaf 2013 is het niet meer mogelijk om een (gedeeltelijke) aflossingsvrije hypotheek op te nemen, gezien de geschiedenis van mijn vriend kunnen wij dat dus nog wel.

Wij hebben er lang over nagedacht of we deze hypotheek meenemen of dat we toch kiezen voor volledig aflossen. Nu hebben wij een huis gevonden die heel goed bij ons past, echter gaat het om een (vind ik) duurder huis. Hoe meer hypotheek hoe meer maandelijkse lasten natuurlijk, echter kunnen wij het op welke manier van hypotheek dan ook gewoon financieren alleen kun je het geld natuurlijk goed gebruiken in de eerste maanden dat je een huis koopt. Daarnaast is het gewoon de bedoeling dat het huis over 30 jaar volledig is afgelost.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 22-08-18 11:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:18

Vergeet je niet dat je bij een aflossingsvrije hypotheek uiteindelijk meer betaalt, omdat je meer rente moet betalen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:21

Klopt hoor, dat is ook een reden dat wij een deel aflossingsvrij hebben. Zodat we zelf kunnen bepalen wanneer we wat aflossen. Het enige aandachtspunt daarbij is wel dat je goed met geld om kunt gaan. Want de looptijd van jullie aflossingsvrije deel zal korter zijn dat 30 jaar.
Zoek hier een goede adviseur voor! En kijk dus verder dan de hypotheker, maar zoek iemand met verstand van zaken die echt kijkt naar jullie persoonlijke situatie.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:22

Tiggs schreef:
Vergeet je niet dat je bij een aflossingsvrije hypotheek uiteindelijk meer betaalt, omdat je meer rente moet betalen?

Dat ligt er maar net aan hoeveel je aflost en wanneer...

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:34

Klinkt alsof jullie er goed over nagedacht hebben. Ik vind het risico van de helft eerst niet aflossen niet zo heel groot. Je kunt altijd extra aflossen en t is niet dat je huis niks waard is na zoveel jaar. Kijk wel even goed hoeveel je extra mag aflossen, dat je daar geen boete voor krijgt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:34

In jullie situatie zou ik idd er ook voor kunnen kiezen het aflossingvrije deel gewoon mee te nemen.
Zeker als je gewoon weet dat ook dat deel afgelost moet worden en jullie dit redelijkerwijs gewoon zouden kunnen doen qua financien etc

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:38

Kijk even goed naar de regels voor wat betreft tussentijds aflossen. Ook (juist) op het aflossingsvrije deel. Er kleven soms boetes aan als je extra aflost, of boven een bepaald bedrag extra aflost. Dat kan het zelf voor die 30 jaar alsnog aflossen op het moment dat dat geld beschikbaar komt nog in de weg staan. Heb je ook rekening gehouden met eventuele belasting die je moet afdragen als dat geld beschikbaar komt en of het dan nog steeds genoeg is?

Ik zou gewoon ook sowieso eens bij een andere hypotheek adviseur gaan praten. Intake gesprek is altijd gratis. De hypotheker is relatief duur. Mocht je toevallig in mijn regio zitten dan weet ik een hele goede (en betaalbare), ik zou in dat geval zeggen stuur me even een pb.

Ik zie het nut niet zo van aflossingsvrij. Ja, je maandlast is lager. Maar die rente kun je niet aftrekken. Als je dat gedeelte ook als gewone hypotheek hebt, los je alvast af en je kunt de rente gewoon aftrekken. Tegen de tijd dat dat geld beschikbaar komt, en je daarmee dat bedrag alsnog extra aflost, heb je in totaliteit meer afgelost op dat moment als wanneer je nu 50% aflossingsvrij zou nemen. Je maandlast is dan dus lager, dan wat die zou zijn als je die 50% aflossingsvrij neemt, omdat je in totaliteit dan op dat moment meer hebt afgelost.

In feite is het een keuze tussen nu extra geld, of straks extra geld.

Als je de hypotheek van je vriend mee neemt, neem je dan niet ook die rente mee? Als die rente heel hoog is, is het misschien ook helemaal niet voordelig.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:41

Shiloh schreef:
Kijk even goed naar de regels voor wat betreft tussentijds aflossen. Ook (juist) op het aflossingsvrije deel. Er kleven soms boetes aan als je extra aflost, of boven een bepaald bedrag extra aflost. Dat kan het zelf voor die 30 jaar alsnog aflossen op het moment dat dat geld beschikbaar komt nog in de weg staan. Heb je ook rekening gehouden met eventuele belasting die je moet afdragen als dat geld beschikbaar komt en of het dan nog steeds genoeg is?

Ik zou gewoon ook sowieso eens bij een andere hypotheek adviseur gaan praten. Intake gesprek is altijd gratis. De hypotheker is relatief duur. Mocht je toevallig in mijn regio zitten dan weet ik een hele goede (en betaalbare), ik zou in dat geval zeggen stuur me even een pb.

Ik zie het nut niet zo van aflossingsvrij. Ja, je maandlast is lager. Maar die rente kun je niet aftrekken. Als je dat gedeelte ook als gewone hypotheek hebt, los je alvast af en je kunt de rente gewoon aftrekken. Tegen de tijd dat dat geld beschikbaar komt, en je daarmee dat bedrag alsnog extra aflost, heb je in totaliteit meer afgelost op dat moment als wanneer je nu 50% aflossingsvrij zou nemen. Je maandlast is dan dus lager, dan wat die zou zijn als je die 50% aflossingsvrij neemt, omdat je in totaliteit dan op dat moment meer hebt afgelost.

Als je de hypotheek van je vriend mee neemt, neem je dan niet ook die rente mee? Als die rente heel hoog is, is het misschien ook helemaal niet voordelig.

Misschien moet je het adviseren in dit geval aan de hypotheek adviseur over laten. In het geval van ts is de rente dus wel aftrekbaar en hoeft ze de oude rente niet mee te nemen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:48

@ Wendy: hoe kom jij erbij dat die rente wel aftrekbaar is?
En dat ze de huidige rente krijgen?

Ik ben geen adviseur.
Maar ik dacht dat je je aflossingsvrije deel alleen mee kan nemen? Niet oversluiten?
Dus behoudt je toch de oude rente?

Ik weer het niet hoor, vandaar vraag ik het ook!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:51

daantjuhhh schreef:

Ik ben geen adviseur.
Maar ik dacht dat je je aflossingsvrije deel alleen mee kan nemen? Niet oversluiten?

Omdat wij het ook zo hebben gedaan. Ook hypotheek uit 2008, banksparen wat in feite een aflossingsvrije was in combinatie met een verzekering. Dat bedrag konden we in zijn geheel meenemen naar de nieuwe hypotheek. Daarom ook het advies om een adviseur in de arm te nemen, er zijn een aantal specifieke regels op van toepassing.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:53

TS.
Ik zou uitzoeken wat je vaste lasten zijn zonder aflossingsvrij deel
En wat zijn je lasten met het aflossingsvrije deel + wat moet je maandelijks sparen om binnen het aantal jaren dat het aflossingsvrije deel af te lossen? ( en hou er dan rekening mee of je dat binnen 20 jaar omdat het al 10 jaar loopt of dat het binnen 30 jaar moet. )

Ik denk namelijk dat het dan elkaar waarschijnlijk niet heel veel uit maakt.

Als ik mijn hypotheek voor de helft aflossingsvrij zou hebben
Zou ik 50.000 moeten sparen in 30 jaar. Dan moet ik maandelijks 138 € sparen.
Die moet je wel meetellen in je lasten.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:55

@daantjuhhh, omdat je de hyptheekVORM meeneem en niet de hyptheekVOORWAARDEN.

Vetgedrukt om het even duidelijk te maken.

TS mag dus wel het deel aflossingsvrij meenemen (volgens mij tot de max van het huidige hypotheekbedrag ongeacht welke vormen je nu nog meer hebt maar dat weet ik niet zeker) maar je mag daar gewoon nieuwe voorwaarden voor afsluiten zonder dat je de huidige hoeft open te breken.
Met de verkoop van je huidige woning vervallen alle voorwaarden. Maar de vorm kan je dus wel opnieuw afsluiten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:58

Wendy schreef:
daantjuhhh schreef:

Ik ben geen adviseur.

Omdat wij het ook zo hebben gedaan. Ook hypotheek uit 2008, banksparen wat in feite een aflossingsvrije was in combinatie met een verzekering. Dat bedrag konden we in zijn geheel meenemen naar de nieuwe hypotheek. Daarom ook het advies om een adviseur in de arm te nemen, er zijn een aantal specifieke regels op van toepassing.

Ik heb het opgezocht. Je kunt hem inderdaad ook oversluiten tegen de nieuwe rente.
Wel van belang om te kijken of dat ook boete vrij kan.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:59

Wendy schreef:
Shiloh schreef:

Misschien moet je het adviseren in dit geval aan de hypotheek adviseur over laten. In het geval van ts is de rente dus wel aftrekbaar en hoeft ze de oude rente niet mee te nemen.

Excuus, ik heb me daar inderdaad over vergist, maar ga nou niet om 1 vergissinkje doen alsof ik alleen maar banketstaaf praat. Ook geldt dat aftrekbare alleen over de aflossingsvrije hypotheek die hij nu al heeft. Die kunnen ze behouden, maar niet verhogen. Althans, voor het gedeelte dat je wilt verhogen heb je te maken met de nieuwe regels en komt dat gedeelte dus wél terecht in box 3, en daarover dus géén renteaftrek. Plus, over het gedeelte dat je meeneemt, is de rente aftrek nog maar tot 2038. 20 jaar dus (30 jaar, na de afsluitdatum van de hypotheek van de vriend).

Wil niet zeggen, dat ze nog steeds moet checken of extra aflossen boetevrij kan, of in ieder geval een aandachtspunt is bij de voorwaarden van de af te sluiten hypotheek. Ook betekend het nog steeds dat ze op een lager maand bedrag uitkomen na het aflossen van het geld dat ze gaat krijgen, als ze nu wél hogere maandlasten accepteert. De totale hypotheekschuld is namelijk lager op dat moment, omdat je in de tussentijd meer hebt afgelost.

TS. Laat de hypotheekadviseur ook de mogelijkheden rond de voorwaarden met je bespreken. Het enige waar ik van baal bij mijn hypotheekadviseur was namelijk dat hij er vanuit ging dat omdat ik lagere maandlasten wilde, ik dan dus ook liever de basisvoorwaarden nam, ipv duurdere rente tegen betere voorwaarden. Hij heeft mij die keuze nooit gegeven, ik heb het destijds niet geweten, en daar baal ik nu ontzettend van.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 22-08-18 15:01, in het totaal 3 keer bewerkt

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:59

daantjuhhh, dat is niet helemaal waar. Je mag tussentijds aflossen en dat zorg voor een verlaging van je rente en dus ook een verlaging van jouw berekening van € 138. Het is allemaal niet zo zwart wit.

Wij hebben zelf ook deels aflossingsvrij en deels lineair. Wij sparen wat we terugkrijgen van de belastingdienst (hypotheekrenteaftrek) en dat lossen we jaarlijks af op de aflossingsvrije hypotheek. Zij verlagen we ieder jaar de maandlasten en zijn we ook nog eerder dan 30 jaar klaar met aflossen.

Aflossingsvrij is niet per definitie verkeerd maar je moet wel begrijpen waar je mee bezig bent en de discipline hebben om na de looptijd van je hypotheek het bedrag ergens te hebben gespaard of het in de tussentijd zelf hebben afgelost.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:00

Lestria schreef:
@daantjuhhh, omdat je de hyptheekVORM meeneem en niet de hyptheekVOORWAARDEN.

Vetgedrukt om het even duidelijk te maken.

TS mag dus wel het deel aflossingsvrij meenemen (volgens mij tot de max van het huidige hypotheekbedrag ongeacht welke vormen je nu nog meer hebt maar dat weet ik niet zeker) maar je mag daar gewoon nieuwe voorwaarden voor afsluiten zonder dat je de huidige hoeft open te breken.
Met de verkoop van je huidige woning vervallen alle voorwaarden. Maar de vorm kan je dus wel opnieuw afsluiten.

Dat is niet vetgedrukt.
Dat is de capslock gebruiken.
Ik heb nog geen leesbril nodig en ben prima in staat om het antwoord te lezen van degene aan wie ik de vraag stelde. :roll:

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:02

Lestria schreef:
daantjuhhh, dat is niet helemaal waar. Je mag tussentijds aflossen en dat zorg voor een verlaging van je rente en dus ook een verlaging van jouw berekening van € 138. Het is allemaal niet zo zwart wit.

Wij hebben zelf ook deels aflossingsvrij en deels lineair. Wij sparen wat we terugkrijgen van de belastingdienst (hypotheekrenteaftrek) en dat lossen we jaarlijks af op de aflossingsvrije hypotheek. Zij verlagen we ieder jaar de maandlasten en zijn we ook nog eerder dan 30 jaar klaar met aflossen.

Aflossingsvrij is niet per definitie verkeerd maar je moet wel begrijpen waar je mee bezig bent en de discipline hebben om na de looptijd van je hypotheek het bedrag ergens te hebben gespaard of het in de tussentijd zelf hebben afgelost.

Ik moet toch sowieso die 50.000€ aflossen.
Zonder rente is dat 138€ per maand wat ik opzij moet leggen om aan het eind van die 30 jaar 50.000 af te kunnen lossen
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 22-08-18 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt