Bedrag wat uitgegeven wordt voor een kado

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 19:10

Sunnda schreef:
Kado's geef je niet om de prijs.
Ik geef een kado omdat ik iemand wil verassen met iets dat diegene heel graag wil en bij de een ligt dat heel anders als bij de ander.

Verassen is wel erg bruut :D.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 19:26

Sjolvir schreef:
Wat een bedragen komen hier voorbij zeg, maar het is natuurlijk maar net wat je te besteden hebt en het is niet de grote van het cadeau die het bijzonder maakt, maar de intentie. Ik heb liever een goedkoop cadeautje of niets van goede vrienden, dan een ongemeend maar het moet groot cadeau.
Als ik iets koop is het niet voor vast bedrag, maar maar net wat ik kan vinden wat passend is voor die persoon qua relatie en qua of het echt iets voor diegene is of twijfel geval.

Ik heb gelukkig vrienden die er volgens mij net zo over denken en samen dan keer bioscoopje pakken is net zo leuk, hebben we elkaar ook nog wel eens cadeau gedaan.

Waarom zou een groot cadeau ongemeend zijn? Ik heb mijn partner vaak duurdere cadeaus (€500 of hoger) voor zijn verjaardag gegeven maar dat is echt niet minder gemeend dan een reep chocolade. Ik vind dat zo'n dooddoener.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 19:55

Ik hanteer alleen standaard bedragen als een ander dat duidelijk voor mij/ons doet. Zo ken ik iemand die voor je verjaardag een tijdschrift geeft dat ze zelf al heeft gelezen (altijd :+ niet alleen bij mij). Tsja die geef ik niet iets duurs terug, wel een keer gedaan maar toen ik daarna weer een tijdschrift terug kreeg dacht ik laat maar. Komt ook omdat zij altijd best wel op de centen is, de rest van het jaar bij bijv etentjes neemt zij het duurste gerecht en staat er dan op dat we de rekening 50/50% doen. Ik vind dat prima want ik wil niet zo zielig zijn maar het leidt ertoe dat ik ook weinig extra’s doe voor een cadeau.

Budget voor familie: maximaal 50 euro maar als ik iemand voor 60 zeer gelukkig kan maken, prima.

Tazzey

Re: Bedrag wat uitgegeven wordt voor een kado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 20:09

Ik kan me daar echt niet druk om maken. Als ik een gelezen tijdschrift krijg maar het goed bedoeld dan is dat prima dan koop ik alsnog een presentje waarvan ik weet dat die persoon er blij mee is.

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 20:13

Ligt er aan.
Meeste vrienden €15 , maar mn bijrijder kreeg dit jaar rond de €60 aan cadeautjes.
Mn ouders ergens tussen de €20 en €60, ligt er aan hoe veel geld ik heb.
Mn vriend verschilt per jaar. Het gaat van zelfgebakken brownies tot rond de €100 :+
Al was hij volgens mij blijer met de brownies :')

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 20:18

Ik vind het ook aardige bedragen :?
Gelukkig heb ik geen vriendinnen en al :') . Ik persoonlijk háát het om iets te krijgen, maar dat zou ik wel weer zijn. Ik krijg geen zakgeld, dus iets voor m'n moeder sparen gaat ook niet. Daarintegen haat zij het ook, dus ik maak elk jaar gewoon een stapel tekeningen. Je zou zeggen; Op je 13e nog steeds? Ehh.. Ja. :') . Dus, ik heb geen flauw benul hoeveel geld ik zou uitgeven uit aan een cadeau. :evaw:

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 20:55

Wij hebben geen vaste bedragen.

Mijn moeder en haar man nemen wij samen met mijn zusje en haar gezin mee uit eten.
Wij (man, zoon en ik) en zusje met man en 2 kinderen betalen dan elk de helft van de totale rekening.

Schoonmoeder wil graag nog een mooie foto van ons gezin.

Neefje en nichtjes krijgen rond de €25 voor hun verjaardag.
En soms iets kleins van onze vakantie of voor hun rapport.

Zoon krijgt rond de €100. Krijgt tussendoor en met kerst ook genoeg.
Mijn man heb ik afgelopen jaar een nieuw horloge gegeven van €180.

Vriendinnen krijgen rond de €20.
Zusje en man rond de €30. Al koop ik voor zusje vaan een Trollbeads bedel.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 23:39

Voor mijn ouders, man, kind en nichtje ben ik gul. Maar in onze familie worden veel cadeautjes zomaar gegeven. Veel boeken en LP's, kleding. Vaak als ik iets voor mezelf koop zie ik iets waar ik een ander ook blij mee kan maken. Mijn broers en schoonzus vieren hun verjaardag niet maar die krijgen op jaarbasis dus wel genoeg.

Voor verjaardagen krijgen mijn ouders en man grote cadeaus. Ik ook. Mooie sieraden, voor mijn man vaak iets voor de keuken. Vorig jaar een pastamachine, dit jaar een sous vide.

De familie van mijn man hebben veel minder te besteden dus daar zijn cadeaus niet gebruikelijk.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 02:51

Ik denk dat Sjolvir bedoelt dat ze liever iets kleins uit een goed hart krijgt dan iets groots omdat het zo zou horen of moeten..
Mijn ex schoonouders waren heel erg, je moest iets uitkiezen voor 50 euro, gewoon het geld geven wilden ze niet (ook niet als ik zei te sparen voor iets), maar toen ik iets van 48 euro had gevonden kreeg ik de 2 euro er nog los bij. En nog wat hatelijk commentaar dat ik 50 euro had moeten besteden. Dan liever een lekkere douchegel van een euro van een dierbare vriendin die krap bij kas zit, maar niet met lege handen wil komen (wat me ook niet uitmaakt).
Overigens houd ik erg van douchegels enzo, snap nooit waarom mensen dat een stom cadeau vinden. In het ergste geval geef je het door of was je je paard ermee. :+

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 06:18

Voor verjaardagen voor familie of beste vriendinnen geef ik vaak iets tussen de 15-20euro. Vrienden wat verder weg tussen de 5-10.

Wel probeer ik altijd met mensen samen te doen dat iedereen wat inlegt. Ik vind dat toch altijd wat specialer omdat het vaak wat meer moeite kost kwa organisatie. Ik vind het zelf ook altijd leuk als mensen samen iets bedacht hebben voor mij. En dan niet eens om het bedrag dat bij elkaar komt, maar het idee dat daar moeite voor gedaan is en niet gewoon de zoveelste fles badschuim.

Toen mijn vriendin trouwde heb ik (naast mijn eigen kosten rond jurk en vrijgezellenfeest en zo) nog een cadeau van ongeveer 50 euro gedaan. Bruiloft komt als het goed is toch minder vaak voor.

Toen mijn zus trouwde heb ik meegedaan met het cadeau van mijn ouders en iedereen getrakteerd op een airbnb vlakbij feestlocatie. Bij elkaar zon 200 euro.

Ik zou niet snel boven de 50 euro gaan voor cadeautjes eigenlijk. Het schept een verwachting of zo. Cadeautjes horen niet te gaan om geld.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 06:22

Ik koop/krijg gewoon wat het kado is.. en ene keer is dat meer dan een andere keer.

Zo kreeg ik vorig jaar geen verjaardagskado van m'n vriend omdat we midden in een dure verhuizing zaten en zijn we lekker uit eten geweest.
Dit jaar (vandaag :D ) kreeg ik een Nintendo Switch (wat best aan de prijs is trouwens! :o )

Vorig jaar zijn we voo rm'n vriends verjaardag een weekend weg geweest en heb ik 'm een jet ski tour voor z'n verjaardag gegeven en uit eten.. Dit jaar ga ik 'm waarschijnlijk een sisha set geven..
Een paar jaar daarvoor heb ik 'm een foto boek gegeven met allemaal momenten van mij en hem. Dat is nog steeds een van z'n favorieten dingen.
Voor m'n ouders hangt het ook weer eraf. Heb ze voor kerst 2016 tickets voor Adele gekocht.. en 2018 hebben ze door mij gemaakte gehaakte mutsen en sjaals gehad.
M'n broer en z'n vriendin hangt ook weer vanaf. Dit jaar wilde ze een huisplant :') Andere keer een fifa spel.

Ik geef gewoon wat ik leuk vind dat jaar en als dat nu eenmaal meer of minder is, is dat ook prima. Geef gewoon waar jij je comfortabel bij voelt. :)

Vrienden hebben hier geen verwachting dat ze wat krijgen. Hier ga je naar een verjaardagsfeest en dan breng je zelf wat mee aan eten of drank om met iedereen te delen. Soms geef je een kado en soms niet, hangt ook van de persoon af weer.

Moet ook wel zeggen dat ik graag kado's geef, maak graag iemand blij en probeer zo origineel mogelijk te zijn. Vaak maak ik tijdens gesprekken al maanden van te voren gauw een notitie van iets wat ze zo 'laten vallen', en dan kan ik daar later wat mee. Kadobonnen zijn voor mij echt een grote no-no :')

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:21

Mijn vriend en ik geven elkaar geen cadeaus voor verjaardagen, maar een dagje weg. De ene keer is dat een strandwandeling en een bierproeverij, de andere keer een kookcursus of een diner bij een sterrenrestaurant. Vind ik erg leuk, want zo gaat het veel meer om de emotionele, dan de financiële waarde van zo'n dagje.

Voor verjaardagen van familie en vrienden hanteer ik een budget van tussen de 20 en 30 euro.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:30

Ik let niet op bedragen, maar over het algemeen doe ik niet aan dure dingen (max 20 euro).
Zo´n vaste dag voor cadeau´s vind ik gewoon niks. Vaak geef ik tussendoor het jaar rond wel dingetjes, op vakanties kom ik eigenlijk altijd voor iedereen iets tegen om te geven. Mijn vader geef ik vaak spontaan een zak schapenvoer als hij bv door zn rug is gegaan :+ .

Met mijn vaste vriendengroepje gaan we vaak leuke dingen doen en dan roept er eentje oja, jij was nog jarig geweest dus jij gaat gratis. Kan zomaar een half jaar na dato zijn :P We zijn gewoon allemaal van nature niet attent op de standaard geaccepteerde manier. Werkt erg relaxt moet ik zeggen!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:44

Hangt er echt enorm van af wat voor wensen iemand heeft (heb ook een vriendin die bv graag een doosje thee of een leuke mok vraagt, daar geef ik dan geen 30 euro aan uit, maar koop dan meestal nog iets erbij) dus meestal zoiets:

Verjaardagen
Beste vriendin: 30-50 euro
Vriendin: 20 euro
Kennis: 10 euro
Moeder: 100 euro
Partner: 50-100 euro
Overige familie: 20 euro

Kerst
Goede vrienden: 20-30 euro
Moeder + partner: 50-100 euro

Bruiloft
Goede vrienden: 50-70 euro
Kennis: 20-40 euro

Is natuurlijk niet in beton gegoten, maar dit is wel een beetje wat ik er gemiddeld aan uitgeef.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:53

Lastig om overal een bedrag op te plakken.

Dit weekend met mijn beste vriendin voor haar verjaardag gaan eten en daarna naar de Lion King geweest incl. parkeren/drankjes etc. zo'n € 250,- kwijt.
Vriend krijgt meestal een activiteit. Weekendje weg etc. Dit jaar heeft dat ook zo'n €200,- gekost.

Vriend(in) verjaardag €50,-
Ouders geven wij altijd met 3 tegelijk en dan vaak tussen de €75-100 p.p.
Familie: €30-€40
Petekindjes: €100,-
Kraamcadeau's: €50,-

Bruiloft: €100 voor vrienden en meer voor familie

Ik geef graag iets waar mensen wat langer mee doen. Ik heb bijv. mijn eerste petekind een houten loopfiets gegeven. Was een fietsje van €150,- maar ze heeft er enorm lang plezier van gehad en nu haar broer ook.

Ik hoef echt niet iets terug van dezelfde waarde. Sterker nog wij vieren onze verjaardagen eigenlijk nooit. Ik vind het gewoon leuk een ander blij te maken.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-18 23:10

Best wel veel reacties, en ook veel waar ik me in kan vinden. "Rondpompen van geld"is inderdaad gewoon niet-leuk. Maar wat geef je in vredesnaam een vrijgezelle zwager die echt alles al heeft, niet van lezen, niet van sokken, niet van een bloemetje, niet van snoepgoed en niet van bier houdt? En van nog vel meer niet? Een restaurantbon van 10 euro kom je ook niet ver mee..... Zelfgemaakte cadeaus waardeer ik heel erg! Tekeningen van kleinkinderen hangen eeuwen op de koelkastdeur en vorig jaar kreeg mijn man een zelfgemaakte groentetuin van pallets. Mij kun je overigens overal blij mee maken. Een boek een plant, iets voor de tuin of een badhanddoek, zelfs al is die bij elkaar gespaard met supermarkt zegels. Ook het bijelkaar leggen van geld, door een groep vind ik prima. De bestedingsruimte is dan wat groter en je kunt 1 passend kado kopen, ipv allemaal prullaria.Maar dan valt het persoonlijke gebaar wel weg. Ik snap heel goed dat er mensen zijn die weinig te besteden hebben en daardoor afzien van een duur(der) kado. Het gaat inderdaad ook helemaal niet om wat er uitgegeven wordt. Maar zo in de wandelgangen hoor je weleens wat mensen uitgeven aan een kado en dan voel je je daarbij vergeleken nogal "knieperig". Het bedrag wat wij voor de bruiloft van onze kinderen geven, lijkt veel, ( maar is hopelijk eenmalig) maar er zijn stellen, die het feest betaald krijgen van hun ouders, of de jurk, of de huwelijksreis. Dan heb je het al snel over het dubbele of heel veel meer. Ook bij geboortes van kleinkinderen komen sommige grootouders aan met het nieuwste model kinderwagen, waarvan je de prijs niet wil weten, bijv. Binnen families kan er dan ongewild een soort competitie-gevoel ontstaan, wat naar mijn idee ongewenst is. Dat kan trouwens ook al heel snel het geval zijn bij kinderfeestjes. Ik ken een familie, die geen verjaardagen houden, maar maandelijks een klein bedrag opzij leggen en daarvan gezamenlijk uitgaan, met voor elk wat wils. Zo zullen er nog wel meer creatieve oplossingen zijn voor de feest-en cadootjesproblematiek.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 07:16

Bij ons/mij hangt het er vanaf hoe de band met diegene is.

Verjaardag beste vriendin: tussen de €50 en €100
Verjaardag goede vrienden/familie waar ik een band mee heb: tussen de €20 en €50
Kennissen/familie: €20
Ouders: €100 en hoger
Partner: €100 en hoger

Voor bruiloften hangt het er vanaf of ik wordt uitgenodigd als daggast of avondgast. Als avondgasten geven wij meestal rond de €50 maar ook minder, ligt een beetje aan de band.
Als daggast geven wij toch zeker wel €100 en meer.

Kerstmis: daar geven wij altijd redelijk wat aan uit. Exacte bedragen weet ik zo niet.

Ik vind dat iedereen zelf moet weten wat hij wil en kán uitgeven. Het gaat nog altijd om het gebaar en niet om de waarde. Als iemand mij een minder duur cadeau 'teruggeeft' vind ik dat helemaal prima :)

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 09:10

Susanne schreef:
Voor bruiloften hangt het er vanaf of ik wordt uitgenodigd als daggast of avondgast. Als avondgasten geven wij meestal rond de €50 maar ook minder, ligt een beetje aan de band.
Als daggast geven wij toch zeker wel €100 en meer.

Ik vind dat iedereen zelf moet weten wat hij wil en kán uitgeven. Het gaat nog altijd om het gebaar en niet om de waarde. Als iemand mij een minder duur cadeau 'teruggeeft' vind ik dat helemaal prima :)

Deze bedragen reken je die dan voor 2 personen of doe je 2*50?

Ik vind het superleuk om te geven.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 10:14

Shenavallie schreef:
KimD schreef:
Wij geven überhaupt geen cadeaus meer, ook niet aan elkaar. Ik vind het echt belachelijk en van familie krijg je vaak een hoop troep of iets om te douchen. Daar zit ik niet op te wachten.

"Goh, dankjewel! Wat leuk!" En dan via dr achterdeur de kliko in, nee, dan kan ik de schijn niet hooghouden.

Dus, de beste oplossing voor ons was verjaardagen afschaffen. We vieren ze niet meer en gaan ook niet meer naar verjaardagen of iets dergelijks.

Eigenlijk wel fijn, hoeven we ook niet mensen een hele avond te entertainen en te verzorgen. :j

Het heeft even geduurd voor het bij iedereen is doorgedrongen, maar na jaren volharden zijn wij ook van die onnodige verplichtingen af. Zelf vier ik mijn verjaardag al ruim 21 jaar niet meer, maar voor mijn schoonfamilie is het nog een hele kwestie geweest om dat duidelijk te maken. Tot twee jaar geleden moesten en zouden ze ons wat voor onze verjaardag geven en werden wij verwàcht om op hun verjaardag te komen. Schijnbaar werkte het vriendelijk melden niet en dus heb ik het maar op een heel overdreven manier, waar iedereen bij was, duidelijk gemaakt. Ze laten ons eindelijk los! *\o/*

Heeft hier ook even geduurd, maar ondertussen worden we niet eens meer uitgenodigd, want we komen toch niet. *\o/*

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 11:40

Ik heb voor m'n verjaardag graag een verjaardagskaart.Of dat ze tenminste bellen om te feliciteren. want het gaat om de aandacht.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:21

Hier geen budget. Maar kijk wat we kunnen missen op dat moment en wat bij die persoon past. Of wat die wil hebben. En vaak maken dw kinderen ook nog een tekening en dat vinden de meeste personen nog het leukst.

Mij maakt het ook echt niet uit wat de waarde van het kado is of dat ik een kado krijg. Dat ze langs komen vind ik al gezellig genoeg. Ook maakt het mij niet uit wat ik krijg gaat om het gebaar. Ook voor de kinderen krijg ik vaak de vraag wat ik wil dat ze krijgen. Mijn antwoord is dan maakt niet uit. Als de kinderen er maar leuk mee kunnen spelen en hun er blij mee zijn.

En las ergens dat als je de ene een duur kado geeft de andere dit ook moet geven vind ik onzin. Zo kreeg mijn oudste dochter van een oom van mijn man een dure doos van duplo. En de jongste een kleine bal. Beide zijn er even blij mee dat is wat telt.

Wij vragen vaak een bijdrage voor iets groots. Dit jaar mijn man voor de tuin die we aan het opknappen zijn en ik voor spullen voor de nieuwe pony. Van de een krijg ik 10 euro van de ander 50 euro met beide ben ik even blij.

Ik vind waarde van een kado zo een onzin vind het gebaar veel belangrijker.

Met sinterklaas hebben we wel de afspraak ongeveer gelijke bedragen en gelijk aantal kado's met voornamelijk dat het aantal kado's voor de kinderen gelijk is.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:47

regtur schreef:
Ook het bijelkaar leggen van geld, door een groep vind ik prima. De bestedingsruimte is dan wat groter en je kunt 1 passend kado kopen, ipv allemaal prullaria.Maar dan valt het persoonlijke gebaar wel weg.

Ik vind het júist super leuk als mensen samen doen en ik vind het juist heel persoonlijk. Mensen hebben het belangrijk gevonden jou een leuk cadeau te geven. Hebben elkaar opgezocht, er samen over nagedacht en er moeite in gestoken. Ik kan dat altijd heel erg waarderen!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:15

Bruiloften: € 100,-
Verjaardagen neefjes/nichtjes/vrienden: rond de € 20,-
Broers/zussen: € 50,-
Ouder: € 75,-
Partner: wat degene wil, vaak wel vanaf € 200,-