wat is 'normaal' voor 16-17-18-jarigen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15345
Geregistreerd: 25-07-15

Re: wat is 'normaal' voor 16-17-18-jarigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:28

Bij mensen met een strenge religieuze achtergrond is dit niet normaal.Daar moet je eigenlijk eerst getrouwd zijn.

eclair98

Berichten: 11609
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:28

Ik ben 19, geen vriendje en thuis geen tweepersoons bed. Op mijn kamer een slaapbank, die kan je uitvouwen tot een groter bed.

Ik denk, dat mijn ouders er niet moeilijk over zouden hebben gedaan. Ze zijn daar erg nuchter in. Zo mocht ik wel met een vriend in de derde samen in een gastgezin in Engeland. Daar deden collega's van mijn ouders nog wel geschokt over :+

BigOne
Berichten: 38599
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:36

anjali schreef:
Bij mensen met een strenge religieuze achtergrond is dit niet normaal.Daar moet je eigenlijk eerst getrouwd zijn.

Daarom word er binnen streng religieuze groeperingen ook vaak jong getrouwd.want dan mag het legaal!! Ik vind dat goede voorlichting en eens even goed rondkijken op je 15/16/17 de heel belangrijk. Heb ik ook tussen mijn 17/20 gedaan met goede voorlichting vooraf en anticonceptie. En ik ben van de jaren ‘50.

8nnemiek

Berichten: 43517
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:39

tengeltje11 schreef:
al mijn vriendinnen toen,geen enkele had een relatie(ow,jawel,eentje)(en neen,ik was niet het type die slechts enkele vriendinnen had of het zielige groepje 'nerds' van de klas oid).wij gingen samen weg,samen festival,samen feest,samen vanalles,maar geen van ons voelde zich al geroepen om echt zo'n relatie aan te gaan,eens we allen richting de 18 gingen,begon dat wat te veranderen en doken hier en daar vriendjes op.

nu lijkt het alsof het bijna abnormaal is als je op je 16-17de nog geen seksuele relatie hebt.

Ik ben ook van jouw leeftijd, en hier precies hetzelfde :j De generatiekloof noemen we het hier, want bij mijn zusje van 3 jaar jonger was het ineens doodnormaal dat iedereen met 16 een vriendje had, anders hoorde je er niet bij.. Terwijl ik en mijn vriendinnen en eigenlijk onze hele klas daar totaal niet mee bezig waren.. Ook op mijn 20e tijdens mijn studie waren er zat klasgenoten die nog geen vriend of vriendin hadden.
Ik heb zelf nog op mijn 27e bij mijn vriend in een eenpersoons bed geslapen elk weekend :)) Rond die tijd had ik zelf ook pas mijn eerste tweepersoons bed.

deksel

Berichten: 3829
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:40

anjali schreef:
Bij mensen met een strenge religieuze achtergrond is dit niet normaal.Daar moet je eigenlijk eerst getrouwd zijn.

Ja, dit (helaas). Mijn ouders zijn christelijk. Mijn vriend en ik mogen bij ons thuis niet in 1 kamer slapen. Ik snap na een jaar lang discussiëren nog steeds hun argumenten niet (en zou ze zo 123 ook niet kunnen opnoemen want ik vind ze bullshit). Wel mogen we bij hem thuis en overal anders samen slapen >;). We wonen best een stukje uit elkaar dus we zien elkaar normaal 1x per week en slapen dan dus bij elkaar thuis.

Samen slapen staat voor mij niet per se voor seks, want voor seks heb je geen bed nodig.
@TS zo raar is het dus niet. Ik zelf zou het alleen maar heel fijn en aardig vinden (deden mijn ouders er maar zo makkelijk over.. XD).

Urbanus

Berichten: 44977
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:44

tengeltje11 schreef:
Dat zeg jij....
al mijn vriendinnen toen,geen enkele had een relatie(ow,jawel,eentje)(en neen,ik was niet het type die slechts enkele vriendinnen had of het zielige groepje 'nerds' van de klas oid).wij gingen samen weg,samen festival,samen feest,samen vanalles,maar geen van ons voelde zich al geroepen om echt zo'n relatie aan te gaan,eens we allen richting de 18 gingen,begon dat wat te veranderen en doken hier en daar vriendjes op.

nu lijkt het alsof het bijna abnormaal is als je op je 16-17de nog geen seksuele relatie hebt.


Hier ook allemaal 16/17. Niks abnormaals als je er niet aan toe bent maar ik vind 16/17 prima leeftijd.

verootjoo
Berichten: 35694
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:50

deksel schreef:
anjali schreef:
Bij mensen met een strenge religieuze achtergrond is dit niet normaal.Daar moet je eigenlijk eerst getrouwd zijn.

Ja, dit (helaas). Mijn ouders zijn christelijk. Mijn vriend en ik mogen bij ons thuis niet in 1 kamer slapen. Ik snap na een jaar lang discussiëren nog steeds hun argumenten niet (en zou ze zo 123 ook niet kunnen opnoemen want ik vind ze bullshit). Wel mogen we bij hem thuis en overal anders samen slapen >;). We wonen best een stukje uit elkaar dus we zien elkaar normaal 1x per week en slapen dan dus bij elkaar thuis.

Samen slapen staat voor mij niet per se voor seks, want voor seks heb je geen bed nodig.
@TS zo raar is het dus niet. Ik zelf zou het alleen maar heel fijn en aardig vinden (deden mijn ouders er maar zo makkelijk over.. XD).


Dat gaat niet over de seks denk ik. Bij mijn ouders mocht het ook niet. Die hadden gewoon echt geen zin om bij het ontbijt met je slaaphoofd geconfronteerd te worden met iemand anders. Plus dat wij een groot gezin hadden en we anders maar zo met z’n tienen thuis waren.
Tja, ik snap het wel hoor. Ik hoef ook geen slapers in mijn huis. Bij elkaar slapen doe je maar als je uit huis bent :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:50

Het is zo persoonlijk. Voor, tijdens en na "jouw tijd" was het allemaal net zo normaal om op je 16e een vriendje te hebben als pas op je 20e of later. Dat heeft imo echt niets met leeftijd, generatie, locatie of geloof te maken, maar echt met de personen die het betreft. Ook binnen de vriendengroep toen ik die leeftijd had zaten alle categorieën.
13/14 vind ik te jong.
15 twijfelachtig.
Vanaf 16 vind ik het wel normaal en denk ik dat je als ouders zijnde ze idd beter onder je dak in een schoon bed kunt laten dan dat ze zelf een plekje zoeken. (zelf een plekje zoeken doen ze toch wel :=)

deksel

Berichten: 3829
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:54

verootjoo schreef:
deksel schreef:
Ja, dit (helaas). Mijn ouders zijn christelijk. Mijn vriend en ik mogen bij ons thuis niet in 1 kamer slapen. Ik snap na een jaar lang discussiëren nog steeds hun argumenten niet (en zou ze zo 123 ook niet kunnen opnoemen want ik vind ze bullshit). Wel mogen we bij hem thuis en overal anders samen slapen >;). We wonen best een stukje uit elkaar dus we zien elkaar normaal 1x per week en slapen dan dus bij elkaar thuis.

Samen slapen staat voor mij niet per se voor seks, want voor seks heb je geen bed nodig.
@TS zo raar is het dus niet. Ik zelf zou het alleen maar heel fijn en aardig vinden (deden mijn ouders er maar zo makkelijk over.. XD).


Dat gaat niet over de seks denk ik. Bij mijn ouders mocht het ook niet. Die hadden gewoon echt geen zin om bij het ontbijt met je slaaphoofd geconfronteerd te worden met iemand anders. Plus dat wij een groot gezin hadden en we anders maar zo met z’n tienen thuis waren.
Tja, ik snap het wel hoor. Ik hoef ook geen slapers in mijn huis. Bij elkaar slapen doe je maar als je uit huis bent :)

Oh maar mijn ouders vinden het echt niet erg dat hij bij ons slaapt, dat is het echt niet. Hij sliep al bij ons voordat we überhaupt iets hadden :). Ze willen gewoon niet dat we samen slapen bij ons thuis. Ze zeggen dat als we eenmaal getrouwd zijn of als we samenwonen als we dan bij pa en ma thuis samen zouden willen slapen, dat het dan geen probleem zou zijn. Maar voor nu mag het niet.

verootjoo
Berichten: 35694
Geregistreerd: 19-10-03

Re: wat is 'normaal' voor 16-17-18-jarigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:56

Nou ja, prima dan toch. Dan doe je het niet :+ Ik snap het probleem niet zo, maar komt misschien omdat ik niet anders gewend ben, het zelf ook snap en niet zo’n opstandige puber was :')

Anoniem

Re: wat is 'normaal' voor 16-17-18-jarigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:57

Of iemand wel of niet met haar of zijn vriendje of vriendinnetje wil en mag slapen heeft werkelijk niets met opstandige puber te maken.... Bijzondere opmerking vind ik dat.

verootjoo
Berichten: 35694
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:59

Anoniem schreef:
Of iemand wel of niet met haar of zijn vriendje of vriendinnetje wil en mag slapen heeft werkelijk niets met opstandige puber te maken.... Bijzondere opmerking vind ik dat.


Hoezo? Je ouders maken de regels thuis, dus daar schik je je dan toch naar :?
En zo onoverkomelijk is deze regel niet eens. Als je samenwoont kun je de rest van je leven nog bij elkaar slapen, elke nacht.

Ik snap het probleem niet; sommige ouders vinden het prima, sommige ouders niet. Om wat voor reden dan ook. Ik geloof niet eens dat seks altijd de reden is.

Silenna

Berichten: 2987
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:02

Anoniem schreef:
Het is zo persoonlijk. Voor, tijdens en na "jouw tijd" was het allemaal net zo normaal om op je 16e een vriendje te hebben als pas op je 20e of later. Dat heeft imo echt niets met leeftijd, generatie, locatie of geloof te maken, maar echt met de personen die het betreft. Ook binnen de vriendengroep toen ik die leeftijd had zaten alle categorieën.
13/14 vind ik te jong.
15 twijfelachtig.
Vanaf 16 vind ik het wel normaal en denk ik dat je als ouders zijnde ze idd beter onder je dak in een schoon bed kunt laten dan dat ze zelf een plekje zoeken. (zelf een plekje zoeken doen ze toch wel :=)


Maar waarom vind je 14/15 te jong en 15/16 niet?
Volgens mij is onze mening daarover puur gevormd door onze maatschappij en cultuur (want in sommige delen van de wereld worden meisjes op hun 10e al beschouwd als klaar om te trouwen en kinderen te krijgen). Het is wel duidelijk dat de natuur zich geen donder aan trekt van onze mening hierover :D
Daarnaast is de ene 15 jarige de andere niet.

Sizzle

Berichten: 35742
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:05

anjali schreef:
Bij mensen met een strenge religieuze achtergrond is dit niet normaal.Daar moet je eigenlijk eerst getrouwd zijn.


Ja, en gek genoeg worden er onder de streng gelovigen nog altijd vrij vaak ‚pre-nature‘ kinderen geboren kort na het (al dan niet vrijwillige) huwelijk :+

TS, er is moeilijk een ‚normaal‘ op te plakken. De een is laat en de ander vroeg.
Als ouders doe je wat je goed dunkt. Maar hoe dan ook gaat een verbod niet helpen om sex te voorkomen, het gaat hooguit niet verteld worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:13

Liesje1611 schreef:
Anoniem schreef:
Het is zo persoonlijk. Voor, tijdens en na "jouw tijd" was het allemaal net zo normaal om op je 16e een vriendje te hebben als pas op je 20e of later. Dat heeft imo echt niets met leeftijd, generatie, locatie of geloof te maken, maar echt met de personen die het betreft. Ook binnen de vriendengroep toen ik die leeftijd had zaten alle categorieën.
13/14 vind ik te jong.
15 twijfelachtig.
Vanaf 16 vind ik het wel normaal en denk ik dat je als ouders zijnde ze idd beter onder je dak in een schoon bed kunt laten dan dat ze zelf een plekje zoeken. (zelf een plekje zoeken doen ze toch wel :=)


Maar waarom vind je 14/15 te jong en 15/16 niet?
Volgens mij is onze mening daarover puur gevormd door onze maatschappij en cultuur (want in sommige delen van de wereld worden meisjes op hun 10e al beschouwd als klaar om te trouwen en kinderen te krijgen). Het is wel duidelijk dat de natuur zich geen donder aan trekt van onze mening hierover :D
Daarnaast is de ene 15 jarige de andere niet.


Dat is ook inderdaad alleen maar gebaseerd op mijn mening en ervaring.

Daarboven geef ik duidelijk aan dat het echt voor iedereen persoonlijk is toch? De één is er met 13 misschien al klaar voor, de ander met 23 nog niet.....

Silenna

Berichten: 2987
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:19

Anoniem schreef:
Liesje1611 schreef:
[

Maar waarom vind je 14/15 te jong en 15/16 niet?
Volgens mij is onze mening daarover puur gevormd door onze maatschappij en cultuur (want in sommige delen van de wereld worden meisjes op hun 10e al beschouwd als klaar om te trouwen en kinderen te krijgen). Het is wel duidelijk dat de natuur zich geen donder aan trekt van onze mening hierover :D
Daarnaast is de ene 15 jarige de andere niet.


Dat is ook inderdaad alleen maar gebaseerd op mijn mening en ervaring.
Daarboven geef ik duidelijk aan dat het echt voor iedereen persoonlijk is toch?


Oh begrijp me niet verkeerd, het was geen aanval hoor :) Ik vind het alleen “interessant” om te zien hoe erg het verschilt wat iedereen normaal vind.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: wat is 'normaal' voor 16-17-18-jarigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:24

Ik vind het ook raar dat 14 te jong zou zijn en 15 misschien al niet meer. Ik was 14 t;oen ik de eerste keer seks had. Ik was heel vroeg rijp, die jongen was een paar jaar ouder en was heel erg lief voor mij. Nooit spijt van gehad hoor...

Dat moet iedereen voor zich uitmaken denk ik, waar die zich klaar voor voelt. Ik was er heel erg klaar voor :+

BigOne
Berichten: 38599
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:26

deksel schreef:
anjali schreef:
Bij mensen met een strenge religieuze achtergrond is dit niet normaal.Daar moet je eigenlijk eerst getrouwd zijn.

Ja, dit (helaas). Mijn ouders zijn christelijk. Mijn vriend en ik mogen bij ons thuis niet in 1 kamer slapen. Ik snap na een jaar lang discussiëren nog steeds hun argumenten niet (en zou ze zo 123 ook niet kunnen opnoemen want ik vind ze bullshit). Wel mogen we bij hem thuis en overal anders samen slapen >;). We wonen best een stukje uit elkaar dus we zien elkaar normaal 1x per week en slapen dan dus bij elkaar thuis.

Samen slapen staat voor mij niet per se voor seks, want voor seks heb je geen bed nodig.
@TS zo raar is het dus niet. Ik zelf zou het alleen maar heel fijn en aardig vinden (deden mijn ouders er maar zo makkelijk over.. XD).

Vaak kunnen/willen ze het niet omdat ze bang zijn dat kerkgenoten er achter komen dat dit onder hun dak word toegestaan. Neem het ze niet te erg kwalijk. Ik woonde op mijn 20ste samen met mijn vriend. Kwam uit zwaar katholiek gezin, mijn schoonouders zijn pas officieel bij ons op visite geweest toen we trouwden. En ik kon het begrijpen, was daar altijd ontzettend welkom. Maar mijn schoonpa wilde niet naar het zondigehuis. Verder heeft hij mij nooit anders behandeld dan al zijn andere kinderen met aanhang.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:27

Ilsey schreef:
Ik vind het ook raar dat 14 te jong zou zijn en 15 misschien al niet meer. Ik was 14 t;oen ik de eerste keer seks had. Ik was heel vroeg rijp, die jongen was een paar jaar ouder en was heel erg lief voor mij. Nooit spijt van gehad hoor...

Dat moet iedereen voor zich uitmaken denk ik, waar die zich klaar voor voelt. Ik was er heel erg klaar voor :+


Sommige reageren ook heel shocked op mij. Ik was ook 14, wel op 3 maanden na 15 maar alsnog. Ook vroeg rijp en nooit spijt van gehad :+

Urbanus

Berichten: 44977
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: wat is 'normaal' voor 16-17-18-jarigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:35

Het allerbelangrijkst is dat je 1e keer fijn is, dat je zelf de regie in handen hebt met iemand waar je je prettig bij voelt. En of dat je verkering is of een willekeurige voorbijganger, maakt niet uit. En of je 14, 16 of 23 bent maakt ook niet uit. Als je er later maar met een fijn gevoel op terug kunt kijken.

eclair98

Berichten: 11609
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:44

lieveli schreef:
Het allerbelangrijkst is dat je 1e keer fijn is, dat je zelf de regie in handen hebt met iemand waar je je prettig bij voelt. En of dat je verkering is of een willekeurige voorbijganger, maakt niet uit. En of je 14, 16 of 23 bent maakt ook niet uit. Als je er later maar met een fijn gevoel op terug kunt kijken.

_/-\o_

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:45

lieveli schreef:
Het allerbelangrijkst is dat je 1e keer fijn is, dat je zelf de regie in handen hebt met iemand waar je je prettig bij voelt. En of dat je verkering is of een willekeurige voorbijganger, maakt niet uit. En of je 14, 16 of 23 bent maakt ook niet uit. Als je er later maar met een fijn gevoel op terug kunt kijken.


:j

brittkalijn

Berichten: 77
Geregistreerd: 18-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:51

Toen ik rond mijn 15e een nieuw bed nodig had (door de oude gezakt en was oud) hebben we voor een tweepersoonsbed gekozen. Ook in het kader van voor later met eventuele vriendjes.
Toen ik een vriendje kreeg op mijn zeventiende hebben ze me ook vrij snel bij hem laten slapen. Je houdt het toch niet tegen ;)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:53

lieveli schreef:
Het allerbelangrijkst is dat je 1e keer fijn is, dat je zelf de regie in handen hebt met iemand waar je je prettig bij voelt. En of dat je verkering is of een willekeurige voorbijganger, maakt niet uit. En of je 14, 16 of 23 bent maakt ook niet uit. Als je er later maar met een fijn gevoel op terug kunt kijken.

:j :j

Ik kreeg mijn eerste tweepersoonsbed geloof ik op mijn 18e, kei irritant want ik was al vier jaar seksueel actief. Gelukkig had ik een antenne voor vriendjes die wel een tweepersoonsbed hadden. :+

Het nichtje van een ex van mij had al anderhalf jaar een vriendje en was na een tijdje gaan "experimenteren". Maar ze mocht niet aan de pil van haar moeder en blijven slapen deed hij in de logeerkamer. Heb die moeder (mijn ex' tante dus) nog wel eens bijna trots horen vertellen dat haar dochters nog écht niet aan seks deden hoor, nee absoluut niet. Nou haar oudste had inderdaad geen vriendje maar die is direct op kamers en bij een corporale studentenvereniging gegaan toen ze ging studeren en ik maak me geen illusies over wat ze daar uitspookte als ik haar een beetje in kan schatten := En de jongste heeft me wel eens verteld dat ze dus inderdaad voor seks was aangewezen op het werkrooster van haar ouders, goed verstopte condooms en het huis van haar vriend (want daar blijven slapen mocht ook niet).
Nee dat is leuk :+
Geloof trouwens dat die jongste toen 16 was.

Silenna

Berichten: 2987
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:59

Magrathea schreef:
lieveli schreef:
Het allerbelangrijkst is dat je 1e keer fijn is, dat je zelf de regie in handen hebt met iemand waar je je prettig bij voelt. En of dat je verkering is of een willekeurige voorbijganger, maakt niet uit. En of je 14, 16 of 23 bent maakt ook niet uit. Als je er later maar met een fijn gevoel op terug kunt kijken.

:j :j

Ik kreeg mijn eerste tweepersoonsbed geloof ik op mijn 18e, kei irritant want ik was al vier jaar seksueel actief. Gelukkig had ik een antenne voor vriendjes die wel een tweepersoonsbed hadden. :+

Het nichtje van een ex van mij had al anderhalf jaar een vriendje en was na een tijdje gaan "experimenteren". Maar ze mocht niet aan de pil van haar moeder en blijven slapen deed hij in de logeerkamer. Heb die moeder (mijn ex' tante dus) nog wel eens bijna trots horen vertellen dat haar dochters nog écht niet aan seks deden hoor, nee absoluut niet. Nou haar oudste had inderdaad geen vriendje maar die is direct op kamers en bij een corporale studentenvereniging gegaan toen ze ging studeren en ik maak me geen illusies over wat ze daar uitspookte als ik haar een beetje in kan schatten := En de jongste heeft me wel eens verteld dat ze dus inderdaad voor seks was aangewezen op het werkrooster van haar ouders, goed verstopte condooms en het huis van haar vriend (want daar blijven slapen mocht ook niet).
Nee dat is leuk :+
Geloof trouwens dat die jongste toen 16 was.


Het is toch ongelofelijk zulke ouders.. het is bijna komisch 8)7
Toen ik 15 was wilde ik ook dat mn vriendje bleef slapen, vond mn ma niet fantastisch (ondanks dat ze me wel op mijn 13e aan de pil had gezet _O-, denk dat het toch wel ineens erg dichtbij kwam) en toen ik bijdehand opmerkte dat “je daar toch geen bed voor nodig hebt”, viel het stil. Drie dagen later sliep ie bij ons :')