Gluten vrije shampoo???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:16

Ethelate schreef:
De hele hype maakt het juist lastiger, omdat restaurants het vaak helemaal niet serieus nemen.
Wat ik zelf bereid gaat eigenlijk altijd goed, maar restaurants is 9 van de 10 keer een nacht rond de wc.

Dit jaar nog meegemaakt, in een hippe lunchroom in een grote stad, dat de eigenaresse zei "Gluten?! Wat is dat ook al weer?"
Oke.. ik durf hier niks te eten %)

Ja dat hadden wij ook , opgestapt en bij de buren op terras gaan zitten,en als ze boos keek even zwaaien... dan neem je de klanten en je werk niet serieus.
de buren vroegen naar het hoe en wat, maar die deden echt alles netjes en ons kind heeft geen poepbroeken en buikpijn gehad!
Toch zijn er ook mensen die het als bedrijf of kok echt serieus nemen hoor!.Zo is er laatst bij van der valk een heel serieus kindermenu gemaakt door een kok/keuken assistent wat echt tot in de puntjes was verzorgt...zelfs de mayo was zelf gemaakt en ook het ijs was apart gemaakt , die had passie voor zijn vak. Het was dan wel van tevoren gereserveerd met menu er bij maar echt tot in de puntjes verzorgt en echt gericht op een kind van 2! *\o/*

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 10:51

kwita schreef:
Ethelate schreef:
De hele hype maakt het juist lastiger, omdat restaurants het vaak helemaal niet serieus nemen.
Wat ik zelf bereid gaat eigenlijk altijd goed, maar restaurants is 9 van de 10 keer een nacht rond de wc.

Dit jaar nog meegemaakt, in een hippe lunchroom in een grote stad, dat de eigenaresse zei "Gluten?! Wat is dat ook al weer?"
Oke.. ik durf hier niks te eten %)

Ja dat hadden wij ook , opgestapt en bij de buren op terras gaan zitten,en als ze boos keek even zwaaien... dan neem je de klanten en je werk niet serieus.
de buren vroegen naar het hoe en wat, maar die deden echt alles netjes en ons kind heeft geen poepbroeken en buikpijn gehad!
Toch zijn er ook mensen die het als bedrijf of kok echt serieus nemen hoor!.Zo is er laatst bij van der valk een heel serieus kindermenu gemaakt door een kok/keuken assistent wat echt tot in de puntjes was verzorgt...zelfs de mayo was zelf gemaakt en ook het ijs was apart gemaakt , die had passie voor zijn vak. Het was dan wel van tevoren gereserveerd met menu er bij maar echt tot in de puntjes verzorgt en echt gericht op een kind van 2! *\o/*

Hoezo neem je dan je werk niet serieus? :o Ik zou het ook niet zo snel weten wat ik dan wel mag/kan aanpassen op de kaart

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 10:58

Super om te horen! Zeker voor zo'n kleintje die zelf nog niet snapt waarom hij dingen niet moet eten, is het leuk als die ook gewoon gezellig mee kan eten.

Kon op dat moment niet opstappen helaas (zat daar met 50 collega's).

Aight, als restaurant ben jij verplicht te weten welke ingrediënten (en allergenen) je in je gerechten stopt.
Een kok hoort dus te weten wat hij/zij wel & niet kan klaarmaken.
https://www.allergenenconsultancy.nl/ho ... ergenenwet

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:00

met alle respect, maar bij een serieuze coeliakie vind ik het ook wel heftig om daar ter plekke pas te melden wat je probleem is. Daar zou ik als restaurant ook niet aan kunnen voldoen, gewoon omdat het risico op kruisbesmetting zo groot is en iedere kruimel telt. Als men van tevoren reserveert dan vind ik het een ander verhaal, dan kun je je inlezen als restaurant en daar rekening mee houden (of zeggen dat je er niet aan kunt voldoen, ook goed).

Wij zaten afgelopen week met het werk op een locatie, dieetwensen allemaal doorgegeven. Ze hadden voor onze glutenvrije collega wel helemaal dressingvrije slamix (wat er uit zag als soepgroente) en stukjes vlees op een aparte bakplaat(dat dan weer wel). Verder ook echt helemaal niks, zo treurig...

Ethelate

Re: Gluten vrije shampoo???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:08

Als je mijn lunchroom ervaring bedoeld, dit was bij de reservering doorgegeven.
Ben niet de enige, want collega met lactose intolerantie moest haar ook even herinneren wat dat ook alweer in hield..

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:16

Ethelate schreef:
Als je mijn lunchroom ervaring bedoeld, dit was bij de reservering doorgegeven.
Ben niet de enige, want collega met lactose intolerantie moest haar ook even herinneren wat dat ook alweer in hield..

Dat bedoel ik....daar kun je gewoon als standaard werknemer toch ook jezelf in verdiepen. Tegenwoordig is er zoveel om dingen op te kunnen zoeken, dat kan toch geen excuus meer zijn. Zelf doe ik zulke dingen wel , dat kun je toch ook niet na laten het staat toch ook gewoon heel dom of ongeïnteresseerd! :x

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:20

Wel eens met secricible, je moet dat eigenlijk van te voren melden. En ik vraag me wel af of je zo ontzettend bang moet zijn voor kruisbesmetting, mocht dat eens gebeuren. Dan lijkt me dat vooral heel vervelend voor de patiënt maar geen kwestie van leven of dood omdat het bij gluten gaat om een intolerantie en niet, zoals het dat wel is bij een notenallergie of wespen-/bijenallergie, om een reactie waarbij je onmiddellijk medische hulp nodig hebt. (en ik neem Coeliakie heus wel serieus verder, al denk ik dat er ook best veel zelfverklaarde patiënten rondlopen)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:29

Een vriendin van mij heeft Coeliakie en heeft bijvoorbeeld ook last van stro als ze er teveel mee in aanraking komt.
Dus kan bedenken dat het in Shampoo ook niet gewenst is.

We gingen een keer met haar uit eten en gingen eerst vragen of ze glutenvrij konden koken.
En daar namen ze het heel serieus. Alles wat in het gerecht ging werd dubbel gecheckt.
Was toen der tijd een AC restaurant langs de snelweg. Was echt top.

Zij durft ook niet snel ergens te gaan eten. Want ze kan er echt flink ziek van worden als ze gluten binnen krijgt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:45

mysa schreef:
Wel eens met secricible, je moet dat eigenlijk van te voren melden. En ik vraag me wel af of je zo ontzettend bang moet zijn voor kruisbesmetting, mocht dat eens gebeuren. Dan lijkt me dat vooral heel vervelend voor de patiënt maar geen kwestie van leven of dood omdat het bij gluten gaat om een intolerantie en niet, zoals het dat wel is bij een notenallergie of wespen-/bijenallergie, om een reactie waarbij je onmiddellijk medische hulp nodig hebt. (en ik neem Coeliakie heus wel serieus verder, al denk ik dat er ook best veel zelfverklaarde patiënten rondlopen)

Bij coeliakie (echte coeliakie dus) is er wel degelijk sprake van directe problemen zodra er enkele kruimels binnen komen. Ondanks dat er geen directe zichtbare ellende is bij sommigen (zoals bij een wesp of noten), wordt de darm direct beschadigd wat gewoon kostte wat kost voorkomen moet worden. Zowel op de lange- als op de korte termijn is dat volledig onwenselijk, net zo onwenselijk als een allergische aanval bij noten of een wespensteek.
En dan heb ik het niet over de glutensensitiviteit, dat valt voor mij onder dezelfde categorie als lactose-intolerantie: er moet aandacht voor zijn, men moet daar serieus mee om gaan, maar verder moet het niet gaan.

last van stro heb ik echt nog nooit gehoord... Dat lijkt me ook wel wat sterk, ik vraag me af wat ze daar dan mee doet. Door inademen gluten binnen krijgen die dan ook nog de darm beschadigen is wel echt heel vergezocht. Heeft ze niet gewoon hooikoorts er naast?

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 11:55

Ethelate schreef:
Super om te horen! Zeker voor zo'n kleintje die zelf nog niet snapt waarom hij dingen niet moet eten, is het leuk als die ook gewoon gezellig mee kan eten.

Aight, als restaurant ben jij verplicht te weten welke ingrediënten (en allergenen) je in je gerechten stopt.

Ik ben het ook zeker hier mee eens, dat je als kok zijnde dit moet weten. Maar voor de serveerster? Ik vind niet dat die haar werk hiermee slecht doet.

Het handigste zou gewoon zijn als restaurant op de kaart al aangeven welk gerecht glutenvrij is en welke niet. Daarnaast staat het ze in hun goed recht om niet aan alle dieetwensen te (kunnen) voldoen. :7 Dat mogen ze als restaurant natuurlijk zelf bepalen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:09

secricible schreef:
Koper bedoelt niet dat het geen echte ziekte is denk ik, maar dat doordat glutenvrij hip is op dit moment (als in: en hoop mensen doen het omdat het gezonder zou zijn zonder onderliggende ziekte) willen fabrikanten het graag op hun verpakking zetten. Ook als het dus gewoon de standaard is.

Dat is inderdaad wat Koper bedoelt. Koper heeft iemand in de omgeving gehad met coeliakie. Toen hoorde Koper voor het eerst over gluten. Jaaaaaren geleden.

En ineens zijn er érg veel mensen die glutenvrij willen eten. Terwijl ze niet intolerant zijn. Daarom vindt Koper dat glutenvrij eten een hype is. Net als zeg maar spelt en luzerne een hype zijn bij paardeneten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:17

Darmvlokken raken beschadigd ja, maar incidentele blootstelling beschadigt niet meteen de darmwand onhelsterbaar, begreep ik. Ik ken best veel mensen met Coeliakie maar vaak duurde het jaren voordat er een diagnose was en die mensen zijn allemaal opgeknapt na invoering van het dieet, dus lopen nu niet allemaal nog steeds met een zwaar beschadigde darmwand rond. (En zelfs een flink beschadigde darmwand kan nog redelijk herstellen, maar dit ter zijde). Neemt niet weg dat het natuurlijk voorkomen moet worden, en het alleen maar toe te juichen is als de horeca er mee overweg kan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:26

mysa schreef:
Darmvlokken raken beschadigd ja, maar incidentele blootstelling beschadigt niet meteen de darmwand onhelsterbaar, begreep ik. Ik ken best veel mensen met Coeliakie maar vaak duurde het jaren voordat er een diagnose was en die mensen zijn allemaal opgeknapt na invoering van het dieet, dus lopen nu niet allemaal nog steeds met een zwaar beschadigde darmwand rond. (En zelfs een flink beschadigde darmwand kan nog redelijk herstellen, maar dit ter zijde). Neemt niet weg dat het natuurlijk voorkomen moet worden, en het alleen maar toe te juichen is als de horeca er mee overweg kan.

nee, het is niet onherstelbaar, maar men kan van eenmalig wel ziek worden en als men vaker uit eten gaat krijgt de darmwand op die manier ook weinig kans om te herstellen natuurlijk als dit de algemene horeca-instelling zou zijn.
Een beschadigde darmwand kan wel herstellen, maar kan wel complicaties in het latere leven veroorzaken zoals darmkanker en dus is het zaak om het dieet altijd zo strict mogelijk op te volgen.

Dat die mensen niet meteen stervend naar adem happen betekend niet dat het onschuldig is. Het is wezenlijk anders als een lactose-intolerantie, waarbij mensen (heel vervelend) zich misschien 2 dagen ellendig voelen en daarna weer volledig gezond zijn (en zelfs daarbij: als die mensen uit eten gaan mag je toch verwachten dat ze dat niet hoeven te bekopen met 2 dagen zich ellendig voelen, zou toch mooie boel worden).
Het is dan ook geen intolerantie zoals jij het noemt, maar een auto-immuumziekte. Totaal anders. Een beetje als zeggen dat een type 1 diabeet zich prima af en toe te buiten kan gaan aan onverdunde limonadesiroop "want daar gaat hij toch niet dood aan".

Wel globaal opletten op gluten maar "kruisbesmetting overdreven vinden" heeft weinig zin, een coeliaak wordt van kruisbesmetting net zo beroerd als van een gewoon een boterham wegknagen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:47

Dat heb ik dan niet goed meegekregen, verkeerde in de veronderstelling dat het een 'intolerantie' was. Kans op darmkanker is natuurlijk ook niet fijn, echter wel kleine kans, hoop ik, kan er geen cijfers over vinden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:37

secricible schreef:
mysa schreef:

Bij coeliakie (echte coeliakie dus) is er wel degelijk sprake van directe problemen zodra er enkele kruimels binnen komen. Ondanks dat er geen directe zichtbare ellende is bij sommigen (zoals bij een wesp of noten), wordt de darm direct beschadigd wat gewoon kostte wat kost voorkomen moet worden. Zowel op de lange- als op de korte termijn is dat volledig onwenselijk, net zo onwenselijk als een allergische aanval bij noten of een wespensteek.
En dan heb ik het niet over de glutensensitiviteit, dat valt voor mij onder dezelfde categorie als lactose-intolerantie: er moet aandacht voor zijn, men moet daar serieus mee om gaan, maar verder moet het niet gaan.

Helemaal eens! Het zou mooi zijn als je standaard kon aangeven wat de ernst is. Moet je elke kruimel ontwijken (zoals bij coeliakie/notenallergie) of heb je een intolerantie (geen grote hoeveelheden, maar kruimels geen probleem).
Ik eet zelf weinig tarwe, krijg ontzettend last van m'n buik daar van. Ik vraag dus wel om een glutenvrij broodje of pasta, maar als er wat kruimels of zetmeel in de saus zitten, is het voor mij onzin om daar heel veel moeite voor te doen.

Ik probeer dat onderscheid altijd duidelijk aan te geven, want ik wil niet dat de keuken voor mij door allerlei hoepels gaat springen die niet nodig zijn.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:20

mysa schreef:
Dat heb ik dan niet goed meegekregen, verkeerde in de veronderstelling dat het een 'intolerantie' was. Kans op darmkanker is natuurlijk ook niet fijn, echter wel kleine kans, hoop ik, kan er geen cijfers over vinden.

Als je darmen maar vaak genoeg beschadigd raken wordt de kans steeds groter. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het heel erg vind hoe makkelijk je erover denkt. Je zegt meerdere mensen te kennen met coeliakie, dit zullen dan geen mensen zijn die dicht bij je staan. Of ze hebben niet echt coeliakie.
Het is wel iets dat mijn arts benadrukt heeft.
En het is niet even een uurtje buikpijn hè. Ik ben er zo een week ziek van. En dan heb ik niet eens de ergste vorm.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:35

Aight schreef:
Ethelate schreef:

Ik ben het ook zeker hier mee eens, dat je als kok zijnde dit moet weten. Maar voor de serveerster? Ik vind niet dat die haar werk hiermee slecht doet.

Het handigste zou gewoon zijn als restaurant op de kaart al aangeven welk gerecht glutenvrij is en welke niet. Daarnaast staat het ze in hun goed recht om niet aan alle dieetwensen te (kunnen) voldoen. :7 Dat mogen ze als restaurant natuurlijk zelf bepalen.

Het was de eigenaresse! Die zelf haar eigen gemaakte lunch aan het uitserveren was maar dus niet kon vertellen wat er in de soep zat.
Als het een serveerster is die geen idee heeft, vraag ik of overleg met de kok mogelijk is.

Op vakantie heb ik altijd briefjes bij met een tekst in het Engels en een google translate vertaling van de betreffende taal welke ik altijd laat checken door de eerste local die goed Engels spreekt ;)

En die kaart horen restaurants al 2,5 jaar te hebben, maar nog heel veel hebben dit niet.
In Duitsland zijn ze hier veel verder mee.
Zelfs bij marktkramen gezien, handige excel lijstjes met alle gerechten en alle allergenen.

Bij La Cubanita kan je bijv. online allergenen aangeven en zien welke gerechtjes je wel kiezen.
https://www.lacubanita.nl/allergenenwijzer

Je kan voor iemand anders niet inschatten hoe erg de gevolgen zijn.
Ik kan het voor mijzelf vaak al niet inschatten, dus knap als iemand anders het wel kan :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:10

TinkerTreas schreef:
mysa schreef:

Als je darmen maar vaak genoeg beschadigd raken wordt de kans steeds groter. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het heel erg vind hoe makkelijk je erover denkt. Je zegt meerdere mensen te kennen met coeliakie, dit zullen dan geen mensen zijn die dicht bij je staan. Of ze hebben niet echt coeliakie.
Het is wel iets dat mijn arts benadrukt heeft.
En het is niet even een uurtje buikpijn hè. Ik ben er zo een week ziek van. En dan heb ik niet eens de ergste vorm.

Nou, die lichtzinnigheid ligt dan toch niet uistluitend aan mij, ik heb even gekeken maar zelfs de mld-stichting spreekt over intolerantie. En intolerantie klinkt nu eenmaal minder alarmerend dan allergie. De mensen die ik ken staan niet dicht bij me maar ik heb ze er vaak genoeg over gehoord om in te kunnen schatten dat ze weliswaar last krijgen, maar geen week doodziek zijn als ze wel een keer in aanraking komen met een 'gluut'.Als dat voor jou wel zo is, is dat natuurlijk heel naar.
Laatst bijgewerkt door mysa op 27-06-18 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:12

secricible schreef:
TinkerTreas schreef:
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik al jaren niet meer bij een snackbar ben geweest hoor. Dat was nog voordat het zo'n hype werd.
Ik bak mn patatjes lekker zelf, veel goedkoper, veiliger en lekkerder (vind ik).
Ik lees trouwens een aantal keer dat coeliakie een allergie is. Maar dat is het dus niet.
Ik weet niet of er een glutenallergie bestaat, maar als dat zo is dan is dat iig geen coeliakie.

naamgeving van coeliakie is sowieso een ramp, want het is jaren een "intolerantie" genoemd, maar dat is het eigenlijk ook niet.
glutenallergie bestaat vast maar is erg zeldzaam en niet erg standaard (reactie van afweersysteem tegen gluten), glutenintolerantie (maar dat wordt nu glutensensitiviteit genoemd door de verwarring met coeliakie) wel (onschuldige maar soms lastige reactie van maag/darmkanaal tegen vermoedelijk gluten) en dan de echte coeliakie (auto-immuumziekte die maag/darmkanaal vernietigd bij exposure aan gluten)

Ik quoot mezelf nog maar een keer. De naamgeving van coeliakie is een ramp. Het was altijd een intolerantie, totdat de lactoseintolerantie e.d. Er kwamen en daarmee is coeliakie niet te vergelijken. Coeliakie is iets totaal anders als een lactoseintolerantie qua ernst.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:23

Aight schreef:
kwita schreef:

Hoezo neem je dan je werk niet serieus? :o Ik zou het ook niet zo snel weten wat ik dan wel mag/kan aanpassen op de kaart

Dat vind ik dan weer best ernstig :o

Ik werkte als 16 jarige in een pannenkoekenhuis en zelfs in zo’n simpel restaurant werd er echt op gehamerd wat je die mensen wel en niet mocht geven. En hoe we dat moesten bereiden en serveren :o
En iedereen wist dat, als iemand een tafel met ‘gluten’ had, ging iedereen op ‘standje gluten’ :') meestal bellen die mensen ook van tevoren trouwens dat ze glutenvrij moeten eten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:03

Wanneer is het voor jullie glutensensitiviteit en wanneer glutenintolerantie? (Coeliakie?)

Welke diagnostische methode is voor dat onderscheid gebruikt?

En hoe weet je in welke mate je het hebt als je al jaren netjes dieet houdt?

In principe is glutenvrij koken niet zo moeilijk met pUre ingrediënten. Het probleem zit vaak in kant en klare producten en kant en klare kruidenmixen, -sauzen, en de kruisbesmettingen. Niet schoon werkblad of gereedschap, de glutenvrije patat van zout voorzien in een vergiet waar even daarvoor nog patat bestrooid was met friteskruiden (vaak met gluten)

De darm herstelt met dieet. En ook de antistoffen verdwijnen met dieet. Daarom kun je een vals negatieve uitslag krijgen als je eerst glutenvrij gaat eten en dan pas een test laat doen. Je moet liefst in de 6 weken voor de test of het darmonderzoek gewoon gluten hebben gegeten.

Er zijn veel mensen met Coeliakie bijgekomen omdat men eerst er niet aan dacht en mensen dus jarenlang onnodig met klachten hebben rondgelopen. Doordat het bekender werd, ook bij artsen, is men er beter op gaan letten.

Toch werd er bij onze dochter door de huisarts en MLD arts echt niet gedacht aan een voedsel allergie/intolerantie. Ik begon er zelf over of ze niet ergens allergisch voor was, of misschien lactose intolerant ivm de vele luchtweginfecties (je gaat toch googlen als je kind om de week ziek is, alles onder spuugt, benauwd en almaar snotteren en hoesten...
Bleek, hol, groeistop...wat een ellende!

Ze zien alle symptomen en ziektes als op zichzelf staand. Ze keken niet of het met elkaar te maken kon hebben.

Behalve die ene co-assistente die we eeuwig dankbaar blijven voor haar heldere ingeving :)*

Na twee weken glutenvrij dieet hadden wij een ander kind!

Terug naar uit eten:je ziet niet hoezen het klaarmaken. Dat is het enge van uit eten. En bij veel wat goedkopere restaurants, waar ze met (deels) voorbewerkte producten werken, hebben ze echt te weinig kennis. En in de keukens wordt er echt niet standaard rekening mee gehouden qua werkwijze.

Pannenkoekenrestaurants moeten bijvoorbeeld ook hun beslag glutenvrije klaar maken. Dat er geen tarwemeel stuift in het glutenvrije beslag....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:07

Het banketstaaf van de hype is idd dat de mensen voor wie gluten een serieus probleem zijn de sjaak zijn van het baggatelliseren omdat er zo veel glutenvrije mensen zijn Die het zijn omdat het hip is

Coeliakie heeft een variabele impact
Voor de 1 levert kruisbesmetting niet direct problemen op , maar een ander kan van een kruimel een week ziek zijn puur van de gluten
En daarna nog allerlei issues krijgen doordat de weerstand weer flink op zijn mieter heeft gehad (oorontsteking , andere allergietjes die opspelen , eczeem etc , het komt Helaas voor )

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:16

Glutensensitiviteit zijn mensen zonder coeliakie (dus tijdje gluten eten, dan een biopt en dan negatief testen voor coeliakie. Zoals je coeliakie dus vast moet stellen. Niet met bloedtesten en niet door te testen na een glutenvrij dieet. Te vaak wordt een coeliakie onderzoek afgeraffeld door artsen), die wel baat hebben bij een glutenvrij dieet dat geconstateerd is na een eliminatie en provocatieperiode. Er is dan sprake van een onschuldige (wat niks zegt over hoe vervelend het is, maar het is niet schadelijk voor het lichaam) intolerantie.
Maar het zijn twee wezenlijk andere dingen. Het ene is auto-immuum, het andere heeft (nog) geen duidelijke oorzaak.
Glutenallergie is een reactie van het afweersysteem op gluten en komt vrijwel nooit voor. Vaak totaal geen relatie met darmen (zoals benauwd worden na het eten van noten oid)

https://www.glutenvrij.nl/glutenintoler ... nsensitief

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:27

Joyce B, vind je het echt niet veel gedoe? Ik heb lang geleden een poosje geprobeerd om glutenvrij te eten maar vond het enorm lastig met meerdere gezinsleden die normaal aten en altijd overal kruimelden. Heb het vrij snel weer opgegeven.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:30

mysa schreef:
Joyce B, vind je het echt niet veel gedoe? Ik heb lang geleden een poosje geprobeerd om glutenvrij te eten maar vond het enorm lastig met meerdere gezinsleden die normaal aten en altijd overal kruimelden. Heb het vrij snel weer opgegeven.

Dat is het verschil als je gluten mijdt omdat het hip is, of omdat je geen keus hebt.

Ja het is veel gedoe, ja het is vaak lekkere dingen afslaan, ja het is vaak moeilijk doen.. maar je daardoor fit & gezond voelen is alles waard.