Wat is dat toch?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Re: Wat is dat toch?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 07:47

Het kan een stukje karakter zijn. Het kan ook zijn dat ervaringen uit het verleden je voorzichtiger hebben gemaakt. Dat je je erg laat leiden door wat anderen van je vinden? Dat nee zeggen, of hard zijn, ervoor zorgt dat ze je niet meer mogen, of dat je iemand teleur stelt?

Ik blijf eigenlijk met alles wat je zegt op hetzelfde neer komen. Angst voor nee zeggen en op je strepen gaan staan. Stukje assertiviteit. Stukje angst.

Ik denk dt een assertiviteits training, en eventueel congnitieve gedrags therapie daarin best zou kunnen helpen. Dat laatste met name gaat op basis van een bepaald basis gevoel (angst, boosheid, verdriet), na, waar in een bepaalde situatie een bepaald gevoel vandaan komt, welke gedachte patronen er zijn, en hoe je die gedachten kunt ombuigen, waarna je gevoel erbij eigenlijk volgt.

Een labeltje of iets dergelijks lijkt me verder niet perse nodig of een doel op zich. Maar dergelijke training/therapie kan je sowieso helpen denk ik. Of je nu in deze functie blijft, of iets anders gaat doen. Leren opkomen voor je zelf en grenzen stellen is altijd nuttig!

Want hoewel je nu nog niet in een burnout denkt dit te zitten. Dit is wel hét recept voor het ontwikkelen van een burnout. Als er namelijk een beroep op jou wordt gedaan, terwijl je het eigenlijk niet kan, doe je het toch, of je klapt dicht, je kunt in ieder geval moeilijk nee zeggen, en raakt er van in de stress. Teveel van dat soort stress in een te korte periode..... echt pas op, je herkent het nu, doe er nu wat mee!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 08:02

ja herkenbaar ,net mijn schoonzus uber control freak.
Ze heeft 2 autistische kinderen maar beweert het zelf niet te hebben maar toch heeft ze echt die trekken dat het altijd moet zo zij wilt links om of rechts om. Sterker nog ze haalt echt gemene dingen uit om dan toch haar zin maar te krijgen!.

Ik hoop dat jij zo niet bent maar ach we hebben ook allemaal wel eens van die dagen dat alles anders lijkt te gaan, niet te lang over blijven denken!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 08:07

Herkenbaar!

Ik heb dit al heel mn leven.
Tot ergernissen aan toe van vrienden.

Praat erover.. Want mij hebben ze hierom vaak laten vallen!
Er werd niet begrepen dat ik niet kon omgaan met onverwachte dingen.
Ze snapte niet dat ik zo emotioneel kon worden als er iets gebeurt wat ik niet begrijp.

Alleen bij mij gaat het probleem door mn adhd nog veel verder dan alleen dit.

Ik heb flinke concentratie problemen.
Flink agressie/verdriet als dingen na 3x proberen nog niet lukken.
Ik kan dingen niet opgeruimd houden.. Of me concentreren dit te doen..

T k aan veel verder gaan dan alleen de reactie op iets onverwacht.
Kijk ermee uit en denk aan jezelf!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 08:26

Autisme staat niet gelijk aan perse je zin willen hebben en boos worden als dat niet kan, hè...

Dan zouden erg veel enige kinderen autistisch zijn.
Laten we nergens stickers gaan plakken als we hem gedegen diagnostisch onderzoek kunnen doen. ;)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 11:47

kwita schreef:
Ze heeft 2 autistische kinderen maar beweert het zelf niet te hebben maar toch heeft ze echt die trekken dat het altijd moet zo zij wilt links om of rechts om. Sterker nog ze haalt echt gemene dingen uit om dan toch haar zin maar te krijgen!.

Ik hoop dat jij zo niet bent maar ach we hebben ook allemaal wel eens van die dagen dat alles anders lijkt te gaan, niet te lang over blijven denken!

Ja want iedere autist is hetzelfde en kan niet tegen veranderingen en wilt altijd zojn zin hebben :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 14:00

_mexx_lady_ schreef:
Wel dat is nu het probleem, als er iemand niet komt of ziek is, is dat degelijk mijn probleem. Ik sta bovenaan dat team en bij mijn functie hoort vervanging zoeken voor zieken. Daarbij werk ik met ouderen, ik kan het voor mezelf echt niet maken om te zeggen ik kom niet en zoek het je maar uit.
Die mensjes hebben hulp nodig met een reden, die wil ik voor mijn problemen echt niet aan hun lot overlaten.

...werken in de zorg is vaak een uitputtingsslag.
Dat is een grof schandaal maar helaas waar.

Natuurlijk laat je geen kwetsbare mensen in de steek!
Maar 'dat jij vervanging moet zoeken' is net niet hetzelfde als zelf om 07.00 aantreden.

En als jouw werkdag om 07.00 begint, is het tamelijk zot dat er na werktijd nog eens een vergadering tot half zes bij komt.
(Zo krankjorum gaat het helaas vaak, maar dat het vaak voorkomt is ook echt geen reden om het maar normaal te vinden en te accepteren.)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 14:02

Lieve TS

Om even alle stempels uit de weg te gaan etc. zou je er misschien voor open staan een les in mindfullness te volgen? Ik hoor van veel kennissen dat ze hierdoor veel bewuster worden over hunzelf en het word voor heel erg veel dingen toegepast :) zo hoeft er helemaal geen stempel op te komen en wie weet ga je er beter door in je vel zitten!

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 19:07

Nadat ik vandaag een cursus didactische training (instructie geven aan team over risicovolle handelingen) heb gehad gaat er toch echt wel een centje vallen.
Mevrouw die de cursus geeft vraagt aan ieder persoonlijk wat zij wil leren van deze cursus. Na mijn verhaaltje te doen vertaalt mevrouw mijn verhaal. Conclusie; je bent bang om nee te zeggen, wil goed doen dus daar pas ik de feedback ook op aan (ik durf gerust zeggen dat een handeling fout wordt uitgevoerd, maar ik zal het altijd zo brengen dat het erg zacht overkomt), feedback geven vindt je moeilijk, als je geen antwoord weet op een vraag wordt je onzeker.

En dan zit je daar echt even met je goed gedrag.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:09

Zo, dat is zeker confronterend als iemand zo door je heen kan prikken. Had je het gevoel dat ze ook precies zei wat jij voelt?
Je eerste stuk en wat deze vrouw zegt lijkt voor mij wel erg op elkaar. En is voor mij heel herkenbaar.

Het blijft erg herkenbaar en vervelend. Gelukkig gaat de coördinator op mijn werk hier super goed mee om. Zou jij ook zo iemand hebben? Als je dat zelf wilt natuurlijk.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 21:07

little_birdy schreef:
kwita schreef:

Ja want iedere autist is hetzelfde en kan niet tegen veranderingen en wilt altijd zojn zin hebben :j

Ik ben opgeleid persoonlijk begeleider nivo 4. Dus ik denk dat ik goed weet wat ik zeg mbt mijn schoonzus. ;). En wees eerlijk het is wel een heel herkenbaar dingetje voor velen met die diagnose!

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 22:03

San4nie: ik kan je zeggen dat je dan echt niet weet waar kijken. Gewoon oogcontact houden is erg moeilijk op dat moment.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:21

Ik geloof zeker dat je weet wat je zegt over je zus .
Alleen het is al lang een breed bewezen dat autisme zeer breed is en echt niet voor het merendeel geld dat ze niet kunnen dealen met veranderingen .
Dat zou je met niveau 4 begeleiding toch wel moeten weten lijkt me ?
Ik ben geen begeleider alleen iemand met (helaas) nogal veel levenservaring wat mensen met diagnoses betreft .

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 18:48

little_birdy schreef:
Ik geloof zeker dat je weet wat je zegt over je zus .
Alleen het is al lang een breed bewezen dat autisme zeer breed is en echt niet voor het merendeel geld dat ze niet kunnen dealen met veranderingen .
Dat zou je met niveau 4 begeleiding toch wel moeten weten lijkt me ?
Ik ben geen begeleider alleen iemand met (helaas) nogal veel levenservaring wat mensen met diagnoses betreft .

dus je vat het persoonlijk op...zo was het niet bedoeld!
En een antwoord op je vraag ja dat weet ik ook

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:32

_mexx_lady_ schreef:
San4nie: ik kan je zeggen dat je dan echt niet weet waar kijken. Gewoon oogcontact houden is erg moeilijk op dat moment.

Ja dat kan ik me wel voorstellen. Helemaal omdat het eigenlijk een vreemde is die je zo doorheeft.

Hoe gaat het vandaag met je?

Wat mij trouwens enorm heeft geholpen is alles opschrijven. Klinkt misschien kinderachtig. Maar het helpt zo goed. Je wordt gedwongen om na te denken wat jij voelt, denkt en wat echt gebeurt.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 20:12

neen ik vat het niet persoonlijk op .
Heb veel op woongroepen gelopen met problematiek ....
En rij speciale kinderen