Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Kelly_ann schreef:Het is naast het pushen van je vriend ook wel zorgwekkend dat hij zijn ouders er niet bij betrekt. Prettig en veilig contact met je schoonfamilie lijkt me zeer belangrijk als je eigen familie zo vijandig staat in jullie relatie.
Ocean_Child schreef:Eerlijk gezegd krijg ik het een beetje benauwd van álle betrokkenen in dit verhaal...
Je vriend pusht je om iets te doen waar jij je niet prettig bij voelt, van je ouders mag je niet houden van wie je wil en gezien je woorden zijn ze in staat om gewelddadig te worden als iemand je helpt en je “schoonouders” nemen jullie liefde ook al niet serieus, aangezien ze de regels van je ouders boven jullie gevoelens plaatsen...
Misschien moet je eerst eens heel goed gaan uitzoeken wie je zelf bent, wat jóúw normen en waarden zijn en hoe jij in het leven en je geloof staat. Als dat betekent dat je afscheid van mensen moet nemen (je ouders, je vriend, wie dan ook) so be it.
Zoek en vind jezelf, leef je leven zoals jij dat wil en niet voor een ander.
Paardenfann4 schreef:Ik denk niet dat dit te vergelijken valt met een tattoeage. Denk dat de ouders het er echt niet mee eens gaan zijn dat de TS op deze leeftijd een geheime relatie onderhoud met een niet moslim jongen. Dus voor je adviezen geeft, verdiep je dan even in de situatie. Ik denk namelijk dat het helemaal niet mee gaat vallen, de TS zelf ook niet anders had ze dit topic niet geopend. Het is een hele lastige situatie en ik denk zelf dat er voor nu geen kant en klare oplossing is en je nu ook geen dingen moet doen waar jij zelf niet achter staat.
. Geef ik ook duidelijk aan..
mystery1980 schreef:Wat heb je voor opleiding? Ik zou eens kijken of je zo snel mogelijk full time kunt gaan werken, daarin meenemen dat het soms handig is je opleiding eerst af te maken en misschien iets langer thuis te blijven.
Maar gewoon geen opleiding kiezen die tot je 30e duurt. Ik heb ook een verkorte opleiding gedaan zodat ik full time kon gaan werken om mijn huis dus te betalen. Als je op die manier voor jezelf kunt zorgen kun je altijd dan kijken of de liefde er nog is. Lijkt me dat je dan verstandige keuzes maakt en laat je nu vooral niet gek maken, een man die van je houdt wacht wel.
_Femkeeex schreef:Ocean_Child schreef:Eerlijk gezegd krijg ik het een beetje benauwd van álle betrokkenen in dit verhaal...
Je vriend pusht je om iets te doen waar jij je niet prettig bij voelt, van je ouders mag je niet houden van wie je wil en gezien je woorden zijn ze in staat om gewelddadig te worden als iemand je helpt en je “schoonouders” nemen jullie liefde ook al niet serieus, aangezien ze de regels van je ouders boven jullie gevoelens plaatsen...
Misschien moet je eerst eens heel goed gaan uitzoeken wie je zelf bent, wat jóúw normen en waarden zijn en hoe jij in het leven en je geloof staat. Als dat betekent dat je afscheid van mensen moet nemen (je ouders, je vriend, wie dan ook) so be it.
Zoek en vind jezelf, leef je leven zoals jij dat wil en niet voor een ander.
Ik krijg het ook enorm benauwd en ik krijg druk en verwachtingen van alle kanten en dat maakt me soms erg wanhopig en moe.
Dat is precies wat ik wil. De kans krijgen om zelf uit te zoeken wat ik echt wil en hoe ik in het leven sta, maar ik heb het gevoel dat ik dat niet optimaal kan doen zolang ik thuis woon.
_Femkeeex schreef:Ik zie hem als ik school heb meestal 1 keer in de twee weken. Hij is in de vakantie 3 dagen bij mij geweest. Gewoon 1 dagje is geen probleem, maar voor hem is dat heel moeilijk want hij wil ook vaker 2 daagjes en een keer slapen.
Citaat:Ik denk niet dat zijn ouders mij zouden steunen als ze alles zouden weten. Ik denk dat ze zouden denken : als het niet mag van je ouders dan moet je ook geen relatie nemen.
Citaat:Tegenover zijn ouders zit ik ook in een enorm lastige situatie want zij willen ook leuke dingen samen met mij doen, maar soms kan ik dat gewoon simpelweg niet voor elkaar krijgen en dan stel ik hun en hem weer teleur.
Citaat:Ik heb echt de keuze van of hij of mijn familie, maar ik begrijp hem echt want ik snap dat het zo ontzettend lastig is voor hem alleen is die druk en alles vreselijk vervelend voor mij.
Citaat:Ik weet al wat mijn ouders hun gedachte is over dit onderwerp : als ik met een niet-moslim thuis kom hoef ik hun dochter niet meer te zijn en stel ik ze enorm teleur.
Citaat:Uithuis gaan na mijn HAVO duurt nog een jaar en ik denk niet dat hij het nog zolang volhoud en ik weet dat ik niet alles in 1x kan maar hij vindt dat lastig om te begrijpen. Hij heeft mij afgelopen jaren altijd enorm gesteund, maar hij is ook maar een mens.
Janneke2 schreef:Ik deel het gevoel van benauwdheid. Dat heeft niets met de islam van doen, dat is een goede, mooie religie.
Maar wel met angst en: lieve TS: met het idee dat jij altijd alles op je schouders moet nemen, omdat je anders teleur zou stellen._Femkeeex schreef:Ik zie hem als ik school heb meestal 1 keer in de twee weken. Hij is in de vakantie 3 dagen bij mij geweest. Gewoon 1 dagje is geen probleem, maar voor hem is dat heel moeilijk want hij wil ook vaker 2 daagjes en een keer slapen.
Geduld is een schone zaak en dat hoort hij ook gewoon op te kunnen brengen.
(Accoord, voor de gemiddelde Nederlander ligt het anders, maar dat is in wezen geen argument.)
"En hij wil een keer slapen" - grote grutten nog aan toe.
Ik snap heus wel dat hij dit wil - maar voor jou heeft het wel consequenties.
Zoals voorbehoedsmiddelen, en je reputatie.
Gezien de huidige omstandigheden is het gewoon niet aan de orde.Citaat:Ik denk niet dat zijn ouders mij zouden steunen als ze alles zouden weten. Ik denk dat ze zouden denken : als het niet mag van je ouders dan moet je ook geen relatie nemen.
![]()
Een relatie neem je niet.
De oude Grieken vertelden over de godheid Eros die mensen met een pijl in het hart trof. Verliefd zijn overkomt je.
En ook in mijn religie geldt dat liefde, inclusief de romantische liefde uiterst belangrijk en te respecteren is.
En dit klinkt alsof jij de verwijten krijgt voor wat je ouders vinden/ voelen/ geloven/ doen.
Trek hier voor jezelf een duidelijke streep!!Citaat:Tegenover zijn ouders zit ik ook in een enorm lastige situatie want zij willen ook leuke dingen samen met mij doen, maar soms kan ik dat gewoon simpelweg niet voor elkaar krijgen en dan stel ik hun en hem weer teleur.
Hier geldt hetzelfde: fijn dat ze jou accepteren, maar laat het een vriendelijke geste zijn - geen verplichting!Citaat:Ik heb echt de keuze van of hij of mijn familie, maar ik begrijp hem echt want ik snap dat het zo ontzettend lastig is voor hem alleen is die druk en alles vreselijk vervelend voor mij.
Hij hoort jou te steunen, punt.
Om even bij de klassieke verhalen te blijven: er zijn sprookjes zat waar 'de prins' (al dan niet op een wit paard) allerlei toeren moet uithalen om bij 'de prinses' te komen.
Fel realistisch.
Maar er is geen enkel sprookje waar de prins verwijten maakt aan Doornroosje 'had je niet zelf eens een keer kunnen snoeien?'Citaat:Ik weet al wat mijn ouders hun gedachte is over dit onderwerp : als ik met een niet-moslim thuis kom hoef ik hun dochter niet meer te zijn en stel ik ze enorm teleur.
...wat betekent dit precies?
Op het christelijke erf vrezen sommige ouders naar de hel te gaan als hun kinderen fout leven. Dat is een hele nare vorm van druk.
Of willen ze graag dat jij iemand 'uit eigen kring' trouwt...? Zo ja - wat is daar voor hen belangrijk aan? (Taal? Een stukje 'van thuis'...?)
En in hoeverre betekent moslim dat iemand naar dezelfde moskee gaat, of zou een gewone (christelijke) gelovige ook kunnen tellen als goed moslem...?Citaat:Uithuis gaan na mijn HAVO duurt nog een jaar en ik denk niet dat hij het nog zolang volhoud en ik weet dat ik niet alles in 1x kan maar hij vindt dat lastig om te begrijpen. Hij heeft mij afgelopen jaren altijd enorm gesteund, maar hij is ook maar een mens.
...die prins die Doornroosje vrij moest hakken had dat werk er gewoon voor over.
Accoord: ik herinner mij dat het niet de eerste de beste prins was, een x aantal was na een uurtje hakken al gestopt.
Tuurlijk is het rot voor jullie allebei.
Jij bent net zo goed een mens en zit met een lastig probleem...!!
GDG schreef:Ik vind het - afgezien van het geloofsissue - nogal puberaal overkomen. Jullie lijken te denken dat andere puberstelletjes van jullie leeftijd (17 en 18) allemaal maar gewoon om de haverklap bij elkaar mogen slapen. Dat is echt niet zo. Tuurlijk komt het voor maar het komt ook heel vaak voor dat dat niet mag.
Jullie wonen nou eenmaal ver bij elkaar vandaan, op jullie leeftijd is 90km gewoon een flink obstakel. Dat jullie elkaar elke twee weken een dag zien en af en toe samen slapen is toch al heel wat?
Dat jouw vriend verwacht dat jij het je ouders vertelt en verwacht dat jij én nog fijn thuis kunt wonen én hem vaker gaat zien (inclusief samen slapen) vind ik heel erg onrealistisch en onvolwassen. Je mag hem ook gewoon vertellen dat hij onrealistische verwachtingen heeft en het lijkt erop dat je dat niet durft uit angst om hem te verliezen. Dat begrijp ik wel, maar meid, blijf bij jezelf! Geen enkele vriend/man/geliefde is het waard om je grenzen en je eigen ik voor te verliezen.