Prijzen van groente en fruit omhoog door droogte?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Prijzen van groente en fruit omhoog door droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 23:05

Ik denk dat de melk ook duurder gaat worden. Fruit en groente zoiezo.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:28

x_Rebecca schreef:
xXutopiaXx schreef:
Bij ons op de boerderij helaas ook nog geen tweede snede.. Gras groeit gewoon amper. Over het maïs maken we ons (nog) niet echt zorgen, mits het binnenkort wel een klein beetje wil gaan regenen. De planten gaan bijna de kolven vormen en dan hebben ze toch wel echt wat vocht nodig! We gaan 't zien!

Bizar wat een verschil soms he, in zo'n klein landje! Wij hebben al 3 weken de kolf er in zitten. Ene stuk na het andere wordt al weggehaald, omdat het gewoon geen nut heeft om nog langer te laten staan.

Ach jeetje wat zonde zeg!! Zal vanavond eens kijken of ik een fotootje kan maken..
Inderdaad, wat een verschillen :oo

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:22

En dit hebben wij dus hier in Australië íeder jaar, en ik krijg maar berichten van mensen dat het weer altijd zo lekker is bij mij ;( regen aub deze kant op!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:37

Mwa zal wel wat meevallen. Ik weet niet of je je beseft wat de normale prijs van aardappelen is (die boeren voor hun spullen krijgen)? Nu is die dan 5 cent per kilo, een paar keer de normale prijs. Poeh, nou nou.
Ik denk niet dat we dat als consument heel erg gaan merken. Een vriend van mn ouders is patatboer, die denkt dat het hem een cent per zak patat gaat kosten.

Overigens gaat de moestuin/boomgaard bij mn ouders supergoed. Emmers vol pruimen, appels, peren, bramen, méga grote aardappels. Oh en voor het eerst eigen vijgenjam, want de vijg is HAPPY. We hebben nooit eerder rijpe vijgen gehad!

Van alles wat gezaaid was, hebben alleen de bonen het niet bijzonder goed gedaan.. Oja en de andijvie schoot snel door, maarja dat kunnen we ook nog wel een keertje inzaaien. Dat is niet zo´n probleem.

Wij mochten sproeien uit de beek hier.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 11:53

Hier naast ons huis zijn ze momenteel bezig met aardappelen oogsten.
Qua hoeveelheid is het volgens mij geen enorm slechte oogst, ze zijn wel minder dik, maar er zitten wel erg veel slechte aardappelen tussen.. Sommige zijn helemaal rot, anderen hebben donkere plekjes.
Eigenlijk geen ideaal weer om te oogsten :=
Afbeelding
Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 11:57

Het lijkt wel alsof hij hard aan het rondracen is :')

Ik kan me voorstellen dat als je niet hebt gesproeid, de grond ook te hard is om lekker te rooien..

trouwens; donkere plekjes? Fytoftora?
Laatst bijgewerkt door Sintara op 03-08-18 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 11:58

czarina schreef:
De boeren zien weinig van de prijzen die wij betalen in de winkels. Daarnaast word er ook nog veel uit het buitenland gehaald. We zullen vast niet gaan verhongeren.
Voor de boeren wel erg jammer dat de prijs voor hun erg laag is.

Dat valt dus ook wel mee. Het is meer dat als je bij wijze van spreken 1 euro per kilo krijgt normaal gesproken, en nu 2 euro, maar je maar half zoveel aardappelen hebt, dan ga je er nog niks op vooruit. (Dat zei een boer op het nieuws in elk geval)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:27

Misschien raken mensen nu eens doordrongen van het feit dat wij simpelweg afhankelijk zijn van de natuur ?
De mensen plegen al jaaaaren roofbouw, zetten alles naar ons eigen hand....en wat blijkt ? dat we misschien nu de broekriem moeten aantrekken door onze eigen hebzucht.
Ik ben er namelijk van overtuigd dat wij zelf het klimaat hebben beïnvloed door ons er zo mee te bemoeien.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:31

mirim schreef:
Misschien raken mensen nu eens doordrongen van het feit dat wij simpelweg afhankelijk zijn van de natuur ?
De mensen plegen al jaaaaren roofbouw, zetten alles naar ons eigen hand....en wat blijkt ? dat we misschien nu de broekriem moeten aantrekken door onze eigen hebzucht.
Ik ben er namelijk van overtuigd dat wij zelf het klimaat hebben beïnvloed door ons er zo mee te bemoeien.

Zeker, maar 8nnemiek maakt ook wel een belangrijk punt: het is idoot dat als een komkommer een gekke vorm heeft hij niet meer gegeten "kan" worden en dus wordt weggegooid...

Leuk trouwens, van die man met die pruimen. Ik had al eerder gehoord dat hij zijn pruimen particulier wilde verkopen en zijn telefoon stond constant roodgloeiend en hij verdient nu meer geld dan ooit :+

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:44

Zeker mee eens! Een komkommer hoeft niet recht en alle sperziebonen hoeven ook niet even lang te zijn.
De man met de pruimen gun ik al zijn geluk ! Hij heeft tenslotte ook veel meer werk aan de verkoop. Het is makkelijker voor hem om de pruimen met vrachtwagens af te laten voeren als aan particulieren verkopen. Hier gaan heel wat meer uurtjes inzitten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 14:22

Idioterie... het fruit en groente wat door onze eigen boeren op ons eigen land is geteeld is allemaal niet perfect omdat het een beetje droog is geweest.
Dus wat doen de supermarkten; we halen het gewoon aan de andere kant van de wereld en laten onze boeren stikken. fiets ook het milieu, gewoon fruit laten overvliegen. 8)7

Het wordt tijd dat we weer gewoon ouderwets langs de boeren gaan en daar direct kopen wat we nodig hebben. :O Hier in de buurt gebeurt het steeds meer dat de boeren hun eieren, melk, kaas, yoghurt en vlees gewoon rechtstreeks vanaf de boerderij verkopen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 18:53

Niks mis met lokaal kopen. Lekkerder, verser, goedkoper en meer centen in de zak van de boer.

Ik zie alleen voordelen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 18:56

:j Ik doe dat al zoveel als mogelijk.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 18:58

Ik las net bij een Facebook vriend in Engeland dat ze nu £80 betalen voor een baal hooi ipv £35 van het voorjaar.
Dat is zo'n 90 euro

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 19:03

karuna schreef:
:j Ik doe dat al zoveel als mogelijk.

Ik ook. Maar er zitten hier geen groente/fruittelers helaas.

Ik zit in pluimvee en melkvee gebied, dus veel eieren en melk en zuivelproducten direct van de boer :9

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 19:07

Lees hier het een en ander over aardappels.
Aardappel velden die nu geklepeld zijn is pootgoed. Die worden in september gerooid. Maar is nu het groen er van af zodat ze niet te groot worden. En volgend jaar nog door de poot machine passen.

Over de prijzen... die zijn zeker gestegen.
Vorig jaar 2 cent per kilo nu 0,30 per kilo.
Niet alle boeren hebben al contracten getekend. Veel boeren verkopen via de termijn markt. Die nog niks hebben afgesloten hebben geluk. En krijg er nu een mooie prijs voor.
Nietemin zal de opbrengst in kilo’s tegenvallen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 21:20

verootjoo schreef:
Het wordt tijd dat we weer gewoon ouderwets langs de boeren gaan en daar direct kopen wat we nodig hebben. :O Hier in de buurt gebeurt het steeds meer dat de boeren hun eieren, melk, kaas, yoghurt en vlees gewoon rechtstreeks vanaf de boerderij verkopen.

Goed verhaal, als je niet in de stad woont zal dat zeker kunnen. Ik moet echter een halfuur fietsen om bij de eerste tuinder te komen die dit doet, en dan heb ik 1 of 2 soorten groenten en fruit. Jammer maar dat wordt hem gewoon niet.
Ik hoop volgend jaar een en ander zelf te telen, daar was ik dit jaar te laat mee.

In het zuiden (Middellandse Zeegebied) hebben ze nog boerenmarkten, dat zou echt een uitkomst zijn hier. Dus dat de boeren zelf hun waren komen verkopen in de stad.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 21:22

Ik moet ook 2 uur fietsen naar een groenten en fruitteler hoor :+ Heb hier in de buurt dus alleen eieren en zuivel zoals ik al schreef :D
Maar misschien kunnen de boeren ook ouderwets weer met de ventwagen langs de huizen gaan rijden <<)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 22:10

Ik woon ook in de stad, maar ik heb een CO2 vriendelijke leaseauto die mij overal heen brengt voor mijn producten.

Zo ben ik vandaag 1,5 kilo kersen gaan kopen op 20 km hier vandaan, waar ik zojuist jam van heb gemaakt. (Dat is de hele winter smullen)

Maar ik haal mijn melk en karnemelk ook op 20 km hier vandaan. Aardappelen, uien en appelen bij mijn stalbaas.

Dus moet er moeite voor doen.

En nog een voordeel; melk in statiegeld flessen! Scheelt ook weer een bak afval! :')

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 22:19

Vaak hebben groenteboeren die in de stad zitten ook fruit en groente van omliggende boeren.
Dan is het lijntje al korter.
Ik ben van plan om ook meer bij de losse winkels of bij de boeren zelf te gaan halen i.p.v. bij de supermarkt.
Hopelijk steun ik dan ook eer de boer zelf en niet de kwekers uit weet-ik-veel-waar-vandaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 22:20

Tja ik eet geen dierlijke producten dus daar hoef ik het al niet voor te doen :=

Ik wil me wel eens verdiepen in van die lokale initiatieven met groentenpakketen. In Den Haag heb je Lekker Nassûh, dat lijkt me super om mijn weekboodschappen te doen maar is nogal uit de richting... (Wel een goeie tip voor alle toevallig meelezende Hagenezen en Hagenaars :Y) )

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 22:21

Ik heb gisteren een flinke lading tomaat gehaald in Honserlesdijk. Deze verwerk ik nu tot tomatenpuree en tomatensoep. Heb het geluk dat het maar 20 minuten fietsen was.

Zie hieronder voor de quote. Kan dit bericht niet meer verwijderen.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 04-08-18 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 22:23

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 22:53

Magrathea schreef:
verootjoo schreef:

Goed verhaal, als je niet in de stad woont zal dat zeker kunnen. Ik moet echter een halfuur fietsen om bij de eerste tuinder te komen die dit doet, en dan heb ik 1 of 2 soorten groenten en fruit. Jammer maar dat wordt hem gewoon niet.
Ik hoop volgend jaar een en ander zelf te telen, daar was ik dit jaar te laat mee.

In het zuiden (Middellandse Zeegebied) hebben ze nog boerenmarkten, dat zou echt een uitkomst zijn hier. Dus dat de boeren zelf hun waren komen verkopen in de stad.

Als je het zometeen onder plastic kan doen ivm vorstbescherming, kan je groentes die koudere temperaturen aan kunnen zeker nog zaaien. Hier gaan er dit weekeind 3 bedden in waar tunneltje over past, is gok, maar wortel, koolrahbi, sjalotten (terug planten, want nu rijp), bieten, snijbiet, radijs en boerenkool gaan daar voor winter teelt.
Radijs heeft een korte groeitijd en kan nog tot sept-okt voor oogst mits geen nachtvorst/bescherming.
Wind (ook nu trouwens ivm uitdrogende werking) is bijna funester dan hitte of kou op zichzelf zie ik hier.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 23:48

Ik weet niet eens waar ik fruit en groente kan halen. Woon midden in de stad