Shiloh schreef:Kijk even goed naar de regels voor wat betreft tussentijds aflossen. Ook (juist) op het aflossingsvrije deel. Er kleven soms boetes aan als je extra aflost, of boven een bepaald bedrag extra aflost. Dat kan het zelf voor die 30 jaar alsnog aflossen op het moment dat dat geld beschikbaar komt nog in de weg staan. Heb je ook rekening gehouden met eventuele belasting die je moet afdragen als dat geld beschikbaar komt en of het dan nog steeds genoeg is?
Ik zou gewoon ook sowieso eens bij een andere hypotheek adviseur gaan praten. Intake gesprek is altijd gratis. De hypotheker is relatief duur. Mocht je toevallig in mijn regio zitten dan weet ik een hele goede (en betaalbare), ik zou in dat geval zeggen stuur me even een pb.
Ik zie het nut niet zo van aflossingsvrij. Ja, je maandlast is lager. Maar die rente kun je niet aftrekken. Als je dat gedeelte ook als gewone hypotheek hebt, los je alvast af en je kunt de rente gewoon aftrekken. Tegen de tijd dat dat geld beschikbaar komt, en je daarmee dat bedrag alsnog extra aflost, heb je in totaliteit meer afgelost op dat moment als wanneer je nu 50% aflossingsvrij zou nemen. Je maandlast is dan dus lager, dan wat die zou zijn als je die 50% aflossingsvrij neemt, omdat je in totaliteit dan op dat moment meer hebt afgelost.
In feite is het een keuze tussen nu extra geld, of straks extra geld.
Als je de hypotheek van je vriend mee neemt, neem je dan niet ook die rente mee? Als die rente heel hoog is, is het misschien ook helemaal niet voordelig.
Misschien moet je het adviseren in dit geval aan de hypotheek adviseur over laten. In het geval van ts is de rente dus wel aftrekbaar en hoeft ze de oude rente niet mee te nemen.