Problemen op werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Problemen op werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:41

maar je hoeft dat helemaal niet aan die arbeidsconsulent te vertellen. Zorg ervoor dat je zelf heel goed weet wat je rechten en plichten zijn, zo voorkom je dat ze weer over je heen lopen. Kun je dat niet, zorg dan dat je hulp krijgt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:08

Jeetje wat een vervelend situatie ts! Ik kan je niet helpen maar eens je veel sterkte en hoop dat je er uit gaat komen .

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:15

Lizzyy schreef:
Ik sluit me bij bovenstaande aan. Ziek is niet altijd 100% ziek en blijf-maar-thuis. Als wat jij zegt, je stress hebt, hoofdpijn hebt en slecht slaapt is dat geen reden om je ziek te melden. Het is een lastige kwestie, maar ik denk dat je baas echt wel een goed voorstel aan je heeft gedaan om ander werk te doen. Want waar komt je stress vandaan? Ik lees ook dat je zegt dat je het werk niet aankan. Wat kan je precies niet aan? Is de werkdruk te hoog, werk je onder/boven je niveau?

Oneens.

Er is in het Nederlandse arbeidsrecht 1 persoon die bepaalt of jij kan werken en dat ben jij zelf.
Laat je dus door niemand aanpraten 'dat het geen reden tot ziekmelding zou zijn'.
(Fiks over je grenzen gaan zodat je een stevige burn out kan krijgen is dat....)

Dat jij hoofdpijn hebt, veel stress - daar heeft je baas geen moer mee te maken.

Volgende stap is de mening van de arbo/ bedrijfsarts.
En die consultatie is in dit geval veel te vroeg ingeschakeld.

Rapportage van de arbobedrijfsarts mag ne gewoon opvragen.

De betere mensen sturen dit zelf - helaas moet jij er achteraan.

En het beste iemand van de vakbond meenemen: die kent de wet en is minder emotioneel betrokken.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:30

Neem de volgende keer in ieder geval iemand mee die je vertrouwd. Deze kan je dan bijstaan.

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 15:00

Janneke2 schreef:
Lizzyy schreef:
Ik sluit me bij bovenstaande aan. Ziek is niet altijd 100% ziek en blijf-maar-thuis. Als wat jij zegt, je stress hebt, hoofdpijn hebt en slecht slaapt is dat geen reden om je ziek te melden. Het is een lastige kwestie, maar ik denk dat je baas echt wel een goed voorstel aan je heeft gedaan om ander werk te doen. Want waar komt je stress vandaan? Ik lees ook dat je zegt dat je het werk niet aankan. Wat kan je precies niet aan? Is de werkdruk te hoog, werk je onder/boven je niveau?

Oneens.

Er is in het Nederlandse arbeidsrecht 1 persoon die bepaalt of jij kan werken en dat ben jij zelf.
Laat je dus door niemand aanpraten 'dat het geen reden tot ziekmelding zou zijn'.
(Fiks over je grenzen gaan zodat je een stevige burn out kan krijgen is dat....)

Dat jij hoofdpijn hebt, veel stress - daar heeft je baas geen moer mee te maken.

Volgende stap is de mening van de arbo/ bedrijfsarts.
En die consultatie is in dit geval veel te vroeg ingeschakeld.

Rapportage van de arbobedrijfsarts mag ne gewoon opvragen.

De betere mensen sturen dit zelf - helaas moet jij er achteraan.

En het beste iemand van de vakbond meenemen: die kent de wet en is minder emotioneel betrokken.

De consulent was zogenaamd niet ingeschakeld maar wilde 'kennis' maken met mij omdat ze nieuw was en ze mij nog niet kende. Nu kwam dat toevallig goed uit omdat ik ziek was. Dit is het verhaal waarmee ik opgebeld werd. Hoe kom ik aan iemand van een vakbond?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 15:02

Lid worden van de FNV :)

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 10:14

Ik ben net terug van de huisarts. Zij was het in iniedergeval met mij eens dat ik rust nodig heb en met een psycholoog moet gaan spreken. Ze vond het ook niet oke dat de consulent zo in mijn nek zit. Ze zegt dat ik wel moet gaan omdat ze mij anders kunnen ontslaan wegens werkweigering.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:19

nogmaals, zorg dat je hierover advies krijgt, je kunt je van alles door iedereen laten vertellen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 18:26

KB01 schreef:
Ik ben net terug van de huisarts. Zij was het in iniedergeval met mij eens dat ik rust nodig heb en met een psycholoog moet gaan spreken. Ze vond het ook niet oke dat de consulent zo in mijn nek zit. Ze zegt dat ik wel moet gaan omdat ze mij anders kunnen ontslaan wegens werkweigering.

...het zou kunnen dat er wat nieuwe haken en ogen aan het arbo gebeuren zitten, maar bij mijn weten heeft de huisarts het niet bij het rechte eind.
'Werkweigering' is een groot woord. (En kan op zich leiden tot ontslag.)

Maar bij ziekte mag je werk weigeren - wellicht moet dit zelfs.
Wat je moet tijdens ziekte is werken aan herstel (en integratie) - dat kan en mag worden ingevuld met 'voorlopig geen contact'.

De mening van de arboarts is niet de belangrijkste mening, maar het weegt wel zwaar.
Dat je huisarts ook erkent 'dat je rust nodig hebt' is alleen maar goed.
Dat een consulent kennis wil komen maken is in principe van ondergeschikt belang.

Volgens de wet verbeterde poortwachter hoort de arboarts nu eerst een'probleem analyse' te maken en dan een 'plan van aanpak' op te stellen en dit met jou te overleggen.
Komt daar de consulent in voor, dan ga je er mee praten.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 18:41

Wat je nu moet doen is zo snel mogelijk een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV.

https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... genoordeel

Dat kost (volgens mij) wel ergens rond de €100 en die kosten zijn voor jezelf.

Je bent niet verplicht de arbeidsconsulent enige medische informatie te verschaffen, dat hoeft alleen bij een arboarts. Op het moment dat je een deskundigenoordeel aanvraagt bij het UWV krijgt jouw werkgever daar bericht van. Je kunt de re-integratie dan tijdelijk stoppen tot de uitslag van het deskundigenoordeel binnen is.

Neem alle medische gegevens mee en een verklaring van je huisarts en psycholoog over jouw status. Het deskundigenoordeel is van belang als jouw werkgever loon in gaat houden omdat je niet mee werkt aan je re-integratie en zal vaak objectiever zijn dan een Arbo arts in dienst van de werkgever.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 19:03

Even een opmerking vanuit de werkgever. Ik word als werkgever juist geacht een zieke werknemer zo snel mogelijk weer aan de slag te krijgen.

Je personeelsziekteverzekering wil logischerwijs zo weinig mogelijk uitkeren en heeft er daarom alle baat bij om iemand zo snel mogelijk weer te laten integreren.

Sterker nog er kunnen zelfs boetes opgelegd worden als je als werkgever geen actieve houding hebt in het aan het werk krijgen van je personeel.

Een verhaal heeft twee kanten ook vanuit de werkgever. Het verhaal van TS zal ongetwijfeld kloppen maar zo hebben jullie ook een idee wat je als werkgever verplicht bent.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 19:05

Idd een deskundigenoordeel aanvragen. Anders kom je straks in de knoop met het UWV.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 19:30

robert45 schreef:
Even een opmerking vanuit de werkgever. Ik word als werkgever juist geacht een zieke werknemer zo snel mogelijk weer aan de slag te krijgen.

Je personeelsziekteverzekering wil logischerwijs zo weinig mogelijk uitkeren en heeft er daarom alle baat bij om iemand zo snel mogelijk weer te laten integreren.

Sterker nog er kunnen zelfs boetes opgelegd worden als je als werkgever geen actieve houding hebt in het aan het werk krijgen van je personeel.

Een verhaal heeft twee kanten ook vanuit de werkgever. Het verhaal van TS zal ongetwijfeld kloppen maar zo hebben jullie ook een idee wat je als werkgever verplicht bent.

Ehm - verplichting?
Wel nee!

Ten eerste is het niet verplicht om mensen in loondienst te nemen - er zijn zat andere manieren om een bedrijf vorm te geven.

Accoord: wie kiest om mensen in loondienst te nemen, zit vast aan een serie wetten ('om U tegen te zeggen'...) - ook mbt ziek personeel.

Uiteraard is het verstandig om een verzekering tegen ziek personeel te hebben
(...of misschien ook wel verplicht...)
en in het huidige tijdsgewricht is dat geen publiekrechtelijke aangelegenheid maar doorgaans een commercieel bedrijf.
Dat mag - en winst maken hoeft niet te betekenen dat je alles aan de laars lapt.

Ik geloof grif dat verzekeraars 'liever niet uitbetalen als het niet nodig is' -
maar de betere verzekeringsbedrijven hanteren ook een marge mbt coulance.

"Zo snel mogelijk weer aan de slag" is nadrukkelijk geen wettelijke verplichting
(al vind de verzekeraar het wel leuk)
- en het hoort tot de mogelijkheden dat het slecht personeelsbeleid is.
(Of dat aan de orde is, hangt uiteraard van -tig factoren af.)

Maar afdeling wettelijke kwesties: zou een werknemer vanwege slecht personeelsbeleid in de WIA belanden, volgt een loonsanctie.
Ook wel iets om rekening mee te houden.

Laat je ook als bedrijf niet opjutten door verplichtingen die helemaal niet bestaan: investeren in loyale werknemers betaalt zich doorgaans ruim uit.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 19:38

robert45 schreef:

Reïntegratie is alleen maar goed, maar wel ten gepaste tijde. Te vroeg riskeer je op termijn alleen maar langdurige arbeidsongeschiktheid. Te laat is ook niet goed, maar dat is hier niet aan de orde.

TS, ik ken alleen maar de wetgeving in België, dus kan je geen goed advies geven. Maar die alleszins niets meer uit de doeken aan die consulent wat betreft de reden van je arbeidsongeschiktheid.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 20:03

Ts, heb jij je dit jaar al vaker ziekgemeld? Bij veel bedrijven is het zo dat je na meer dan 2 keer ziekmelden automatisch wordt opgeroepen bij verzuimbeheer. Kan zijn beleid of een onderdeel van de verzekering die de werkgever heeft afgesloten. Maakt dan niet uit of je 3x 1 dag of 3x 1 week ziek bent geweest. Ook wordt het vaak gedaan als verwacht wordt dat het verzuim langer dan 6 weken gaat duren.

Over dat nu al reïntegreren; vraag het verslag bij de bedrijfsarts op en leg dit voor aan de werkgever. Als deze dan nog zegt dat je deze week moet hervatten in werk stel dan een second opinion bij een andere bedrijfsarts voor want blijkbaar hebben ze geen vertrouwen in het oordeel van deze arts. Zo werk je wel mee maar hoef je niet over je grenzen heen te gaan.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 21:35

robert45 schreef:

Niet helemaal mee eens, je moet als werkgever goed contact onderhouden met je werknemer en, als het om medische zaken gaat, afgaan op het oordeel van de bedrijfsarts.

Als deze dus aangeeft dat TS een x aantal uren per dag lichte werkzaamheden kan verrichten, dan moet je als werkgever hier invulling aan geven. Het oordeel van de bedrijfsarts negeren en de werknemer niet aan het werk zetten is inderdaad niet verstandig, even als het meer laten doen dan aangegeven door de BA.

De werkgever heeft echter geen enkel recht om te vragen aan TS wat haar mankeert, wel mogen zij vragen of zij een inschatting kan doen van hoe lang zij denkt dat het gaat duren. Ik vind het redelijk logisch dat de WG TS heeft opgeroepen voor consult bij de BA, waarom zij dan ook nog een gesprek moet hebben bij de verzuimcosulent, is imo te veel van het ‘goede’.

Daarnaast is het vreemd dat TS van de werkgever te horen krijgt wat volgens de BA kan en niet kan en zij daar zelf nog geen verslag van heeft gehad.
TS kan nu twee dingen doen, aan het werk gaan met de uren die de BA aangegeven heeft (nadat zij zelf het verslag van de BA heeft ontvangen) dat zij wel vervangend werk mag doen, of meteen nu een deskundigenoordeel (soort van second opinion) aanvragen bij het UWV als ze het niet met de door de BA voorgestelde re-integratie eens is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 21:43

Sommige werkgevers kunnen ook heel goed zelf een arbo rapport verdraaien.
In mijn arbo verslag stond zoiets als: Werkneemster mag op haar vaste dagen (3 stuks) max 1,5u deelnemen aan het verkeer en verder overige werkzaamheden verrichten tot max. 50% van de arbeidstijd. Dat zou max 10u per week zijn waarvan 4.5 in het verkeer.
Werkgever vond daarop dat ik wel 6 dagen 1.5u de weg op kon (9u) en dan kreeg ik dat ene uurtje wat overbleef wel kado. Vonden ze heel coulant van zichzelf.
Euh ja, das niet de bedoeling.

TS, bel je bedrijfsarts op, vraag om verduidelijking en het rapport. En neem je tijd, anders gaat dit veel langer duren.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 21:44

Het gaat jouw baas niks aan waarom je ziek bent, gezien geestelijk niet in orde zijn vaak niet serieus genomen wordt zou ik mij gewoon ziek melden omdat je griep hebt of wat dan ook. Dan kan je in elk geval 1 of 2 weken goed uitrusten ontspannen dingen gaan doen en daarna weer aan het werk gaan, mocht je toch nog niet instaat zijn om weer te gaan werken heb je in iedergeval de tijd gehad om er rustig over na te denken hoe je verder stappen gaat ondernemen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 21:49

Maar ze heeft geen griep en ik denk dat daarover liegen alleen maar meer ellende met zich meebrengt.
Zo te lezen wil de Arbo best meegaan en meedenken en is alleen de werkgever aan het spartelen.
Ik ben er indertijd met vergelijkbare klachten uitgegaan en het heeft uiteindelijk tot ruim een half jaar na haar overlijden geduurd voor ik mijn werk weer kon uitvoeren.
Werkgever was ook not amused en vond dat ik gewoon maar door moest gaan maar dat ging echt niet. Nou had ik ook een baan met behoorlijk wat verantwoording dus de arbo heeft me uitstekend begeleid en uiteindelijk is het kwartje bij werkgever gevallen. Helaas voor hun had de stress van het strijden om ziek te mogen zijn nou bepaald niet bijgedragen aan een sneller herstel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 11:03

Petrichor schreef:
Het gaat jouw baas niks aan waarom je ziek bent, gezien geestelijk niet in orde zijn vaak niet serieus genomen wordt zou ik mij gewoon ziek melden omdat je griep hebt of wat dan ook.

...je werkgever heeft geen recht op de medische inhoud.
Je hoeft niet te zeggen of je griep hebt of wat dan ook.
Helaas drammen sommige werkgevers hier wel door.

De volgende stap: 'wat te doen aan de griep of wat dan ook' valt compleet buiten het boekje van de werkgever.

(Ik hoorde laatst een verhaal 'dat iemand een burn out zou hebben - en dat de werkgever vond dat zij halve dagen moest werken'... %) )

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:59

Janneke2 schreef:
Petrichor schreef:
Het gaat jouw baas niks aan waarom je ziek bent, gezien geestelijk niet in orde zijn vaak niet serieus genomen wordt zou ik mij gewoon ziek melden omdat je griep hebt of wat dan ook.

...je werkgever heeft geen recht op de medische inhoud.
Je hoeft niet te zeggen of je griep hebt of wat dan ook.
Helaas drammen sommige werkgevers hier wel door.

De volgende stap: 'wat te doen aan de griep of wat dan ook' valt compleet buiten het boekje van de werkgever.

(Ik hoorde laatst een verhaal 'dat iemand een burn out zou hebben - en dat de werkgever vond dat zij halve dagen moest werken'... %) )

Op zich is die gedachte niet compleet vreemd, het is wetenschappelijk bewezen dat het beter is bij burn-out klachten om zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan, liefst vervangend werk, al is het maar voor een uurtje. Dit helpt uiteindelijk sneller het herstel en de re-integratie. Hoe langer hiermee gewacht wordt, hoe groter de “berg” om weer aan het werk te gaan.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 19:48

Maar er is altijd eerst een volledige time out periode nodig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 20:27

Het ging mij om de procedure: wat mij ter ore kwam hield in:
dat werkgever de diagnose wist (...dat mag je uiteraard zeggen als je dit wil, de werkgever hoort er niet naar te vragen...)
en dat de werkgever bepaalde wat de aanpak moest zijn.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:11

TS; Ik heb ermee te maken gehad en ook in deze werelden gewerkt. Ik adviseer je met klem te onthouden dat je beter geen medische informatie over je ziekte(dus niet gaan vertellen wat voor ziekte je hebt en al helemaal niet samen zoeken naar het waarom) kunt vertellen aan NIET-artsen. Artsen zijn gebonden aan hun medisch beroepsgeheim en die kun je altijd nog voor het tuchtcollege slepen. Dus alle anderen die(en tegenwoordig zijn dat er nogal wat, van Arbeidsconsulent tot reïntegratieconsulent etc) vragen hebben over je medische situatie kun je beter zeggen dat je daarover geen mededelingen doet. Alleen aan een arbo arts(let op dat dat ook echt een arts is) kun je wel over je medische situatie vertellen.
Dat scheelt al heel veel als je dit niet meer doet. Daarnaast adviseer ik je om je bij een fijne psycholoog, liefst nog GGZ of psychiater officieel diagnose te laten stellen en je onder behandeling te stellen. Let op; ook hierover zal ik niet vertellen aan niet artsen. Hooguit kun je zeggen dat je onder behandeling bent en daarmee is het klaar, je hoeft niet te zeggen wat voor behandeling of waar, dat is allemaal medische info die je niet moet gaan delen. Denk erom: men weet dit veelal dondersgoed alleen hebben ze vele manieren aangeleerd om je toch wat te laten zeggen wat ze echt niks aangaan!
Daarnaast zal ik juridisch je laten ondersteunen door iemand in het arbeidsrecht, dit kan veelal bij een juridisch steunpunt in je omgeving.
Deze kunnen je samen met artsen je adviseren wat het beste te doen mbt verplichtingen. Daarnaast ziek is ziek, en als dat betekend dat je te ziek bent om te komen meld je je opnieuw weer ziek. En vakantiedagen kun je terugkrijgen als je ook in die periode ziek gemeld stond. Laat je echt ondersteunen juridisch hoe dit verder aan te pakken! Ook over je privé niet meer spreken, het gaat ze niks aan dat wat je familie heeft of wat dat met jou doet, daarvoor zijn er therapeuten, en geen werkgevers om met je over te hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 22:42

Sabri schreef:
TS; Ik heb ermee te maken gehad en ook in deze werelden gewerkt. Ik adviseer je met klem te onthouden dat je beter geen medische informatie over je ziekte(dus niet gaan vertellen wat voor ziekte je hebt en al helemaal niet samen zoeken naar het waarom) kunt vertellen aan NIET-artsen. Artsen zijn gebonden aan hun medisch beroepsgeheim en die kun je altijd nog voor het tuchtcollege slepen. Dus alle anderen die(en tegenwoordig zijn dat er nogal wat, van Arbeidsconsulent tot reïntegratieconsulent etc) vragen hebben over je medische situatie kun je beter zeggen dat je daarover geen mededelingen doet. Alleen aan een arbo arts(let op dat dat ook echt een arts is) kun je wel over je medische situatie vertellen.
Dat scheelt al heel veel als je dit niet meer doet. Daarnaast adviseer ik je om je bij een fijne psycholoog, liefst nog GGZ of psychiater officieel diagnose te laten stellen en je onder behandeling te stellen. Let op; ook hierover zal ik niet vertellen aan niet artsen. Hooguit kun je zeggen dat je onder behandeling bent en daarmee is het klaar, je hoeft niet te zeggen wat voor behandeling of waar, dat is allemaal medische info die je niet moet gaan delen. Denk erom: men weet dit veelal dondersgoed alleen hebben ze vele manieren aangeleerd om je toch wat te laten zeggen wat ze echt niks aangaan!
Daarnaast zal ik juridisch je laten ondersteunen door iemand in het arbeidsrecht, dit kan veelal bij een juridisch steunpunt in je omgeving.
Deze kunnen je samen met artsen je adviseren wat het beste te doen mbt verplichtingen. Daarnaast ziek is ziek, en als dat betekend dat je te ziek bent om te komen meld je je opnieuw weer ziek. En vakantiedagen kun je terugkrijgen als je ook in die periode ziek gemeld stond. Laat je echt ondersteunen juridisch hoe dit verder aan te pakken! Ook over je privé niet meer spreken, het gaat ze niks aan dat wat je familie heeft of wat dat met jou doet, daarvoor zijn er therapeuten, en geen werkgevers om met je over te hebben

Dit is het advies wat je echt moet volgen. Sterkte en succes! Laat je niet gek maken, hoewel dat makkelijker gezegd is dan gedaan.