Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
het was een auto van een collega die weg ging, als ik die over zou nemen zou ik nog in de oude leaseregeling vallen. Was aan het kijken naar een mercedes A klasse maar dacht al na 1 minuut ik doe die peugeot wel
mooi veel ruimte en lage kosten!Floriske schreef:Ik zou nooit zomaar leasen. Na 3 jaar heb jij 3/4 van de nieuwwaarde betaald en heb je nog niets. Want zeg nu eerlijk: wie betaalt zich scheel aan onderhoud van een nieuwe! auto? Zo hoog zijn die kosten niet in de eerste 3 jaar...
Ik zou enkel leasen als ik het geld nu niet heb liggen, maar dan 2 of 3 jaar later als het contract afloopt wel zorgen dat ik zelf kan kopen. Daarbij vind ik het een fijn idee om het in 'bezit' te hebben. Mocht er ooit iets gebeuren dat... Heb je altijd nog een auto die ingeruild kan worden voor iets kleiners om je maandlasten te drukken.

NatasjavE schreef:Roodvos schreef:En zakelijke lease lijkt ook wel heel leuk, maar je bent vaak ook gebonden aan een budget en geselecteerde merken. Wil je groter/zwaarder (en dus duurder) dan krijg je bijtellingen waar je ook niet blij van wordt.
Wij mogen maximaal 10% over budget gaan. Die 10% moet je dan inderdaad zelf betalen. (Maar ook weer een deel van je inkomstenbelasting aftrekken)
Maar in de praktijk betekend dat bij ons een zeer riante regeling.
Ik heb een klein wagentje uitgekozen omdat mijn man de grote auto heeft die 2 paarden mag trekken.(mijne gaat tot 1500 kilo)
Ik heb genoeg aan deze auto.
Maar een collega van mij heeft een riante SUV die 2 paarden kan trekken zonder extra bijtelling. Uiteraard wel meer aan belasting kwijt. Maar privé kan je die auto niet voor dat geld rijden.
Frummels schreef:Floriske schreef:Ik zou nooit zomaar leasen. Na 3 jaar heb jij 3/4 van de nieuwwaarde betaald en heb je nog niets. Want zeg nu eerlijk: wie betaalt zich scheel aan onderhoud van een nieuwe! auto? Zo hoog zijn die kosten niet in de eerste 3 jaar...
Ik zou enkel leasen als ik het geld nu niet heb liggen, maar dan 2 of 3 jaar later als het contract afloopt wel zorgen dat ik zelf kan kopen. Daarbij vind ik het een fijn idee om het in 'bezit' te hebben. Mocht er ooit iets gebeuren dat... Heb je altijd nog een auto die ingeruild kan worden voor iets kleiners om je maandlasten te drukken.
Dat is ook niet helemaal correct hoor. Ik heb na 3 jaar nog niet eens de helft van de nieuwwaarde betaald. En dan moet je daar eigenlijk nog verzekering, wegenbelasting, APK, onderhoud etc. afhalen dus dat haal je bij lange na niet.
denice schreef:Ik zie net wel dat privé lease onwijs drukt op de hoogte van je te kunnen afsluiten hypotheek.. daar schrik ik wel van zeg!
maar dat terzijde]
accountmanager buitendienst.
Ik heb een nieuwe baan waar leaseauto’s niet de standaard zijn. Doet wel even zeer hoor! In eerste instantie moest ik hem meenemen/afkopen maar gelukkig wilde een collega hem overnemen. Nu heb ik een auto gekocht die uit de lease komt met een hoop km’s op de teller, maar hij ziet er perfect uit en is ook een upgrade qua maat.RoosvanBlue schreef:Ik werkte bij een IT bedrijf en had daar een mooie leaseauto (iedereen daar trouwens) met europese tankpas, helemaal privé (en zakelijk natuurlijk) te gebruiken voor zo’n 150 euro aan bijtelling per maand. Einde van de maand ga ik hem inleverenIk heb een nieuwe baan waar leaseauto’s niet de standaard zijn. Doet wel even zeer hoor! In eerste instantie moest ik hem meenemen/afkopen maar gelukkig wilde een collega hem overnemen. Nu heb ik een auto gekocht die uit de lease komt met een hoop km’s op de teller, maar hij ziet er perfect uit en is ook een upgrade qua maat.
Ik heb ook gekeken voor private lease maar toch niet gedaan om de volgende redenen;
- Je investeert een hoop en houdt uiteindelijk geen restwaarde over
- Het argument geen gedoe met reparaties is niet helemaal legitiem want die heb je met een nieuwe auto sowieso niet echt veel
- Je zit eraan vast voor x periode
- Het is een lening met bijbehorende registratie
- Het type auto wat ik wilde is aan de dure kant. Alleen de wat kleinere auto’s zijn nog wel ‘goedkoop’
Bijkomende voordelen van eigen auto vind ik;
- Je hebt een bepaalde waarde in handen
- Je kunt hem zo weer verkopen
- Je bent niet afhankelijk van die specifieke werkgever voor je mobiliteit
Risico blijft natuurlijk de staat van de auto met een occasion, maar iets meer betalen bij een goede (merk)dealer kan in elk geval voorkomen dat je echt grote troep koopt.