Wat doen jullie met je spaargeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 19:57

iig een buffer behouden voor onvoorziene omstandigheden.
Stel ik rij mijn auto helemaal in de prak dan wil ik wel gelijk een andere kunnen kopen.
Verder zijn we bezig met verbouwen dus daar gaat ook veel spaargeld naar toe.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 20:47

Citaat:
hier gaat al het spaargeld straks op aan mijn eerste huisje en inboedel (en paard, maar die is er al). Vind sparen heel makkelijk gelukkig, maar het gaat mij altijd veel te langzaam. Krijg echt neiging tot 7 dagen in de week 24 uur per dag werken gewoon zodat het wat vlotter gaat, maar ben pas 20 dus krijg iets van 4 a 5 netto per uur, schiet niet op zo.

:wow: dat is echt heel weinig. Ik kreeg toen ook niet zoveel, maar 4 a 5 euro... Dat was het salaris wat ik kreeg op mijn 16e als koekebakker en afwasser bij La Place :oo
Citaat:
Nou inderdaad.. Het minimumloon voor die leeftijd is volgens mij zeker 8/9 euro en zelfs dat vind ik erg weinig. Ik heb vanaf mijn 18e meerdere baantjes gehad en nooit onder de €10 per uur verdiend. Ben nu 22 en verdien €12,50 per uur en echt een heel leuk baantje :j

minimumloon is maar 7 helaas, belasting er af en dan heb je tussen de 4 en 5 euro over. Maar heb nog een ander baantje die iets meer betaald gelukkig, daar zit ook loonheffingskorting overheen dus hou ik ook meer van over, kan er alleen niet meer uren maken :( maar hopelijk krijgen ze in de toekomst wat vrij

XxDiandraxX

Re: Wat doen jullie met je spaargeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:05

ik heb een buffertje voor als er wat onverwachts gebeurt met mij of mijn dieren maar verder...

Ik vind het heel lastig om te sparen want wie heeft mij morgen beloofd? Stel ik kom voortijdig te overlijden (wat ik uiteraard niet hoop) dan heb ik al die tijd zuinig gedaan en gespaard en wat heb ik daar dan aan....? Dus naast die buffer of als ik speciale dingen wil spaar ik niet extra maar leef ik van het geld wat ik heb en doe ik daar leuke dingen mee.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:06

Momenteel spaar ik voor een auto die een trailer kan trekken. Dan voor een trailer terwijl ik af en toe 1 moet huren als ik op pad wil en dan vind ik het wel prima. Natuurlijk is een huisje met stallen en land ook een mooie droom maar daar spaar je wel even voor..
Ben verder voorzien met dromen voorlopig.. :D

Uiteraard heb ik ook een buffer voor mijn paard, huis of auto.

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:35

Ik spaarde voor een paard, inmiddels heb ik deze al gekocht en is het spaargeld weer op, nu spaar ik zodat ik een buffertje heb voor onkosten aan mijn paard, en in de toekomst een nieuw autootje en reis naar Canada, Amerika, Australië of Afrika.

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:55

Ik ben nu bijna jaar van school af en heb nu een baan van 40 uur in de week. Ik spaar voor uit huis gaan ( de inboedel) en als het ooit lukt hoop ik van me spaargeld ooit een eigen paard te kopen

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 19:45

Dani199764 schreef:
Citaat:
hier gaat al het spaargeld straks op aan mijn eerste huisje en inboedel (en paard, maar die is er al). Vind sparen heel makkelijk gelukkig, maar het gaat mij altijd veel te langzaam. Krijg echt neiging tot 7 dagen in de week 24 uur per dag werken gewoon zodat het wat vlotter gaat, maar ben pas 20 dus krijg iets van 4 a 5 netto per uur, schiet niet op zo.

:wow: dat is echt heel weinig. Ik kreeg toen ook niet zoveel, maar 4 a 5 euro... Dat was het salaris wat ik kreeg op mijn 16e als koekebakker en afwasser bij La Place :oo
Citaat:
Nou inderdaad.. Het minimumloon voor die leeftijd is volgens mij zeker 8/9 euro en zelfs dat vind ik erg weinig. Ik heb vanaf mijn 18e meerdere baantjes gehad en nooit onder de €10 per uur verdiend. Ben nu 22 en verdien €12,50 per uur en echt een heel leuk baantje :j

minimumloon is maar 7 helaas, belasting er af en dan heb je tussen de 4 en 5 euro over. Maar heb nog een ander baantje die iets meer betaald gelukkig, daar zit ook loonheffingskorting overheen dus hou ik ook meer van over, kan er alleen niet meer uren maken :( maar hopelijk krijgen ze in de toekomst wat vrij

Hoeveel uur maak je bij de baan waar je heffingskorting hebt? Als dat minder is dan gemiddeld zo'n 16 uur per week kun je waarschijnlijk geld terug krijgen bij de belastingaangifte, omdat je niet je volledige heffingskorting verbruikt hebt dan. Wel verstandig om het inderdaad maar bij 1 baan te laten toepassen! Maar zou zonde zijn als er nog over is en je vraagt het niet terug!

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 19:55

XxDiandraxX schreef:
ik heb een buffertje voor als er wat onverwachts gebeurt met mij of mijn dieren maar verder...

Ik vind het heel lastig om te sparen want wie heeft mij morgen beloofd? Stel ik kom voortijdig te overlijden (wat ik uiteraard niet hoop) dan heb ik al die tijd zuinig gedaan en gespaard en wat heb ik daar dan aan....? Dus naast die buffer of als ik speciale dingen wil spaar ik niet extra maar leef ik van het geld wat ik heb en doe ik daar leuke dingen mee.

Tsja, ik heb een gezin. Dus als ik vroegtijdig zou komen te overlijden dan is het spaargeld voor mijn dierbaren (man en kinderen) en ook voor de zorg van de dieren die we hebben.
Ik kan niet van dag tot dag leven, wil echt wat financieel achter de hand hebben en kan niet alles zomaar opmaken. Hoop toch nog lang hier te zijn en de kinderen te kunnen helpen financieel als het zover is wat studie betreft of mijn dochter een trouwjurk te kunnen geven of een reis, stuk rijbewijs of inboedel.... Wij doen ook leuke dingen met liefst korting en gewoon af en toe. Zoeken dus een beetje naar een middenweg denk ik... Al is dat soms best heel lastig...

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:36

Citaat:
Hoeveel uur maak je bij de baan waar je heffingskorting hebt? Als dat minder is dan gemiddeld zo'n 16 uur per week kun je waarschijnlijk geld terug krijgen bij de belastingaangifte, omdat je niet je volledige heffingskorting verbruikt hebt dan. Wel verstandig om het inderdaad maar bij 1 baan te laten toepassen! Maar zou zonde zijn als er nog over is en je vraagt het niet terug!

Maak daar 18 uur en maak daar dus ook volledig gebruik van de heffingskorting, andere baan laat ik het inderdaad helemaal niet op toepassen, anders moet ik gaan terug betalen.
Mijn uren zijn alleen heel ongunstig, heb maar zo'n 22-26 uur per week, maar ben wel 6 dagen kwijt. Zou graag meer uren op een dag maken, maar helaas is er niks vrij

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:39

Meerdere dingen; een buffer houden voor onverwachte kosten.
Daarnaast sparen voor onze bruiloft, daarna hopelijk ons eerste kindje. En op de lange termijn een groter huis.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:40

Vroeger spaarde ik niet. En daar heb ik best spijt van gehad. Vooral toen ik mijn huisje kreeg vond en vind ik het jammer dat ik toen niet iets achter de hand heb gehad.
Nu probeer ik te sparen. Spaar koopzegeltjes van de ap en dat levert mij 52 euro op.
Van het spaargeld wat ik in een dichte pot stop ga ik op vakantie.
Helaas heb ik het niet echt breed. Dus ik kan niet volop sparen. Maar elke euro is er een

Flits__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 20:48

Ogh ik heb heel veel spaardoelen. Ten eerste houd ik altijd een buffer op mijn spaarrekening voor onvoorziene omstandigheden. Daarnaast spaar ik om mijn ouders het geld terug te betalen dst ze me hebben geleend om mijn huisje te kopen. Dan spaar ik ook nog voor een nieuwe auto.

Als dat allemaal klaar is wil ik zoveel mogelijk steken in mijn huis om daar wat waardevermeerding in te krijgen. Dus genoeg om voor te sparen haha.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:03

Ik snap wel wat er bedoeld wordt met dat het flauw is dat je soms ''gestraft'' wordt voor sparen.

Ik kan bijvoorbeeld een hypotheek krijgen voor X bedrag. Nu kan ik daar hooguit een appartement voor kopen en ik wil graag een huisje met tuin. Dus.. keihard sparen. Maar als ik boven die €30.000,- kom, mag ik daar dik belasting over gaan betalen.. beetje jammer natuurlijk.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:13

Maar dat is ook zo als je een laag inkomen hebt en boven de 2000 aan spaargeld hebt, dan mag je gelijk je afvalstoffenheffing en waterschapsbelasting gaan betalen en ben je ong een kwart van je gespaarde geld weer kwijt.
Ook leuk dat die instantie het checkt als je je loon/uitkering net binnen hebt, je krijgt dan standaard een brief dat je geen recht hebt op het vervallen vd afvalstoffenheffing en waterschapsbelasting terwijl je mss 500 op je spaarrekening hebt.

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:22

Spaargeld... dat heb ik niet meer, eerst mijn moeder haar schulden afbetalen (overleden) daarna ga ik sparen voor een rijbewijs :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:35

Ik spaar flink elke maand voor ‘later’. Zal een mooier huis worden voornamelijk en mijn oude dag, als ik die krijg. Ik heb best een mooi bedrag vind ik zelf maar zeker niet extreem hoog. Het had makkelijk het dubbele en meer kunnen zijn. Maar: ik ben erg bewust met geld maar ik leef wel heel ruim. Veel uit eten, twee grote reizen per jaar, etc. Ik denk bij uitgaves zelden na of het er af kan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 17:19

lor1_1984 schreef:
Maar dat is ook zo als je een laag inkomen hebt en boven de 2000 aan spaargeld hebt, dan mag je gelijk je afvalstoffenheffing en waterschapsbelasting gaan betalen en ben je ong een kwart van je gespaarde geld weer kwijt.
Ook leuk dat die instantie het checkt als je je loon/uitkering net binnen hebt, je krijgt dan standaard een brief dat je geen recht hebt op het vervallen vd afvalstoffenheffing en waterschapsbelasting terwijl je mss 500 op je spaarrekening hebt.

Daarom zet ik niks op mijn spaarrekening maar doe het in de pot.