Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xLoki schreef:Ik snap je twijfel, had denk ik hetzelfde gedaan!
Onlangs reed ik op de snelweg en kon op het laatste moment een obstakel ontwijken die op de weg lag (een zitting/stoeltje van een oldtimer leek het), zag in m'n spiegels dat meerdere mensen dit op het laatste moment moesten ontwijken. Tja, direct levensgevaar of een misdaad was het niet, maar het zou indirect toch veel gevaar kunnen veroorzaken dus ik heb 112 gebeld. Ze zeiden toen dat het goed was dat ik gebeld had, zodat ze de rijbaan konden afkruisen en het object konden weghalen. Zo werden toch ongelukken voorkomen!
maximuss schreef:Die man beslist zelf om zich vol te gieten met bier, de mogelijke gevolgen voor zijn gezondheid zijn dan ook gewoon voor zijn rekening...
Daar heb ik geen medelijden mee...
Ik werk op de Ambu en de tijd die wij verspillen met interventies voor dronken personen is voor een buitenstaander niet in te schatten. Hier is het de gewoonte dat de politie geen zin heeft om langs te gaan en dan maar de Ambu stuurt.
Men doet niemand kwaad door dronken op straat te liggen en imo dienen omstaanders/ voorbijgangers zich daar niet mee te moeien.
Dit is een probleem dat je met de wijkwerking of wijkagent moet aanpakken, niet met 112.
sabineG schreef:Apart dat de politie geen “zin” heeft... bij ons is het vaak dat de mka vraagt of wij eerst willen kijken en een inschatting willen maken voor ze een ambu sturen! Ben benieuwd in welke regio je dan werkt en of je op dat moment inzicht hebt in waarom de politie geen “zin” heeft. Ik schat ook wel in dat de desbetreffende mka centralist die jullie aan stuurt zich aan de protocollen houdt. Kan me niet voorstellen dat jullie voor elke dronkenlap gestuurd worden.
raket schreef:Ooit verpleegde ik een patiënt die kwam om zijn roes uit te slapen. Althans zo werd hij aangekondigd. Ik gaf als leerling aan dat hij niet rook als iemand die veel had gedronken. Ik had daar namelijk veel ervaring mee. Als leerling zijnde mocht ik niets zeggen. Deze patiënt bleek later een beroerte te hebben gehad. Hij was bij familie gaan eten en had 1 biertje op en op de fiets naar huis een beroerte gekregen. De eerste melding was dronken man naast fiets... 1 biertje....
Van deze casus heb ik veel geleerd. Kijk als je iemand met een kratje onder een bankje ziet zitten is het een ander verhaal. Maar soms is het anders dan het lijkt.
maximuss schreef:@ sabineG: je mag het in twijfel trekken hoor, geen probleem.
Politie is hier bijna altijd problematisch, bij mayday ivm agressie naar ons toe duurt het ongeveer 35min eer er iets ter plaatse komt.
Meldingen die bij de meldkamer van de politie binnenkomen worden vaak gewoon naar de onze doorgestuurd omdat wij verplicht zijn om direct ter plaatse te gaan (veelal niks medisch: geluidsoverlast maken ze dan hulpgeroep van, defecte auto op rijbaan is dan ineens een zwaar ongeval, enz...). Dan sta je daar...
De operators van onze meldkamer zijn persoonlijk aansprakelijk voor hun acties dus ik begrijp wel dat zij systeem paraplu gebruiken. Qua medische regulatie is het al een even grote soep: iedereen die in België naar de Ambu belt en er een vraagt, die krijgt er één. Dan rij je dus uit voor wratten op een teen of buikgriep... Of idd voor elke dronkenlap...
Waarom de politie niet wil/ kan gaan? Zogezegd geen ploegen vrij is het meest gebruikte maar als je hen dan tegenkomt en vraagt of het druk is krijg je een heel ander antwoord. Vooral geen zin in papierwerk is ons vermoeden.
Laatst nog bij een zwaar ongeval, volledige N-weg afgesloten, halfuur bezig geweest met patiënten te stabiliseren (polytrauma's) en op het moment dat de ambu's vertrekken komt de politie aan en die dachten eerst nog eens wat verklaringen en testen af te nemen van de patiënten. Dat ging dus niet door en daar waren ze niet gelukkig mee. Da's dus de mindset van die mensen hier in de streek.
Florenc schreef:maximuss schreef:@ sabineG: je mag het in twijfel trekken hoor, geen probleem.
Politie is hier bijna altijd problematisch, bij mayday ivm agressie naar ons toe duurt het ongeveer 35min eer er iets ter plaatse komt.
Meldingen die bij de meldkamer van de politie binnenkomen worden vaak gewoon naar de onze doorgestuurd omdat wij verplicht zijn om direct ter plaatse te gaan (veelal niks medisch: geluidsoverlast maken ze dan hulpgeroep van, defecte auto op rijbaan is dan ineens een zwaar ongeval, enz...). Dan sta je daar...
De operators van onze meldkamer zijn persoonlijk aansprakelijk voor hun acties dus ik begrijp wel dat zij systeem paraplu gebruiken. Qua medische regulatie is het al een even grote soep: iedereen die in België naar de Ambu belt en er een vraagt, die krijgt er één. Dan rij je dus uit voor wratten op een teen of buikgriep... Of idd voor elke dronkenlap...
Waarom de politie niet wil/ kan gaan? Zogezegd geen ploegen vrij is het meest gebruikte maar als je hen dan tegenkomt en vraagt of het druk is krijg je een heel ander antwoord. Vooral geen zin in papierwerk is ons vermoeden.
Laatst nog bij een zwaar ongeval, volledige N-weg afgesloten, halfuur bezig geweest met patiënten te stabiliseren (polytrauma's) en op het moment dat de ambu's vertrekken komt de politie aan en die dachten eerst nog eens wat verklaringen en testen af te nemen van de patiënten. Dat ging dus niet door en daar waren ze niet gelukkig mee. Da's dus de mindset van die mensen hier in de streek.
Mag ik vragen (mag in PB) waar je ergens werkt?
Ik werk bij de politie, ook in België, maar heb absoluut niet de ervaring die jij hebt. Als er bij ons vanuit andere disciplines (ambu/brandweer) dringend bijstand wordt gevraagd, dan krijgt dat d'office voorrang en worden we soms zelfs weggetrokken van bij andere (niet-dringende) interventies. Bij ons ook vaak genoeg dat de ambulance aanvankelijk niet meegestuurd wordt, dat eerst onze inschatting wordt gevraagd.
Verder, aan iedereen die de ietswat directe/harde ingesteldheid van Maximuss niet begrijpt: neem van mij gerust aan dat je dat krijgt in de 'sector' van spoedeisende eerste hulp/dienstverlening. Je komt zodanig veel onzin en absurde dingen tegen, dat je wel moet. Ik denk dat het stukje 'zwarte humor' echt eigen is deze sector. Dat, of je bent binnen het jaar naar een andere job aan het zoeken omdat je doodongelukkig bent.
Voor de aanvankelijk vraag: Als het iets is wat direct ingrijpen of directe vaststellingen van politie nodig heeft, 112. En dat kan perfect een stomdronken man zijn, maar dan niet lukraak een man die zijn pintje aan het drinken is in het park. Dronkenschap is medisch gezien inderdaad weinig prioritair. Voor ons (politie) kan het zeker wel prioritair zijn, zodra betrokkene hierbij een gevaar vormt voor zichzelf of voor anderen.
- Iemand die dronken in zijn wagen stapt met de intentie om te rijden
- Iemand die dronken zomaar ergens een steenweg overwankeld zonder kijken
- Iemand die dronken is en daarbij agressief begint uit te halen naar anderen
- In de winter, iemand die dronken is en buiten op de grond zijn roes aan het uitslapen is
-.........
Ander voorbeelden van dringend, die niet in het standaard lijstje staan:
- bij een storm, takken/bomen/balkon die dreigen naar beneden te vallen en op de rijbaan te vallen (--> want: als het valt, betekent het een onmiddellijk gevaar voor degene die er dan door zou komen)
- In je doodlopende straat staat een voertuig dat er normaal nooit staat, terwijl je buren op vakantie zijn. (--> bij de melding van een effectieve inbraak, zijn we - eerlijk is eerlijk- bijna altijd te laat. De doorlooptijd van het telefoongesprek-dispatchen van ploeg-aanrijtijd is gewoon te groot. Onze grootste kans om inbrekersbendes te vatten, is door de controle van verdachte voertuigen. Als we daar niet metéén de melding van doorkrijgen, zijn de vogels vaak al gaan vliegen)
- In je straat zijn een aantal Ierse ziegeuners van deur tot deur aan het gaan, om zogenaamd je dak schoon te spuiten. (--> hier opnieuw, als het te lang duurt, is de kans om hen nog aan te treffen veel kleiner)
Wat dan weer niet dringend is, zijn inderdaad de drinkende daklozen in het parkje. Die zorgen voor overlast, ongetwijfeld. Maar niet voor gevaar. Daarvoor kan je ook gewoon veel beter lokaal bellen of je wijkagent mailen. 112 wordt er gewoon hier en nu een interventieploeg gestuurd. Verdere opvolging is daar meestal niet bij.... Terwijl dat lokaal of via de wijkagent wel zo is.
Verder denk ik aan geluidsoverlast, problemen met de buren over de hoogte van hun haag, een vaststelling van een diefstal in een winkel van 4u geleden, foutief geparkeerde voertuigen (die overlast veroorzaken, maar geen gevaar), vandalisme aan je voertuig of woning, diefstal in je voertuig (geen daders meer aanwezig), ...
Lalidan schreef:Wat betreft 112 of 8844, ik denk dat zolang je je bewust bent dat 112 bedoelt is voor serieuze dingen, er geen harde grens aan te geven is en elke beslissing goed is. En 8844 bellen kan altijd, als men inschat dat je 112 had moeten bellen, verbinden ze je door.